De opbouw van een VMC - staal
Moderators: audiomanics, Moderators
De opbouw van een VMC - staal
Goedemorgen allen,
Afgelopen zaterdag heb ik een freesmachine (die nog niet helemaal is afgebouwd) opgehaald bij een medelid van het forum. Gisteren en vandaag ben ik met het opbouwen en bestellen van onderdelen begonnen.
Enkele afbeeldingen omdat de meeste mensen uitsluitend daarvoor komen:
Het begon met de kolom op de basis te plaatsen
Tot slot eventjes tijdelijk weggereden met de heftruck en aan de kant gezet, waar die nu staat.
Inmiddels heb ik vanochtend de kogelomloopspindels en de lineaire rails besteld. Morgen verwacht ik de motoren te gaan bestellen (dat worden Lichuan Servo-motoren). Ik hoop het geheel werkend te hebben met zo'n 4 weken
Afgelopen zaterdag heb ik een freesmachine (die nog niet helemaal is afgebouwd) opgehaald bij een medelid van het forum. Gisteren en vandaag ben ik met het opbouwen en bestellen van onderdelen begonnen.
Enkele afbeeldingen omdat de meeste mensen uitsluitend daarvoor komen:
Het begon met de kolom op de basis te plaatsen
Tot slot eventjes tijdelijk weggereden met de heftruck en aan de kant gezet, waar die nu staat.
Inmiddels heb ik vanochtend de kogelomloopspindels en de lineaire rails besteld. Morgen verwacht ik de motoren te gaan bestellen (dat worden Lichuan Servo-motoren). Ik hoop het geheel werkend te hebben met zo'n 4 weken
Re: De opbouw van een VMC - staal
Ik heb nu eigenlijk een vraag: als frees wil ik gebruik gaan maken van een BT30 ATC, i.c.m. een servomotor die hoge toerentallen aan kan. Een servomotor heeft dan als voordeel dat die ook nog een hoge koppel heeft op lage snelheden, waardoor ik er mee kan tappen.
Hoeveel toeren is voor zo'n motor normaal? Ik dacht zelf dat 12.000 toeren best gangbaar is voor frezen, maar een Chinese leverancier zei dat van die motor de workingspeed 3000 was met een maximum van 12.000. Is dat goed, of moet ik naar iets kijken waarbij de workingspeed 12000 is? Hoe werkt dat, weet iemand hier dat?
Hoeveel toeren is voor zo'n motor normaal? Ik dacht zelf dat 12.000 toeren best gangbaar is voor frezen, maar een Chinese leverancier zei dat van die motor de workingspeed 3000 was met een maximum van 12.000. Is dat goed, of moet ik naar iets kijken waarbij de workingspeed 12000 is? Hoe werkt dat, weet iemand hier dat?
Re: De opbouw van een VMC - staal
Sorry dat ik zo ongeduldig ben hoor maar is er hier iemand die weet hoe dat werkt met die Servo-motoren als freesmotor? Want zoiets kun je gewoon aansluiten op EdingCNC toch?
Klopt het dan dus dat die Servo motor een max rpm heeft van 12.000 en een workingspeed van 3.000 en is dat goed?
Klopt het dan dus dat die Servo motor een max rpm heeft van 12.000 en een workingspeed van 3.000 en is dat goed?
Re: De opbouw van een VMC - staal
ik weet er niet het fijne vanaf, maar ik zou naar de koppel-toeren kromme kijken of het geschikt is voor de toepassing.
ik dacht dat het koppel constant is tot de 'rated speed' en daarna linear afneemt naar 0 tot het hoogste toerental. maar pin me er niet op vast en vraag de motor documentatie op om dit te controleren.
ik dacht dat het koppel constant is tot de 'rated speed' en daarna linear afneemt naar 0 tot het hoogste toerental. maar pin me er niet op vast en vraag de motor documentatie op om dit te controleren.
Re: De opbouw van een VMC - staal
Kijk, dat wist ik niet, maar is interessante informatie, bedankt @nieles.
Dit is de informatie van de motor die ik gekregen heb. De motor heeft standaard 3,7kw, als ik het goed begrijp is er op 12000 toeren dus nog zo'n 2,2 kw over, in combinatie met een circa de 1,8 nm
Volgens mij zou dit voldoende moeten zijn om mee te frezen, ik ga die dan maar eens bestellen denk ik. Hartelijk bedankt voor je hulp!
Dit is de informatie van de motor die ik gekregen heb. De motor heeft standaard 3,7kw, als ik het goed begrijp is er op 12000 toeren dus nog zo'n 2,2 kw over, in combinatie met een circa de 1,8 nm
Volgens mij zou dit voldoende moeten zijn om mee te frezen, ik ga die dan maar eens bestellen denk ik. Hartelijk bedankt voor je hulp!
Re: De opbouw van een VMC - staal
ah er blijft nog koppel over bij het hoogste toerental! dat is mooi.
er zijn online wel calculators te vinden hoeveel vermogen het kost om met een bepaalde frees een bewerking uit te voeren. mogelijk kan je daar nog naar kijken.
hoeveel weegt zo een servo motor?
er zijn online wel calculators te vinden hoeveel vermogen het kost om met een bepaalde frees een bewerking uit te voeren. mogelijk kan je daar nog naar kijken.
hoeveel weegt zo een servo motor?
Re: De opbouw van een VMC - staal
Ja goede vraag, ik ga zelf nog voor een maatje groter dan deze, want ik kwam er net achter dat deze een standaard power van 2,2kw met een max van 3,7 heeft, maar ik wil eigenlijk een standaard van 3,7 met een max van 5,5.
Gewicht weet ik niet precies, maar als ik het goed interpreteer zou het circa de 30-40 kilo moeten gaan wegen
Gewicht weet ik niet precies, maar als ik het goed interpreteer zou het circa de 30-40 kilo moeten gaan wegen
Re: De opbouw van een VMC - staal
Welk merk servo zit je nu te kijken?
Je zou nog kunnen kijken naar de producten van szgh automation.
Ik heb daar ook mijn spindel servo vandaan een 3.7kw servo met 12krpm.
Meerder forumleden hebben producten bij deze partij vandaan en zijn volgens mij allemaal nog zeer tevreden.
https://www.szghauto.com/product/115.html
stef
Je zou nog kunnen kijken naar de producten van szgh automation.
Ik heb daar ook mijn spindel servo vandaan een 3.7kw servo met 12krpm.
Meerder forumleden hebben producten bij deze partij vandaan en zijn volgens mij allemaal nog zeer tevreden.
https://www.szghauto.com/product/115.html
stef
Re: De opbouw van een VMC - staal
Ah interessant. Kun/wil je aangeven hoeveel jij hebt betaald voor de servo I.c.m de driver? Merk servo weet ik niet zo 123, maar er werd 1100 dollar genoemd voor servo + driver
Re: De opbouw van een VMC - staal
Een hoop, douane kosten vielen wat tegen. Ik heb samen met een ander forumlid 2 servo's besteld om de verzendkosten wat te kunnen drukken. En zodat we wat konden onderhandelen.
Uiteindelijk kwam mijn servo met de 12krpm optie op ongeveer 1750 euro uit inclusief douane en verzenden. Pakketjes van ruim 40 kilo vallen niet onder de radar helaas.
Stef
Uiteindelijk kwam mijn servo met de 12krpm optie op ongeveer 1750 euro uit inclusief douane en verzenden. Pakketjes van ruim 40 kilo vallen niet onder de radar helaas.
Stef
Re: De opbouw van een VMC - staal
Oke, dat is dan wel jammer haha. Ik heb hen zojuist een mailtje gestuurd voor een prijs, ben benieuwd.
Overigens heb ik jouw topic ook grotendeels doorgelezen en hoop onder andere de toolchanger vergelijkbaar te gaan bouwen, dat is opzich een goede inspiratie
Overigens heb ik jouw topic ook grotendeels doorgelezen en hoop onder andere de toolchanger vergelijkbaar te gaan bouwen, dat is opzich een goede inspiratie
Re: De opbouw van een VMC - staal
Ik heb nu een motor besteld, op 380 volt. Maar nu vraag ik me eigenlijk af: wat is het nut precies van 380 volt?
Kan zo'n servo motor gewoon goed op 220 volt werken, of kom je dan vermogen tekort o.i.d.?
Het gaat om een servo motor met een vermogen van 3,7 KW met een max van 5,5KW. Iemand die dat weet?
Kan zo'n servo motor gewoon goed op 220 volt werken, of kom je dan vermogen tekort o.i.d.?
Het gaat om een servo motor met een vermogen van 3,7 KW met een max van 5,5KW. Iemand die dat weet?
Re: De opbouw van een VMC - staal
Dat was mijn vraag verleden maand ook.
Voordeel (heb ik ook maar van Dabit geleerd net ) zijn de lagere verliezen, zie quote onder.
Nadeel is dat je 3 fase netspanning moet hebben. Voor een 3x380V servo/spindelmotor heb je echt een 380V VFD op 380V nodig.
Voor een 3x230V spindel kun je een enkelfase 230V vfd gebruiken echter tot ongeveer maximaal 3kW , daarboven heb je kans dat je de automaat/zekering tript.
Voordeel (heb ik ook maar van Dabit geleerd net ) zijn de lagere verliezen, zie quote onder.
Nadeel is dat je 3 fase netspanning moet hebben. Voor een 3x380V servo/spindelmotor heb je echt een 380V VFD op 380V nodig.
Voor een 3x230V spindel kun je een enkelfase 230V vfd gebruiken echter tot ongeveer maximaal 3kW , daarboven heb je kans dat je de automaat/zekering tript.
Dabit schreef: Kabel zal wel, dat verliest geen/amper vermogen. De DC-weerstand van de windingen wel, zeker als die spindel op lage toeren vrolijk op 8A magnetiseringsstroom staat te draaien. En daar heb je gewoon I^2.R.
Ijzerverliezen idem; die VFD schakelt op 9kHz ofzo, met meer windingen is de zelfinductie van de stator hoger, de driehoekvormige rimpelstroom daarmee lager, en daarmee de ijzerverliezen ook.
Re: De opbouw van een VMC - staal
Maar als 230V je beter uitkomt moet je daar ook weer niet te lang over nadenken.
Met 3,7kW heb je zonder enig verlies in de regelaar al een ruime 16A nodig van 1 fase, en daarmee zit je op de grens van een huisaansluiting. Met 5.5kW zit je er met 24A ruim boven. Als je de VFD en motor op 70% efficient neemt dan worden die getalletjes nog minder rooskleurig. Maar ook daar weer: zekeringen reageren op gemiddelde stroom en de kans dat wij hobbyisten die motor langdurig op 5.5kW belasten (dus op maximum koppel EN maximum toerental tegelijk) is vrijwel nul.
Voordeel van een 3x400V frequentieregelaar tov 1x230V is verder dat de aanvoer van spanning veel constanter is. Als fase 1 even geen stroom levert omdat de sinus op de nuldoorgang zit dan heb je altijd nog fase 2 en 3 die dat wel doen. Met 3x230V heb je dat voordeel overigens ook, alleen dat is niet gangbaar in Nederland.
Met 3,7kW heb je zonder enig verlies in de regelaar al een ruime 16A nodig van 1 fase, en daarmee zit je op de grens van een huisaansluiting. Met 5.5kW zit je er met 24A ruim boven. Als je de VFD en motor op 70% efficient neemt dan worden die getalletjes nog minder rooskleurig. Maar ook daar weer: zekeringen reageren op gemiddelde stroom en de kans dat wij hobbyisten die motor langdurig op 5.5kW belasten (dus op maximum koppel EN maximum toerental tegelijk) is vrijwel nul.
Voordeel van een 3x400V frequentieregelaar tov 1x230V is verder dat de aanvoer van spanning veel constanter is. Als fase 1 even geen stroom levert omdat de sinus op de nuldoorgang zit dan heb je altijd nog fase 2 en 3 die dat wel doen. Met 3x230V heb je dat voordeel overigens ook, alleen dat is niet gangbaar in Nederland.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'