De opbouw van een VMC - staal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er veelbelovend uit!

Je werkt ook met geslepen staal van Abrams lees ik en de lastige bewerkingen laat je ook over aan Andrefc101! Wat zouden wij hobbyisten moeten als Andre er niet was :lol:
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Kars-cnc schreef: 03 aug 2021 19:21 Dat ziet er veelbelovend uit!

Je werkt ook met geslepen staal van Abrams lees ik en de lastige bewerkingen laat je ook over aan Andrefc101! Wat zouden wij hobbyisten moeten als Andre er niet was :lol:
Ja, Abrams had ik gevonden door jouw topic, dus nog bedankt ;-)

En ja, je hebt helemaal gelijk. Geen idee wat we dan zouden moeten, want een center pons is niet goed genoeg :lol:
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Vandaag de motoren geplaatst en door middel van knoppen op de drivers alle assen voor de eerste keer laten bewegen!
IMG_20210806_171059.jpg
Verder even gecontroleerd of de BT30 spindle zou gaan passen in de freeshouder. Dat past prima!
IMG_20210806_171054.jpg
Ik wilde vandaag eigenlijk ook het bed nog plaatsen, maar de bouten daarvoor waren net 5 mm te kort, nu dus even wachten totdat de nieuwe bezorgd worden. Het schiet best lekker op zo.1

Vandaag ook een 5-assige controller besteld van SZGH. Het lijkt me best wel een voordeel om het gewoon standalone te hebben. Eerst keek ik naar Masso, maar toen ik bij andre was zag ik zijn controller en dat is wel heel mooi spul. Bovendien hoef je dan ook niet meer zelf het paneel te maken 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door andrefc101 »

Hoe recht is dat ding waar die spindel in zit?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

andrefc101 schreef: 06 aug 2021 21:46 Hoe recht is dat ding waar die spindel in zit?
Alle referentiezijden zijn gevlakt door de verkoper. Het is te klein om met m'n haarlineaal de vlakheid te controleren, maar je ziet duidelijk de frees banen, waardoor ik er wel vanuit durf te gaan dat het echt vlak is.

Edit: oh recht. Moet ik inderdaad even controleren nu je het zegt. Ga er morgen of maandag even m'n haak tegenaan houden
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Ik heb jullie hulp weer eens nodig. Ik heb een ATC BT30 belt-driven spindle, met daarboven zo'n cilinder. Bovendien heb ik ook toolholders BT30. Het probleem is echter dat de ATC de toolholder niet oppakt. Ik heb een filmpje om dat te demonstreren:

https://youtu.be/t7u1ekIX6a8

Hebben jullie enig idee waar het probleem hier zou kunnen zitten ?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door abs02 »

Ik zie geen pull stud
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Hm, je hebt gelijk inderdaad. Raar dat die niet bijgeleverd worden. Ik ga eens kijken of die los te bestellen zijn.

Zou daarmee het probleem zijn opgelost denk je?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door abs02 »

helemaal niet raar er kunnen verschillende typen op

Daarmee wordt de houder wel in de conus aangetrokken. Of het systeem daadwerkelijk werkt kan ik zo ook niet zien.
Denk t haast wel want hij blokkeert de as om de houder aan te trekken. Ja dat spleetje moet zichtbaar blijven .
Laatst gewijzigd door abs02 op 10 aug 2021 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Ja, ik heb de ATC en toolholders bij dezelfde leverancier gekocht, dus dan dacht ik er wel vanuit te mogen gaan alles bijgeleverd te krijgen wat ik nodig heb. Maar ik ga eens kijken welke hier bij horen en die gewoon bestellen.

Dankjewel voor je hulp!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jantje2k schreef: 10 aug 2021 15:33 Bovendien heb ik ook toolholders BT30. Het probleem is echter dat de ATC de toolholder niet oppakt. Ik heb een filmpje om dat te demonstreren:
https://youtu.be/dgg1eUM-b60

:lol:
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Arie Kabaalstra schreef: 10 aug 2021 19:07
Jantje2k schreef: 10 aug 2021 15:33 Bovendien heb ik ook toolholders BT30. Het probleem is echter dat de ATC de toolholder niet oppakt. Ik heb een filmpje om dat te demonstreren:
https://youtu.be/dgg1eUM-b60

:lol:
Ja ja ja, maar ik een ATC is moeilijker dan een stofzuiger. Stofzuigen had me nog wel gelukt. Net aan. :lol:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door kawarider »

Arie Kabaalstra schreef: 10 aug 2021 19:07
Jantje2k schreef: 10 aug 2021 15:33 Bovendien heb ik ook toolholders BT30. Het probleem is echter dat de ATC de toolholder niet oppakt. Ik heb een filmpje om dat te demonstreren:
https://youtu.be/dgg1eUM-b60

:lol:
Gouwe ouwe Arie.

Pull studs zijn snel te krijgen in Schaijk. Prijzen zijn heel redelijk. Naam ben ik ff kwijt. Kijk wel goed welk type je nodig hebt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Kjelt »

Mij was het tegenovergestelde overkomen met iso20 houders.
Ruud had zelf iso30 geloof ik en die waarschuwde me dat er bij de toolholders standaard geen pullstuds geleverd worden. Dus ik tien extra pullstuds besteld, komen die toolholders compleet met pullstud aan :roll: Kennelijk is dit bij iso20 dan wel standaard ?

Check trouwens ook even hoeveel lucht aansluitingen je hebt.
Er zijn twee versies.
Een: een enkele aansluiting die de zuiger van de cilinder naar beneden duwt en je klem opent om de toolholder te accepteren. Daar zit dan een sterke veer aan zodra de druk wegvalt trekt de veer de toolholder vast aan.

Twee: twee aansluitingen, een om de zuiger van de cilinder naar beneden te duwen en een tweede om hem weer omhoog te duwen.
Daar heb je dan een 5/2 ventielklep voor nodig.
Plaats reactie