remon_v_CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

JoepS schreef: 04 mei 2021 18:17 Met een tandriem is compacter, je zou de Y-as met een enkele motor kunnen aandrijven en je kunt de overbrengingsverhouding aanpassen. Ik vermoed wel dat je met een tandriem misschien wat speling zou kunnen introduceren en dat een directe koppeling met de motor daar minder last van heeft.
DaBit schreef: 04 mei 2021 18:32 Een goede uitlijning en koppeling is het meest nauwkeurige met het minste inertie, en het goedkoopste ook.Tandriem is wel praktischer en je hoeft niet perse 1:1 te gebruiken.
Bedankt voor de reactie, duidelijk! Wanneer zou je trouwens een andere overbrenging dan 1:1 gebruiken? Ik heb nu Nema24 2,8NM motortjes.
JoepS schreef: 04 mei 2021 18:17 Heb je trouwens nu gewoon een plaat tooling plate besteld? Zonder freeswerk/gaten erin? Waar en wat heeft het gekost als ik mag vragen?
Ja is besteld... maar dat was niet gewoon of ik dat elke dag doe :mrgreen: . Vreet best wat aan het budget, maar wilde gewoon een goede referentie om alles uit te kunnen lijnen. Ja zonder freeswerk/gaten inderdaad. Mag helaas niet noemen waar ik hem vandaan heb, maar hij is meer dan 70KG... reken maar uit.
DaBit schreef: 04 mei 2021 18:32 Ik heb ook een 50mm raster, had ik achteraf bekeken wat kleiner moeten doen.
Ik heb de gaten wel diep geboord; 25mm. Onder de plaat zit direct de electra, dus daarom wilde ik niet doorboren, anders had ik dat gedaan.
Met die 25mmben ik wel heel blij mee, zeker met kikkers moeten de boutjes er soms toch wat dieper in. Alternatief is boutjes die per 5mm oplopen kwa lengte, ook niet handig.
Ja ik zou de 30mm h.o.h. aankunnen houden die FSSF gebruikt. Ik zal veel hout gaan bewerken dus wil denk ik niet helemaal door de 25mm plaat heen wil, dan valt alles er zo doorheen. Maar dat is even overwegen, 20mm zou wel een optie zijn.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: remon_v_CNC

Bericht door FSSF »

Bij mij is alles door en door. Maar ik heb als vast bed er nog een plaat 20mm HAPA onder liggen. Als ik de alu plaat er zo af en toe afhaal liggen de gaatjes aardig gevuld met rotzooi ondanks de stofzuiger die er regelmatig over heen gaat. Voordeel is dan weer dat dit met doorlopende gaten makkelijk uit te blazen of door te prikken is. Je zou overal een m6 inbus stelschroefje in kunnen doen...

Bij mij zitten de motoren voor de Y as ook in het frame zodat deze niet aan de voorkant uit zouden steken. Qua ruimte helemaal top (en daar ging het mij toen om dat er niks uit zou steken). Qua uitlijning en bereikbaarheid iets minder aangezien de riemen door het het alu extrusie profiel zelf heen lopen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Mijn FF/FK12's zijn binnen, die horen bij de bestelling van de KO spindels.
Ik heb even gekeken en in de FF12 zit 1 x een 6001Z lager en in de FK12 zitten er 2.

Nu wil ik de lagers vervangen door 7001 lagers, maar moet ik dan alleen de FK12 (dus 2 ) lagers vervangen?

Ik zat aan deze te denken:
https://nl.aliexpress.com/item/32832904 ... gj8se&mp=1

DB, P5, 7001, B
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: remon_v_CNC

Bericht door Papaatje »

remon_v schreef: 10 mei 2021 11:32 Mijn FF/FK12's zijn binnen, die horen bij de bestelling van de KO spindels.
Ik heb even gekeken en in de FF12 zit 1 x een 6001Z lager en in de FK12 zitten er 2.

Nu wil ik de lagers vervangen door 7001 lagers, maar moet ik dan alleen de FK12 (dus 2 ) lagers vervangen?

