Die van mij zitten allemaal ruim onder het oppervlak ingedraaid, dan is dat probleem ook opgelost. Het gaat er bij mij maar om dat er geen spanen samenklitten op de bodem van het 25mm diepe gat, want die zijn er maar lastig uit te krijgen, zeker als je ooit per ongeluk een bout erin gedraaid hebt en die dingen samengeperst hebt.Kars-cnc schreef: ↑11 jan 2021 08:33 Mij leek een zachte kunststof juist wel aardig omdat, als er eens eentje iets uitsteekt boven het bed, je niet meteen krassen krijgt op alles wat je er overheen schuift. Maar goed, we gaan zien hoe het bevalt en anders is een doosje stelschroeven inderdaad het alternatief.
Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Dat samenklitten van spanen lijkt mij hetzelde voor een inbusgat? Mijn ervaring is dat die spaantjes altijd heel accuraat op de hoogte zijn van de locaties van een gaatje en er in een onmogelijke positie in gaan liggen relaxen. zodat je alsnog eerst met de stofzuiger of compressor in de weer kan om ze te verwijderen. zo'n ondiep, smal sleufgaatje is dan zo gek nog niet.
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Jawel, maar omdat bodem inbusgat maar 5mm onder het oppervlak zit lost een stofzuiger dat uitstekend op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12045
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Ja vind je het gek, jullie zetten die gaatje op een mooi raster, dan is het niet zo moeilijk voor ze om af te spreken.
Vanavond op X250 Y300? nee ik ga naar X400 Y150 daar hebben ze meer boorolie om samen lekker te gaan liggen rotten.
Maar dat valt me bij meer van dat soort groepen op. Heb je 5 rolmaten, allemaal kwijt, blijken ze weer ergens vergadering te hebben.
Ik moet ook regelmatig m'n potloden terug sturen naar hun plekje.
Misschien es kijken of een samenscholingsverbod helpt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Ha!hugo stoutjesdijk schreef: ↑13 jan 2021 09:09Ja vind je het gek, jullie zetten die gaatje op een mooi raster, dan is het niet zo moeilijk voor ze om af te spreken.
Vanavond op X250 Y300? nee ik ga naar X400 Y150 daar hebben ze meer boorolie om samen lekker te gaan liggen rotten.
Maar dat valt me bij meer van dat soort groepen op. Heb je 5 rolmaten, allemaal kwijt, blijken ze weer ergens vergadering te hebben.
Ik moet ook regelmatig m'n potloden terug sturen naar hun plekje.
Misschien es kijken of een samenscholingsverbod helpt.
Dat van die rolmaten herken ik. Ik koop ze tegenwoordig in het knalgeel. Onderhand zou je verwachten dat de hele werkplaats geel op zou moeten lichten, maar niets is minder waar. Ze onttrekken zich doorgaans feilloos aan licht en zicht. Ik was er zo flauw van dat ik er 10 extra heb gekocht, ze hebben steeds meer moeite zich te verstoppen. Ondertussen hoor je ze vanuit alle hoeken giechelen als je ernaar zoekt.
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Ik heb nu zo'n 50 meter zelfwikkel verlengsnoer ter hoogte van de verdieping, daar kan ik mee door de hele werkplaats en naar buiten als het moet.
Een rolmaat zit natuurlijk functioneel heel dicht tegen zon zelfwikkelverlengsnoer aan maar toch is lijkt het me voor dit probleem geen alternatief....
Een rolmaat zit natuurlijk functioneel heel dicht tegen zon zelfwikkelverlengsnoer aan maar toch is lijkt het me voor dit probleem geen alternatief....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
De rolmaat met een touwtje vastmaken aan dat verlengsnoer dan maar! Dan weet je tenminste waar die is...
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
In de koude wintermaanden is het overkomelijk. Vest aan, links rolmaat, rechts potlood. In de zomer is het vooral een probleem. Het komt dus door de klimaatverschuiving dat het een steeds groter wordend probleem is. Zomer komt er weer aan, zal er vast weer 5 reserveren.
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
En komt dit allemaal aan die Stalen Portaalfrees te hangen?
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Als ik daar een rolmaat bij nodig heb is er iets verkeerde gegaan...
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Ik zie dat ik hier nog een antwoord verschuldigd was.Kars-cnc schreef: ↑11 jan 2021 08:33 Ja, deze C45 is in uitgegloeide toestand geleverd. Misschien kan dat voor S355 ook maar ik snap dan niet waar het z'n hogere treksterkte aan ontleent, er zitten geen legeringselementen in. Ik had begrepen dat het door een thermische behandeling gerealiseerd wordt, wat materiaal spanningen met zich mee brengt lijkt mij. Maar goed, ik ben zeker geen specialist op dit gebied. Misschien kan BartL er meer over zeggen?
Overigens, prijstechnisch maakte S355 of C45 niets uit.
De hogere sterkte van dit materiaal komt voort uit de structuur (fijnkorreligheid) en temperatuur beheersing tijdens het thermisch walsen. Er is dus geen "koude" nabehandeling. Doordat deze technieken steeds beter beheerst worden zijn deze staalsoorten steeds hoger in gradatie gekomen (S700 is tegenwoordig ook al een gangbaar materiaal).
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Bedankt voor je uitleg! Ik wist niet dat het bestond, S700. Maar inderdaad, even Googlen en ik ben weer op de hoogte van de laatste stand der techniekbartL schreef: ↑15 jan 2021 08:19 De hogere sterkte van dit materiaal komt voort uit de structuur (fijnkorreligheid) en temperatuur beheersing tijdens het thermisch walsen. Er is dus geen "koude" nabehandeling. Doordat deze technieken steeds beter beheerst worden zijn deze staalsoorten steeds hoger in gradatie gekomen (S700 is tegenwoordig ook al een gangbaar materiaal).
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Inmiddels is de Z-as plaat ook gemaakt en kon ik de tussenplaat met alle wagentjes, de Z-as plaat met rails en de X-as en Z-as KO spindels monteren. Dat was nog wel even een gepruts want het derde wagentje op de onderste X-as rail en de steun voor de X-as KO moer moeten door gaten in de Z-plaat heen gemonteerd worden.
Zuinig als ik ben heb ik een minimum aan gaten hiervoor in de Z-as plaat geboord en moet de Z-as steeds naar boven en beneden om bij alle 8 bouten te kunnen. Omdat er ook nog afgesteld moet worden betekend dat heel wat keren de Z-as op en neer bewegen voordat alles op de goeie manier vast zit. Maar goed, het is uiteindelijk wel helemaal goed gelukt, dus het kan! Ik ga er dan ook niet meer iets aan veranderen.
En dan is het zover, alle assen gemonteerd, afgesteld, soepel lopend en met weinig resterend onzuiverheid:
Dit is wel een mijlpaal in mijn beleving! Wat nu nog komt is relatief simpel houd ik mezelf voor
Om een beetje een indruk te krijgen of ik mijn doel van een boven gemiddeld stijf portaal een beetje heb waargemaakt heb ik wat metingen gedaan. Hieronder het meten van de brug doorbuiging en Y-as kogel omloop stijfheid.
Ik heb steeds met een delta van 40kg gemeten, d.w.z. de kracht opschroeven tot 47 a 48kg, dan terug naar 40kg en de eerste waardes noteren en dan naar 20 voor een tweede waarneming, dan naar 10kg en dan naar 0kg. Het idee is dat ik op deze manier de hysteresis van de klokjes e.d. er uit haal.
Een paar eerste resultaten: de totale flex gemeten op de Z-as plaat is zo'n 3 a 4 honderdste mm is bij die delta van 40kgf. De brug zelf doet daarbij ca. 1 honderdste, de X-as en Z-as wagentjes met de tussenplaat en Z-as plaat samen ook ca. 1 honderdste. De overige 1.5 a 2 honderdste zit in de beide Y-assen. De Vastlager steunen, waar meerdere forumleden al hun bedenkingen over geuit hebben, doen daarvan zo'n half honderdste. Niet veel, maar wel duidelijk aantoonbaar, dus ik ga dat toch verder versterken.
Waar de resterend 1 a 1.5 honderdste vandaan komt weet ik nog niet. Een deel zal in de KO moer zitten en ook het vastlager is niet flex vrij heb ik gezien maar ik wil dit nog nader onderzoeken.
Een heel ander verhaal is de flex in Z-as plaat:
Waar ter hoogte van de brug de buiging beperkt blijft tot enkele honderdsten van millimeters buigt de Z-as plaat in de onderste stand zomaar zo'n 3 tiende millimeter weg bij 40kgf! Het is dus wel duidelijk wat het zwakke punt is waar ik nog aan moet werken...
Zuinig als ik ben heb ik een minimum aan gaten hiervoor in de Z-as plaat geboord en moet de Z-as steeds naar boven en beneden om bij alle 8 bouten te kunnen. Omdat er ook nog afgesteld moet worden betekend dat heel wat keren de Z-as op en neer bewegen voordat alles op de goeie manier vast zit. Maar goed, het is uiteindelijk wel helemaal goed gelukt, dus het kan! Ik ga er dan ook niet meer iets aan veranderen.
En dan is het zover, alle assen gemonteerd, afgesteld, soepel lopend en met weinig resterend onzuiverheid:
Dit is wel een mijlpaal in mijn beleving! Wat nu nog komt is relatief simpel houd ik mezelf voor
Om een beetje een indruk te krijgen of ik mijn doel van een boven gemiddeld stijf portaal een beetje heb waargemaakt heb ik wat metingen gedaan. Hieronder het meten van de brug doorbuiging en Y-as kogel omloop stijfheid.
Ik heb steeds met een delta van 40kg gemeten, d.w.z. de kracht opschroeven tot 47 a 48kg, dan terug naar 40kg en de eerste waardes noteren en dan naar 20 voor een tweede waarneming, dan naar 10kg en dan naar 0kg. Het idee is dat ik op deze manier de hysteresis van de klokjes e.d. er uit haal.
Een paar eerste resultaten: de totale flex gemeten op de Z-as plaat is zo'n 3 a 4 honderdste mm is bij die delta van 40kgf. De brug zelf doet daarbij ca. 1 honderdste, de X-as en Z-as wagentjes met de tussenplaat en Z-as plaat samen ook ca. 1 honderdste. De overige 1.5 a 2 honderdste zit in de beide Y-assen. De Vastlager steunen, waar meerdere forumleden al hun bedenkingen over geuit hebben, doen daarvan zo'n half honderdste. Niet veel, maar wel duidelijk aantoonbaar, dus ik ga dat toch verder versterken.
Waar de resterend 1 a 1.5 honderdste vandaan komt weet ik nog niet. Een deel zal in de KO moer zitten en ook het vastlager is niet flex vrij heb ik gezien maar ik wil dit nog nader onderzoeken.
Een heel ander verhaal is de flex in Z-as plaat:
Waar ter hoogte van de brug de buiging beperkt blijft tot enkele honderdsten van millimeters buigt de Z-as plaat in de onderste stand zomaar zo'n 3 tiende millimeter weg bij 40kgf! Het is dus wel duidelijk wat het zwakke punt is waar ik nog aan moet werken...
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
- Locatie: België
Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)
Mooie en gestructureerde aanpak van ontwerpen, bouwen, meten en terugkoppelen.