Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Tonybryden »

benkr schreef: 31 dec 2020 10:23 Het gaat er denk ik niet om wat je doet, maar bezig blijven is wel superbelangrijk, die geraniums staan er over 10 of 20 jaar ook nog steeds.
Ja daar kun je maar beter achter uitblijven , bezig blijven is een goed plan .
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 31 dec 2020 10:23 Het gaat er denk ik niet om wat je doet, maar bezig blijven is wel superbelangrijk, die geraniums staan er over 10 of 20 jaar ook nog steeds.
Klopt, en als je er ook nog eens plezier uit haalt is natuurlijk helemaal mooi. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Tonybryden schreef: 31 dec 2020 11:52
benkr schreef: 31 dec 2020 10:23 Het gaat er denk ik niet om wat je doet, maar bezig blijven is wel superbelangrijk, die geraniums staan er over 10 of 20 jaar ook nog steeds.
Ja daar kun je maar beter achter uitblijven , bezig blijven is een goed plan .
helemaal mee eens. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

weer ff een kleine impressie van de dimensies. :P

22245
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

en natuurlijk iedereen een super 2021 gewenst. :P ;-)
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Tonybryden »

Papaatje schreef: 02 jan 2021 08:20 weer ff een kleine impressie van de dimensies. :P

22245
Dat ziet er wel heel mooi uit, ga zo door 👍
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

gisteren de zijkanten van het betonplex geverfd, beetje zonde als het hout vervormd door vocht of iets dergelijks. :|

1 van de Y-geleidingen was krom, die heb ik in de bankschroef met veel moeite recht kunnen buigen. Mijn referentie is een waterpas, waar een vlak gefreesde kant op zit, aangezien ik geen rei heb. Ik kon in het begin een voelermaat van 0,4 mm er tussen steken. :evil:
Kostte me veel zweet en kracht om deze te verbuigen, het zijn HGR25 geleidingen. Nu is deze ook weer redelijk recht, voor mijn eis dan. ;-)

He, vraagje. Ik heb een laptop met XP waar mijn MACH3 op staat.
Is dit voldoende? Of raden jullie me aan om een desktop computer hiervoor te gebruiken. Moet dit ook een XP 32 bits zijn?

En is een pendant, zoals ze bij Alie verkopen ook iets om aan te schaffen?
De volgende is maar een voorbeeld hoor.

https://nl.aliexpress.com/item/32843893 ... 2e0eosQZXn
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Pendant.. .. het KAN een handige aanvulling zijn, 'k heb er op mijn freesbank ook een gehad. maar.. om eerlijk te zijn.. met een bereik van 280 x 140 x 170 mm.. heb je een Pendant niet heel hard nodig.. , een Electronisch handwiel.. Ja.. dat raad ik je ten allen tijde aan.. en.. als je voor slechts een handvol kralen meer een hele Pendant kan kopen.. wie gaat je tegen houden?..

Hoe nuttig die Pendant dan als Pendant is.. hangt ook af van waar je je bedieningspaneel met je handwiel en Jogtoetsen hebt zitten..
bij mijn machine zit dat paneel direct rechts van de machine, en weet ik op de tast de juiste knoppen of het handwiel te vinden

jouw machine is dan wel een stuk groter, maar nog lang niet "Formaatje scheepswerk" waar je met een Pendant in de hand de machine in kan lopen
Persoonlijk miste ik em niet op de Bridgeport VMC 800..

Afbeelding

hoewel dat toch een stevig formaat machine was.. maar..het controlepaneel zat "om de hoek van de deur"
Op de Mitsubishi DWV 200 H Draadvonkmachine echter..

Afbeelding

Was ik wel heel blij met de Pendant.. gezien de positie van het controlepaneel.. (de kast staat los van de machine.. en kon bij wijze van spreken in een andere ruimte staan..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste project.

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 07 jan 2021 08:13 He, vraagje. Ik heb een laptop met XP waar mijn MACH3 op staat.
Is dit voldoende? Of raden jullie me aan om een desktop computer hiervoor te gebruiken. Moet dit ook een XP 32 bits zijn?
32 bit XP, daar zal Mach3 stabiel op draaien.
In het algemeen wordt een laptop ontraden omdat die, om het energie gebruik laag te houden, soms rare kuren heeft die kunnen leiden tot instabiel gedrag. Maar als je er al een hebt, zou ik het proberen. Bij energie beheer alle besparings instellingen zoals beeldscherm uitschakelen, HD uitschakelen, slaap stand, schermbeveiliging, etc uitschakelen. Als alles stabiel is, kun je dat wat belangrijk is (zoals schermbeveiliging tegen inbranden) weer één voor één inschakelen. Bij problemen weet je dan wat één van de oorzaken kan zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 07 jan 2021 08:13
He, vraagje. Ik heb een laptop met XP waar mijn MACH3 op staat.
Is dit voldoende? Of raden jullie me aan om een desktop computer hiervoor te gebruiken. Moet dit ook een XP 32 bits zijn?

En is een pendant, zoals ze bij Alie verkopen ook iets om aan te schaffen?
De volgende is maar een voorbeeld hoor.

https://nl.aliexpress.com/item/32843893 ... 2e0eosQZXn
Een pendant of een handwiel heel dicht in de buurt, onder handbereik dus zou ik niet meer willen en kunnen missen, als je alles met de muis of met toetsen moet doen maak je erg snel fouten, b.v. een frees nullen is knap lastig zonder handwiel.

Of je een andere PC kunt gebruiken hangt mede af van het type controllerkaart wat je hebt, als je iets hebt met een parallelle interface houdt het bij Windows7/32 op, alles wat daarna komt werkt niet meer met een parallelle poort.

En als het gaat om mach3, ik heb het nu op meerdere PC's met Windows10 en een parallelle insteekkaart geprobeerd, de parallelle interface komt keurig in de PC tot leven, maar de parallelle poortdriver nam Mach3 hangt het hele systeem op, zo erg zelfs dat ik de hele PC opnieuw moest inrichten.
Ik heb vandaag toevallig de PC van mijn machine een nieuwe Mach3 installatie gegeven, per ongeluk had ik ook gekozen voor het installeren van de parallelle poort drivers, de machine hing ook hier weer meteen. Gelukkig kon ik de machine nadien nog wel opstarten en Mach3 weer verwijderen en daarna opnieuw installeren zonder de parallelle poort driver te installeren.

Als je een controller hebt met een USB interfcae dan heb je redelijke kans op een instabiel systeem, heel veel controllers werken niet goed op USB, gebruik daarom als het even kan een ethernet interface, maar die moet je natuurlijk wel hebben.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2021 13:07 een Pendant.. .. het KAN een handige aanvulling zijn, 'k heb er op mijn freesbank ook een gehad. maar.. om eerlijk te zijn.. met een bereik van 280 x 140 x 170 mm.. heb je een Pendant niet heel hard nodig.. , een Electronisch handwiel.. Ja.. dat raad ik je ten allen tijde aan.. en.. als je voor slechts een handvol kralen meer een hele Pendant kan kopen.. wie gaat je tegen houden?..

Hoe nuttig die Pendant dan als Pendant is.. hangt ook af van waar je je bedieningspaneel met je handwiel en Jogtoetsen hebt zitten..
bij mijn machine zit dat paneel direct rechts van de machine, en weet ik op de tast de juiste knoppen of het handwiel te vinden

jouw machine is dan wel een stuk groter, maar nog lang niet "Formaatje scheepswerk" waar je met een Pendant in de hand de machine in kan lopen
Persoonlijk miste ik em niet op de Bridgeport VMC 800..

Afbeelding

hoewel dat toch een stevig formaat machine was.. maar..het controlepaneel zat "om de hoek van de deur"
Op de Mitsubishi DWV 200 H Draadvonkmachine echter..

