Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 11 jan 2021 08:08 De NVUM van Novusun mach3 ethernet controller, is dat iets wat de moeite waard is om te bestellen? :roll:
Ik zou het niet doen, als die Chinese dingen hebben geen of een heel slechte support.
Maar misschien valt het allemaal wel mee, geen idee.

Ik zou me bij de wat meer bekendere dingen houden zoals Pokeys, CNCDrive, Smoothstepper en nog een paar, dan ben je ook meteen van die XP PC verlost. En als je ook de software omgeving wilt veranderen dan is natuurlijk Eding ook een optie.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 11 jan 2021 09:55
Papaatje schreef: 11 jan 2021 08:08 De NVUM van Novusun mach3 ethernet controller, is dat iets wat de moeite waard is om te bestellen? :roll:
Ik zou het niet doen, als die Chinese dingen hebben geen of een heel slechte support.
Maar misschien valt het allemaal wel mee, geen idee.

Ik zou me bij de wat meer bekendere dingen houden zoals Pokeys, CNCDrive, Smoothstepper en nog een paar, dan ben je ook meteen van die XP PC verlost. En als je ook de software omgeving wilt veranderen dan is natuurlijk Eding ook een optie.
over die Pokeys lees ik vaker, misschien gaat het daar wel heen.
Waar kun je die het beste kopen?

Ik heb trouwens deze besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32921716 ... 4c4dUuiQ09
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar je een Pokeys het beste kan kopen?.. 'k zou zeggen.. kijk even rond op het net..

Ik heb 'm niet in een Pendant zitten, maar de Pokeys zit bij mij in de Controllerkast, en dat ding bestuurt mijn hele toetsenklavier.
er hangt, zoals velen van jullie weten een kompleet Heidenhain klavier aan mijn machine, plus nog een resem andere toetsen.. zoals 12 functietoetsen, 9 jog toetsen, 2 extra toetsen (1 voor de spindel, de andere voor de nog aan te leggen koeling)
en dat alles zit op één pokeys kaartje..
Matrix toetsenbord kan tot 128 toetsen op een Pokeys, da's een 16 x 8 raster..
als je een Pendant maakt.. hoef je de Pokeys niet persé in je handwielkastje te monteren.. als je een 25 Pins kabel neemt.. dan knoop je daar je handwiel aan (4 draadjes), en dan heb je nog 21 draden over voor de rest.. 21 draden..
even rekenen.. 12+8=20.. je kan dus een 12 x 8 raster maken.. da's 96 toetsen.. nou.. daar heb je meer dan genoeg aan.. :)

pokeys kaartje hang je dan lekker in de besturingskast, USB kabeltje naar de Computer.. klaarrr..
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 11 jan 2021 16:44 Waar je een Pokeys het beste kan kopen?.. 'k zou zeggen.. kijk even rond op het net..

Ik heb 'm niet in een Pendant zitten, maar de Pokeys zit bij mij in de Controllerkast, en dat ding bestuurt mijn hele toetsenklavier.
er hangt, zoals velen van jullie weten een kompleet Heidenhain klavier aan mijn machine, plus nog een resem andere toetsen.. zoals 12 functietoetsen, 9 jog toetsen, 2 extra toetsen (1 voor de spindel, de andere voor de nog aan te leggen koeling)
en dat alles zit op één pokeys kaartje..
Matrix toetsenbord kan tot 128 toetsen op een Pokeys, da's een 16 x 8 raster..
als je een Pendant maakt.. hoef je de Pokeys niet persé in je handwielkastje te monteren.. als je een 25 Pins kabel neemt.. dan knoop je daar je handwiel aan (4 draadjes), en dan heb je nog 21 draden over voor de rest.. 21 draden..
even rekenen.. 12+8=20.. je kan dus een 12 x 8 raster maken.. da's 96 toetsen.. nou.. daar heb je meer dan genoeg aan.. :)

pokeys kaartje hang je dan lekker in de besturingskast, USB kabeltje naar de Computer.. klaarrr..
je maakt me toch echt nieuwsgierig naar jouw werkplaats. ;-)

maar zodra mijn mechanische gedeelte een beetje vordert wil ik toch een pokey aanschaffen. :P
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 11 jan 2021 09:55
Papaatje schreef: 11 jan 2021 08:08 De NVUM van Novusun mach3 ethernet controller, is dat iets wat de moeite waard is om te bestellen? :roll:
Ik zou het niet doen, als die Chinese dingen hebben geen of een heel slechte support.
Maar misschien valt het allemaal wel mee, geen idee.

Ik zou me bij de wat meer bekendere dingen houden zoals Pokeys, CNCDrive, Smoothstepper en nog een paar, dan ben je ook meteen van die XP PC verlost. En als je ook de software omgeving wilt veranderen dan is natuurlijk Eding ook een optie.
als ik verder ben met mijn mechanische speelgoed samen stellen kijk ik rond voor een pokey. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 12 jan 2021 12:48
je maakt me toch echt nieuwsgierig naar jouw werkplaats. ;-)

maar zodra mijn mechanische gedeelte een beetje vordert wil ik toch een pokey aanschaffen. :P
Je bent welkom, stuur vantevoren even een berichtje, ik ben er niet altijd, maar't is 500 meter van mijn voordeur..
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 13:26
Papaatje schreef: 12 jan 2021 12:48
je maakt me toch echt nieuwsgierig naar jouw werkplaats. ;-)

maar zodra mijn mechanische gedeelte een beetje vordert wil ik toch een pokey aanschaffen. :P
Je bent welkom, stuur vantevoren even een berichtje, ik ben er niet altijd, maar't is 500 meter van mijn voordeur..
dankje Arie. Zodra de coronagekte een beetje geluwd is kom ik die kant op. :P ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

kleine update.

Ik heb de zijkant sterker gemaakt met een doorlopende strip, die ook onder en binnen vastzit aan een strip, om de zijdelingse krachten een beetje op te vangen. Hoop dat de zijwanden zo weinig mogelijk doorbuigen bij krachten. Maar ach, een aluminium strip van 15 dik buiten, dan een betonplexplaat van 24 dik en dan weer 15 mm aluminium binnen moet toch wel sterk zijn dacht ik zo. :lol:
Ik heb niet alles in Fusion360, dus kan geen mooie krachtenberekeningen tonen zoals ik hier vaak tegen kom. :roll:

22374

Daarna heb ik de stappenmotor voor de X-as gemonteerd met wat strippen, die ik aan elkaar gebout heb. Het lijkt een beetje een vreemde foto, aangezien de kast op de achterkant staat en ik de foto gedraaid heb. :shock:

22375

De passing voor de stappenmotor heb ik, aangezien ik nog niet kan frezen met mijn CNC, met een wolfraamfreesje in de dremel uitgeslepen. Duurde ff, maar het paste uiteindelijk. :lol:

22376
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik heb trouwens de Y-geleidingen dichter naar elkaar toe gebracht, aangezien de freesspil toch 10 cm vanaf de zijkanten pas kan frezen. Vandaar de vele rijen gaatjes in de onderplaat.
De frees komt toch nooit dichter dan 10 cm bij de zijkant. Zo wordt de freesplaat ook beter ondersteund, de afstand tussen de Y-geleidingen wordt kleiner. Minder doorbuigen.

Hier laat ik ook ff zien hoe ik de X-geleiding uitgelijnd heb ten opzichte van de onderkant. Links en rechts scheelt niet zoveel. Ja, ik weet natuurlijk ook wel dat het hout is en niet vlak, maar ja................ keuzes waren al gemaakt hiervoor. (Sorry Ben, had toch alles van aluminium moeten maken. ;-) )

Achter de plaat waar de X-geleidingen op geschroefd zitten komt een soort van simpele stelinrichting binnenin met twee boutjes boven en onder, de plaat is haaks te stellen ten opzichte van de onderplaat. De borging komt door de strippen en bouten rondom.
Een foto van die stelboutjes laat ik nog wel zien.
Dit wil ik nauwkeurig gaan stellen met straks de spindel erop geschroefd. Met een meetopstelling in de ER20 spantang.

22377
22378
22379
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

dankje Arie. Zodra de coronagekte een beetje geluwd is kom ik die kant op. :P ;-)
Coronagekte heerst in mijn beleving alleen in den Haag... ze weten daar van gekkigheid niet meer wat ze nu moeten verzinnen..

Als je durft, begroet ik je gewoon met een Ferme handdruk, Mondkapjes zijn (onderandere omwille van de veiligheid) verboden in mijn werkplaats, Veiligheidsschoeisel, gehoorbescherming en een veiligheidsbril zijn aanbevolgen en.. ik heb daar wel een fles thinner als je je handen wilt ontsmetten.. last van droge handen daarna?.. ik heb ook een grote pot Vaseline..
:lol:
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 14 jan 2021 13:49
dankje Arie. Zodra de coronagekte een beetje geluwd is kom ik die kant op. :P ;-)
Coronagekte heerst in mijn beleving alleen in den Haag... ze weten daar van gekkigheid niet meer wat ze nu moeten verzinnen..

Als je durft, begroet ik je gewoon met een Ferme handdruk, Mondkapjes zijn (onderandere omwille van de veiligheid) verboden in mijn werkplaats, Veiligheidsschoeisel, gehoorbescherming en een veiligheidsbril zijn aanbevolgen en.. ik heb daar wel een fles thinner als je je handen wilt ontsmetten.. last van droge handen daarna?.. ik heb ook een grote pot Vaseline..
:lol:
Arie, wat ben ik blij met jouw reaktie! Heerlijk nuchter. :P

Ik word zelf een beetje gek van die corona, mis mijn sportschool, is therapeutisch voor me. :cry:

Maar kom toch binnenkort jou een ferme handdruk geven. Thanks. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gek?.. ik loop hier op mijn duimen van Frustratie.. geen Boogschieten meer op maandagavond.. geen biertje doen na't schieten.. de bardame loopt zo ook een hele bak omzet mis.. boogschutters zijn een dorstig volkje..

"Leaver dea as slaef" staat hier vlakbij op een grote steen.. 't motto van Fryslân..
Ik sis altied, al fret ik bûtter, brea en griene tsiss, ik bin en blieuw yn import-Frys :lol:

Door al dat geneuzel moet ik vantevoren bellen als ik een boutje of een boortje nodig heb.. geen tijd voor die onzin.. ik moet gewoon een winkel in kunnen stiefelen, en kopen wat ik nodig heb.. zonder een bekluier voor mijn porem.. 'k moet nodig nieuwe sloffen!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Zow.. Je hebt wat provinciale grenzen overschreden. Je woonde toch ver onder de IJssel, ergens ter hoogte van HBM?

Je kan twee chiwawa's of tekkels uit het asiel adopteren (weet je maat niet). Pasgaatje is wat klein bij de eerste keer, maar daarna zitten ze heeeerlijk warm.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 14 jan 2021 19:42 Zow.. Je hebt wat provinciale grenzen overschreden. Je woonde toch ver onder de IJssel, ergens ter hoogte van HBM?

Je kan twee chiwawa's of tekkels uit het asiel adopteren (weet je maat niet). Pasgaatje is wat klein bij de eerste keer, maar daarna zitten ze heeeerlijk warm.
Mei ik jo wat freegje?.. Doge jo wôl?.. ha jo beppe ek bern hawn? ik wenje al sân jier in Fryslân..
Van oorsprong sowieso al 12.5% Fries.. dus terug in "myn Heitelân".. of eigenlijk.. "it lân fan myn oerpake"

Pasgaatje is wat klein bij de eerste keer, maar daarna zitten ze heeeerlijk warm.

eh.. Chihuahua's of Tekkels?.. ik leef op grote voet.. moeten het dan geen Beagles zijn? :lol: :lol:
Pasgaatje is wat klein bij de eerste keer, maar daarna zitten ze heeeerlijk warm.
.. dan trek je ze vanaf de verkeerde kant aan.. :oops:
Plaats reactie