portaalfrees met multiplex

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
luigi1
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2020 16:57

portaalfrees met multiplex

Bericht door luigi1 »

Beste forumleden

Zoals zovelen onder jullie wil ik me in de cnc wereld verdiepen. Ik ga een portaalfrees (proberen) te bouwen met hoofdzakelijk multiplex materiaal van 18mm dikte.
22210
TESTOPSTELLING:
22207
Tot hiertoe lukte dat aardig tot op het moment dat ik 2 MGNH12 wagentjes met elkaar wou verbinden. Mijn idee was om een alu winkelhaak te gebruiken en deze vast te zetten op de wagentjes met 8 vijzen.

22209
22208

De bedoeling was om achteraf deze winkelhaak te bevestigen aan de mdf van het portaal.Echter, wanneer ik alle vijzen vastzet lopen de wagentjes heel stroef (winkelhaak is nog niet aan het portaal vastgemaakt)
Als ik de 4 vijzen dan weer wat loszet van het tweede wagentje gaat alles weer soepel. De winkelhaak heeft een dikte van 1,8mm.
Nu is mijn dilemma: trekt die winkelhaak toch op één of andere manier krom of ligt het aan die (goedkope) chinese wagentjes? Moet ik misschien ander materiaal of dikker materiaal gebruiken voor die winkelhaak?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door Sven »

luigi1 schreef: 27 dec 2020 16:42 Moet ik misschien ander materiaal of dikker materiaal gebruiken voor die winkelhaak?
Als het setje met aangedraaide schroefjes/vijzen overal even stroef beweegt dan is dat waarschijnlijk beter om stijver materiaal te nemen.

Edit: Het zou ook kunnen dat de ondergrond van de rails niet vlak/recht is of niet recht afgesteld is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
luigi1
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2020 16:57

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door luigi1 »

Sven schreef: 27 dec 2020 18:39

Als het setje met aangedraaide schroefjes/vijzen overal even stroef beweegt dan is dat waarschijnlijk beter om stijver materiaal te nemen.
Edit: Het zou ook kunnen dat de ondergrond van de rails niet vlak/recht is of niet recht afgesteld is.
Bedankt Sven van je reactie.
de rails zitten op een item profiel met alle vijzen vast aangedraaid, de rails zijn van chinese makelij.
Volgens nazicht met een metalen lineaal op de rail zie ik eigenlijk geen afwijking, maar ja, het is gewoon een lineaal.
Om toch iets te doen ga ik wat dikker materiaal gebruiken en de test nog eens herhalen.
Ik heb uren gezocht op internet om iets te vinden over dit probleem maar zonder resultaat
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door Sven »

Als de wagens niet vlakgeslepen zijn ten opzichte van de kogelbanen kan je ook gedrag krijgen dat je beschrijft, maar dat zou wel heel raar zijn.

Als je stijver materiaal gebruikt dat niet goed vlak is (bijv warm gewalst staal) dan gebeurd het waarschijnlijk ook.

Een klus als dit gaat je definitie van "vlak" en "stijf" en meer van dien aard waarschijnlijk erg veranderen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door sjefke1993 »

Hee nog een multiplex portaalfrees!

Je bent al lekker op gang, ik ben benieuwd wat er uit komt!
Ik ben wel nieuwsgiering waarom je hebt gekozen om de rails voor de Y-as op deze manier te verbinden, in plaats van dat je het geheel 90 graden draait en dan direct de multiplex plaat aan het wagentje bevestigd, zonder het aluminium hoekprofiel?
luigi1
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2020 16:57

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door luigi1 »

sjefke1993 schreef: 28 dec 2020 15:51 Hee nog een multiplex portaalfrees!

Je bent al lekker op gang, ik ben benieuwd wat er uit komt!
Ik ben wel nieuwsgiering waarom je hebt gekozen om de rails voor de Y-as op deze manier te verbinden, in plaats van dat je het geheel 90 graden draait en dan direct de multiplex plaat aan het wagentje bevestigd, zonder het aluminium hoekprofiel?
Ik heb hiervoor gekozen zodat ik de rail direct op het 20x40 profiel kon plaatsen en dat ik dan met de winkelhaak juist kon positioneren om vast te maken aan het portaal. De winkelhaak is dan eigenlijk het 'passtuk'. Ik heb wel andere opstellingen in overweging genomen maar deze leek mij het eenvoudigste om te verwezenlijken.
luigi1
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2020 16:57

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door luigi1 »

23310
Mensen, ik ben momenteel bezig met het maken van de X as van mijn cnc machine.
Mijn geleidingen zijn goed uitgelijnd maar toch wanneer ik de MDF plaat op de wagentjes bevestig ervaar ik hetzelfde fenomeen ( zeer stroef lopen) als bij de montage van de Y as.
Bij de Y as heb ik dit grotendeels kunnen oplossen door de winkelhaak in twee delen te zagen zodat je eigenlijk 1 winkelhaak krijgt per wagentje.
Dit kan echter niet met de X as. De motor krijgt nochtans makkelijk de wagentjes met bevestigde MDF plaat weg en weer getrokken. Ik denk echter dat ik dit stroef lopen niet mag negeren daar ik dan waarschijnlijk snel met slijtage zit.
Ik heb ook al uren met dikteplaatjes zitten werken maar ik bak er niks van. De wagentjes glijden individueel erg soepel.
Graag wat advies van ervaringsdeskundigen.
Bedankt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door diepchess »

Glas wijwater erover op de juiste plekken en dan morgen is hij weer terug rechtgebogen?

23312

Kwaliteit hiwin klasse H zoals DamenCNC verkoopt combineert niet zo best met hout want je maximale afwijking in hoe je de rails hebt neergelegd mag dus maximaal 0.015 mm zijn qua runningparallellism. Inde praktijk liever minder natuurlijk.

Dat is als je 4 carriages combineert. Dus als je d'r 2 uitknikkert en dan met 2 carriages over de vierkante rails dendert zoals ze bij 3d printers en ook nieuwste incarnatie 'highend' 6040 gantries uit China doen - dan heb je vet meer tolerantie en loopt hij mogelijk beter.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door benkr »

Wat mij betreft wordt dit een kansloos project, ja het zal best wel eens een keer gaan bewegen, maar je blijft er altijd problemen mee houden.
Begin eens om zoals al gezegd is in plaats van 4 lineaire rails terug te gaan naar 2, eentje aan de linkerkant van de machine en eentje aan de rechterkant van de machine.
Zorg dat je de KO spindel heel precies in hoogte én breedte kunt stellen en gebruik niet van dat dunne aluminium om dingen aan elkaar te verbinden, kies daar voor minimaal 6 maar liever nog 10mm dikke strips en hoekprofiel.
Je zult er al heel snel achter komen dat al dat hout je niet de stabiliteit brengt die je nodig gaat hebben om een redelijk freesresultaat te krijgen, zeker niet in metalen, hout zal waarschijnlijk nog wel lukken als je niet al te veel haast hebt.

Maar goed, je zal wel net zo eigenwijs zijn als wij allemaal waren toe we onze eerste machine gingen ontwerpen en bouwen, dat geeft helemaal niet, het is een snelle manier om te ervaren dat die waarschuwingen toch wel zinnig waren. je volgende machine zal al stukken beter geconstrueerd worden en zal daarom ook al stukken beter presteren. Ga vooral door en ervaar het zelf, dat is de beste leerweg.

De laatste tijd zie je ze niet meer, maar enkele jaren geleden zag je met regelmaat een machine opgebouwd uit hout, ladegeleiders en standaard draadeinden die toch zo goed werkten dat de eigenaar met die machine probleemloos versie 2 kon bouwen en misschien met die machine wel weer versie 3.

Ga zo door, je komt er vanzelf.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 18 apr 2021 00:04 Je volgende machine zal al stukken beter geconstrueerd worden en zal daarom ook al stukken beter presteren.
Op zich helemaal mee eens maar je kunt ook deze machine, als hij een maal werkt, ook vast nog wel flink verbeteren. Dat lijkt mij het voordeel van hout, dat je met weinig kosten achteraf wijzigingen/verbeteringen kunt doorvoeren. Zo lijkt mij dat de brug met z'n enkele 18mm plaat wel wat slap is. Zodra je merkt dat dat in de praktijk problemen geeft kun je er gemakkelijk nog een houten koker o.i.d. achter lijmen. Een mooie manier om te ervaren wat wel en wat geen verbetering geeft.

Ik ben een beetje verbaasd dat het verbinden van de wagens met een relatief dun aluminium hoekprofiel of met de multiplex tussen-plaat zoveel krachten geeft dat de wagentjes niet meer lopen. Een beetje stroefheid is misschien helemaal niet zo erg. Als het wagentjes zijn zonder voorspanning rollen ze los waarschijnlijk zo van de rail af als je hem schuin houd (alleen het vet zal dat wat dempen). Dat zal weg zijn als je ze gaat verbinden omdat er altijd wel enige torsie of andere kracht is die de speling uit de kogeltjes duwt. Maar als de kracht die dan nodig is om ze te bewegen niet heel hoog is hoeft dat m.i. niet erg te zijn. Die lineaire geleiders kunnen best veel hebben op dat gebied.

Maar goed, ik heb helemaal geen ervaring met houten portaalfrezen, dus kan ik de adviezen misschien beter aan anderen overlaten ;-) .
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door Papaatje »

ik heb ook een houten cnc, 24mm betonplex, maar heb veel verstevigd met aluminium strip.

Bij montage van de X-as bleek deze ook zwaar te gaan lopen. Bij mij kwam het omdat de montagevlakken van de wagens niet in lijn lagen.
Dit heb ik opgelost door met vulmateriaal de boel te richten. Ik had daarvoor 0,02mm koper materiaal.

22571

Tussen de rails en het hout heb ik strip 15 x 50, dat aan de binnenkant ook de rails verstevigd.

22238

De wagens moeten natuurlijk ook precies evenwijdig lopen, dit kun je het beste uitklokken.

En net zoals Ben en Kars-cnc hier al zeggen, het is niet het ideale uitgangsmateriaal, maar door aan te blijven passen kan het best goed gaan werken. Al zit er bij mij nu bijna meer aluminium dan hout in het geheel. :lol:
Het frezen van aluminium gaat perfect vind ik. Ik ben nu nog bezig met construeren van het werkblad, maar daarna wil ik de resonantie proberen te verminderen.

Maar ach, het is een hobby, je blijft er werk aan houden. Dat verbeteren vind ik juist de uitdaging, had al niet gedacht dat het zo goed ging werken. ;-)

Sterkte met je project, gebruik de kennis van de jongens hier. :P
luigi1
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2020 16:57

Re: portaalfrees met multiplex

Bericht door luigi1 »

Allemaal bedankt voor jullie reacties, tips en aanwijzingen.
Ik ga ermee aan de slag en hou jullie op de hoogte.
Het is inderdaad mijn bedoeling om mijn prototype met mulitiplex gaandeweg te upgragen naar aluminium, maar multiplex is op dit ogenblik mijn basis voor een 'ruw' ontwerp. Ik zie ook in dat die rails/carriages niet zo best combineren met hout vanwege de strikte toleranties.
Ik weet dat ik nog een lange weg heb af te leggen en daarom is dit forum een zeer goede ondersteuning. Het zal gaan met vallen en opstaan en de nodige liters wijwater :lol:
Ik ben ook wat aan het uitzoeken welke Cam software ik best zou kunnen gebruiken. Daarom, heeft iemand ervaring met Estlcam ? Of zijn er beter alternatieven hiervoor? De controller die ik momenteel gebruik is een Arduino Uno en wordt ondersteund door Estlcam.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie