Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Tonybryden schreef: 10 apr 2021 21:12 Je bent nogal zeker van je zaak, bespeur zelfs een beetje arrogantie .
Ieder mens maakt vouten😉
Beste Tony, dit heeft niks met arrogantie te maken, ik weet wat ik wel weet en niet weet. Maar verder ga ik er niet meer op in. Hoe dan ook bedankt voor je reacties en het lezen van mijn bouwverslag.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Kars-cnc »

Stefan Ketelaars schreef: 10 apr 2021 20:36 ik maak geen fouten met bekabeling.
Het is fijn ergens goed en zelfverzekerd in te zijn. Maar sociaal gezien iets minder handig dit zo bruut mede te delen. Gezag moet je nu eenmaal verdienen, je kunt het niet gewoon mededelen...

Zelf heb ik ook de nijging hoor, om bij dingen waar ik goed in ben, binnen een paar seconden te oordelen dat het is zoals ik denk dat het is. Maar toch... zo heel af en toe blijkt het dan toch anders te zijn... Ik vind het fijn als anderen, mij hierop aanspreken, de enige manier om ook daarin beter te worden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 11 apr 2021 07:38 Ik vind het fijn als anderen, mij hierop aanspreken, de enige manier om ook daarin beter te worden.
En ook dat heb je moeten leren. ;-)

Maar op deze manier sneeuwt de vraag weer onder.

Of was het nu opgelost, met een beter alternatief?
Wat was er dan eigenlijk aan de hand, en wat is dat betere alternatief?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Kars-cnc schreef: 11 apr 2021 07:38
Stefan Ketelaars schreef: 10 apr 2021 20:36 ik maak geen fouten met bekabeling.
Het is fijn ergens goed en zelfverzekerd in te zijn. Maar sociaal gezien iets minder handig dit zo bruut mede te delen. Gezag moet je nu eenmaal verdienen, je kunt het niet gewoon mededelen...

Zelf heb ik ook de nijging hoor, om bij dingen waar ik goed in ben, binnen een paar seconden te oordelen dat het is zoals ik denk dat het is. Maar toch... zo heel af en toe blijkt het dan toch anders te zijn... Ik vind het fijn als anderen, mij hierop aanspreken, de enige manier om ook daarin beter te worden.
Ik heb alles nog een keer terug gelezen, ik snap dat het over kan komen als te zelfverzekerd/licht arrogant (wat niet mijn bedoeling is. Wat ik met mijn berichten probeerde te zeggen is dat ik 100% zeker was van de bekabeling, ik snap dat jullie hier de fout verwachtte met het resultaat wat de motor gaf. Hoe dan ook heeft 1 motor het een tijdje gedaan (5 min). Dit is niet mogelijk als de driver fout aangesloten is.

Met mijn bedrijf heb ik ook alles geleerd met vallen en opstaan. Hulp van anderen mensen is cruciaal geweest om mijn bedrijf te brengen waar ik nu sta. Dit heb ik niet bereikt door te denken dat ik alles weet en alles kan (het tegendeel zelfs). Maar zodra ik echt achter iets sta wat ik gemaakt/bedacht heb weet ik ook zeker dat het goed is. Buiten dat, als ik ergens over twijfel of niet weet durf ik dat zonder een centje pijn toe te geven.

Het probleem is inderdaad al opgelost. Ik heb nieuwe drivers besteld zonder feedback en een geweldige datasheet en binnen 10 minuten was heel het systeem werkend. Nu wachten tot de nieuwe motor en NPN proximity sensor binnen zijn en vervolgens kan ik de machine gaan testen en uitrichten.

Ik ben echt benieuwd wat de nauwkeurigheid gaat zijn. Hoe dan ook gaat dit een forse verbetering zijn met mijn 6040 China freesmachine.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Kars-cnc »

Mooi dat het nu Werkt!
Stefan Ketelaars schreef: 11 apr 2021 08:30 Ik ben echt benieuwd wat de nauwkeurigheid gaat zijn.
Ik ben zeker geïnteresseerd in de nauwkeurigheid die je na deze verbeteringen kunt halen!
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Tonybryden »

Leuk om te horen dat het nu opgelost is.
Ook wij bedoelen er niets verkeerds mee.
Alleen de uitspraak ,, ik maak geen fouten is iets wat niet bestaat op het forum.
skillalot wilde je ook helpen , en ook hij maak (bijna) geen fouten.
Op dit forum zitten vakmensen waar ik veel respect voor heb dat ze zo goed zijn.
Maar ben blij dat je het terug gelezen heb en begrijp wat we bedoelen.
Veel plezier met je frees en hou ons op de hoogte .
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Tonybryden schreef: 11 apr 2021 11:23 Leuk om te horen dat het nu opgelost is.
Ook wij bedoelen er niets verkeerds mee.
Alleen de uitspraak ,, ik maak geen fouten is iets wat niet bestaat op het forum.
skillalot wilde je ook helpen , en ook hij maak (bijna) geen fouten.
Op dit forum zitten vakmensen waar ik veel respect voor heb dat ze zo goed zijn.
Maar ben blij dat je het terug gelezen heb en begrijp wat we bedoelen.
Veel plezier met je frees en hou ons op de hoogte .
Ga ik doen!

Dit jaar wil ik een complex model uit ontwikkelen waar ik deze machine voor nodig heb.
https://www.instagram.com/p/B_j4jFMHCI6 ... _copy_link
https://www.instagram.com/p/B_ikscmHsvL ... _copy_link
Hopelijk is de machine volgende week af zodat het normale werk en de ontwikkeling weer door kan gaan.
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

De voorgaande motor is gedemonteerd en het is een motor geworden van ElectroSpindel.
Wat loopt deze motor vloeiend! en buiten dat trillingvrij!

ElectroSpindel
23332
23333

Het verschil met de 6040 china freesmachine en de zelfbouw machine is niet normaal!
Wat is deze machine stabiel, voorheen was mijn oude machine zo instabiel dat ik met een frees van 1mm een maximale stepdown kon gebruiken van 0.05mm met een feedrate van 100, (zelfs met deze settings was het resultaat matig)

Met de nieuwe machine haal ik met voorfrezen een stepdown van 0.3mm met een feedrate van 200 in zowel german silver als messing (H62).

Wat ik nog wel op moet lossen is de softwarematige offset op de assen. Ik gebruik planetcnc, zodra ik handmatig coördinaten invoer heeft elke as een vast ingestelde offset. Stel is typ Z0 dan gaat Z naar 3.3mm.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door mickomatsu »

Ik heb met bewondering de bouw gelezen.
Is een mooie machine geworden👌🏻
Ben benieuwd naar de resultaten van de onderdelen die je er op gaat maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik nog wel op moet lossen is de softwarematige offset op de assen. Ik gebruik planetcnc, zodra ik handmatig coördinaten invoer heeft elke as een vast ingestelde offset. Stel is typ Z0 dan gaat Z naar 3.3mm.

Offsets op je assen?.. of offsets op je tools?.. Ik neem aan dat je wel op de hoogte bent van werkstukCoordinaten tegenover Machinecoordinaten?..en Planet heeft toch ook wel een tooltabel?
Stefan Ketelaars
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 apr 2021 14:16

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Stefan Ketelaars »

Arie Kabaalstra schreef: 20 apr 2021 18:00 Wat ik nog wel op moet lossen is de softwarematige offset op de assen. Ik gebruik planetcnc, zodra ik handmatig coördinaten invoer heeft elke as een vast ingestelde offset. Stel is typ Z0 dan gaat Z naar 3.3mm.

Offsets op je assen?.. of offsets op je tools?.. Ik neem aan dat je wel op de hoogte bent van werkstukCoordinaten tegenover Machinecoordinaten?..en Planet heeft toch ook wel een tooltabel?
Ha Jan,

Een offset is toch iets wat je optioneel instelt bij je tools of je assen? Ik heb dit beide niet gedaan. Ik ben al even aan het zoeken maar krijg niet gevonden waar de offset aan het programma toegevoegd word.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Offsets heb je in soorten en maten.. werkstuk offsets en gereedschapsoffsets.

Werkstukoffsets kun je opgeven/instellen ten opzichte van je machine coordinaten, in je werkstukcoordinatensysteem, en daarin kun je zelfs nog offsets opgeven.

Daarnaast heb je de gereedschapsoffsets, Lengte en diameter/radius
Als je een Toolsetter op je machine hebt, dan kun je lengteoffsets daarmee instellen..
In dat geval als je met een nieuw programma begint, dan meet je eerst het eerste gereedschap, dan stel je daarmee het werkstuk nulpunt in Z in, en daarna is het bij andere gereedschappen voor hetzelfde werkstuk gewoon een kwestie van gereedschapje meten, grote groene knop, en doorrrrr.. (koffie!)

Samengevat: je hebt je Machinecoordinatensysteem (G53), en je werkstuk Coordinatensystemen (G54, tm G59.3), dat je instelt als offset van het machine coordinatensysteem.
Als je machine geen ruimte heeft om alle klem-en spanmiddelen op de machine te laten staan, heeft het niet veel zin om voor elke klem een Coordinatensysteem te definiëren, tenzij je meerdere klemmen op vaste posities kan plaatsen (als je een Rasterplaat als opspantafel hebt)
Zelf werk ik vrijwel uitsluitend in G54, en die pas ik aan voor elk nieuw werkstuk, of dat nu op de tafel of op de 4de as is.

Gereedschap offsets, bepaal je eigenlijk ten opzichte van een vast punt (spindelmoer) waarbij de uitsteeklengte van je gereedschap de Lengte offset is, de radius offset, gebruik je alleen bij contouren met radiuscompensatie als je die aan de machine programmeert, of in je CAM software, waar je de diameter van je gereedschap ingeeft.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Offset of geen offset, in principe als je G0 Z0 invoert zal de machine naar dat coördinaat lopen. (in het dan actieve werkstuk nulpunt)
Dus dit is op z'n minst merkwaardig, en onlogisch in de bediening.
Echter in EdingCNC kun je gewoon in MDI bewegen, met het machine-coördinaat systeem in beeld (G53) maar je beweging wordt uitgevoerd in één van de gebruikers coördinaatsystemen. En aangezien die 2 meestal niet gelijk zijn, krijg je dus andere getalletjes in beeld.
Ik heb wel vaker laten blijken dat mij de logica ontgaat van het tonen van een machine coördinaat systeem, ik zou echt de meerwaarde daarvan niet kunnen verzinnen.
Wanneer G53 G0 Z0 wel het verwachtte resultaat geeft heb je blijkbaar machine coördinaten in beeld.
Geen idee of dit ook zo in planetcnc mogelijk is.

De enige reden om naar een andere Z-waarde te gaan is het automatisch verwerken van de toollengte.
Ander toolnummer proberen, of tooltabel aanpassen, of toollengte compensatie opheffen. (G49 G0 Z0)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw freesmachine 6 maanden project

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 apr 2021 08:55 Ik heb wel vaker laten blijken dat mij de logica ontgaat van het tonen van een machine coördinaat systeem, ik zou echt de meerwaarde daarvan niet kunnen verzinnen.
Tijdens normaal frees gebruik wellicht niet maar ik vind het soms toch wel erg handig:
- tijdens calibreren slave axis homing sensoren, instellen software limieten van je machine, oftewel veel wat je doet na het bouwproces klaar is.
- afbreken freesjob einde dag of van een jig / klem op een vaste plek, nulpunt werkstuk in machine coordinaten opschrijven en je kunt morgen weer verder, zelfs al heeft bv Eding hier een geheugen voor ga ik daar niet blind op varen. Kortom de nulpunten van een vaste klem is toch wel handig in MCs te hebben liggen (vind ik).
Dat soort dingetjes.
Plaats reactie