Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 dec 2020 09:34
Kjelt schreef: 20 dec 2020 22:37 Ik had ook na het trammen van de freesmotor ( aka uitlijnen voor Hugo ;-) ) het idee dat om later de spindel in Xz en Yz richting iets te kunnen nastellen wel erg handig is.
Alleen wil je dan een nastelling hebben die ten eerste zeer nauwkeurig en herhaalbaar instelbaar is (denk stapjes van 1u) en ten tweede na het vastzetten geen um meer meegeeft, ook niet tijdens het frezen waar toch behoorlijke krachten er op komen .
Ga er maar aan staan, als iemand een voorbeeld heeft dan ben ik geinteresseerd.
22144

Het lijkt er op dat er 2 platen zijn gebruikt om die tussenplaat samen te stellen. Dus nog meer kans op uitlijn uitdagingen.
Ik zou die plaat uit 1 stuk maken, en er aan weerskanten een aanslag op frezen. Die haaks op elkaar staan. Dan staan de wagentjes ook haaks op elkaar.
En hoeft er niets uitgelijnd.
Te veel stel mogelijkheden maakt het uitlijnen alleen maar lastiger, dus eigenlijk moet je de stelmogelijkheid juist elimineren.
Geen frees mogelijkheid?
Strippen er op schroeven en die eerst uitlijnen, wanneer dat zeker is, de boel verpennen zodat het nooit meer verschuift.

Of, eerst 4 paspennen door en door boren en ruimen, waarvan je weet dat die in een zuiver vierkant zitten. Die kun je dan als aanslag voor je aanslagstrip gebruiken.
En je moet je natuurlijk even afvragen wat het praktische effect van de scheefstand van de Z-as is.
Theoretisch heb je natuurlijk een verplaatsing in de X of Y as wanneer je met 2 gereedschappen met verschillende lengte werkt. Maar een onderling verschil tussen je gereedschappen van 50 mm lijkt me in de meeste gevallen op dit soort portaal machines al onwaarschijnlijk. en als de freesspil dan een afwijking van 0.01/100mm heeft zit je dus onder de 5µ
Kjelt en Hugo,

ja, er zijn twee platen die los van elkaar te bewegen zijn. Let wel, dit is in mijn ogen eigenlijk een prototype, hierdoor kan ik straks in ieder geval een, misschien betere, plaat frezen.
Aan paspennen had ik ook al gedacht, een paar geruimde gaten, zodat je referentie gaten hebt. Dan hoef je niet gelijk na elke verstelling opnieuw meerdere posities uit te klokken.

De houten plaat, waar de X-geleidingen op komt, wordt een combiplaat, aluminium strippen en betonplex. De betonplex, 24 mm, heb ik al gezaagd.
Eerst zou ik de betonplex omkasting helemaal verlijmen, maar wil nu de verticale Y-plaat met strippen combineren, 15 x 50 mm. Ik had bij FNF hier in Drachten al meerdere meters gekocht uit hun overstock, die ik mooi kan gebruiken.
Door die combiplaat kan ik de hoek ten opzichte van de onderplaat verstellen. Het idee zit diep in mijn brein. :shock: Zodra ik iets verder ben zal ik foto's plaatsen. Het zit nog allemaal in mijn hoofd. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tsja, de machine zal wel elke keer een facelift krijgen, en zal waarschijnlijk wel steeds meer aluminium worden. ;-) Gefreest met deze machine.
da's t mooie eigenlijk, je hebt een machine die werkt, en dan gebruik je die machine om zichzelf te verbeteren.

Zo heb ik op mijn Freesbank reeds 2 keer een nieuwe Spindelneus gefreesd, de eerste keer om de goedkope Freesmotor te vervangen voor een Kress, en later om de Kress te vervangen voor een Suhner..
de voetplaat van de 4de as is ook op mijn eigen machine gefreesd, alsmede de Trunnion voor de 4de as.. en in de toekomst zal er vast nog wel zoiets als een 5-assige trunnion gefreesd gaan worden.. mischien ook nog wel een ATC..

en zo blijf je bezig.. een DIY CNC machine is nooit af
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2020 12:06
Tsja, de machine zal wel elke keer een facelift krijgen, en zal waarschijnlijk wel steeds meer aluminium worden. ;-) Gefreest met deze machine.
da's t mooie eigenlijk, je hebt een machine die werkt, en dan gebruik je die machine om zichzelf te verbeteren.

