De opbouw van een VMC - staal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Duidelijk, ik zit in een kleine bedrijfshal, met 380 volt beschikbaar, dus dan ga ik gewoon daar voor.

Dankjulliewel voor je hulp!
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Gisteren de kogelomloopspindels en geleidingen binnengekregen e.d.

Vandaag 2 stukken staal die ik nog nodig had. Bovendien nog wat meetgereedschap, zoals een stalen hoek, voelerband, en een meetklokje.

Morgen krijg ik als het goed is de Lichuan Servo motoren uit China binnen. Ik verwacht ergens volgende week het geheel even in elkaar te zetten, afhankelijk van wanneer ik tijd heb, maar ik vind het wel lekker snel gaan zo.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door benkr »

Fout, dit soort klussen doe je niet even snel.
Vooral dingen die je in eerste instantie verkeerd doet kosten je later heeeeeel veel tijd om dat te corrigeren.
Ga nu vast denken over hoe je gaat meten, wat je daar uit zou willen zien komen en wat je gaat doen als het niet klopt.
Bezint eer gij begint is hier echt heel erg van toepassing.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Benkr, natuurlijk heb je gelijk.

Meten dacht ik te gaan doen door het statief op het karretje neer te zetten, dat karretje heen en weer te laten bewegen en dan kijken hoe vlak het geheel is. Dan kan ik in ieder geval starten met kijken hoe vlak het geheel ongeveer is. Het is vlakgefreest, dus ik ben benieuwd hoe vlak. Ik dacht zelf dat 0,05 vlakheid tolerantie in principe prima is, maar ik weet niet hoe jullie daar over denken?

En ja, ik ga het in ieder geval zorgvuldig doen, misschien is dat iets minder snel, maar ik wil in ieder geval gewoon een mooie machine bouwen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door bartL »

Jantje2k schreef: 28 apr 2021 12:30 Kijk, dat wist ik niet, maar is interessante informatie, bedankt @nieles.
...
Volgens mij zou dit voldoende moeten zijn om mee te frezen, ik ga die dan maar eens bestellen denk ik. Hartelijk bedankt voor je hulp!
Hoi Jan, dit vind ik wel weg interessante info aangezien ik ook aan het kijken ben naar een servo als spindelmotor maar ik kan maar niet vinden hoeveel RPM deze max kan draaien. Gaat dit over de Lichuan? En zo ja welk type precies?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Nee, dit gaat over een leverancier op Alibaba. Ik kwam bij hem omdat hij de BT30 spindles leverde, eventueel kon hij gelijk de motoren leveren zei hij. Dat is dus wel een handelaar, maar dan kon het gewoon in 1 pakketje, wat ik wel fijn vond.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Kjelt »

Jantje2k schreef: 28 apr 2021 12:30 De motor heeft standaard 3,7kw, als ik het goed begrijp is er op 12000 toeren dus nog zo'n 2,2 kw over, in combinatie met een circa de 1,8 nm
Ik lees het anders maar misschien wel verkeerd hoor ;-)
Je hebt een 3,7kW spindel maar alleen 2,2kW voor vol continu gebruik dan houdt de geforceerde luchtventilator de motor binnen de toegestane temperatuur.
Dan moet de vfd de blauwe lijn volgen qua max motorstroom.

Als je meer wilt dan kan dat maar bv 3,7kW max 30 minuten.
Tijdelijk meer vermogen dan moet je kijken hoe vaak als dit bv 25% vd tijd is dan de gele grafiek, 40% de rode lijn.
Nou denk ik niet dat je ooit in de buurt van de 2,5kW opgenomen vermogen gaat komen of je moet echt flink zwaar werk verrichten maar zo lees ik dit.
Als dezelfde fabrikant ook een watergekoelde versie heeft kun je vergelijken.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Ja daar heb je helemaal, voor de volle honderd procent gelijk in. Ik had aan die man gevraagd om 3,7 met een piek van 5,5. In eerste instantie had hij die 3,7 die ik noemde dus aangezien als piekvermogen, met dus een standaard van 2,2. Daar is deze grafiek van. Maar de motor die ik geleverd ga krijgen is wel daadwerkelijk 3,7 KW met een max van 5,5 8)

Edit: maar als ik het goed begrijp geef je aan dat je niet heel gauw boven de 3,7 nodig gaat hebben? Dat 2,2 ook voldoende zou zijn? Want dat is dan misschien ook prima inderdaad?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Kjelt »

Nou ja ach dat hangt er helemaal vanaf wat je van plan bent. Sommigen hebben nooit genoeg power :lol: Die halen zo een mm of meer in een keer per pass met paar m/min van een blok aluminium af maar daar moet de hele machine wel op gebouwd zijn.
Bij de minder stevig gebouwde ospf voldoet 1,5kW tot 2,2kW prima maar bij een hele zwarecstalen frees zouden die extra kWs best nuttig kunnen zijn. Dus ik laat me daar beter niet over uit ;-)
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Het was weer een beetje wachten op onderdelen, maar vooral op tijd.

Vanochtend heel even aan de slag geweest. Heb nu het zadel (zo heet die dacht ik toch?) erop gezet. Kwam er na het meten wel achter dat de kolom helaas nog circa de 3/10 millimeter niet haaks staat, dat moet ik dus gaan oplossen.

En nog een foto voor de liefhebbers:
IMG_20210617_092851.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jantje2k schreef: 17 jun 2021 11:13 Kwam er na het meten wel achter dat de kolom helaas nog circa de 3/10 millimeter niet haaks staat, dat moet ik dus gaan oplossen.
is dat bovenaan gemeten?.. dan valt het mee.. Stukje Folieband onder de kolom op de juiste plaats, en hij staat recht..

Ga je er ook een hele omkasting omheen maken?.. Console eraan.. net echt.. :lol:
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Ja, er komt inderdaad een hele omkasting omheen, met console eraan, moet precies echt eruit zien. Nu nog kijken of het lukt 8)

Ik wilde voelerband onder de kolom gebruiken, dus dat moet wel lukken den ik. Verwacht dit zaterdag te gaan doen ofzo.

Uiteindelijk moet er een ATC (bt30) opkomen, dus ik pak het gelijk goed aan. Kost wel serieus geld, maar dan heb je ook wat ;-)
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Oke, nu ben ik trouwens bang om een denkfoutje te maken:

Ik had een magnetisch statief gehangen aan de kolom, de meetpunt op het zadel gezet en daarna het zadel van voor naar achter bewogen, waarna ik het meetklokje zag bewegen.

Alleen: het meetpunt bleef natuurlijk op hetzelfde punt staan, dus dat kan dan niet liggen aan de kolom die scheef zou staan. Of juist wel? Het zou dan ook zo kunnen zijn dat het zadel zelf gewoon scheef is, of niet?

Snappen jullie mijn vraag? En belangrijker nog, hebben jullie een antwoord?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vooral niet bang zijn om foutjes te maken, anders leer je niets.
En je hebt zojuist iets geleerd.

Inderdaad je tafel is niet vlak.
Zet die klok maar eens ergens anders aan vast, de voet of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie