Iemand al gekeken naar PrintNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

jjonkman schreef: 12 jan 2021 22:06
Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 21:49 ja... 12 seconden.. nee.. ik vind het niks
De reactie schrijven koste je meer tijd. Heb je er een reden voor?
Ja.. a. 36 tekens.á 120 aanslagen per minuut.. da's 18 seconden..
'k zie veel van die "goedbedoelde rommel" op het net voorbij komen.. en.. ja.. dit gedrocht is te verbeteren. da's ook een deel van de hobby.. maar ik zou een beginner in deze hobby dat leed willen besparen.. door de bank genomen ben je dan beter uit met iets dat je zelf bouwt, uitgaande van je eigen mogelijkheden, wensen en budget.. (budget zet ik bewust op de laatste plaats.. als je budget als eerste vereiste hebt.. begin er dan niet aan.. een machine wordt altijd duurder dan in eerste instantie begroot..'k weet er alles van..

22170

dit heeft me ongeveer 15.000 gekost.. vandaar
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door Sven »

Ik moet mijn nivo van mietje zijn even herdefinieren.
Dr staat een video bij dat dat ding rvs doet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je een spindel hebt die langzaam genoeg kan.. dan kan dat..
Ik kan op mijn Emco Compact 5 CNC draaibankje ook Titanium verspanen. maar't gaat niet hard..
'k heb op de Beagle ook gehard staal staan frezen.. gaat ook niet hard.. (moet straks ook weer Hardfrezen.. Fingers crossed)
Ik denk dat je Inconel gerust kunt vergeten.. maar goed.. daar ga ik ook niet aan beginnen.. tenzij ik een Flinke DMG heb staan.. en dat zal nog wel even duren..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door keesfrees »

Laat ik ook nog wat toevoegen als het mag.
Voor verspanen heb je stijfheid van de constructie nodig, in de juiste verhouding met het te verspanen materiaal, soort en dikte, afname, enz.
Als je er mee gaat waterstralen, lasersnijden, of iets anders zonder zijwaartse kracht dan is de constructie minder belangrijk, Alhoewel, zwabberen kan nog steeds, bij snelle bewegingen.

Hier een mooi voorbeeld (nmi) van het zelfde idee maar anders uitgevoerd :
10166
Voor het dimensie gevoel : max breedte tussen de portaal poten = 1700 mm
In de andere richting ruim 3meter.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door audiomanics »

Da's een beste...
Even over aluminium frezen: als ik kijk wat mijn machine aan vermogen verbruikt bij aluminium frezen, dan is dat een stuk minder dan dat ik hardhout te lijf ga (HARD-hout!!).. Volgens mij kan je met nagenoeg iedere machine wel aluminium frezen als je maar smeert om de frees niet vol te laten lopen.. De stijfheid kan je terug vinden in de gladheid van de gefreesde zijkanten.. Zelfs met een MDF machine met zwevende geleidingen en een Kress spindel is prima Aluminium te frezen.. Ik verwacht dat diezelfde machine meer problemen zal hebben om een 6mm frees door dat hardhout van mij te krijgen, en zeker dwars op de nerf..
Als je tijd neemt kan je het OpenSource Portaalfrees topic eens doorlezen.. dat geeft je wel wat informatie hoe een leuke machine er uit kan zien. Het haalt het waarschijnlijk niet bij de grote machines van een ton of meer, maar het is wel een stuk beter dan de machines die je vaak op internet te koop ziet staan.. Je zit alleen tegen een budget van ca 6000 tot 7000 euro aan te hikken, daar koop je op internet 2 chineesjes voor, maar twee keer niks is nog steeds erg weinig;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door sjefke1993 »

Voor degenen die meer willen weten, er is een zeer actieve discord over deze machine: https://discord.gg/RxzPna6
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door FreesKever »

Ik vind het concept wel intrigerend.

Het is duidelijk geen "kwaliteits" machine maar een "budget" machine.
Door gebruik van de vierkante rails die over de hele lengte aan de stalen kokers bevestigd zitten krijg je al veel meer stijfheid in de machine dan die goedkope chinese machines met ronde stangen die alleen aan de uiteinden bevestigd zitten. Die zijn zijn zo buigslap dat ze het niet waard zijn om aan te schaffen.

