Zelfbouw HMC (horizontal)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door P1-Engineering »

Ik vraag mij al een tijd af waarom je geen horizontale zelfbouw machines ziet?.
Van DIY VMC's zie ik er tientallen maar een HMC heb ik nog niet kunnen vinden.

Terwijl er volgens mij alleen maar voordelen aanzitten. Zeker voor het verwerken van de grote spanen van hout en aluminium is de afvoer daarvan bij een horizontale machine vele malen beter.
Zelf maak ik onderdelen uit blokken van 200x200x100 ongeveer op een portaal frees. In theorie zou ik er hiervan 6 kwijt kunnen op mijn machine en deze zo'n 8 uur laten draaien maar bij 1 blok heb je al zoveel spanen dat het bij 6 blokken voor problemen gaat zorgen.

De verticale machine stamt nog van het pré-cnc tijdperk, waarbij je het werkstuk goed moet kunnen zien. Met CNC is dat een stuk minder van belang en lijkt mij de horizontale opstelling in meeste opzichten beter.
Ook qua constructie lijkt het mij zelfs eenvoudiger om te bouwen.
Enige nadeel dat ik kan bedenken nu is de ruimte die ze innemen?. Maar als je er een 4de as opzet met ''tombstone'' kan je volgens mij aardig wat werkoppervlak creëren voor de maat van de machine.

Maar wellicht heb ik iets compleet over het hoofd gezien?. Dacht gooi het eerst eens in de groep alvorens ik ga tekenen. :mrgreen:

Zelf ben ik vooral gecharmeerd van de Grob machines waarbij de spindel naar binnen en buiten schuift:

Afbeelding

Voorbeeldje van de constructie. (Haas EC400).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door Danny »

P1-Engineering schreef: 10 jan 2021 01:38 De verticale machine stamt nog van het pré-cnc tijdperk, waarbij je het werkstuk goed moet kunnen zien. Met CNC is dat een stuk minder van belang en lijkt mij de horizontale opstelling in meeste opzichten beter.
Met een 3 assige HMC is het nogal moeilijk om uw werkstuk op te spannen zonder al te veel gekke toeren uit te halen. Zeker als je er een kastje rond bouwt. Waarschijnlijk is het daarom dat ik, in mijn 35 jarige carrière nog nooit een 3 assige HMC gezien heb. Wegens de zwaartekracht is het opspannen op een horizontale tafel ook gemakkelijker dan tegen een verticale. Je komt immers altijd 1 hand te kort. ;-)
Als je met een tombstone wil werken ben je bijna verplicht om een 4 assige machine te ontwerpen. Anders wordt het opspannen van de werkstukken toch wel een hele opgave.
Elke as die je toevoegt zorgt voor bijkomende uitdagingen (uitlijnen, stijfheid, nauwkeurigheid, budget, ....)
Daarom denk ik dat elke zelfbouwer het bij een 3 assige VMC houdt waar hij, indien nodig relatief eenvoudig een cnc gestuurde verdeelkop kan op monteren als 4de as.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door serum »

Spanen van aluminium blijven een probleem bij een portaal. Datron heeft dat redelijk goed voor elkaar op bv. hun neo.. Dunne dragers voor de lineaire geleider van de kruistafel die afgeschuind zijn en een bewegend bed in 1 as, waardoor het bed aan de randen zijn spanen ook weer kwijt kan. Combineer je dat met een overdaad aan flood coolant, dan is de afvoer nog beter dan met nevelkoeling. Het leeuwendeel van de spanen maak je doorgaans in relatief korte met het ruw uitfrezen. Weet niet of je hiervoor al frezen gebruikt met chipbreakers? Dit scheelt ook al enorm voor hoe graag de spanen blijven hangen, omdat het niet langer gekrulde naaldjes zijn. Daarnaast is je spaanvolume een compacter.

Een afgeschermde vmc heeft nog minder last van de opbouw van de spanen door de eigenschappen van de machine. Bed is rondom vrij en je hebt flood coolant tot je beschikking.