Zo heb ik op mijn Freesbank reeds 2 keer een nieuwe Spindelneus gefreesd, de eerste keer om de goedkope Freesmotor te vervangen voor een Kress, en later om de Kress te vervangen voor een Suhner..
de voetplaat van de 4de as is ook op mijn eigen machine gefreesd, alsmede de Trunnion voor de 4de as.. en in de toekomst zal er vast nog wel zoiets als een 5-assige trunnion gefreesd gaan worden.. mischien ook nog wel een ATC..

en zo blijf je bezig.. een DIY CNC machine is nooit af
zelfs s'nachts krijg ik ideeen hoe ik het de volgende dag ga doen. 8)

Vind het een geweldige hobby! ;-)

Blij hier gelijkgestemden te treffen. :P ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k bouwde mijn machine in 2007, toen nog een kale machine, op een plaatje hout los op de werkbank, later op een stalen kast, met een MDF omkasting, en een los controlepaneel, vervolgens een stalen frame onder de machine, met een stalen omkasting, Heidenhain bedieningspaneel eraan..nog steeds op een stalen kast.
Nu op een stalen onderstel, daar moeten nog platen tegenaan, legplanken, kasten en lades erin, Touchscreen aan de machine, Koelsysteem onderin het onderstel, andere spindelmotor, 5de as, ATC... the list goes on.. :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Die nachten herken ik, dat is het voordeel als je met je hobby bezig bent (of van je hobby je werk hebt gemaakt) zo fiets ik vrij geregeld stukken en heb dan ook wel eens een 'ingeving'. :mrgreen:

Hier ben je zeker onder gelijkgestemden. Mijn BF20 kwam tot leven met MDF klossen als houders voor de stappenmotoren, als eerste heb ik toen de onderdelen uit aluminium gefreesd. Op een bepaald punt valt het allemaal hele puzzeltje wel op de plek.. ;)

Een paar zekerheden zijn meest praktisch om vanuit te kunnen gaan. Een geslepen stalen plaat met twee parallelle vlakken is al handig om de Z as van te maken. Gevlakt aluminium heeft ook redelijk parallelle vlakken. Zoals Hugo het aangeeft is een prima oplossing; eerst aanslagen uitklokken en daar je wagens tegenaan monteren (let op dat wagens een geslepen kant hebben en een niet geslepen kant) de geslepen kant moet je hebben om tegen een aanslag aan te refereren. En je rails nooit uitlijnen op aluminium profielen. Een aan haarwinkelhaak is erg handig om even iets goed op 90 graden vast te kunnen zetten. Die werkt, zo is mijn ervaring, wel op een 0,01 over 700mm nauwkeurig.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2020 14:16 'k bouwde mijn machine in 2007, toen nog een kale machine, op een plaatje hout los op de werkbank, later op een stalen kast, met een MDF omkasting, en een los controlepaneel, vervolgens een stalen frame onder de machine, met een stalen omkasting, Heidenhain bedieningspaneel eraan..nog steeds op een stalen kast.
Nu op een stalen onderstel, daar moeten nog platen tegenaan, legplanken, kasten en lades erin, Touchscreen aan de machine, Koelsysteem onderin het onderstel, andere spindelmotor, 5de as, ATC... the list goes on.. :lol:
voor mij is het bouwen van een cnc nieuwe kost.
Ik heb jaaaaaaaaren geleden met Heidenhain gewerkt.

