Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste project.

Bericht door DaBit »

Ik gebruik als sinds ik mijn machine heb zo'n XHC-HB04 dingetje, nog de wireless variant ook nog. Doet de truuk prima. Inmiddels zijn ze wat luxer en duurder (WHB-04 enzo), maar in de basis is er niet zoveel veranderd.

En ik vind het ook wel handig dat het een los kastje is ipv een paar knoppen en handwiel op een console; meestal bedien ik 'm blind omdat ik mijn blik op de freestafel heb en dat gaat beter als je wat in de hand hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Eerste project.

Bericht door Zee&Zee »

Ik gebruik hem ook, de nieuwere, -wireless. Zeer aan te bevelen wmbt. (Nav enkele jaren ervaring). Ik heb een grote machine waar ik regelmatig zelf opklim, dan is het extra fijn als je dat ding meeneemt. En hij plakt ook lekker op alles wat van staal is met zijn magneten. Maar ook bij een kleine machine zou ik niet twijfelen. Bedraad is altijd in de weg. Ik hoop nog dat ze een keer draadloze stroom uit vinden :mrgreen:
CNC you later
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Zee&Zee schreef: 08 jan 2021 21:05 Ik gebruik hem ook, de nieuwere, -wireless. Zeer aan te bevelen wmbt. (Nav enkele jaren ervaring). Ik heb een grote machine waar ik regelmatig zelf opklim, dan is het extra fijn als je dat ding meeneemt. En hij plakt ook lekker op alles wat van staal is met zijn magneten. Maar ook bij een kleine machine zou ik niet twijfelen. Bedraad is altijd in de weg. Ik hoop nog dat ze een keer draadloze stroom uit vinden :mrgreen:
Dat is er al jaren, accu's noemen ze dat. :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 07 jan 2021 23:19
Papaatje schreef: 07 jan 2021 08:13
He, vraagje. Ik heb een laptop met XP waar mijn MACH3 op staat.
Is dit voldoende? Of raden jullie me aan om een desktop computer hiervoor te gebruiken. Moet dit ook een XP 32 bits zijn?

En is een pendant, zoals ze bij Alie verkopen ook iets om aan te schaffen?
De volgende is maar een voorbeeld hoor.

https://nl.aliexpress.com/item/32843893 ... 2e0eosQZXn
Een pendant of een handwiel heel dicht in de buurt, onder handbereik dus zou ik niet meer willen en kunnen missen, als je alles met de muis of met toetsen moet doen maak je erg snel fouten, b.v. een frees nullen is knap lastig zonder handwiel.

Of je een andere PC kunt gebruiken hangt mede af van het type controllerkaart wat je hebt, als je iets hebt met een parallelle interface houdt het bij Windows7/32 op, alles wat daarna komt werkt niet meer met een parallelle poort.

En als het gaat om mach3, ik heb het nu op meerdere PC's met Windows10 en een parallelle insteekkaart geprobeerd, de parallelle interface komt keurig in de PC tot leven, maar de parallelle poortdriver nam Mach3 hangt het hele systeem op, zo erg zelfs dat ik de hele PC opnieuw moest inrichten.
Ik heb vandaag toevallig de PC van mijn machine een nieuwe Mach3 installatie gegeven, per ongeluk had ik ook gekozen voor het installeren van de parallelle poort drivers, de machine hing ook hier weer meteen. Gelukkig kon ik de machine nadien nog wel opstarten en Mach3 weer verwijderen en daarna opnieuw installeren zonder de parallelle poort driver te installeren.

Als je een controller hebt met een USB interfcae dan heb je redelijke kans op een instabiel systeem, heel veel controllers werken niet goed op USB, gebruik daarom als het even kan een ethernet interface, maar die moet je natuurlijk wel hebben.
Mag ik jou vragen welke mach3 interface je hebt? :roll:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 07 jan 2021 22:56
Papaatje schreef: 07 jan 2021 08:13 He, vraagje. Ik heb een laptop met XP waar mijn MACH3 op staat.
Is dit voldoende? Of raden jullie me aan om een desktop computer hiervoor te gebruiken. Moet dit ook een XP 32 bits zijn?
32 bit XP, daar zal Mach3 stabiel op draaien.
In het algemeen wordt een laptop ontraden omdat die, om het energie gebruik laag te houden, soms rare kuren heeft die kunnen leiden tot instabiel gedrag. Maar als je er al een hebt, zou ik het proberen. Bij energie beheer alle besparings instellingen zoals beeldscherm uitschakelen, HD uitschakelen, slaap stand, schermbeveiliging, etc uitschakelen. Als alles stabiel is, kun je dat wat belangrijk is (zoals schermbeveiliging tegen inbranden) weer één voor één inschakelen. Bij problemen weet je dan wat één van de oorzaken kan zijn.
Misschien een stomme vraag, maar kan ik op een oude pc, waar een 64 bit systeem op staat, een 32 bit XP zetten?
Voor een paar tientjes kun je op marktplaats complete systemen kopen. Ik zie soms met vista, maar die kunnen ook 64 bit zijn.
Ergens heb ik, uit een ver verleden, nog wel een map met XP installatie schijfjes.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste project.

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 09 jan 2021 12:21 Misschien een stomme vraag, maar kan ik op een oude pc, waar een 64 bit systeem op staat, een 32 bit XP zetten?
Dat is geen probleem, 32 bit XP (en linux en Windows8) draaien zonder problemen op een 64 bit processor.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 09 jan 2021 13:14
Papaatje schreef: 09 jan 2021 12:21 Misschien een stomme vraag, maar kan ik op een oude pc, waar een 64 bit systeem op staat, een 32 bit XP zetten?
Dat is geen probleem, 32 bit XP (en linux en Windows8) draaien zonder problemen op een 64 bit processor.
Dankje, doe ik ff een bod op een pc. ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste project.

Bericht door hfjbuis »

Let op, niet voor alle PC's, video-, geluid- en netwerkkaarten zijn er XP drivers. Het makkelijkste gaat op een "oude" PC zonder video kaart, die gebruikt dan de "video kaart" van de processor. Ook met geluid en andere hardware zoals netwerk kaarten kunnen er driver problemen ontstaan.
Hoe nieuwer de PC, hoe groter de kans dat XP drivers mist.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

DaBit schreef: 08 jan 2021 13:32 Ik gebruik als sinds ik mijn machine heb zo'n XHC-HB04 dingetje, nog de wireless variant ook nog. Doet de truuk prima. Inmiddels zijn ze wat luxer en duurder (WHB-04 enzo), maar in de basis is er niet zoveel veranderd.

En ik vind het ook wel handig dat het een los kastje is ipv een paar knoppen en handwiel op een console; meestal bedien ik 'm blind omdat ik mijn blik op de freestafel heb en dat gaat beter als je wat in de hand hebt.
Dabit en Zee&Zee, ik ben nu overtuigd dat ik zo'n speeltje moet hebben. 8) ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik wil deze bestellen, kan ik deze gewoon eerst gebruiken met de simpele mach3 controller die ik nu heb, of moet ik gelijk een andere bestellen. En dan natuurlijk gelijk met ethernet, maar welke.
https://nl.aliexpress.com/item/32921716 ... 2e0eMpCVO8
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste project.

Bericht door DaBit »

Van Mach heb ik niet zoveel verstand, maar die dingen werken gewoon via USB en daarmee dus onafhankelijk van het ding dat je motoren aanstuurt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

DaBit schreef: 11 jan 2021 00:29 Van Mach heb ik niet zoveel verstand, maar die dingen werken gewoon via USB en daarmee dus onafhankelijk van het ding dat je motoren aanstuurt.
dankje, dan ga ik deze bestellen. ;-) :P
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 09 jan 2021 16:59 Let op, niet voor alle PC's, video-, geluid- en netwerkkaarten zijn er XP drivers. Het makkelijkste gaat op een "oude" PC zonder video kaart, die gebruikt dan de "video kaart" van de processor. Ook met geluid en andere hardware zoals netwerk kaarten kunnen er driver problemen ontstaan.
Hoe nieuwer de PC, hoe groter de kans dat XP drivers mist.
ik heb een complete pc gekocht met Windows Vista, € 25,-. Compleet met scherm, muis en toetsenbord. Eind van de week kan ik deze halen,ben benieuwd.
Heb mijn oude disks met windows XP ook gevonden.
Bedankt voor je inbreng. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

De NVUM van Novusun mach3 ethernet controller, is dat iets wat de moeite waard is om te bestellen? :roll:
Plaats reactie