remon_v_CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 01 mei 2021 09:34 Het grootste voordeel van een toolingplate als basis is dat je een referentievlak hebt vanwaar je de frees kunt uitlijnen met name de lineaire geleiders en ko spindel.
Juist! Dat is wat ik ook in gedachten heb...
Kjelt schreef: 01 mei 2021 09:34 Ook een toolingplate is natuurlijk geen din876/00 referentieplaat maar ja dan gaan we naar een niveau die ook weinig professionele frezen weten te halen want ik zie weinig freesbedden die met meetrapporten komen of handmatig geschraapt zijn. En dat dien je door slijtage en vervuiling op dat niveau jaarlijks te herhalen.
Nee dan wordt het onbetaalbaar.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: remon_v_CNC

Bericht door keesfrees »

remon_v schreef: 01 mei 2021 00:10 Bedankt, niet een hele duidelijke foto inderdaad... maar ik snap hem.
Hier nog een paar foto's :
9797

9796


remon_v schreef: 01 mei 2021 00:10 Wel een flink bereik!I
Jaha ! :-)
Erg veel plezier van, er is maar een plaatmaat die ik eerst door moet zagen ( als het ontwerp dat toe laat )
remon_v schreef: 01 mei 2021 00:10 Ik zal voornamelijk hout gaan frezen.
Hetzelfde gebruik dus.

(dezelfde foto nog een keer :)
10166
De dikke balken zijn koker 200x300x9
De foto is van mijn reserve cq donor machine, deez wil ik door gaan zagen om breder te maken, ik denk dat het met een goede (!) reciprozaag moet lukken.
Maar als je nog iets moet gaan bouwen dan kun je een bouwpakket (laten) zagen.
En dan bouten, lijkt mij ook, een goede methode.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

Ik heb het ontwerp nog iets meer uitgetekend...

23404

23405

Wat ik wel graag zou willen is een simulatie doen hoe stijf het ontwerp is (in theorie), echter kan ik geen simulaties doen met de gratis versie van Fusion 360. Wellicht is er iemand die dit voor me zou willen doen?
Laatst gewijzigd door remon_v op 15 jun 2021 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 01 mei 2021 09:34 Het grootste voordeel van een toolingplate als basis is dat je een referentievlak hebt vanwaar je de frees kunt uitlijnen met name de lineaire geleiders en ko spindel.
Met ribben heb je dat niet en als je er een rij op legt met een lampje zie je meteen waarom.

Ook een toolingplate is natuurlijk geen din876/00 referentieplaat maar ja dan gaan we naar een niveau die ook weinig professionele frezen weten te halen want ik zie weinig freesbedden die met meetrapporten komen of handmatig geschraapt zijn. En dat dien je door slijtage en vervuiling op dat niveau jaarlijks te herhalen.
remon_v schreef: Die 160mm is vast nog wel op te lossen op een of andere manier.
Ik heb de laatste wat is het 120mm juist open gelaten tussen de profielen zodat ik iets vertikaal kan opspannen en frezen.
Wel moet ik zeggen heb ik het momenteel weer opgevuld om mijn dikke Gerardi klem kwijt te kunnen maar ik blijf dat wel willen kunnen.
Voor welke prijs krijg jij de toolingplates op 0.01mm vlak?

Ik ga in tekening hier uit van een t-slot plaat van vakuumtisch.de, ook op 0.01mm vlak, als basis en daaronder is het dan voorzichtig kokers erop leggen op manier dat je daarmee de T-slot plaat (en is bij toolingplate net zo) niet krom trekt. Zo'n vlakplaatje heb je toch voor allerlei zaken nodig...

Wil je 'm dan zonder vlakplaat categorie 00 bouwen ofzo? Bovenop die T-slot plaat of als je alleen toolingplate wilt gebruiken en er gaatjes in wilt boren en tappen als opspanning - dan leg je toch die vlakplaat alsnog bovenop die toolingplate.