Ook flood coolant kent zijn problemen met verstopt raken, koelvloeistof niveau laag. Wil je snel veel verspanen en erbij weg kunnen lopen ben je even onderweg voordat je alle problemen eruit hebt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door DaBit »

Ja, zo vraag ik me ook wel eens af waarom die grote platen-portaalfrezen niet uitgevoerd worden als verticale paneelzaag, zeg maar. Lijkt me een stuk handiger dan plat.

Als ik nog ooit een andere CNC-frees bouw dan ga ik horizontaal toch sterk overwegen, en bij een draaibank om de spindel verticaal te zetten.
Kun je d'r mooi een olievaatje oid onder zetten waar de spanen direct invallen, kleinere voetafdruk in het overvolle hok, en twee roterende assen toevoegen is redelijk triviaal (zie dat Grob plaatje)

Opspannen werkstuk is soms misschien iets lastiger, maar het lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door Swets »

viewtopic.php?f=9&t=18606&p=218586#p218586

ik vroeg het me ook al af...

net wat ik hier al zei... een kennis heeft een vrij kleine (maar wel hoge) werkplaats...
en een vrij grote machine 3x2 meter ofzo...

zou vertikaal een stuk minder ruimte in nemen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door Arie Kabaalstra »

De verticale machine stamt nog van het pré-cnc tijdperk, waarbij je het werkstuk goed moet kunnen zien.
Nee.. de Verticale machine bestaat naast de horizontale machine gebaseerd op de behoefte aan bepaalde soorten machines.. er zijn horizontale en verticale freesbanken, draaibanken, schaafbanken, en zelfs walsen.

de vormgeving van een machine is gebaseerd op de onderdelen die erop bewerkt moeten worden
Ook qua constructie lijkt het mij zelfs eenvoudiger om te bouwen.
Enige nadeel dat ik kan bedenken nu is de ruimte die ze innemen?. Maar als je er een 4de as opzet met ''tombstone'' kan je volgens mij aardig wat werkoppervlak creëren voor de maat van de machine.
Als je slim construeert, dan is elke machine eenvoudig om te bouwen.. maar.. 'k dacht zelf in eerste instantie aan zoiets als een "ouderwetsche" knee mill (zoals een Bridgeport Series 2, of een EMCO F3, maar dan met een horizontale Freesspil, in plaats van een verticale (veel van dit soort machines kun je als zodanig ombouwen
Vierde as in de tafe is zeker handig, dan kun je met een Tombstone erop inderdaad aan de ene kant verspanen, en aan de andere kant opspannen.. (alleen.. als je tafel heen en weer loopt.. dan ren je wel steeds achter je klemmen aan :lol:
Met een 3 assige HMC is het nogal moeilijk om uw werkstuk op te spannen zonder al te veel gekke toeren uit te halen. Zeker als je er een kastje rond bouwt. Waarschijnlijk is het daarom dat ik, in mijn 35 jarige carrière nog nooit een 3 assige HMC gezien heb. Wegens de zwaartekracht is het opspannen op een horizontale tafel ook gemakkelijker dan tegen een verticale. Je komt immers altijd 1 hand te kort. ;-)
Als je met een tombstone wil werken ben je bijna verplicht om een 4 assige machine te ontwerpen. Anders wordt het opspannen van de werkstukken toch wel een hele opgave.
Dan heb je toch niet goed gekeken.. er zijn heel wat Horizontale machines in gebruik.., in een bedrijf waar ik gewerkt heb staat er een met een tafel van 2200x 1800.. en het plaatsen van werkstukken.. ach.. daar hebben ze een bovenloop kraan voor..de Z as heeft 2 meter slag.. dus die rijden ze naar achteren...
de Tafel kan ook draaien.. wel fijn als je werk van twee of meer kanten wilt bewerken..

elke machineconstructie heeft zijn voor en nadelen.. en wat op de ene machine kan, kan vaak ook op een andere.. ik kan ook een Tombstone op mijn VMC zetten.. alleen ligt ie dan op zijn kant..
Spanen van aluminium blijven een probleem bij een portaal.
Nee.. Spanen van Aluminium blijven een probleem..PUNT!.. 'k heb de afgelopen tijd wat Alu bewerkt.. en zowel de Beagle als de Emco 5 liggen binnen de kortste keren vol tot aan het bed..
en.. als je een beetje vermogen hebt dan kun je ook stellen "Spanen blijven een probleem", er is een tijd geweest dat ik de Bridgeport-van-de-zaak dagelijks leeg moest scheppen.. dagelijks ja...tegen het eind van de middag begon de tafel alweer sporen te trekken door de spanenbak..

Kunststof geeft ook veel volumineuze spanen.
Simpel gesteld, als je een machine bouwt rekening houdend met het verspanen van grote hoeveelheden materiaal, dan moet je in het ontwerp rekening houden met de spaanafvoer.
Kijkend naar mijn Beagle, de machine heeft een vrij smalle footprint, en in het frame staat ie op 2 dwarsbalkjes , met links en rechts nu een chiptray, als ik die eruit haal heb ik een gapend gat waar ik een grote bak onder kan zetten, dan heb ik zo een kwart kuub ruimte.. dat scheelt.. als ik de bak in een lade zet.. dan is 't legen ook nog eens makkelijk.. moet em dan alleen niet te vol laten worden als ik veel staal verspaan.. anders is ie niet meer te tillen (zijsprongetje.. in de Gereedschapmakerij waar ik werkte kregen we een nieuwe draadvonkmachine, een Mitsubishi FA20P, met een "Chopper".. mooi ding.. in plaats van "Grote kluwen draad" in de afvalbak bij de Mitsubishi DWC 200 H, of een klos die je uit elkaar moest schroeven bij de Brother HS-100, werd de draad in kleine stukjes geknipt, en in de bak gedumpt..
na een paar weken draaien lag er slechts een klein laagje snippers in die bak.. nou.. die's nog lang niet vol dacht de operator van die machine.. laat em nog maar een gaan.. tot de bak ongeveer halfvol was...toen was ie niet meer te tillen.. :lol: we heben niet gelachen.. tenminste.. niet lang.. wel hard.. :lol:

Als je ruimte onderin je machine hebt.. een Chip conveyor is niet heel moeilijk te maken denk ik.. je haalt op de sloop een paar oude spiraalveren, die las je aan elkaar, ruitenwissermotortje eraan.. dat moet de truuk wel doen.. of.. je neemt een paar fiets of brommerkettingen (gewoon te koop bij de fietsenmaker), en daar las je wat dwarsstukjes aan, en die laat je onderin de "trechter" haar rondjes draaien, aangedreven door voornoemde ruitenwissermotor.
Ja, zo vraag ik me ook wel eens af waarom die grote platen-portaalfrezen niet uitgevoerd worden als verticale paneelzaag, zeg maar. Lijkt me een stuk handiger dan plat.
Als je een machine specifiek voor platen hebt.. inderdaad.. dan scheelt het inderdaad flink in vloeroppervlak, spanen dwarrelen lekker naar benee.. dus een smalle "plantenbak" eronder.. leg er een ketting in, met aan het eind de slang van je stofzuiger.. en "Floep". leeg is de bak
Zodra je flink hoog wilt kunnen gaan met je Z-as.. wordt het een ander verhaal..
en bij een draaibank om de spindel verticaal te zetten.
Kun je d'r mooi een olievaatje oid onder zetten waar de spanen direct invallen, kleinere voetafdruk in het overvolle hok
een klein draaibankje "op zijn kant" zetten.. Hmm.. i like the sound of that.. je zet em met het bed tegen de muur, op de spindelneus een grote "slingerschijf"' omdat anders nog de spanen op de vaste kop blijven liggen.. plaatje plastiek moet de truuk wel doen.. monteer het hele ding in een Oliedrum, maak er een deurtje in , een tweede Oliedrum eronder voor de spanen.. 't enige is.. als je seriewerk aan het doen bent.. dan steekt het ruwmateriaal achter uit de vaste kop.. en dat hangt dan in de spanenbak te roeren, en als je wat af moet steken.. dan flikkert dat ook een klere eind naar benee in de spanenbak, wel iets om rekening mee te houden.. (een Parts-catcher) is wat lastiger op die manier.. maar ik vind de gedachtengang wel aardig
Anders zou je een "schuine trechter moeten maken, en de spanenbak ernaast..want voor mijn spantang moet ik toch bij de achterkant (onderkant) van de vaste kop kunnen, vanwege de trekpijp in de spindel

Dingen die je ook in overweging kan nemen.. als je dan toch een Tombstone wilt toepassen in je freesbank.. kijk eens naar een snelspansysteem, liefst iets wat pneumatisch of hydraulisch te bedienen is, zodat je je tombstones kan wisselen, al dan niet automagisch.. dan maak je echt meters..
als je toch de ruimte onder je tafel hebt.. iets met Pullstuds van ISO 20 houders, de "Petals" zijn zo los te koop, opname verzinnen, de petals op een Pullstud onder veerspanning, en een paar cilinders om ze los te drukken.. meer moet dat niet zijn..

't valt me tevens op dat de meeste zelfbouw machines ofwel Portaal-, dan wel C-frame machines zijn ( de OSFP, en vele anderen, en de machine van Michel Lubbers, mijn Beagle en de machine van Ebos, en de omgebouwde Optimums, Wabeco's en HBM's.. en de Emco's van Antoine)
'k heb eigenlijk nog maar 1 machine gezien die een andere bouwwijze had, 'k weet even niet meer van wie, maar dat was een soort Aluminium bedfrees

Voor een Verticale machine valt veel te zeggen.. en als je em slim ontwerpt, zou je em makkelijk om kunnen bouwen naar een verticale machine als het werk daarom vraagt..
de kleinere verticale machines zijn doorgaans ook ontworpen voor (Seriematig) kleine werkstukjes, de grote voor Groot enkelstuks werk.

Elk voordeel heb ze nadeel natuurlijk.. als er op die grote horizontale machine een hoog, maar dun onderdeel bewerkt moest worden, dan moest er eerst een hoeksteun op de tafel gezet worden.. met de bovenloopkraan.. (hoeksteun van 2 x 2 meter.. )
als je daar rekening mee houdt met een kleine machine, dan moet je tafel wel de ruimte daarvoor hebben..



Bonus!.. filmpje van een Grob in actie..

als je zelf zoiets gaat bouwen.. gezien bij Grob.. als je je Z-as een flinke travel geeft.. kun je je gereedschap wisselen buiten de werkruimte, de bedieningsconsole monteer je ook gewoon aan de zijkant van de machine.. plek zat..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door javanree »

Er zijn veel horizontale freesbanken , 3-assig maar dan met pallet wisselaar. Dan kun je buiten de machine werkstuk wisselen, werkt prima.
Draaibank vertikaal : kijk eens naar een caroussel draaibank :)
Andersom (klauwplaat hangend) werkt alleen voor heel klein werk, zware werkstukken omhoog in een klauwplaat hijsen lijkt me heel onhandig.
Al met al zou ik een draaibank gewoon horizontaal houden en alleen het bed onder 60 graden oid zetten, is spaan afvoer prima.

Qua spaan afvoer bij draaien / frezen : als je een dichte machine hebt, zou flood coolant alle spanen vanzelf naar beneden horen te spoelen (desnoods extra nozzles plaatsen) Transport schroef en/of band en je bent klaar. Mazak werkt met een stalen band waar coolant mooi door kan, spanen komen vrijwel droog uit de transporteur (ik had meestal maximaal 10L koeling uit een 1kuub spanenbak)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ook wel voorbeelden gezien van draaibanken met het bed verticaal. dat wil zeggen niet op 60 graden, maar 90 graden.. alsof je de hele machine voorover op zijn kant gelegd hebt.

als ik even nadenk over het concept een Horizontale machine.. stel dat je em bouwt als een Kneemill, dan kun je daar allerhande tafels aan hangen

Afbeelding

Ik neem even een "gereedschapsfreesbank" als voorbeeld.. er zijn ook wel wat oude CNC machines op deze manier gebouwd, en in plaats van een vaste tafel zijn ze er ook met een 4de en 5de as.

je Ram is in verticale toestand de Y as, in horizontale toestand wordt het je Z as, met een draaitafeltje erop kun je er makkelijk een Tombstone opzetten, makkelijk werkstukken wisselen, maar niet als de machine draait, want dan loopt je tombstone heen en weer.. en hij kan ook nog eens draaien..
't mooie van een Tombstone is ook dat je in één opspanning aan 3 kanten van je werkstuk kan komen..
kijkend naar de foto is ook zichtbaar wat ik bedoelde met je bediening aan de zijkant.. dat is namelijk precies zoals je met deze machines conventioneel ook werkt.. je staat aan de zijkant.. de tafel is links van je..

Dit is in mijn ogen wel de meest eenvoudige manier om zoiets te bouwen, als je een vaste tafel wilt (zodat je ook tijdens het bewerken onderdelen kan wisselen op de tombstone, dan zul je de spindel 3 assig moeten gaan verplaatsen.. da's een stuk lastiger te bouwen, maar niet onmogelijk
Machinefabrikanten kijken niet op een meter meer of minder.. als je kijkt hoe groot machines zijn voor de kleinere onderdelen, in verhouding tot hun werkbereik.. dan komen ze er heel bekaaid af..
als hobbyisten hebben wij natuurlijk rekening te houden met het gegeven dat de "rondborstige regering" en de kleine genetische erfgenamen hun fietsen ook ergens moeten kunnen stallen.. en dat is vaak in de ruimte waar jij nou net een lekker grote freesbank wilt neerzetten..

'k heb me in een ontwerp voor een portaalmachine eens laten gaan.. voor een werkbereik van 600 x 400 x 300 heb ik een machine die al een meter diep is.. vanwege de lengte van de geleidingen van het portaal.. omdat ik er Titanium op wil kunnen bewerken, moet het allemaal zo stijf mogelijk worden, voordeel is wel dat ik met die "loze" ruimte wel weer een ATC met 20 tools kan plaatsen achter de werkruimte, RVS schuifdeurtje ervoor.. zodat de spaantjes aan de voorkant blijven en Arie is tevree..

Ik denk dat voor een Horizontale machine met 3-assig opgehangen spindel een "portaal op zijn rug" het handigste bouwt.. ofwel.. je zet 2 "kolommen" neer met daarop de ehh.. laten we de verticale as maar X noemen, de X as dus.. Daar hangen we de Y-as aan, dat wordt dus een horizontale as waar de z-as op ligt..
Bouwen we dan de "staanders" voor de X-as tot naast de tafel (met openingen erin zodat we ook kunnen zien wat we aan het doen zijn, en laten we die aan de achterkant ook een end doorlopen.. dan is dat wel stevig te krijgen. de Y-as zal ook een flinke unit moeten worden, maar daar is dan ook voldoende ruimte voor.. , de Z as.. knopen we gewoon bovenop die brug..

een ATC zal dan alleen een flinke uitdaging worden.. slim om die zo vroeg mogelijk in het design proces mee te nemen..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 10 jan 2021 09:39 Spanen van aluminium blijven een probleem bij een portaal. Datron heeft dat redelijk goed voor elkaar op bv. hun neo.. Dunne dragers voor de lineaire geleider van de kruistafel die afgeschuind zijn en een bewegend bed in 1 as, waardoor het bed aan de randen zijn spanen ook weer kwijt kan. Combineer je dat met een overdaad aan flood coolant, dan is de afvoer nog beter dan met nevelkoeling. Het leeuwendeel van de spanen maak je doorgaans in relatief korte met het ruw uitfrezen. Weet niet of je hiervoor al frezen gebruikt met chipbreakers? Dit scheelt ook al enorm voor hoe graag de spanen blijven hangen, omdat het niet langer gekrulde naaldjes zijn. Daarnaast is je spaanvolume een compacter.

Een afgeschermde vmc heeft nog minder last van de opbouw van de spanen door de eigenschappen van de machine. Bed is rondom vrij en je hebt flood coolant tot je beschikking.

Ook flood coolant kent zijn problemen met verstopt raken, koelvloeistof niveau laag. Wil je snel veel verspanen en erbij weg kunnen lopen ben je even onderweg voordat je alle problemen eruit hebt.
Ja, de Neo is inderdaad een erg fraaie machine met een zeer mooie constructie. Heb ook in overweging om een DIY Neo te bouwen. Heb alleen nog geen foto's van het 'skelet' kunnen vinden. Een echte Neo is helaas nog ver buiten budget op het moment.

Ik heb nog geen frezen met chipbreakers, is misschien ook nog te proberen. Maar gezien het volume van 1 onderdeel gaat dat bij 6 onderdelen alsnog problemen geven, met de ATC bijvoorbeeld.
Floodcooling is helaas bij mijn huidige portaal ook geen optie. Met een Neo achtige portaal zou dit wel weer gaan...
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 11 jan 2021 12:06 Bonus!.. filmpje van een Grob in actie..
Ah ok, heb wel de grote horizontale boormachines gezien, die zeg maar in de vloer zijn geplaatst en geen omkasting hebben. Om bijvoorbeeld afsluiters etc in de olie & gas te bewerken.

Plan is inderdaad om de machine sowieso met een 4de as uit te rusten. En dan daar een tombstone op te plaatsen.
Zit te denken aan een 300-400mm pallet met daarop een 200x200x600 tombstone.
Je zou zelfs de Tombstone verwisselbaar kunnen maken met een 5de as als je dit in het ontwerp meeneemt....

En grappig dat je gelijk een snelspansysteem noemt, ik had exact hetzelfde idee door gewoon simpele ISO20/ISO30 pullstuds met deel van de conus te gebruiken. En dan combineren met de standaard ronde/diamant pennen en bussen.


Ik ga binnenkort denk ik maar eens een concept op papier zetten. Mooiste zou zijn als ik grootste deel op mijn eigen machine kan maken (460x700x200).

Ja de Grob machines is echt het ultieme wat mij betreft. Zit bijvoorbeeld een optie op dat de toolhouder eerst even gepoetst wordt alvorens deze in de spindel te plaatsen, zodat er geen spaantjes tussen komen. Mocht dit onverhoopt wel gebeuren zitten er een aantal sensoren in de spindel die dat detecteren.
Als ik een horizontal ga bouwen is het natuurlijk wel de uitdaging om de Z-as met dezelfde constructie te bouwen. Aan de andere kant, dit heeft volgens mij alleen een echte meerwaarde met de 5-assige constructie zoals bij Grob.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door xander janssen »

Leuk machientje met horizontale spindel





2e filmpje op 14 seconden --> tweelingbroer van Arie Kabaalstra?
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door hilberth »

Hoeveel mensen zouden zo'n machientje kopen om zo'n onderdeel te maken EN te gebruiken?
Niet het eerste wat er in me opkomt bij het zien van deze filmpjes: oh ja, al jaren wil ik zelf een turbo zelf maken...
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een kennis van mij heeft zo'n ding, alleen heb ik nog geen idee wat ie er mee gemaakt heeft, en hoe't dingetje bevalt..


Spantang in het center is een mooie.. maar dan moet ie eigenlijk ook vanaf de onderkant te klemmen zijn, kun je er zo een Pallet, of een machineklemmetje inzetten.. altijd hetzelfde middelpunt..

voor de rest.. vind ik het eigenlijk vooral een leuk stukje speelgoed.. 't hele ding staat al te piepen met een 3 mm Freesje in een stuk Alu..
en.. 't is ook geen 5-assig frezen wat ie doet.. meer 5 assig geindexeerd, de naaf van dat turbinewiel is een Polygoon
in het tweede filmpje beweegt ie wel 5 assen simultaan..
Maarja.. je koopt niet bepaald een Kern Micro voor dat budget..

De As-opstelling vertoont wel veel overeenkomsten met de Grob aan het begin van dit topic
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw HMC (horizontal)

Bericht door P1-Engineering »

hilberth schreef: 22 jan 2021 18:18 Hoeveel mensen zouden zo'n machientje kopen om zo'n onderdeel te maken EN te gebruiken?
Niet het eerste wat er in me opkomt bij het zien van deze filmpjes: oh ja, al jaren wil ik zelf een turbo zelf maken...
Ja qua concept zou dat het ongeveer moeten zijn, alleen dan factor 10 groter ofzo iets... :lol: :lol:

Ben er nog niet helemaal over uit of het een horizontale machine gaat worden of een ''Poor mans Datron''. Het hele concept van de Datron staat mij ook erg aan en lijkt mij ook wel leuk om een machine van graniet of UHPC te bouwen.
Maarrrr eerst maar eens even het uitschuifbare ATC rack van de huidige machine afronden. :mrgreen:
Plaats reactie