Ik zat aan deze te denken:
https://nl.aliexpress.com/item/32832904 ... gj8se&mp=1

DB, P5, 7001, B
ja, alleen de FK lagers, deze vangen de speling op.
De lagers waar je aan denkt zijn in mijn ogen goed, heb ik ook bij mijn X en Z-as. ;-)

Voor mijn Y-as heb ik van de week de 7002 DB P5 B binnen gekregen. Die moet ik nog verwisselen, hier zat nog geen hoekcontact lager in.
Ik heb daar een SFU2005 kogelomloopspil, vandaar de andere maat.

Wil ook de kogelmoer vervangen, die heb ik ook binnen.
De kogelmoer die er nu op zit vind ik te veel speling hebben. Zal gelijk de kogels in de moer goed opmeten. Misschien was vervangen van de kogels met een grotere maat genoeg, maar nu heb ik in ieder geval een kogelmoer op voorraad. :lol:
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

remon_v schreef: 10 mei 2021 11:32 Mijn FF/FK12's zijn binnen, die horen bij de bestelling van de KO spindels.
Ik heb even gekeken en in de FF12 zit 1 x een 6001Z lager en in de FK12 zitten er 2.

Nu wil ik de lagers vervangen door 7001 lagers, maar moet ik dan alleen de FK12 (dus 2 ) lagers vervangen?

Ik zat aan deze te denken:
https://nl.aliexpress.com/item/32832904 ... gj8se&mp=1

DB, P5, 7001, B
Hallo weet je dit zeker Ramon?

De standaard 1605's zijn 12mm diameter bij de BK12 / FK12 kant en 10mm diameter aan de FF12 of BF12 kant.
Bij de 2005 kogelomlopen is het beide kanten 15mm diameter dus geen diameterverschil.

Voor de FF kant heb ik hier in voorraad 10 kogellagers 6000zz. Voor een 1605 kogelomloop is 1 zo'n kogellagertje meer dan zat aan de FF kant. Dat hoeft echt geen 7001 kogellager te worden - die overigens een andere buitendiameter heeft van 28mm terwijl deze 6000zz met ID10 dus 26mm buitendiameter is.

standaard ABEC standaarden worden overigens met voeten getreden door ALLE kogellagerfabrikanten. De specificaties van een abec-7 kogellager als je die correct volgt betekenen dat een kogellager spelingsvrij is (dus maar paar micrometer interne radiele speling heeft). Gros kogellager fabrieken in West Europa die nog operationeel zijn, zijn niet eens in staat dat te produceren, zo verouderd zijn die fabrieken.

Standaard geven ze kogellagers dus een interne radiele speling mee van 0.03mm.
Dat is bij de 6000 en 7000 series hopelijk niet 't geval.

Afhankelijk bij welke fabrikant je bestelt - bij de meeste fabrikanten is de beste speling die standaard overigens niet op de schappen ligt dus C1 interne radiele speling. Als hun machines dat kan produceren althans. SKF heeft daar probleem bijvoorbeeld. Dat is meestal 0-5 micrometer interne radiele speling. Bij SKF moet je dan hele productie afnemen van de kogellagers omdat ze standaard produceren in verouderde fabrieken (niet alleen mijn woorden).

Op de schappen ligt hier meestal wel een SKF C2 versie van die kogellagers. Voor een 1605 kogelomloopje lijkt me dat ook meer dan zat.
Bij SKF zit je dan al wel weer boven de 0.01mm interne radiele speling dan.

Dus officieel mag je dat geen ABEC-7 noemen als we de ABEC standaarden correct zouden volgen - maar ze doen 't toch - want zo genereren ze wel zo verschrikkelijk veel meer omzet dus ja dan doe je dat als fabrikant.

De kwaliteitsverschillen van de kogellager is hele andere issue - dat heeft vaak te maken met de legeringen en dan ook de legering van de kogeltjes. Hardere kogeltjes gaan nu eenmaal langer mee.

Dus kwaliteit van de kogellager qua duurzamheid is heel andere discussie hier dan nauwkeurigheid.
Laatst gewijzigd door diepchess op 12 mei 2021 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Nu is het dus zo dat de Chinezen op de interne markt heel goedkoop hoge kwaliteitskogellagers gebruiken kunnen, terwijl die hier dus niet verkrijgbaar zijn (tenzij je dus hele productie van een paar ton in euro's afneemt bij SKF). Maar '1' zo'n kogellager mag ook niet verkocht worden in China richting 't westen.

