Cnc frees bouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

assink schreef: 29 jul 2021 14:38 en dan die sleuf voorzien van een borstelstrip? Is ook een best goede optie lijkt mij.
Haha dat is inderdaad het idee, modeleren daarvan moet nog komen.
Weet iemand een goed adres?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je zou voor de bevestiging van de KO-Moer ook een "Hoek" kunnen maken, sleufgaten in het verticale deel om 'm verticaal op hoogte te zetten, sleufgaten in het horizontale deel om de moer op lijn te zetten.. (dan heb je die spacer niet meer nodig), en vervalt ook de bevestigingsplaat aan de buitenkant.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Arie Kabaalstra schreef: 29 jul 2021 15:23 Je zou voor de bevestiging van de KO-Moer ook een "Hoek" kunnen maken, sleufgaten in het verticale deel om 'm verticaal op hoogte te zetten, sleufgaten in het horizontale deel om de moer op lijn te zetten.. (dan heb je die spacer niet meer nodig), en vervalt ook de bevestigingsplaat aan de buitenkant.
Hoe bedoel je dat precies? Ik snap het ongeveer. Denk alleen dat daar snel 'veel' materiaal in zit wat je weggooit.

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2021 12:54
Bytheax schreef: 29 jul 2021 10:04Wat is de reden dat de plaat aan de rechterzijde ook zo ver omhoog wordt getrokken (extra bescherming?).
Als je links en rechts die plaat tot naast de geleiding hebt zitten, en er overheen als een rokje de balgafscherming, heb je een soort labirith, en is het gelijk veel mooier dicht. Want jij denk toch niet dat die balg afsluit aan de onderzijde?
Dat kan ook simpel zonder die KO spil omhoog te zetten.

Maar het is me niet helemaal duidelijk waar dat frame van gemaakt is, lijkt rechthoekige stalen buis?
Dan heb je aan de binnenzijde dus eigenlijk geen beplating, kun je die ook niet hoger doortrekken, of je moet er extra een strookje op zetten.
Die eindplaten ook wat hoger doortrekken, kun je daar de harmonica tegen vastzetten (met drukknopen doen ze dat normaliter)
Ik vind het frame al te mooi, om dat niet even mee te pakken. Dan krijg je echt een heel strak geheel.
Ik heb contact gehad met een leverancier voor dergelijke balgen (https://www.aliexpress.com/item/1005002423671776.html) en het lijkt alsof deze wel volledig profiel gesloten zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Doe es een dwarsdoorsnede op de plek van die KO moer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2021 16:44 Doe es een dwarsdoorsnede op de plek van die KO moer.
Ik neem aan dit aanzicht.
10.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bytheax schreef: 29 jul 2021 15:55 Hoe bedoel je dat precies? Ik snap het ongeveer. Denk alleen dat daar snel 'veel' materiaal in zit wat je weggooit.
20210729_172339.jpg
Zo ongeveer.. Je kunt zo'n hoekje ofwel uit Alu Hoekprofiel maken, of samenstellen uit platte stroken
M4 boutje heeft een kop van 7 mm, die kun je makkelijk verstoppen als je 't uit 10 mm dik Alu maakt.

'k heb 't even snel geschetst.. ik ben nog van de generatie die dit als vak had op school.. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, precies.
Ik zou die KO moer naast de wagentjes zetten, gelijk op die zijplaat van de portaal.
Het vast lagerblok tegen de eindplaat waar ook de motor in zit. Die kun je dan een klein beetje verplaatsen om te stellen.
Ja, dan wordt die zijbeplating wat hoger, maar wat is daar op tegen?
Die eindplaten moeten toch al groter lijkt me, om het hele frontale deel af te dekken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Cnc frees bouwen

Bericht door Bytheax »

Even geen update gegeven, druk geweest met andere dingen.. Ontwerp is inmiddels weer wat verder gevorderd, nu druk bezig met de z as. Ik begin met toch wat zorgen te maken om de gewichten. Ik zit met veiligheidsfactoren voor de z as met adapter plaat. Al op ongeveer 50 kg..

Berekeningen voor de spindels met motoren, hier lijkt uit te kloppen dat nema 23 3nm motoren het trekken.
Weet alleen niet of de versnellingen en snelheden die ik heb aangenomen heb realistisch zijn.

spindels zijn 16x05.


verder nog wat plaatjes voor van de z as. Uitsparingen etc moeten nog gesimuleerd worden
z1.png
z.png
Hebben jullie ideeën over dit spindel verhaal? Mijn onzekerheid zit in de het versnelling aspect en snelheid die ik heb aangenomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie