Proximity sensoren

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Proximity sensoren

Bericht door bartL »

Ik kan je helemaal volgen Caesar. Ik heb hetzelfde probleem. Als ik een keer een drive error heb en opnieuw moet Homen moet ik ook opnieuw nullen omdat hij dusdanig veel afwijkt. Enorm storend en tijdrovend. Mocht je ze in serie maken dan ben ik wel benieuwd naar de prijs. (Mag je me evt ook in een PB sturen)

Mvg,
Bart
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Proximity sensoren

Bericht door hfjbuis »

Op mijn verdeeltafel zit nu ook een proxy om te homen. Daarmee kan ik altijd starten vanaf dezelfde positie en dat is gewoon handig. Er zit een enkele proxy op (ingebouwd in het huis van de verdeeltafel) die door de grote diameter van de verdeeltafel zo reproduceerbaar is, dan ik het met de hand niet beter kan instellen.
Door de dubbele proxy op de X-as van de draaibank (Z-as moet nog) kan ik de draaibank uitzetten en de volgende dag verder gaan zonder ook maar iets in te stellen. Dat is wel zo gemakkelijk.
Voor het op de draaibank (automatisch) instellen van de lengte van de boren en tappen heb ik nu ook een proxy geplaatst. Dat is niet alleen handig, maar voorkomt ook fouten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Proximity sensoren

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 02 aug 2021 08:30 Werkplaats verwarming op afstand is gemakkelijk En je hebt toch een watergekoelde spindel? Verwarm het water en maak een gesloten behuizing voor de tools om de boel op bedrijfstemperatuur te krijgen en te houden?

Er bestaan nauwkeurige sensoren die binnen de 0,002 herhalingsnauwkeurig zijn.
Uiteraard, de koeler heb ik al aangepast zodat deze ook kan verwarmen, alleen het laten draaien van de spindel genereert amper warmte. Wanneer ik de opwarm macro start wacht ie eerst een 15 minuten zodat het water kan opwarmen en dan 15 minuten daadwerkelijk draaien van de spindel. Had mooi geweest als je dit ook nog kan koppelen aan een temperatuurmeting in Eding.

Uiteraard zijn zulke sensoren er, voor het werk doen we niets anders dan dergelijke sensoren. Maar daar zitten wel prijskaartjes aan die in de meeste gevallen de prijs van een complete hobby CNC overstijgen. :lol:

Daarom lijkt mij de oplossing van Caesar een hele mooie.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Proximity sensoren

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 04 aug 2021 02:17
Uiteraard zijn zulke sensoren er, voor het werk doen we niets anders dan dergelijke sensoren. Maar daar zitten wel prijskaartjes aan die in de meeste gevallen de prijs van een complete hobby CNC overstijgen. :lol:

Daarom lijkt mij de oplossing van Caesar een hele mooie.
Sensoren voor 50-75 euro in de jacht naar <0,002 nauwkeurigheid vind ik wel meevallen. Geen idee waarvoor jij je complete hobby cnc voor koopt? Als je het niet kent of niet hebt gezien, wil het niet zeggen dat het niet bestaat. Niet teveel op aannames hangen, dat beperkt je.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Proximity sensoren

Bericht door Markus »

Hier een goed verhaal over nauwkeurigheid/prijs poximity

https://youtu.be/il9bNWn66BY?t=369

Overigens zijn er ook varianten (meestal optisch) die analoge waarden uitpoepen, dan zou je met microcontroller en een PID algorithme mooi kunnen vertragen als je in de buurt komt van de eindschakelaar.

er zijn ook een soort van stoot lineair weerstanden met travel van 10 a 15mm (of langer)voor industrie gebruik, waarvan er staat dat ze 0,01 nauwkeurig zijn
wellicht ook te gebruiken voor dit probleem

https://www.aliexpress.com/item/32915546320.html

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 04 aug 2021 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Proximity sensoren

Bericht door serum »

Wat ik mij afvroeg. Wat zou de nauwkeurigheid zijn van een piezo gebaseerde sensor? Is eenvoudig te voorzien van een mechanisme waarmee hij een overshoot van 10mm oid kan incasseren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Proximity sensoren

Bericht door hfjbuis »

Wat ik mij afvroeg. Wat zou de nauwkeurigheid zijn van een piezo gebaseerde sensor? Is eenvoudig te voorzien van een mechanisme waarmee hij een overshoot van 10mm oid kan incasseren.
Als je een proxy neemt met een gevoeligheid van 8 mm, kun je al 8 mm overshoot hebben zonder dat de proxy geraakt wordt. Ik gebruik standaard 2 mm maar ga voor mijn probe proxy een van 8 mm gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Proximity sensoren

Bericht door Markus »

piezo gebaseerde sensor ?
piezo is niet super geschikt voor afstandsmeting, uitgangsspanning staat in verhouding tot kracht.
Ze worden daarom vaak in weegschalen gebruikt.

Afbeelding

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Proximity sensoren

Bericht door serum »

Markus schreef: 04 aug 2021 16:36
piezo gebaseerde sensor ?
piezo is niet super geschikt voor afstandsmeting, uitgangsspanning staat in verhouding tot kracht.
Ze worden daarom vaak in weegschalen gebruikt.

Afbeelding

Greezt,

Markus
Dat maakt toch geen fluit uit. Gaat erom dat je drempelspanning waarop je moet triggeren bekend is. Een opamp icm nauwkeurige comperator oid. (voor zover ik verstand heb van elektronica) Geen idee of een piezo ansich vormvast is. Blijft toch een gesandwiched ding.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Proximity sensoren

Bericht door Kjelt »

Als je nou kijkt wat de professionele firma’s hebben bedacht dan is dat allemaal optisch. Of door mechanisch een 3D lens (geslepen balletje) te bewegen waardoor het focuspint veranderd van de x,y of z straal die door het balletje gaan. Of door een gefocuseerde laserstraal te doorbreken waarbij ook de diameter van de frees gemeten wordt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Proximity sensoren

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 04 aug 2021 18:08 Als je nou kijkt wat de professionele firma’s hebben bedacht dan is dat allemaal optisch. Of door mechanisch een 3D lens (geslepen balletje) te bewegen waardoor het focuspint veranderd van de x,y of z straal die door het balletje gaan. Of door een gefocuseerde laserstraal te doorbreken waarbij ook de diameter van de frees gemeten wordt.
'Allemaal'? Nonsense.

Renishaw doet het (los van de draadloze overdracht) bij mijn beste weten niet optisch. En toch binnen 0,001 nauwkeurig. Optisch is een manier, maar niet de enige manier.

https://www.metrol.co.jp/en/products/#switch

Zonder versterking claimt Metrol een 0,0005mm nauwkeurige sensor te hebben. (niet optisch)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Proximity sensoren

Bericht door Kjelt »

Ja en hele speciale schakelaars.
Optisch is betrouwbaarder.
Mijn reactie was meer op de piezo sensoren, worden hier zover als ik weet niet voor gebruikt en daar zal wel een reden voor zijn denk ik dan ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Proximity sensoren

Bericht door serum »

Ik denk dat jij en ik samen nog half niet weten wat er allemaal bestaat. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Proximity sensoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Homen met CNC machines doen ze via het index signaal van het meetsysteem. Dus optisch, maar iets complexer dan een simpel ir poortje.
Een standaard meetraster van 20 mu wordt ook geïnterpoleerd naar 1 mu.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie