Item komt ook met rvs profiel 8

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door rien1959 »

Ik sluit me bij Hugo aan en verder is RVS een slecht constructie materiaal. Het is absoluut niet sterk en niet te vergelijken met staal. Als het moeilijk boort dan zal het wel sterk zijn denken de meesten..... Was het maar waar ! Als beroepsmatig RVS gebruiker denk ik nog wel eens terug aan mijn tijd in de machinefabriek, waar alles nog van staal en aluminium werd gemaakt. De opmerking dat je die profielen met kunststof strippen af kunt sluiten klopt. Hygiënisch is het echter absoluut niet en dat is nou juist wat je verwacht in de voedsel- en farma-industrie.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door tombarink »

Er gaat niks boven staal. Goed droog bewaren en goed in de verf. aluminium is ook goed kun je ook prima mee lassen.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door mjeuring »

Volgens de opgave van Item heeft het RVS profiel een traagheidsmoment tegen buiging van Ix,y = 7.44 cm4 (m = 3.65 kg/m)
In aluminium is dat:
40x40: Ix,y = 13.96 cm4 (m = 2.47 kg/m)
40x04 light: Ix,y = 9 cm4 (m = 1.74 kg/m)
40x40 E: Ix = 7.38 cm4 (m = 1.37 kg/m)

Qua traagheidmoment vergelijkbaar met de E-uitvoering echter ruim 2x zo zwaar. E-modulus van RVS is natuurlijk wel 3x zo hoog in vergelijking met aluminium.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door tombarink »

Als die 3 x zo hoog is dan is die ook 3x zo sterk toch ?

De zware aluminium versie van 40x40 is ook niet zo heel licht vergeleken de gewone lichtere 40x40 weegt die dan zelfde als die zware versie 40x40 alleen is die 3x sterker omdat het rvs is begrijp ik het nu goed ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door bartL »

tombarink schreef: 28 jul 2021 14:26 ....begrijp ik het nu goed ?
Eigenlijk begrijp ik heel je verhaal niet. Probeer het nog eens en dan in het Nederlands :!:
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door tombarink »

Wat zijn de verschillen ? Per profiel het soort de dikte en het Gewicht

Maar de
De aluminium licht is sterk
De zware versie is stijver maar zelfde

Rvs is zwaarder en nog wat sterker
Zo klopt het toch ?
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door Bytheax »

tombarink schreef: 28 jul 2021 22:23 Wat zijn de verschillen ? Per profiel het soort de dikte en het Gewicht

Maar de
De aluminium licht is sterk
De zware versie is stijver maar zelfde

Rvs is zwaarder en nog wat sterker
Zo klopt het toch ?
Persoonlijk snap ik er nogsteeds niet veel van, maar wat is aldus jou het verschil tussen stijfheid en sterkte?
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door tombarink »

De dikte geeft stijfheid.

Rvs kan met iets minder dikte toe dan aluminium. Kwa sterke verschillen ze masr van gewicht ook. Dus sterkte en gewichts verhouding is ook iets,
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door mjeuring »

40x40 light in aluminium is het meest gebruikt bij Item.
Dit weegt per meter 1,74 kilogram, het RVS profiel weegt 3,65 kilogram per meter.

Er zijn 2 factoren die de sterkte tegen doorbuiging bepalen. De geometrie en de E-modulus.
De geometrie van het 40x40 light profiel geeft een waarde van 9 cm^4 en die van RVS 7,44 cm^4 De E-modulus van RVS is 3,25 x zo hoog als die van aluminium (195.000 MPa vs 60.000 MPa).

Het RVS profiel is daarmee 3,25 x (7,44/9) = 2,7x sterker dan het 40x40 light profiel

Dus in deze vergelijking is het RVS profiel 2x zo zwaar en 2,5x sterker. En met sterker bedoel ik de weerstand die het biedt aan elastische (tijdelijke) vervorming. Breuk en permanente vervorming zijn andere zaken, maar daar hou je bij de constructie van verspaningsmachines meestal geen rekening mee. Je wil een zo stijf mogelijk iets.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door assink »

RVS moet je alleen gebruiken als het echt nodig is, anders is het alleen maar een vervelend rotmateriaal.
Net als ik hier legio mensen allemaal rvs boutjes zie gebruiken :cry:
Gewoon staal 8.8 verzinkt is sterker en veel goedkoper. En in combinatie met aluminium ook veel beter voor de schroefdraad. En bij binnenzeskanten draai je ze ook nog minder snel rond.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Item komt ook met rvs profiel 8

Bericht door tombarink »

Ja klopt 8.8 bouten zijn ideaal. En je kunt ze ook prima met loctite vastmaken. Ik heb profielen er ook wel een mee op de gladde kanten gelijmd verschuiven ze ook niet meer als je vaste plek hebt.
Plaats reactie