Gaten en pockets maken in AW5083

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Jasper »

Hey,

Het is bijna zover dat ik de brug van m'n cnc ga vernieuwen en dus zoek ik nog naar wat advies in instellingen en toolpaths.

Plaat is 15mm dik aw5083 aluminium. Machine is een Chinese 6040 met 800W spindel dus ja ik weet het niet de meest hightech setup,.

Als freesjes heb ik enkele 1 snijders gekocht omdat ik ergens las dat dat voor alu beter zou zijn om toch wat grotere chips te kunnen maken dan met een robuuste high speed machine en meerdere snijkanten.

Ik moet een pocket maken van 60*65*4 en heb daarvoor een adaptive met helical lead in gemaakt maar twijfel of ik nu multiple depths moet doen of niet, Wellicht krijg ik te kleine chips en gaan ze plakken. Hiervoor de 6mm 1 snijder in gedachten

2e is een hele hap uit de lange kant (hap is 485*20*15mm)en ook daar is de vraag adaptive op full depth of multiple depths tevens 6mm tool

En dan als 3e moeten er nog wat gaten inkomen van 9.2mm 6.75mm en 5.5mm en dacht hierbij aan de 4mm 1 snijder die ik heb?

Als toolpath voor de gaten heb ik pocket maar betwijfel of dat wel goed is, Kies ik Deep Drilling Full Retract dan komt hij wel steeds netjes omhoog en kan ik schoonblazen tussendoor maar maakt hij het gat niet op de gewenste diameter maar enkel de diameter van de tool?

Graag dus wat advies voor ik straks met een berg gebroken tools en een geruïneerd stuk materiaal zit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Arie Kabaalstra »

"ervaring is het getal dat we aan de som van onze fouten geven".. ik heb dat citaat ooit, ik meen hier op het forum gelezen..

't is niet zo dat een niet optimale strategie per definitie zal leiden tot een berg gebroken gereedschappen..
5083 is "goed" te verspanen, vergelijkbaar met 6060.. daar heb ik al bakken van verspaand.. niets aan't handje
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Kjelt »

Ik zou even de tabellen raadplegen en dan icm wat je machine aan kan. Stalled je machine bv bij 4m/min dan de helft of driekwart aanhouden, daar dan via de tabellen de veilige waardes ophalen. Vervolgens een proefstukje aluminium pakken en ervaring opdoen. Eerst je feedrate op 10% zetten en net zo lang opschroeven dat het geluid nog goed klinkt (daar heb je dus de ervaring voor nodig) en je ook zeer kleine spaantjes eraf ziet komen 0,05mm ofzo.
Goed smeren met ethanol of beter fenella of desnoods wd40 en met een luchtdrukpistool je werkstuk schoon blijven blazen zeker bij diepere gleuven. Of heb je minimaalsmering op je cnc?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lampenolie gaat ook prima.. eventueel mengen met een scheutje verlopen motorolie.. :)

bovendien.. stel jezelf de vraag : "is het hobby?, of moet ik mijn brood ermee verdienen".. als het hobby is.. wat boeit het dan als het wat langer duurt?..
Voor mij is het geen hobby meer, in die zin.. dat ik mijn brood ermee moet verdienen.. maar dan nog.. bij Alu doe ik het wat rustiger aan.. omdat ik ook niet die freesjes heb die specifiek voor Alu bedoeld zijn, omdat ik niet zo veel Alu verwerk.. en bij Titanium.. nou.. daar is het risico op kleven en vollopen van de frees niet zo groot.. Doorgaans ga ik harder door een stuk titanium, dan door Alu..
'k zorg er dan wel voor dat ik op het moment dat ik Alu aan het frezen ben, dat ik ook nog een stuk materiaal in een andere machine heb.. draaiwerk.. vonkwerk.. liefst zoveel mogelijk machines tegelijk aan..

Voor hobbywerk is dat niet interessant.. dus laat em lekker lopen.. loopt ie goed?.. ruimte verlaten.. koffie.. als de frees breekt.. ben je toch te laat
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Jasper »

Is als upgrade voor de machine die ooit bij mijn vader een aanvaring gehad heeft, Machine is er ook puur als hobby en erfstuk dus zit geen brood in.

Minimaal smering heb ik niet dus zal er bij moeten blijven, Heb er helemaal geen smering opzitten. Met hout ook niet nodig natuurlijk.

Enig idee hoe ik optimaal een gat kan maken groter dan de frees, Welke optie moet ik nemen in Fusion zeg maar.

Stall op X is 4m/min maar Y helaas maar 1.3m/min daarom gelijk ook andere geleiding op de Y as maken.

Volgens de Eding tabel kan ik met een chip van 0.08 1 flute en 12500rpm 1000m/min draaien.
Ga ik naar 750m/min worden ze 0.06
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door andrefc101 »

De gaten kan je maken met freesje, kies de bore strategie. Maakt Fusion een helix van je gaatje.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Jasper »

O en qua diepte, moet ik nu 1mm per keer doen en dan later eventueel een final pass op 4mm voor de eerste pocket en 15mm voor de andere of juist ineens volledige diepte en dan langzaam aan uitfrezen.

Ik weet niet meer welke video het was maar was iemand met een stepcraft die zei dat volledige diepte juist beter was tov hout waar je/hij juist in stappen gaat.

@andre, bij bore komt hij niet tussendoor omhoog. Hoe houd je dan het gat vrij van spanen?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door andrefc101 »

Jasper schreef: 26 dec 2020 13:04.
@andre, bij bore komt hij niet tussendoor omhoog. Hoe houd je dan het gat vrij van spanen?
Is totaal geen probleem, door de spiraalvorm van de frees worden de spanen vanzelf naar boven afgevoerd. Probeer maar eens....
Ik doe dit trouwens zonder enige vorm van koeling, maar wel met een goede 1-Snijder van Dormer.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Jasper »

Bedankt, zojuist de eerste pocket gedaan.

DOC 0.5mm
Speed 600mm/min en opgevoerd naar 1080

Ging aardig en ziet er goed uit vind ik zelf.
Geen rare geluiden gehad enkel bij helical naar volgende diepte, die moet eigenlijk op max 150 maar ging dus mee omhoog met opvoeren.

Morgen de gaten doen en kan ik hem gelijk daarmee vast zetten zodat de klemmen aan de rechterkant eraf kunnen om daar de hap eruit te halen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Jasper »

Na wat experimenteren is het volgens mij redelijk gelukt.
Alles wat ik nagemeten heb met de schuifmaat klopt in ieder geval.

Nu bezig om de ronde SBR16 rail te vervangen door de vierkante SBG25 rail maar dat is lastig om haaks en paralel te krijgen als je geen grote haak enz. hebt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Arie Kabaalstra »

Pics or it didn't happen! :lol:

we zijn hier dol op foto's!
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Jasper »

22224
22225

Pocket voor de spindel is niet echt te zien zo.
Lijkt een gatenkaas zo maar ik had de gaten voor beide type wagentjes gemaakt want als de rail niet wil lukken kan ik hem zo op de oude zetten.

Eventueel maak ik later nog eens een nieuwe, nu is hij 2mm te kort geworden omdat ik het afsnijden met 4mm frees had gemaakt bleek achteraf en ik hem met de 6mm had uitgevoerd.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door Jasper »

Na wat langdurig uitlijnwerk draait de Y as nu al ruim een uur op 6m/min ipv de 1,38m van voorheen.

Is nu nog wel zonder gewicht want de brug staat er nog niet op maar goed eerst maar eens lekker in het vet lopen. Wat overigens niet mee valt met 6 graden in m'n hobby hok. Zodra ik de vetspuit erop zet loopt hij ineens heel zwaar en dan dus eerst op 1m inlopen en dan opvoeren.

6m/min is voor mij ook hard zat, Y bereik is 585mm en binnen 12,5 seconden is hij van 0 naar 585 naar 0
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gaten en pockets maken in AW5083

Bericht door andrefc101 »

Hoe heb je die gaten nu geboord?
Plaats reactie