Cnc frees bouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Goedenavond,

Ik zal deze week een overzicht posten. Lijkt me een goed plan!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Sven »

Ik was ongeveer 2000 aan kogelwerk en aandrijving kwijt (geleiding en spillen, spindle en closed loop motoren, alles Chinees via ebay) en een zelfde bedrag aan aluminium.
Die eerste post wordt maar een beetje minder als je (veel) kleiner bouwt.
Frame en bed wordt wel heel anders met wijzigingen in het formaat en materiaalkeuze.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Een update:

na een hele tijd geen tijd gehad te hebben voor het project, ben ik weer begonnen met het verder uitwerken en het langzaam verzamelen van spullen. Zo heb ik laatst 2 hiwin HGH30 700mm(4wagens en 2 rails) gescoord voor 50 euro (licht gebruikt). Verder wordt het iets rustiger bij de kennissen zodat mijn werk binnenkort ook gesneden/gefreesd kan worden. Wat betrekking tot de elektro, dit ben ik ook bij mekaar aan het sprokkelen.

zo is de machine nu, ben druk bezig met tekenen, maar de machine in hoofdlijnen staat. Motoren zijn naar achteren gegaan. (platen bij de z as zijn erg vertekend bijvoorbeeld...)
23669

de motor zitten nu achterop, met een overbrenging. Eventueel kan ik hier nog een vertraging kwijt. Spanner moet ik nog bedenken.
23670

Even voor begrip vorming, max breedte van de machine bedraagt 960mm max, en de lengte 786 nu. Snijdwerk van staal wordt gedaan voor ongeveer 2-2,5 euro de kg. Koker zit rond de 4 euro de kg. Materiaal wordt hoogstwaarschijnlijk S355, aangezien dit bij die vriend meer voorhandig is.

nabewerking wordt zoals het nu staat gratis gedaan. Eventueel behoord slijpen van de kleinere delen tot de mogelijkheden (is een gereedschapsmakerij).

Hebben jullie nog verdere tips/handigheden?

bijvoorbeeld een systeem om de twee kokers mooi te stellen, heb nu platen bedacht die gevlakt worden en op elkaar gebouwd. (zelfde referentie vlak)
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Goudgele »

Hoi,
Leuk ontwerp zo! Ik vraag me alleen nog af hoe je de spindels aan het portaal gaat koppelen nu. Ook lijken me de uitsneden uit de platen bij de Z as en aan weerskanten van het portaal overbodig. Het ziet er wel mooi uit, maar het voegt verder niks functioneels toe lijkt me.
Heb je al een idee wat voor besturing, stepper drivers etc je wil toe gaan passen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goudgele schreef: 28 jul 2021 15:44 Hoi,
Leuk ontwerp zo! Ik vraag me alleen nog af hoe je de spindels aan het portaal gaat koppelen nu.
Dat lijkt me niet zo heel spannend.. plaatje, waar je de moer tegenaanschroeft, en die op zijn beurt weer tegen de zijplaten van het portaal.. meer moet dat niet zijn lijkt me.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Goudgele »

Arie Kabaalstra schreef: 28 jul 2021 16:48 Dat lijkt me niet zo heel spannend.. plaatje, waar je de moer tegenaanschroeft, en die op zijn beurt weer tegen de zijplaten van het portaal.. meer moet dat niet zijn lijkt me.
Dat is het ook zeker niet. Maar in een vorig bericht in dit topic was een vrij dun zetwerkje getekend. Ik ben benieuwd of dat nog steeds het plan is.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door ruudpg »

