remon_v_CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: remon_v_CNC

Bericht door benkr »

diepchess schreef: 12 apr 2021 21:57 [knip epoxyverlijmdiscussie]
Verlijmen van metalen - kijk dan kan het nooit meer los en iets gecorrigeerd of vervangen worden :)
Wat is het grote verschil tussen lijmen en lassen?
Beide kunnen niet zo maar los nadien. (als het goed is in ieder geval)
Maar ik schat in dat lijmen vrijwel spanningsvrij kan verlopen, mits je het op de juiste manier doet.
tegenwoordig zitten hele vliegtuigen zo in elkaar en wat al niet meer?
Ja, ik zou best wel iets voelen voor het verlijmen van staal, naast gewoon ouderwets verbinden met bouten en moeren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: remon_v_CNC

Bericht door benkr »

diepchess schreef: 12 apr 2021 21:55
benkr schreef: 12 apr 2021 17:13 ...Ik zou het juist andersom doen, eerst de spulletje vergaren ...
Bulderend gelach hier - de kassa moet rinkelen tenslotte in huize Ben! :)
Ja, jij lacht maar, ik snap echt niet hoe die kassa gaat rinkelen bij mij, leg eens uit?
Ja, ik heb met mijn vrouw afgesproken dat ik maandelijks zakgeld krijg om de hobby te financieren, maar als ik iets wil dan moet er wel eerst aan de munten gewerkt worden, zo heb ik de portaalfreesmachine die ik al jaren aan het bouwen was verkocht om mijn nieuwe (70 jaar oude) draaibank te kunnen kopen.
Degene die mij kennen weten dat ik elk jaar op de CNC zonedag mijn best doe om de donatiepot te spekken dus ik snap die opmerking echt niet.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Ben - Ik begreep dat dat lijmen over aluminium ging!

Kreeg ik ook maar zakgeld! :)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

M’n nieuwe aanwinsten net binnen:
23301

Heb nog nooit met deze dingen gewerkt, dus ik ben benieuwd.

Ik denk dat ik wel een goede deal heb kunnen maken... kon alles bij 1 verkoper kopen.
Het is geen Mitutoyo, maar volgens mij wel A-merken.
De (mini) taster is van Tesa (Swiss made) en de meetklok van Mahr (10mm).

Net ook 4 Nema24 (60HS88DE103D-01) motortjes op de kop kunnen tikken... daar zal ik mee beginnen i.c.m. Leadshine DM542 drivers., kijken of dat me bevalt. Kan ik altijd later nog upgraden...
Laatst gewijzigd door remon_v op 16 apr 2021 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 16 apr 2021 10:10 Het is geen Mitutoyo, maar volgens mij wel A-merken.
De (mini) taster is van Tesa (Swiss made) en de meetklok van Mahr (10mm).
Laat "volgens mij" maar weg.
Die merken hebben wat jaartjes meer ervaring dan Mitutoyo. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door Sven »

remon_v schreef: 12 apr 2021 21:28 Die tooling plate snap ik, alleen het verlijmen niet... waarom zou je dat doen t.o.v. monteren met boutjes? Maar hier ga ik zeker ook naar kijken...
Volgens mij had jij toch kokerprofielen aan elkaar gelijmd als ik het goed herinner... was dat goed gegaan?
"De volgende keer" zou ik geen kokers verlijmen maar een torsion box maken, met zigzag panelen binnenin.

Voor het functioneren van de torsion box hoeven die binnenpanelen niet zigzag maar ik denk dat het makkelijker opbouwen is.
En als ik toch kokers zou verlijmen dan in een andere volgorde dan ik nu gedaan heb.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 apr 2021 11:06 Laat "volgens mij" maar weg.
Dat dacht ik al....
Sven schreef: 16 apr 2021 13:59 "De volgende keer" zou ik geen kokers verlijmen maar een torsion box maken, met zigzag panelen binnenin.
Wat ik nu ontworpen heb voor de brug komt toch een beetje neer op een ‘torsion box?’

Volgende aankoop komt er aan... 800x500x20 toolingplate.
Ook voor een mooi prijsje over kunnen nemen met folie er nog op...

Ik wil de basis eigenlijk nog steeds van staal maken (koker profielen) die ik dan laat vlakken en de brug zou dan van aluminium worden.
Maar mijn vraag is... is dat een goede keuze, of toch beter de basis ook van aluminium?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Tooling plate doorverkopen of nog beter: dingen uit frezen zodra je machine gebouwd is en functioneert :)

Als je toch al laat gloeien en na afloop hele machine moet laten vlakken - dan alles van staal maken. Wat is prijs van gloeien eigenlijk?

Alternatief voor brug: sterk kokerprofiel!

Haalt misschien iets meer X-bereik weg maar who cares als je van goedkoop staal bouwt? Kun je 'm ook stukje langer bouwen!
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 19 apr 2021 12:06 Tooling plate doorverkopen of nog beter: dingen uit frezen zodra je machine gebouwd is en functioneert :)

Als je toch al laat gloeien en na afloop hele machine moet laten vlakken - dan alles van staal maken. Wat is prijs van gloeien eigenlijk?

Alternatief voor brug: sterk kokerprofiel!

Haalt misschien iets meer X-bereik weg maar who cares als je van goedkoop staal bouwt? Kun je 'm ook stukje langer bouwen!
Die Toolingplate komt nog wel van pas... of voor dit ontwerp of voor iets anders.

Het liefst maak ik alles van van staal... Die C45 (1.1730) die Kars heeft gebruikt spreekt mij ook erg aan.
Alleen een nadeel is dat ik het niet kan frezen en ik weet niet of iemand dat kan hier op het forum. Mocht ik hier voor kiezen, zijn er forumleden die dit kunnen/willen frezen?

Ook ben ik aan het kijken of ik een vlaktafel/plaat als basis ga gebruiken, dan kan ik namelijk alles refereren aan die vlakplaat. Heb er 1 in de buurt gevonden, de prijs is €300,-:
https://link.marktplaats.nl/m1668846173 ... nt=app_ios


Aluminium zou misschien zelf nog lukken om te frezen en anders genoeg mensen hier....

Maar nog niks in het ontwerp is zeker, behalve de afmetingen en dat het in ieder geval geen houten machine wordt 8)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

remon_v schreef: 19 apr 2021 13:17
diepchess schreef: 19 apr 2021 12:06 Tooling plate doorverkopen of nog beter: dingen uit frezen zodra je machine gebouwd is en functioneert :)

Als je toch al laat gloeien en na afloop hele machine moet laten vlakken - dan alles van staal maken. Wat is prijs van gloeien eigenlijk?

Alternatief voor brug: sterk kokerprofiel!

Haalt misschien iets meer X-bereik weg maar who cares als je van goedkoop staal bouwt? Kun je 'm ook stukje langer bouwen!
Die Toolingplate komt nog wel van pas... of voor dit ontwerp of voor iets anders.

Het liefst maak ik alles van van staal... Die C45 (1.1730) die Kars heeft gebruikt spreekt mij ook erg aan.
Alleen een nadeel is dat ik het niet kan frezen en ik weet niet of iemand dat kan hier op het forum. Mocht ik hier voor kiezen, zijn er forumleden die dit kunnen/willen frezen?

Ook ben ik aan het kijken of ik een vlaktafel/plaat als basis ga gebruiken, dan kan ik namelijk alles refereren aan die vlakplaat. Heb er 1 in de buurt gevonden, de prijs is €300,-:
https://link.marktplaats.nl/m1668846173 ... nt=app_ios


Aluminium zou misschien zelf nog lukken om te frezen en anders genoeg mensen hier....

Maar nog niks in het ontwerp is zeker, behalve de afmetingen en dat het in ieder geval geen houten machine wordt 8)
Ja ik ben geen expert op staal frezen - met hand wel een en ander gedaan maar da's meer een soort van cursus leren frezen met goedkoop materiaal geweest.

Edoch toen ik in fabriek was en daar wat staal is gefreest (C45 inderdaad) naar een ontwerp van mij - dat trok krom aan alle kanten. Dus van C45 ga ik niet snel meer iets ontwerpen wat nauwkeurig vlak dient te zijn. Hoe ga je C45 kaarsrecht krijgen en heel erg vlak?

Die vlaktafel is leuk om een pot met bloemetjes op te zetten naast je CNC freesmachine.

Refereren zou ik granieten vlakplaten voor gebruiken kwaliteit 00.

https://www.hogetex.com/meten/vlakplate ... -din876-00
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Wat betreft de koker indien van staal. Ik had qua sterkte wat zitten rekenen voor epoxygranieten ontwerp van me en kwam uit op een koker van staal KGV 180x180x8mm. Elders in dit forum is het handiger daar vragen over te stellen want zo'n stalen koker heb ik nog nooit in mijn handjes gehad dus kan er niks zinnigs over zeggen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Wat betreft zo'n stalen koker KGV 180x180x8mm toen ik wat gegoogled had herinner ik me dat er gezegd werd dat er nog rond de 40% interne krachten op 't staal werken. Dus als 't gaat om doorbuiging dan pak ik doorsnede getal Ix minus 40% als doorbuigingsconstante voor de kladblaadjesberekening wat je aan de koker hebt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Was een prive-message hoop dat 't niet erg is dat ik 't post. Het idee van de aluminiumplaat die je nu hebt te gebruiken om een T-slot plaat van te maken. Neem aan dat er vast hier fiks wat zijn die dat lukt. Meestal is wat je ontwerpt toch qua opspanning groter dan het bereik van de machine of zie ik dit verkeerd?

Met andere woorden liefst de T-slot Nut plaat stuk groter dan bereik van de machine is - en anders veeg je alle troep de extrusies in toch (in geval van aluminium frame gebouwd van extrusies. Dus als je andere grote machine hebt ergens die je mag gebruiken dan gaat dat vast sommigen wel lukken.

Echter als je volledig bereik van je machine ooit wilt gebruiken om te frezen zul je toch de opspanners willen neerleggen op een plek waar de frees niet kan komen - ergo daar heb je dan graag ook T-sloten lopen die buiten bereik machine zijn.

Audiomaniacs oplossing genaamd kant en klaar iets kopen bij vacuumtisch.de komt op mij als realistischer optie op mij over als 't om mijn persoon gaat en een aluminium gantry.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Ben een serie filmpjes aan het bekijken of ontwerpkeuzes van een portaal frees:
https://www.youtube.com/watch?v=IDMA--Pq36E

In dit filmpje laat hij een aantal vormen een portaal/brug ontwerp zien en vervolgens maakt hij hier een simulatie van in Fusion 360.
Het verbaasd mij dat je met een aluminium plaat van 120x25mm zo weinig deflectie krijgt. De kracht die hij simuleert is 1400N met een werkstuk dat 150mm onder het protaal ligt (kijk even het filmpje voor precisie gegevens).

Mijn vraag is, klopt het een beetje van wat hij verteld in het filmpje en heeft hij alles meegenomen?

En dan een 2e vraag: Ik heb de gratis versie van Fusion 360, dus ik kan die simulaties niet doen... Is dit ook te doen in FreeCad, ik zie dat je simulaties kan doen met FEM?
Plaats reactie