Verder ben ik het eens met DaBit.

Even globaal naar de kosten kijken:
EUR 500 voor 4 Nema23 motoren met motor sturingen en voeding.
EUR 300 voor 4 kogelomploopspindels (16x05, chinese kwaliteit)
EUR 200 lagerblokken voor kogelomloopspindels.
EUR 400 Lineaire railzen + loopwagens.
EUR 200 Staal profielen.
EUR 300 HF spindel & Frequentieregelaar.
EUR 005 Blue Pill + GRBL kloon :P

Er zitten hele forse kwaliteits en prijs verschillen in de lineare railzen kogelomloop spindels en andere "preciesie" onderdelen. Je kunt b.v. een chinese 16x05 kogelomloop spindel kopen van EUR70, of ook op aliexpress er een kopen van EUR500. (Zoek: ballscrew dfu1605 c5, "C3" is nog een stuk prijziger) Met relatief goedkope motoren, railzen & spindels zit je al snel aan een totale kostenpost van EUR 2000, en als je er zoveel geld insteekt wil je daar ook wat voor terug hebben. De rest van de machine staat in een erg scheve verhouding met de kostprijs van de gebruikte onderdelen.

Standaard stalen kokers zijn bij lange na niet recht genoeg om een goede machine te maken, en om die recht te maken ben je dagen bezig met uitlijnen, of je moet de contact vlakken recht (laten) slijpen.

Ook maar 1 lager blok gebruiken per rails is niet echt optimaal. Dit zorgt voor veel grotere krachten als er een moment moet worden overgedragen op de rails, en speling op de rails wordt hiermee ook "vermenginvuldigd". Ik zou zelf voor minstens de X en Y-assen 2 lagerblokken per rails gebruiken, en ze dan ook een stuk uit elkaar zetten. Dit vermindert de krachten (en gevolgen van speling) op de lagerblokken, en in verhouding maakt het voor de prijs ook niet veel uit.

Per ongeluk kwam ik bij Ali "LINTCNC Router & Laser Machine Store" tegen: https://nl.aliexpress.com/store/4302023
Daar staan machines die er voor USD2000 heel behoorlijk uitzien. Tegen de tijd dat zo'n machine in Nederland staat en BTW & invoer spul betaald is zit je denk ik wel tegen de EUR3000 aan, maar zelfs voor dat geld zien ze er nog goed uit. (Wel opletten, sommige hebben rechtoekige geleindingen, terwijl andere ronde (maar wel ondersteunde) railzen hebben).
(Deze winkel is maar een voorbeeld, er wordt erg veel verschillend spul aangeboden op Ali.)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door serum »

Ik zie je bezwaar voor de enkele vaste lagerblokken niet. je gebruikt met KO's eigenlijk nooit 2 vaste lagers, Altijd een losse en een zwevende. tegen de tijd dat je aan de maximale axiale belasting van je hoekcontactlager zit vind je kogelomloopspindel het ook al even niet grappig meer. De krachten op een dergelijke machine zijn nooit zo groot dat dit een punt van bezwaar is. Het formaat van deze lagerblokken hangt samen met de gewenste torsiestijfheid van je KO en groeit met de maat van de KO mee, waarbij de axiale belasting ook weer hoger wordt. Probleem van deze BF12 lagerblokken is dat ze budgetair gezien met 6001 lagers uitgevoerd worden ipv 7001 hoekcontactlagers. 2x slecht blijft slecht.

De bevestiging van de lagers vind ik twijfelachtiger dan het gebruik van 1 vast lager en 1 los lager.

geslepen C3 ko's op deze machine zijn volledig misplaatst en niet het doel van de machine. C5 kan je met een redelijk budget verkrijgen, tegenwoordig zijn de fabrikanten in staat om deze te produceren op het gebruikelijke gerolde procede ipv deze volledig te grounden. Volgens mij was TBI was het eerste die dit proces op orde had. Ik heb dergelijke C5 P1 spindels op mijn machine.

Er staan op Alie een aantal leveranciers die bv 2x400 2x700 en 2x1000mm rails met wagens verkopen incl bijbehorende 1605 C7 KO's, lagerblokken en couplers voor een kleine 400 euro.
Plaats reactie