Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Dankje Jam, hier heb ik geen kaas van gegeten. :roll:

Heb de spindel even laten draaien met de veranderingen die ik toegepast heb.

Stekker in stopkontakt, toen de inverter opgestart was heb ik op RUN gedrukt.
De spindel begint heel langzaam te draaien, echter niet te versnellen door de draaiknop.
Toen ik deze wilde uitzetten door op STOP te drukken.................ging het toerental omhoog tot heeeel snel! :roll:
Alleen door de stekker uit het stopkontakt te halen kon ik de spindel laten stoppen.
(Gemeten temperatuur 34 graden.)

Ik heb nu een lijst voor mezelf gemaakt met alle instellingen , vanavond maar weer even over buigen. :shock:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Ik heb nog niets van de Chinezen gehoord, maar dat had ik ook pas morgen verwacht op zijn vroegst, misschien zelfs pas overmorgen.
Kijk wel uit inderdaad met het zo maar instellingen veranderen terwijl je niet precies weet wat de gevolgen zijn.
Juist daarom heb ik mijn lampenbox gebouwd, dan kun je bij een verkeerde instelling niets kapot maken en dat vind ik wel zo veilig.
Nadat hobbycnc23 zijn eerste motor had opgerookt is hij met motor en regelaar naar mij gekomen en hebben we de VFD samen met zijn motor via de lampenbox aangesloten. Gelukkig zat die box er tussen, anders had hij op dat moment 2 opgerookte motoren gehad.
Het bleek dat de V/F curve instelling niet goed was, na dit te hebben gecorrigeerd (de instellingen vergeleken met de instellingen van mijn VFD)
lief het meteen wel goed, ook toen we mijn testbox er tussenuit hadden gehaald.
Zelfde verhaal met de VFD van Portje zijn machine, toen ik die voor het eerst aan zette liep er ook veel te veel stroom bij lage toerentallen, Pas nadat duidelijk werd hoe ik bij deze VFD met de V/F instellingen om moest gaan kom ik de VFD goed instellen, maar ook deze VFD had zonder mijn testbox de motor al lang opgerookt.

Ja, de link die een stukje terug is gegeven is inderdaad van de juiste VFD, dat helpt al een hele boel, maar ik zou toch nog een dagje langer wachten tot ik een antwoord uit China heb.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste project.

Bericht door hobbycnc23 »

Idd wat Ben al schreef, die lampbox moet je er echt tussen zetten voordat je er weer spanning op zet! Tussen de VHF en de motor in elke fase ( het zijn er drie) een 220 Volt/250 watt ( halogeen) lamp opnemen. Zie elders op dit forum. Door dit te doen wordt je stroom door de lampen beperkt en blaas je de motor niet op.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Ballegooijen »

Ook ik kan dar beamen. Ik heb in 2 seconden een ATC spindel van € 1000,= opgerookt. Een tel spanning er op en hij kon in de klico.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Ik heb geloof ik de oude plank waar de lampen en zo op zaten nog liggen en nieuwe 150 lampjes heb ik ook liggen.
Die plank mag je gratis hebben, de lampjes vraag ik 1 Euro per stuk voor, er moeten er 12 op.
Verzenden kost 7,25 Euro dus voor 20 Euro kan die plan bij en van jou zijn.
Als jij hem na gebruik weer beschikbaar stelt voor een ander forumlid (op verzoek) dan hebben meerdere mensen er wat aan.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Dank jullie voor de reakties, ik weet er echt te weinig van om dit te fiksen. :roll:

Ik heb een lijst opgeschreven van parameters voor mijn instellingen waarvan ik dacht dat het goed was. Zal ik dat als tekstbestand hier straks bijvoegen? Moet ik het even uittypen. 8)

Ik vind het gewoon zo raar dat de motor toeren begon te maken toen ik op STOP drukte, maar dat zal wel door een of andere instelling zijn waar ik niks van snap. :oops:
Alleen door de stekker eruit te halen stopte deze. Ik hoop dat ik hem niet gesloopt heb. Hoe kan ik meten of de motor niet beschadigd is? :roll:
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 17 nov 2020 09:41 Ik heb geloof ik de oude plank waar de lampen en zo op zaten nog liggen en nieuwe 150 lampjes heb ik ook liggen.
Die plank mag je gratis hebben, de lampjes vraag ik 1 Euro per stuk voor, er moeten er 12 op.
Verzenden kost 7,25 Euro dus voor 20 Euro kan die plan bij en van jou zijn.
Als jij hem na gebruik weer beschikbaar stelt voor een ander forumlid (op verzoek) dan hebben meerdere mensen er wat aan.
daar heb ik wel belang bij.
Maar is het door mijzelf aan te sluiten? Ik ben geen electricien. :roll:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Ja, aansluiten is geen rocketscience, dat gaat met wat aanwijzingen wel lukken, maar het is wel allemaal open en spanningsvoerend, dus aanraak gevaarlijk.
Als je interesse hebt stuur me dan per PB je adresgegevens, dan stuur ik mijn rekeningnummer op die manier terug.
Ik kan het dan vrijdag of zaterdag op de post doen, ik ben voor die tijd niet thuis.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

PB verstuurd. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

dit zijn de parameters die ik ingesteld had.
Was ff werkje om het uit te typen EN hier te plaatsen..............voor de experts. 8) ;-)

21924
sbk replica
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 okt 2020 20:39

Re: Eerste project.

Bericht door sbk replica »

ik zie in je parameter lijst nergens terug komen dat je een 400HZ motor (spindel) gebruikt. dit zou dan ook verklaren waarom hij alleen heel traag wilde draaien.

normaal gesproken vind je dit terug tussen je motor data parameters.

nu weet ik niet welke parameter dit is op jouw VFD, maar dit lijkt me met de documentatie wel terug te vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Klopt, die is nog niet ingesteld denk ik.

Nog een advies, stel eerst alles in als de potmeter op het front nog werk (als die er tenminste op zit) of doe het met de toetsen van het frontpaneel, en ga pas daar na over op 0 - 10V sturing of RS485 sturing, maar doe één ding tegelijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 17 nov 2020 09:49
benkr schreef: 17 nov 2020 09:41 Ik heb geloof ik de oude plank waar de lampen en zo op zaten nog liggen en nieuwe 150 lampjes heb ik ook liggen.
Die plank mag je gratis hebben, de lampjes vraag ik 1 Euro per stuk voor, er moeten er 12 op.
Verzenden kost 7,25 Euro dus voor 20 Euro kan die plan bij en van jou zijn.
Als jij hem na gebruik weer beschikbaar stelt voor een ander forumlid (op verzoek) dan hebben meerdere mensen er wat aan.
daar heb ik wel belang bij.
Maar is het door mijzelf aan te sluiten? Ik ben geen electricien. :roll:
Zo sluit je dat paneel aan:

21925

En nogmaals, kijk goed uit want alle metalen delen BIJTEN!
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

In de manual vind ik terug dat bij F004 de frequency op de nameplate ingevuld moet worden. 400Hz dus, maakt het duidelijker.
Bedankt voor het meedenken. :P

Ik wacht toch eerst ff op de testplank van Ben, voordat ik het uitprobeer. Want vond het toch gek dat de STOP knop het toerental omhoog gooide. :shock:

Hoe warm wordt normaal zo'n spindel bij volle toeren. Zo'n 40 graden? Dan weet ik in ieder geval waar ik op moet letten.
Plaats reactie