Motoren vervangen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Motoren vervangen

Bericht door FreesKever »

Ik hoop voor je dat die servo motor het doet. (voorgaande berichten nauwkeuriger bekeken)

Dat grotere stappenmotoren een goedkopere oplossing is, komt vooral omdat je dezelfde DM542 motor sturingen kunt blijven gebruiken. Alleen wat dip-switches omzetten voor een hogere motor stroom.

En Sorotec heeft ze ook voor EUR 40:
https://www.sorotec.de/shop/Stepping-Mo ... S-2599.htm

De "Nanotec" variant lijkt minder in koppel terug te lopen bij hogere toerentallen.

Jammer dat je de Servo al besteld hebt. Je had zo'n stappenmotor er vermoedelijk bij kunnen doen voor dezelfde verzendkosten.

Ik ben niet zo'n groot voorstander van die geintegreerde motor sturingen.
Het heeft z'n voordelen, maar ik houd electronica bij voorkeur verder weg van de machine, vooral als je metaal wilt bewerken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Motoren vervangen

Bericht door serum »

Denk dat het prijsverschil wegvalt als je kijkt naar het beschikbare vermogen. Ik gebruikte lage inductie nema34 op 70v op mijn bf20 met leadshine dsp drivers. Ik heb de bf20 in actie gezien met 180w servootjes. Dan is een stappenmotor ineens zeer conservatief werkend stukje nostalgie..

Momenteel werk ik 3 jaar met de 180w varianten op mijn kleine cnc. Acceleratie staat standaard op 4000mm/s2 wat soepel en stilletjes verloopt. Ijlgang is rond de 12m/min en voor sommige veelgaterig boorwerk zet ik die op 10000mm/s2.

Voor het tientjeswerk zou ik zonder twijfel weer de servo's gebruiken.. Natuurlijk missen ze features als een geavanceerd resonantiefilter of een goedwerkende auto tune. Maar hoe nodig is dat? Op mijn grote machine zitten exemplaren die dat allemaal wel hebben, ook die werkt ook soepel en vlotjes. Prijsverschil tussen beide systemen is groot, maar het verschil tussen een stappenmotor en een servo is groter dan tussen een servo en een servo. Voor alles is een optimum. En het kan altijd beter en verfijnder..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Motoren vervangen

Bericht door serum »

@freeskever. Je mist en heel belangrijk detail in zijn bericht 'en ik wil wel weer eens iets anders'.

Hij wil servo's, dus hij bestelt servo's.

Die sanyo denki stappenmotoren zijn de betere motoren.. Wel goed opletten dat je de juiste hebt. De koppelgrafieken van de meest potente exemplaren zijn op 110v.

Deze goedkope servo levert 1,5Nm van 0-3000rpm voor 20sec. En je kan ze instellen op 4000rpm. Ook de beste sanyo denki kan dit niet.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Motoren vervangen

Bericht door FreesKever »

Van zijn eerste bericht:
...
Goudgele schreef: 06 sep 2021 09:39 Het liefst wil ook ook zo min mogelijk aanpassen aan de machine. Dus het behouden van de huidige besturing en het liefst ook de motorkabels is wel een eis.
...
En als het met open loop ook zou voldoen, dan houd ik liever wat centjes in mijn zak...
...
Groeten,
Niels
Dus, met 3Nm open loop steppers heb je de goedkoopste oplossing (zelde DM543 motor sturingen, bekabeling) en het is gemakkelijk inbouwen.

En het verschil tussen 3500mm/min en 5000mm/min is ook niet zo groot. Dat is haalbaar met iets langere stappenmotoren. (Wel toerental / koppel in de gaten houden, daar zit best veel verschil tussen de motoren)

Maar als hij wat anders wil proberen is dat natuurlijk ook goed.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Motoren vervangen

Bericht door serum »

Gelukkig maar.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Motoren vervangen

Bericht door Goudgele »

Ja in mijn originele bericht had ik misschien ook wat moeten zeggen over versnelling en het feit dat ik het leuk vindt om wat nieuws te proberen.
De elektronica in de buurt van de machine zie ik weinig problemen mee. Netjes afdekken met een kapje en het komt wel goed. Alu bewerken is iets wat ik alleen incidenteel doe, dus er zullen niet zo snel spaantjes bij de motor komen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Motoren vervangen

Bericht door serum »

Ook dat is prima af te schermen hoor. Optimaal is het niet als je met koelmiddel werkt en de motoren waterdicht moeten zijn. Je bent wat afhankelijk van je creativiteit. Heb je een 3d printer? er staan op thingiverse al wel wat kapjes voor die motoren. Ik heb een kleintje gemaakt om de jumpers af te schermen. Mocht je wat geprint willen hebben en geen printer hebben trek je maar aan de bel.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Motoren vervangen

Bericht door Goudgele »

Ja precies, ik was van plan een kapje te printen met mijn Prusa. Dat komt zeker goed! Had ze ook mee kunnen bestellen, maar zelf printen is een kleine moeite en het scheelt weer wat geld. Bedankt voor het aanbod Serum ;-)
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Motoren vervangen

Bericht door Goudgele »

Daar is tie dan, de 140W JMC servo. Net even een 24v voeding van een oude 3D printer gejat en via een arduino wat 5V pulsjes gestuurd. Hij lijkt prima te draaien. Komend weekend eens aan de machine hangen om te zien wat er zonder software tuning mogelijk is. Mocht dit niet voldoen, dan eens de software tuning uitvogelen.
IMG_20210915_193123523.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Motoren vervangen

Bericht door Goudgele »

Inmiddels ook een kapje geprint om de driver af te schermen.
IMG_20210928_184558978.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Motoren vervangen

Bericht door FreesKever »

Nog een vervolg?

Ik ben wel nieuwschierig naar de verschillen, en hoeveel verbetering het in de praktijk geeft.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Motoren vervangen

Bericht door Goudgele »

Ha freeskever,
Helaas nog geen update. Ik heb besloten om even met de ombouw te wachten tot ik de machine kan verhuizen. Zal waarschijnlijk in mijn kerstvakantie de boel verhuizen en uitgebreid gaan testen! Ik ga zeker de resultaten in dit topic zetten.
Plaats reactie