Je lampje snap ik niet zo - die geeft niet aan hoeveel je moet corrigeren. Ik heb voelermaten daarvoor om te kijken of extrusies daar op passen en hoe krom die zijn.

Voor het eerst overigens dat in forum geklaagd wordt over kromme aluminiumextrusies. Dat was in voorgaande jaren niet zo.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

remon_v schreef: 02 mei 2021 13:21 Wat ik wel graag zou willen is een simulatie doen hoe stijf het ontwerp is (in theorie), echter kan ik geen simulaties doen met de gratis versie van Fusion 360. Wellicht is er iemand die dit voor me zou willen doen?
Stijfheid is afhankelijk van de lengte van je gantry. Want als je iets 2x langer of 2x breder maakt dan is de stijfheid in die richting factor 8 minder.
(want 2 tot de macht 3 = 2 * 2 * 2 = 8x minder stijf). Dan verder gebruik je naar ik aanneem bouten en is dit aluminium. Dus handig is ook de bouten even intekenen omdat je moet rekenen vanaf de bouten daar je de brug van onderdelen in elkaar bout.

Dus iets kleinere maat bouten - zeg M10 in dit geval bijvoorbeeld - maar heel veel ervan - is handiger dan paar hele lompe.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

WillyH schreef: 01 mei 2021 07:26
diepchess schreef: 01 mei 2021 02:11 Waar ik me al 8 jaar over verbaas is dat iedereen zo'n enorm hoog object onder de brug door wil kunnen hebben in een ontwerp. Alsof je altijd de mogelijkheid moet hebben om je eigen motorblok te ontwerpen en te frezen :)
Als je plannen hebt om een 4de as te installeren in die hoogte wel een noodzaak.
In geval van hoge 4e as heb je daar punt Willy. De meesten als ik 't ze vroeg willen echter liever toch met name plaatmateriaal kunnen frezen. Maar ze ontwerpen altijd iets hoogs.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Remon - je tekent hier begrijp ik met 40mm dikke op 0.01mm nauwkeurig toolingplate materiaal begrijp ik.

Alles bij elkaar behoorlijk oppervlakte.

Zo zie ik de brug zijn 2 stukken platstaf die plat liggen en dan gebout worden op 1 evenlang stuk maar iets breder rechtopstaand stuk waarop de Y-as wordt gebout.

Die 2 stukken die plat liggen - door wie en voor welke prijs laat je die heel erg precies op 90 graden en over hele lengte vlak frezen?
"iemand* moet die stukken uit die toolingplate frezen tenslotte.

Die als die 2 stukken niet belachelijk precies vlak uitgefreest zijn, dan gaan die dat andere stuk (waarop de rails komt) kromtrekken.
Neem aan dat je dat snapt.

Alles wat nauwkeurig is - dat is belachelijk prijzig meestal.

Wat is de prijs van die stukken op nauwkeurige manier uitgefreest uit toolingplate?

Je gaat je niet goed voelen als je mijn gok namelijk hoort wat dat kosten gaat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: remon_v_CNC

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 02 mei 2021 21:41 Voor welke prijs krijg jij de toolingplates op 0.01mm vlak?
Per wat ? mm is een eenheid van lengte niet van vlakheid.
Wat ik heb gezien mag je blij zijn als toolingplate een vlakheid heeft van 0,1 - 0,15 mm/m en dat is dan gefreesd op een pro machine.
Ik ga in tekening hier uit van een t-slot plaat van vakuumtisch.de, ook op 0.01mm vlak
Dat redden ze niet, ik heb zo'n t-slot plaat en die is niet 0,01mm/m vlak hoor bij lange niet.
En ook al breng je een ijzeren bed naar een professioneel bedrijf om vlak te frezen ook dan haal je volgens mij die 10u/m niet.
Is ook niet nodig, want je freest je t-slotplaat uiteindelijk toch zelf vlak na de bouw.

Waar ik het voor wil gebruiken is als referentie om de hoogte van de alu zij profielen uit te lijnen en bij te schrapen/schuren.
Dan leg ik er eerst een 300x300mm vlakplaat din 876/00 bovenop om het wat uit te middelen en van daaraf meet ik en dan schuif ik deze steeds 100mm op. Nee dat is niet perfect , verre van weet ik ook wel, maar een 100x beter dan nu op die ribben meten of houten onderplaat, die soms wel meer dan een mm/m onvlak zijn tov elkaar. Mocht je een betere meet methode weten hou ik me aanbevolen maar ik kan met geen 2000x2000mm vlakplaat veroorloven om eerst die toolingpate te gaan schrapen :mrgreen:
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

Oh la la - bouwmethodes....

Kjelt, even helder hebben wat je deed. Je hebt eerst je accuboormachientje gepakt. Dan heb je de ribben vastgebout van je gantry en gaat je daarna pas zorgen maken over of ze in X en Y richting vlak liggen zodat wat erop kan liggen vlak kan liggen - snap ik 'm zo goed?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 02 mei 2021 21:44 Dan verder gebruik je naar ik aanneem bouten en is dit aluminium. Dus handig is ook de bouten even intekenen omdat je moet rekenen vanaf de bouten daar je de brug van onderdelen in elkaar bout.
Ja inderdaad aluminium platen en bouten... intekenen doe ik wel als ik weet welk ontwerp ik ga maken. Dan zal ik alles tot in detail uittekenen.
diepchess schreef: 02 mei 2021 21:57 Remon - je tekent hier begrijp ik met 40mm dikke op 0.01mm nauwkeurig toolingplate materiaal begrijp ik.
Nergens teken ik 40mm dik aluminium.
De onderplaat is 25mm dik, de koker van de brug 15mm dik en de rest 20mm dik (m.u.v. de afdekplaten)
diepchess schreef: 02 mei 2021 21:57 "iemand* moet die stukken uit die toolingplate frezen tenslotte.
Dat ging jij toch doen... nee inderdaad, die wil ik laten frezen door iemand.
Kjelt schreef: 02 mei 2021 22:27 Per wat ? mm is een eenheid van lengte niet van vlakheid.
Wat ik heb gezien mag je blij zijn als toolingplate een vlakheid heeft van 0,1 - 0,15 mm/m en dat is dan gefreesd op een pro machine.
0,13mm inderdaad, wat ik las op de website van het bedrijf uit Etten-Leur.
https://www.almet-benelux.eu/l/library/ ... aat%29.pdf
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: remon_v_CNC

Bericht door diepchess »

0.13mm dat is de dikte tolerantie - niet vlakte van de plaat.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 02 mei 2021 23:28 0.13mm dat is de dikte tolerantie - niet vlakte van de plaat.
Dat leek me logisch, maar wat is dan de tolerantie van de vlakheid?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: remon_v_CNC

Bericht door FSSF »

Discussie er over prima natuurlijk, maar wat betreft functionaliteit voor het doel van de machine volkomen overtrokken natuurlijk. Des al niet te min vermakelijk om te lezen.
Als het een paar duizend euro en een hoop arbeid gaat kosten kan het wijzer zijn een (china) fabrieksmachientje te kopen, die wat aan de passen naar je wensen en spanen maken maar. Tenzij het doel mede is de machine zelf te bouwen, dat is altijd goed natuurlijk. :lol:
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: remon_v_CNC

Bericht door remon_v »

FSSF schreef: 02 mei 2021 23:47 Als het een paar duizend euro en een hoop arbeid gaat kosten kan het wijzer zijn een (china) fabrieksmachientje te kopen, die wat aan de passen naar je wensen en spanen maken maar. Tenzij het doel mede is de machine zelf te bouwen, dat is altijd goed natuurlijk.
De 'basis' onderdelen heb ik al... KO spindels en lineaire rails en het ook een beetje om het zelf bouwen inderdaad.
Plaats reactie