Afbeelding

Was ik wel heel blij met de Pendant.. gezien de positie van het controlepaneel.. (de kast staat los van de machine.. en kon bij wijze van spreken in een andere ruimte staan..
ik heb 30 jaar geleden achter een 8 meter CNC freesbank gestaan, gelukkig maar een paar maanden, vond het niks.
Maar zonder pendant. :P ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 07 jan 2021 22:56
Papaatje schreef: 07 jan 2021 08:13 He, vraagje. Ik heb een laptop met XP waar mijn MACH3 op staat.
Is dit voldoende? Of raden jullie me aan om een desktop computer hiervoor te gebruiken. Moet dit ook een XP 32 bits zijn?
32 bit XP, daar zal Mach3 stabiel op draaien.
In het algemeen wordt een laptop ontraden omdat die, om het energie gebruik laag te houden, soms rare kuren heeft die kunnen leiden tot instabiel gedrag. Maar als je er al een hebt, zou ik het proberen. Bij energie beheer alle besparings instellingen zoals beeldscherm uitschakelen, HD uitschakelen, slaap stand, schermbeveiliging, etc uitschakelen. Als alles stabiel is, kun je dat wat belangrijk is (zoals schermbeveiliging tegen inbranden) weer één voor één inschakelen. Bij problemen weet je dan wat één van de oorzaken kan zijn.
dan ga ik dat eerst proberen, kan altijd nog een pc aanschaffen hiervoor. Dankje voor de tips. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 07 jan 2021 23:19
Papaatje schreef: 07 jan 2021 08:13
He, vraagje. Ik heb een laptop met XP waar mijn MACH3 op staat.
Is dit voldoende? Of raden jullie me aan om een desktop computer hiervoor te gebruiken. Moet dit ook een XP 32 bits zijn?

En is een pendant, zoals ze bij Alie verkopen ook iets om aan te schaffen?
De volgende is maar een voorbeeld hoor.

https://nl.aliexpress.com/item/32843893 ... 2e0eosQZXn
Een pendant of een handwiel heel dicht in de buurt, onder handbereik dus zou ik niet meer willen en kunnen missen, als je alles met de muis of met toetsen moet doen maak je erg snel fouten, b.v. een frees nullen is knap lastig zonder handwiel.

Of je een andere PC kunt gebruiken hangt mede af van het type controllerkaart wat je hebt, als je iets hebt met een parallelle interface houdt het bij Windows7/32 op, alles wat daarna komt werkt niet meer met een parallelle poort.

En als het gaat om mach3, ik heb het nu op meerdere PC's met Windows10 en een parallelle insteekkaart geprobeerd, de parallelle interface komt keurig in de PC tot leven, maar de parallelle poortdriver nam Mach3 hangt het hele systeem op, zo erg zelfs dat ik de hele PC opnieuw moest inrichten.
Ik heb vandaag toevallig de PC van mijn machine een nieuwe Mach3 installatie gegeven, per ongeluk had ik ook gekozen voor het installeren van de parallelle poort drivers, de machine hing ook hier weer meteen. Gelukkig kon ik de machine nadien nog wel opstarten en Mach3 weer verwijderen en daarna opnieuw installeren zonder de parallelle poort driver te installeren.

Als je een controller hebt met een USB interfcae dan heb je redelijke kans op een instabiel systeem, heel veel controllers werken niet goed op USB, gebruik daarom als het even kan een ethernet interface, maar die moet je natuurlijk wel hebben.
weet je dat ik vorig jaar, om een beetje op te ruimen, drie pc's met XP naar de kringloop had gebracht? Natuurlijk zonder harde schijven. Hier baal ik echt van. :shock:

Wat voor MACH3 controller met ethernet interface raad jij aan?
Er staan genoeg MACH3 setjes compleet met pendant.

Deze lijkt me wel mooi, maar is het dat bedrag waard?
https://nl.aliexpress.com/item/40011399 ... web201603_

Ach, ik ben nu al zover met mijn machine gevorderd dat het er nog wel bij kan. ;-) :lol:

Is deze beter??:
https://nl.aliexpress.com/item/40001049 ... 5615%23608
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb 30 jaar geleden achter een 8 meter CNC freesbank gestaan, gelukkig maar een paar maanden, vond het niks.
Maar zonder pendant. :P ;-)
Ik heb een poosje gewerkt met een machine met een bed van 4 meter.. was blij dat er een Pendant aan hing, en dat de Besturingsconsole op een railtje langs de machine kon worden verplaatst..
heb je er net een onderdeel van 3 meter op liggen.. komen ze met een "prutsonderdeeltje van 20 cm".. of ik dat ook even snel kan doen.. jahoor.. die leg je er dan gewoon naast.. maar dat was wel helemaal aan de andere kant van het bed.. :lol:
Plaats reactie