Dus je wilt die standaard kogellagerbehuizingen niet zo maar even vervangen door iets wat je hier vanaf de schappen kunt bestellen.

Die Chinezen stoppen zelf in fiks wat onderdelen en machines betere kogellagers dan C2 kwaliteit. Heel vet beter dan meeste C1 kwaliteit kogellagers.

De Duitsers hebben ze wel - maar dan moet je vermoed ik Duits paspoort hebben anders regelen ze die kogellagers niet voor je. De Fransen - compleet kansloos - die hebben niet 1 fabriek die 't produceren kan.

Ergo - zo'n standaardbehuizing uit China gebruiken is dus zo'n gek idee nog niet als je meet welke interne radiele speling de kogellagers hebben die zij in dat soort componenten zetten versus wat je zelf hier kunt bestellen onder de 1000 euro bij SKF.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: remon_v_CNC

Bericht door serum »

Die floating kant hoef je je niet snel zorgen over te maken. Ik heb een 3d verstelbare ophanging gemaakt voor de floating kant voor de 1605 KO's op mijn machine en werk er al jaren met twee 16x10x4 lagertjes achter elkaar. Er komt geen kracht op deze lagers te staan. Als de KO's recht zijn en het goed uitgelijnd is al helemaal niet.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Papaatje schreef: 12 mei 2021 09:31 ja, alleen de FK lagers, deze vangen de speling op.
De lagers waar je aan denkt zijn in mijn ogen goed, heb ik ook bij mijn X en Z-as.
Volgens mij had ik deze inderdaad bij jouw topic gezien.
Papaatje schreef: 12 mei 2021 09:31 Wil ook de kogelmoer vervangen, die heb ik ook binnen.
De kogelmoer die er nu op zit vind ik te veel speling hebben. Zal gelijk de kogels in de moer goed opmeten. Misschien was vervangen van de kogels met een grotere maat genoeg, maar nu heb ik in ieder geval een kogelmoer op voorraad.
Succes, volgens mij was het niet makkelijke om die kogels er weer terug in te krijgen.
serum schreef: 12 mei 2021 10:34 Die floating kant hoef je je niet snel zorgen over te maken. Ik heb een 3d verstelbare ophanging gemaakt voor de floating kant voor de 1605 KO's op mijn machine en werk er al jaren met twee 16x10x4 lagertjes achter elkaar. Er komt geen kracht op deze lagers te staan. Als de KO's recht zijn en het goed uitgelijnd is al helemaal niet.
Ik had het gezien, waarom heb je gekozen voor een verstelbare ophanging?
diepchess schreef: 12 mei 2021 10:07 Voor een 1605 kogelomloop is 1 zo'n kogellagertje meer dan zat aan de FF kant. Dat hoeft echt geen 7001 kogellager te worden
Die laat ik zitten... die van de FK vervang ik.
diepchess schreef: 12 mei 2021 10:07 Hallo weet je dit zeker Ramon?
Wat bedoel je precies, of de afmetingen kloppen?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

remon_v schreef: 13 mei 2021 22:19 Wat bedoel je precies, of de afmetingen kloppen?
Of de kogellager die je koopt wel beter is dan wat je had qua interne radiele speling.
Of je niet van iets wat 0-5 um interne radiele speling heeft en dicht tegen de 1 um aanzit, of je die niet per ongeluk vervangt door iets wat 30 um interne radiele speling is. Dus of je een C1 rated bearing - en die zijn allemaal naamloos die Chinese bearings die goed zijn natuurlijk - want in werkelijkheid is dat een Timken/Fafnir fabriek in China ofzo die dat allemaal produceert voor ze dus vandaar dat je op die geniale kogellagertjes nooit merktekens gaat vinden - of je die niet vervangt door iets wat C0 of Cn is qua interne radiele speling.

Qua thrust kan die kogellager toch veel meer leveren in zo'n BK12 kogellagerhuis dan andere problemen die je gaat tegenkomen zoals buckling bij zo'n 1605 kogelomloopje van die enorme lengte - ervanuitgaande dat je ook net als de serums alles op een zo hoog mogelijke feed weer gaat testen...
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 13 mei 2021 22:27 Of de kogellager die je koopt wel beter is dan wat je had qua interne radiele speling.
Of je niet van iets wat 0-5 um interne radiele speling heeft en dicht tegen de 1 um aanzit, of je die niet per ongeluk vervangt door iets wat 30 um interne radiele speling is. Dus of je een C1 rated bearing - en die zijn allemaal naamloos die Chinese bearings die goed zijn natuurlijk - want in werkelijkheid is dat een Timken/Fafnir fabriek in China ofzo die dat allemaal produceert voor ze dus vandaar dat je op die geniale kogellagertjes nooit merktekens gaat vinden - of je die niet vervangt door iets wat C0 of Cn is qua interne radiele speling.

Qua thrust kan die kogellager toch veel meer leveren in zo'n BK12 kogellagerhuis dan andere problemen die je gaat tegenkomen zoals buckling bij zo'n 1605 kogelomloopje van die enorme lengte - ervanuitgaande dat je ook net als de serums alles op een zo hoog mogelijke feed weer gaat testen...
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee.
maar 6001 en 7001 zijn verschillende lagers en zoals ik het heb begrepen zijn 6001 lagers niet geschikt voor radiale krachten. Klopt dat wat ik zeg?

Ik heb ze nog niet besteld, als er betere opties zijn voor een goede prijs dan hoor ik het graag.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: remon_v_CNC

Bericht door Papaatje »

remon_v schreef: 13 mei 2021 22:19
Succes, volgens mij was het niet makkelijke om die kogels er weer terug in te krijgen.
dankje.
Ja, het uit en weer in elkaar zetten van die moeren is een handigheid die ik me pas na meerdere pogingen en veel filmpjes op youtube gelukt was.

Vind het wel een lekker gevoel dat het weer schoon en met nieuw vet gemonteerd is dan.
Je kunt ook echt verschil in kwaliteit van kogels zien, heb er nu al meerdere uit elkaar gehaald. Zal kijken of ik een voorraadje kogels kan kopen ergens om de speling minder te krijgen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Papaatje schreef: 15 mei 2021 07:28 dankje.
Ja, het uit en weer in elkaar zetten van die moeren is een handigheid die ik me pas na meerdere pogingen en veel filmpjes op youtube gelukt was.

Vind het wel een lekker gevoel dat het weer schoon en met nieuw vet gemonteerd is dan.
Je kunt ook echt verschil in kwaliteit van kogels zien, heb er nu al meerdere uit elkaar gehaald. Zal kijken of ik een voorraadje kogels kan kopen ergens om de speling minder te krijgen.
Heb mijn KO Spindels binnen, maar heb ze nog niet echt bekeken. Als jij zegt dat het wel te doen is om alle kogels er weer terug in te krijgen wil ik dat ook wel proberen.

Ze zitten nu in een blauw zakje met een soort van vet-achtig spul, maar wil ze eigenlijk ook wel schoonmaken en opnieuw invetten. Wat voor vet heb je daarvoor gebruikt? En gebruik je dan een vetspuit?
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: remon_v_CNC

Bericht door Papaatje »

remon_v schreef: 15 mei 2021 09:03
Heb mijn KO Spindels binnen, maar heb ze nog niet echt bekeken. Als jij zegt dat het wel te doen is om alle kogels er weer terug in te krijgen wil ik dat ook wel proberen.
ik gebruik de methode in het volgende filmpje:
https://youtu.be/8a14YbmUEHE

Voor de smering gebruik ik lithiumvet , met een vetspuit.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

[radiele krachten]

6000 series wordt juist gebruikt bij kogelomlopen en niet voor niks.
We praten hier over klein dun 1605 kogelomloopje.

Dus de radiele thrust die je op zo'n 6001 kunt zetten zit in orde grootte 2.36 kilonewton met als piekbelasting het dubbele.

Dat is 240+ kilo constant load die je er radiaal op kunt zetten terwijl je vast niet al te vaak gaat frezen. Dat is belachelijk veel.
Factoren meer dan je motoren kunnen leveren. Die kogellager gaat je hele leven mee terwijl die 1605 vast veel eerder is versleten.

Dus prima kogellager voor wat je doen wilt.
Plaats reactie