Mooi dat je de lineaire geleidingen hebt weggewerkt achter een harmonica balg, alleen zou ik de spindel voor het positioneren ook achter deze balg wegwerken, dus tussen de 2 rails en niet zo open en bloot boven op de brug, bovendien vraagt het bovenop monteren eerder om scheeftrekken van je z-as naar mijn idee. En wat "Goudgele" ook als schreef, die verlichtingsgaten voegen niets toe, gewichtsbesparing in te verwaarlozen, optisch leuk, maar het wordt er ook niet sterker van.
Aanvulling:
Zie net trouwens dat je spindels om de brug te verstellen met een stukje strip met de brug verbonden zijn, zou ik ook nog eens naar kijken om ze dichter bij de brug te plaatsen zodat er minder flex mogelijk is, liefst de moeren met een blokje direct aan de zijwangen van de brug monteren.
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Goudgele schreef: 28 jul 2021 16:51
Arie Kabaalstra schreef: 28 jul 2021 16:48 Dat lijkt me niet zo heel spannend.. plaatje, waar je de moer tegenaanschroeft, en die op zijn beurt weer tegen de zijplaten van het portaal.. meer moet dat niet zijn lijkt me.
Dat is het ook zeker niet. Maar in een vorig bericht in dit topic was een vrij dun zetwerkje getekend. Ik ben benieuwd of dat nog steeds het plan is.
Het idee is inderdaad om een plaat te pakken die ik naar beneden trek, moet alleen nog kijken hoe dit alles uitkomt met de moer en dat alles nog enigszins verstelbaar is.
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

ruudpg schreef: 28 jul 2021 16:54 Mooi dat je de lineaire geleidingen hebt weggewerkt achter een harmonica balg, alleen zou ik de spindel voor het positioneren ook achter deze balg wegwerken, dus tussen de 2 rails en niet zo open en bloot boven op de brug, bovendien vraagt het bovenop monteren eerder om scheeftrekken van je z-as naar mijn idee. En wat "Goudgele" ook als schreef, die verlichtingsgaten voegen niets toe, gewichtsbesparing in te verwaarlozen, optisch leuk, maar het wordt er ook niet sterker van.
Aanvulling:
Zie net trouwens dat je spindels om de brug te verstellen met een stukje strip met de brug verbonden zijn, zou ik ook nog eens naar kijken om ze dichter bij de brug te plaatsen zodat er minder flex mogelijk is, liefst de moeren met een blokje direct aan de zijwangen van de brug monteren.
Dank voor het bericht, wat betreft de spindel, hier ben ik nog naar aan het kijken. Het is inderdaad een kleine moeite om een hogere balg te nemen. Hoe dit allemaal moet uitpakken moet nog blijken.

Mooiste zal inderdaad zijn om de spindel tussen de wagens te monteren, maar dat wordt erg krap met dit type koker. Tevens komt de frees dan weer een stuk naar voren wat het moment weer vergroot. (wellicht hebben jullie betere ideeën?)

Gaten heb je inderdaad een punt, zaten erin voor de sensordraden, en dat het symetisch uitgevoerd werdt. Maar dit moet nog worden herzien inderdaad. Kunnen een heel stuk kleiner of gewoon compleet weg.

Wat bedoel je met het laatste stuk? Dat die zijkanten langer worden gemaakt en naar beneden getrokken (een geheel)?
Reden dat ik het nu op deze manier had gedaan is omdat ik nu met zekerheid kon zeggen dat de strippen nabewerkt (gantry) kunnen worden op de frees die daar beschikbaar is. Maar inderdaad goed om naar te kijken in plaats van een losse strip

Dikkere platen (koker naar zijplaat) kan eventueel ook natuurlijk
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2021-07-28 20_37_34-Window.jpg
Ik zou die KO spil nog wat hoger zetten, De zijplaat van de portaal door naar beneden, en daar het huis van de KO moer op vast zetten. Je balg hoeft dan ook maar net de bovenkant af te schermen, met een overlapping op het (rode) plaatwerk
2021-07-28 20_45_30-Window.jpg
Of dat plaatwerk zoals de groene lijn, dan kan die balg er aan beide kanten mooi overheen vallen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jul 2021 20:47 2021-07-28 20_37_34-Window.jpg
Ik zou die KO spil nog wat hoger zetten, De zijplaat van de portaal door naar beneden, en daar het huis van de KO moer op vast zetten. Je balg hoeft dan ook maar net de bovenkant af te schermen, met een overlapping op het (rode) plaatwerk

2021-07-28 20_45_30-Window.jpg
Of dat plaatwerk zoals de groene lijn, dan kan die balg er aan beide kanten mooi overheen vallen.
Dit is inderdaad het idee waar ik vandaag mee ga spelen, echter de kogelomloop kan nu niet veel verder omhoog. Ik kom dan met het huidige lagerblok in de knoop de met de ronding van de koker. Wellicht kan ik dit oplossen door een plaat op de koker te maken. Wat is de reden dat de plaat aan de rechterzijde ook zo ver omhoog wordt getrokken (extra bescherming?).

ronding koker
3.png

voor de afscherming van de spindel, ben ik nu aan het praten met leveranciers van deze vorm (voor op het portaal).
4.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bytheax schreef: 29 jul 2021 10:04Wat is de reden dat de plaat aan de rechterzijde ook zo ver omhoog wordt getrokken (extra bescherming?).
Als je links en rechts die plaat tot naast de geleiding hebt zitten, en er overheen als een rokje de balgafscherming, heb je een soort labirith, en is het gelijk veel mooier dicht. Want jij denk toch niet dat die balg afsluit aan de onderzijde?
Dat kan ook simpel zonder die KO spil omhoog te zetten.

Maar het is me niet helemaal duidelijk waar dat frame van gemaakt is, lijkt rechthoekige stalen buis?
Dan heb je aan de binnenzijde dus eigenlijk geen beplating, kun je die ook niet hoger doortrekken, of je moet er extra een strookje op zetten.
Die eindplaten ook wat hoger doortrekken, kun je daar de harmonica tegen vastzetten (met drukknopen doen ze dat normaliter)
Ik vind het frame al te mooi, om dat niet even mee te pakken. Dan krijg je echt een heel strak geheel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2021 12:54
Bytheax schreef: 29 jul 2021 10:04Wat is de reden dat de plaat aan de rechterzijde ook zo ver omhoog wordt getrokken (extra bescherming?).
Als je links en rechts die plaat tot naast de geleiding hebt zitten, en er overheen als een rokje de balgafscherming, heb je een soort labirith, en is het gelijk veel mooier dicht. Want jij denk toch niet dat die balg afsluit aan de onderzijde?
Dat kan ook simpel zonder die KO spil omhoog te zetten.

Maar het is me niet helemaal duidelijk waar dat frame van gemaakt is, lijkt rechthoekige stalen buis?
Dan heb je aan de binnenzijde dus eigenlijk geen beplating, kun je die ook niet hoger doortrekken, of je moet er extra een strookje op zetten.
Die eindplaten ook wat hoger doortrekken, kun je daar de harmonica tegen vastzetten (met drukknopen doen ze dat normaliter)
Ik vind het frame al te mooi, om dat niet even mee te pakken. Dan krijg je echt een heel strak geheel.
Eens met betrekking to de seal, deze balk is echter alleen voor de rails. Niet voor de KO, of bedoelde je dat niet?

Frame is gemaakt van koker (140x70x8) hoebedoel je het extra strookje? aan de binnenkant als het ware? Eindplaten moeten inderdaad hoger worden doorgetrokken, dan kan je de balgen mooi bevestigen.



Verder heb ik best een krap ruimte gebrek waar de machine moet komen te staan, het portaal doortrekken lukt helaas niet, dan komt de motor al snel 20mm verder naar buiten. Dan kom ik snel in de knoop met de draaibank (die staat er praktisch naast)... ik heb het daarom nu alsvolgt bedacht.
5.png
hier heb ik een constructie gemaakt uit gesneden plaat (15mm na, nabewerken). en 8mm aan de onderzijde. Gekoppeld met een aluminium spacer...
6.png
de stappenmotor blijft dan binnen het vooropgestelde maximale maat die ik heb aangehouden. (nog ideeen voor deze steun?)

Met betrekking tot de afscherming, ik ben nu hierop gekomen. Vindt het een beetje lomp en hoog ogen in vergelijking met de rest. Ergens heeft het ook wel iets
8.png
9.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door assink »

en dan die sleuf voorzien van een borstelstrip? Is ook een best goede optie lijkt mij.
Plaats reactie