Iemand al gekeken naar PrintNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

jjonkman
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020 20:04

Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door jjonkman »

Heeft iemand al gekeken naar printnc? Een opensource CNC die er nog niet zo lang is maar veel positieve reacties krijgen.
https://threedesign.store/
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja... 12 seconden.. nee.. ik vind het niks
jjonkman
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020 20:04

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door jjonkman »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 21:49 ja... 12 seconden.. nee.. ik vind het niks
De reactie schrijven koste je meer tijd. Heb je er een reden voor?
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door xander janssen »

Ziet er niet heel erg stijf uit. Vooral de blauwe houders voor de motoren en lagers. En die doen echt wel mee in de totale performance van de machine.

Vraag is natuurlijk net als altijd, (1) wat wil je ermee gaan doen en (2) wat is je budget en zijn die twee met elkaar verenigbaar?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door FSSF »

Ik vind vooral de simpelheid er van best wel leuk eigenlijk. Voor, ik neem aan vrij weinig, een machientje met een behoorlijk bereik om lekker mee te hobbyen.
jjonkman
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020 20:04

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door jjonkman »

FSSF schreef: 12 jan 2021 22:21 Ik vind vooral de simpelheid er van best wel leuk eigenlijk. Voor, ik neem aan vrij weinig, een machientje met een behoorlijk bereik om lekker mee te hobbyen.
Je kunt hem aanpassen naar eigen eisen / wensen. Maar dat zijn dan vooral de electronica en motor. De 3d-printed part, blijven 3d-printed. De kosten liggen tussen 1000 en 2000 euro begrijp ik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door DaBit »

Ik ben niet onder de indruk. Typisch ontwerp van iemand die van CNC-machines ontwerpen nog minder verstand heeft dan ik en niet hard zijn best gedaan heeft om zich in te lezen. Een paar puntjes:

- Ik zie echt overal vierkanten en geen driehoeken. Vierkanten zijn significant minder stijf, want die vervorm je zo tot parallelogram. Was het nou echt zo duur of lastig om nog een paar schoren met platstaf te maken op de basis, bijvoorbeeld? Daarmee kun je met enkel een rolmaat als meetgereedschap ook de boel nog best aardig haaks krijgen.

- Ook dunwandige kokerbalken zijn stijf, zeker als je staal gebruikt zoals deze meneer volgens mij. Maar je moet ze wel tenminste aan beide zijden dicht maken zodat je een doos krijgt. Doe je dat niet, tsja. Zet 2 dominostenen verticaal op tafel, leg er 1 bovenop, en je hebt grofweg de doorsnede van die koker. Duw tegen de bovenste steen. Wat gebeurt er? Juist. En torsiestijf is het ook niet. Designmisser.

- Onder en boven een rail op de brug. Het kan, je krijgt het alleen amper uitgelijnd. En die brug word op torsie belast, hoe zat het ook al weer? Verder is-ie wel erg iel voor de overspanning, want dat lange eind heeft nergens ondersteuning, en vergeet niet dat je alles wat die balk beweegt een factor 3 ofzo versterkt terugziet op het puntje van je frees. Kwa kostprijs van het geheel snap ik dat je dezelfde maat wil gebruiken, maar zet er dan 2 achter elkaar.

- Leuk hoor, die 3D-geprinte blokken waar de lagers op zitten. Nou heb ik niks tegen 3D-geprinte delen; als je dat een beetje goed doet krijg je ze best aardig gelijk kwa afmetingen en dat is belangrijker dan de absolute maat. En stijf krijg je ze ook wel, kwestie van de buitenmaten oprekken om de lagere E-modulus te compenseren. Maar dat laatste doen ze dan weer niet.

- Die stappenmotoren worden knap heet, vooral ook omdat ze op dat plastic nergens heen kunnen met de warmte. Doet de vervorming van het plastic over tijd niet veel goeds.

- Karretjes op de Z-plaat, rails op het vaste deel. Dan moet je de spindel een aardig eind uit laten steken wil je er geen last van hebben, komt de stijfheid ook niet ten goede.

- Homeschakelaars, limietschakelaars, waar laat ik de kabelrups van de Z-as, enzovoorts? Als de X/Y/Z ingetekend zijn ben je nog niet klaar...

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Is het alleen maar negatief? Nee; dit ontwerp is door 'vrijwel iedereen' te bouwen, prijs/kwaliteit lijkt best okee, en veel van de bovengenoemde punten zijn voor 5 tientjes aan materiaal allemaal te verbeteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jjonkman
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020 20:04

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door jjonkman »

@daBit, daar is weinig tussen te krijgen en als beginner heb ik in no-time heeft veel geleerd.

Dank je wel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 12 jan 2021 23:41 - Onder en boven een rail op de brug. Het kan, je krijgt het alleen amper uitgelijnd.
als de boel niet zo stijf is heb je geen uitlijn problemen :lol:
- Karretjes op de Z-plaat, rails op het vaste deel. Dan moet je de spindel een aardig eind uit laten steken wil je er geen last van hebben, komt de stijfheid ook niet ten goede.
je ziet in het filmpje ook dat er erg weinig ruimte boven het werkstukje overblijft

Volgens mij kwam ik ergens de opmerking tegen "monteer de motor zo dat de draden naar beneden wijzen", en vervolgens doet ie dat niet.
Ik vind de gebruikte geleiding en KO spillen niet in verhouding tot de rest van de machine, de boel wordt daar niet beter van lijkt me. Had bij deze machine eerder ondersteunde ronde assen en trapeziumdraad verwacht.

Maar eigenlijk vind ik het idee en principe helemaal niet zo verkeerd, en best nog makkelijk op een aantal punten te verbeteren.
En als je hout wilt frezen...
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 jan 2021 08:48 als de boel niet zo stijf is heb je geen uitlijn problemen
Het zijn nog wel stalen kokers.
hugo stoutjesdijk schreef: 13 jan 2021 08:48 Ik vind de gebruikte geleiding en KO spillen niet in verhouding tot de rest van de machine
Praktisch is het wel, want je kunt het gewoon op de plek schroeven.
De Chinese variant kogelomloopspillen kosten de wereld niet, de Chinese Hiwin lineairlager-kopieeen ook niet, en de boel is slap genoeg om niet teveel last te hebben van een uitlijnfoutje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door Kjelt »

Het zelf 3D printen van onderdelen om een prototype product te maken is 1 ding.
Om er 12 onderdelen van de 50 stuks voor een product te maken die dan qua thermische en fysieke eigenschappen te kort schieten op wat je eigenlijk wilt namelijk aluminium of stalen versies is in mijn ogen iets doen omdat het kan niet omdat het de juiste oplossing is.
Kort gezegd hij gebruikt een 3D printer om er weer wat mee te kunnen doen maar hij heeft eigenlijk een cnc frees nodig om die onderdelen goed te maken.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door Jantje2k »

Nou ja, bijvoorbeeld in deze video : https://www.youtube.com/watch?v=Q61Oshiozuw zie je deze cnc aluminium frezen.

natuurlijk, het is niet heel kwalitatief ofzo, maar het doet wat je wil. Wij zouden waarschijnlijk voor het geld dat hij hier aan besteed een nettere frees kunnen bouwen, met aluminium extrusieprofielen, chinese spindels en geleidingen voor ongeveer hetzelfde geld.

Op reddit.com/r/hobbycnc zie je mensen gebruik maken van een Shapeoko. Ja, je kan er mee frezen, als je rustig aan doet en heel voorzichtig lukt staal ook nog wel, hoewel niet extreem nauwkeurig. Het ligt er maar aan wat je eisen zijn, sommige mensen zullen er blij mee zijn, sommigen ook niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door DaBit »

Ik denk niet dat we er een discussie over op op hoeven te starten wat er beter presteert; gefreesd metaal of geprint plastic. Dat lijkt me duidelijk.

Maar dat is helemaal niet van belang. Van belang is 'presteert het voldoende goed voor het beoogde doel?'. En ik denk eigenlijk van wel; als je de delen tegelijk print zijn ze knap identiek, en gelijkvormigheid is belangrijker dan de absolute maatvoering. Of die brug en KO's nou 0,5mm hoger of lager uitvallen boeit niet, als ze dat allemaal maar doen. Overigens zijn 3D-printers in de Z-richting best accuraat.
Uiteraard is plastic een stuk minder stijf dan metaal, maar dat is met vormgeving op te lossen. Wat de ontwerper van die PrintNC onvoldoende gedaan heeft overigens, imho dan.

Het meeste zorgen zou ik me nog maken over de vormstabiliteit op langere termijn. 3D-geprint plastic zit ramvol spanningen en de meeste kunststoffen kruipen. Die stappenmotoren gaan vast en zeker scheef hangen is mijn voorspelling.

Maar je kunt in ieder geval zonder speciaal spul wat bouwen wat het laagdrempelig maakt. En als het CNC-frezen je bevalt dan laat je de machine zelf toch z'n upgrades uitpoepen? Wij doen niks anders hier.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand al gekeken naar PrintNC

Bericht door serum »

Ik vind hem beter dan de standaard shapeoko of de mpcnc. Zo heel beroerd is ie niet, Zitten een paar keuzes in die wat suf zijn en die een stuk stijver hadden gekund. (montage van de KO in de koker dmv een paar kunststof plaatjes, daar verlies je veel stijfheid, zowel de plaatjes koppelen de KO niet stijf met de as en de domino koker waar Dabit het over heeft doet op 90 graden daarvan een aderlating op gebied van stijfheid), de opstelling van de lagers, de verhoging van de brug met de korte stukjes staal. (kaartenhuis) als je de keuze hebt tussen 6030 aluminium profieletjes op ~50x50x2mm staal koker is de keuze niet zo moeilijk denk ik. Ja, er valt heel wat aan te verbeteren, maar gezien het gemak waarmee je hem in elkaar schroeft heeft hij toch echt wel iets. Ik ben van mening dat er een MKII moet komen die de tekortkomingen oplost.

Qua linaire nauwkeurigheid moet je op deze manier er niet teveel van verwachten, maar het is vermoedelijk beter dan de machines uit aluminium profiel.

Ik zou deze ook verkiezen boven de standaard 6040 machines uit china.

Ja, je kan er van alles van vinden, maar het is een erg makkelijke/voordelige instap/kennismaking in de wereld van de CNC.

Die korte stukjes waar Dabit het over heeft en waar ik ook over struikel; (de montagekokers voor de KO's) als je 50x50x2 koker van 70mm lengte hebt en je drukt met 250N op 1 hoek en de wil ie al 0,2mm om. Dat is flink.
Plaats reactie