Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Zo'n luchtgekoelde motor heeft een paar tegenstrijdigheden in zich, zo wil je eigenlijk onderin wat meer stroom laten lopen om ook daar nog een beetje power aan de frees of boor over te houden bij lage toerentallen, maar omdat de ventilator op dezelfde as zit, heb je dan helemaal geen koeling meer.
Om die reden ligt het geadviseerde minimum toerental op 8000 rpm, maar ook dan is het nog maar net aan, als je dan kiest voor een beetje stroom door de motor wordt die nog steeds erg warm.
Om die reden hebben best een aantal gebruikers er een externe ventilator op gemonteerd die ook bij lage toerentallen voldoende koeling geeft.

De motor mag best wel zo'n 70 graden warm worden, maar bedenk dat de wikkelingen dan nog veel warmer worden, en dat het een tijdje duurt voordat de interne (wikkelingen) temperatuur ook aan de buitenkant voelbaar is.
Maar net zoals bij stappenmotoren, als je ze niet meer vast kunt houden wordt het langzaam aan tijd om wat gas (stroom)terug te nemen.

Ik heb overigens nog steeds niets gehoord van de Chinezen, het lijkt er op dat ze niet zo scheutig zijn met reageren op dit soort vragen, het vereist verstand van zaken, en dat zal er wel niet zijn.
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Dankje Ben.
Ik zal bij mijn motor rekening houden met een extra ventilator dan.

We wachten de Chinezen wel af, wil toch pas de motor weer aan de spanning hebben met die lampenbeveiliging er tussen.
Jam
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: Eerste project.

Bericht door Jam »

Papaatje, het lijkt mij dat je inmiddels een hele reeks bruikbare adviezen hebt gekregen. Die plank met lampen kan je zeker behoeden voor catastrofes! Echter er ontbreekt mij in dit verhaal een belangrijk iets. Je hebt deze drive gekocht bij Penny-G op Aliexpress maar laat het opvragen van de parameterlijst over aan Ben. De verkoper heeft echter geen reden om Ben tevreden te houden, maar jou wel!

Ik zou dus zelf de parameter-lijst voor deze motor opvragen, de verkoper wil geen negatieve scores en zal zijn afnemers eerder helpen als een buitenstaander (sorry Ben).

Nu valt het mij op dat al die Chinese VFD's zo'n beetje een identieke programmering hebben. Ik heb nog een beschrijving gevonden van een Huanyang waarin goed uitgelegd wordt wat al die parameters betekenen. Hiermee zou je zelf een lijst moeten kunnen samenstellen.
Kijk maar eens op: https://www.hobbytronics.co.za/Content/ ... ttings.pdf
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Jam schreef: 18 nov 2020 15:19 Papaatje, het lijkt mij dat je inmiddels een hele reeks bruikbare adviezen hebt gekregen. Die plank met lampen kan je zeker behoeden voor catastrofes! Echter er ontbreekt mij in dit verhaal een belangrijk iets. Je hebt deze drive gekocht bij Penny-G op Aliexpress maar laat het opvragen van de parameterlijst over aan Ben. De verkoper heeft echter geen reden om Ben tevreden te houden, maar jou wel!

Ik zou dus zelf de parameter-lijst voor deze motor opvragen, de verkoper wil geen negatieve scores en zal zijn afnemers eerder helpen als een buitenstaander (sorry Ben).

Nu valt het mij op dat al die Chinese VFD's zo'n beetje een identieke programmering hebben. Ik heb nog een beschrijving gevonden van een Huanyang waarin goed uitgelegd wordt wat al die parameters betekenen. Hiermee zou je zelf een lijst moeten kunnen samenstellen.
Kijk maar eens op: https://www.hobbytronics.co.za/Content/ ... ttings.pdf
Jam, je hebt gelijk, vanmiddag had ik zelf ook al informatie aangevraagd bij de verkoper. ;-)
Ik hou jullie op de hoogte. Wel bedankt voor je link. :P
sbk replica
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 okt 2020 20:39

Re: Eerste project.

Bericht door sbk replica »

parameter 144 zou volgens de beschrijving het toerental van je spindel moeten zijn, deze staat in jouw lijstje ook nog op 1440 toeren.

de beschrijving die hierboven staat is erg duidelijk, als je die basis parameters er allemaal goed in hebt staan, kan er weinig meer fout gaan.
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik heb, mede met behulp van de link en de gebruiksaanwijzing al 11 waardes veranderd. Zal straks na het eten die waardes hier laten zien. ;-)
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

het lukt me niet om de lijst naar jpg te veranderen om hier te laten zien, maar de veranderde waardes zijn:
F002 wordt 0
F003 wordt 120,0
F004 wordt 400
F005 wordt 400
F006 wordt 02,5
F009 wordt 15,0
F010 wordt 0,8
F011 wordt 120,0
F014 wordt 12,0
F015 wordt 12,0
F144 wordt 24000

wordt vervolgd.... ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Ik denk dat er nog minimaal enkele parameters niet kloppen maar daar kom je vanzelf achter met mijn lampenpaneel.
Nog even iets over het werken met dit paneel, als de motor onbelast loopt dan mogen de lampen hooguit zwakjes branden, als ze fel branden loopt er te veel stroom en moet je stoppen en ergens een of meer parameters veranderen.
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Ik heb de testlampen opstelling binnen, bedankt. ;-)

Maar met de veranderde waardes ging het nog steeds niet goed. Ik kon gewwon de inverter van spanning voorzien, maar zodra ik op de RUN knop drukte ging de spindel als een gek naar het hoogste toerental. Was niet meer uit te zetten. Alleen door de stekker eruit te trekken stopte het.

Daarom had ik de inverter gereset, en de waardes die bij de spindel horen goed ingevuld. Spanning, wattage, toerental enz.
Nu kon ik de spindel wel aanzetten met de RUN knop, toerental regelen met de potmeter, en met de STOP knop stopte het signaal naar de spindel. Super dus.
De lampen op de testplank gingen wel feller branden als ik het toerental omhoog deed. De motor bleef koud. Is het normaal dat de lampen feller gaan branden?
Ik heb trouwens drie 500Watt halogeenbuisjes er tussen gedaan omdat er 6 lampjes stuk waren gegaan bij transport. Geen probleem hoor, haal morgen ff nieuwe.
Maar door de verhalen hier door verbrande motoren durf ik niet de lampen er tussenuit te halen. :shock: Omdat ik totaal niet weet wat goed is bij die lampen.
Help!

Heb totaal geen reaktie gekregen van die leverancier van de set, klote.

Er zit een functie achter parameter F150, dit heet de AVR function. Volgens mij is de motor dan beschermd tegen opbranden.
21962
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste project.

Bericht door DaBit »

Nee, die F150 compenseert voor een varierende ingangsspanning. Da's bedoeld voor gebieden waar de toevoer niet zo stabiel is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Dankje, das duidelijk.

Ben zo'n leek op dit gebied.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Papaatje schreef: 23 nov 2020 16:50 Dankje, das duidelijk.

Ben zo'n leek op dit gebied.
Dat valt best mee. Je slaat tenminste een handleiding open. :mrgreen:
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 23 nov 2020 18:25
Papaatje schreef: 23 nov 2020 16:50 Dankje, das duidelijk.

Ben zo'n leek op dit gebied.
Dat valt best mee. Je slaat tenminste een handleiding open. :mrgreen:
Ik google me gek! :lol:
Word straks inverter deskundige. ;-)

Maar durf bijna mijn motor niet meer aan te zetten. :shock:
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Met die lampen er tussen kan er niets mis gaan.
En pas wanneer de lampen niet al te fel meer branden haal je ze er tussenuit, schakel dan ook meteen de stroomindicatie op het display aan en let er op dat hier geen extreme waarden komen te staan, de motorstroom is 8.5A denk ik maximaal.

Dan de parameters:

F0003 = 50
F0004 = 400
F0005 = 400
F0006 = 40 (default was 5 bij 50Hz, 400Hz=8x 50Hz, dus ook 8 x 5 = 40)
F0007 = 133 (8000 rpm = 1/3 van 24000, dus 1/3x 400Hz = 133Hz)
F0020 = 5 (elke waarde vanaf 1)
F0021 = 5 (elke waarde vanaf 1)
F0140 = 2200 (vermogen motor)
F0141 = 220 (spanning motor)
F0142 = 8.5 (stroom motor)
F0143 = 2 (aantal polen motor)
F0144 = 3000 (toerental bij 50Hz)
F0184 = 8 (rpm display factor)

Probeer deze waarden eens.
Plaats reactie