Maar zoals ik merk hoef ik me de komende jaren niet te vervelen dus. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 21 dec 2020 14:19 Die nachten herken ik, dat is het voordeel als je met je hobby bezig bent (of van je hobby je werk hebt gemaakt) zo fiets ik vrij geregeld stukken en heb dan ook wel eens een 'ingeving'. :mrgreen:

Hier ben je zeker onder gelijkgestemden. Mijn BF20 kwam tot leven met MDF klossen als houders voor de stappenmotoren, als eerste heb ik toen de onderdelen uit aluminium gefreesd. Op een bepaald punt valt het allemaal hele puzzeltje wel op de plek.. ;)

Een paar zekerheden zijn meest praktisch om vanuit te kunnen gaan. Een geslepen stalen plaat met twee parallelle vlakken is al handig om de Z as van te maken. Gevlakt aluminium heeft ook redelijk parallelle vlakken. Zoals Hugo het aangeeft is een prima oplossing; eerst aanslagen uitklokken en daar je wagens tegenaan monteren (let op dat wagens een geslepen kant hebben en een niet geslepen kant) de geslepen kant moet je hebben om tegen een aanslag aan te refereren. En je rails nooit uitlijnen op aluminium profielen. Een aan haarwinkelhaak is erg handig om even iets goed op 90 graden vast te kunnen zetten. Die werkt, zo is mijn ervaring, wel op een 0,01 over 700mm nauwkeurig.
dankje voor de tips.

Ik heb een klein haarwinkelhaakje van Alie. ;-) Maar ik zie dit alles als probeersel, soort prototype. Maar misschien een keer een goede haarwinkelhaak aanschaffen dan. :|
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb jaaaaaaaaren geleden met Heidenhain gewerkt.
ik ook.. toen ik de Beagle bouwde, mijn CNC Freesje:

22170

Maakte ik de onderdelen op de "Bridgeport-van-de-zaak" met een Heidenhain TNC 420 besturing.
Dan heb je je eigen CNC machine.. en die begrijpt niets van "L X20 Y20 Z20 RO FMAX", en "Cycle-Def" is em ook vreemd..
Wat doe je dan?.. dan schrijf je een stuk software zodat je de machine kan programmeren met Cycli, zoals je dat gewend bent.
en.. als je dan via dit forum een Heidenhain Controlepaneel aangeboden krijgt.. dan koop je die, en je knoopt em aan je machine.. zo heb ik de programmeerwijze die ik gewend ben, met het toetsenbord dat ik gewend ben. :lol:

Momenteel ben ik doende om zo'n paneel na te maken, maar dan "iets universeler" zodat je em, als je 'm met een Pokeys of een Arduino aansluit en deze programmeert, ook met laten we zeggen LinuxCNC of "zelfs" MACH kan gebruiken.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2020 16:36
Ik heb jaaaaaaaaren geleden met Heidenhain gewerkt.
ik ook.. toen ik de Beagle bouwde, mijn CNC Freesje:

22170

Maakte ik de onderdelen op de "Bridgeport-van-de-zaak" met een Heidenhain TNC 420 besturing.
Dan heb je je eigen CNC machine.. en die begrijpt niets van "L X20 Y20 Z20 RO FMAX", en "Cycle-Def" is em ook vreemd..
Wat doe je dan?.. dan schrijf je een stuk software zodat je de machine kan programmeren met Cycli, zoals je dat gewend bent.
en.. als je dan via dit forum een Heidenhain Controlepaneel aangeboden krijgt.. dan koop je die, en je knoopt em aan je machine.. zo heb ik de programmeerwijze die ik gewend ben, met het toetsenbord dat ik gewend ben. :lol:

Momenteel ben ik doende om zo'n paneel na te maken, maar dan "iets universeler" zodat je em, als je 'm met een Pokeys of een Arduino aansluit en deze programmeert, ook met laten we zeggen LinuxCNC of "zelfs" MACH kan gebruiken.
Ik kan nog genoeg van je leren merk ik wel. :P
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

zo, even genoeg gezaagd, geboord en getapt .
Nu eerst weer ff passen en bouwen. :P ;-)

22235
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

dit is een beetje het idee.
Alles is nu ff los in elkaar geschroefd om te kijken of het past. De houten voorplaat, waar de geleidingen op zitten, is te verstellen qua hoek ten opzichte van het bed.
De aluminium zij-strip laat ik waarschijnlijk helemaal tot beneden lopen om de houten zij-brug steviger te maken.

22237

Hier zie je de constructie aan de binnenzijde.

22238
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Tonybryden »

Dat ziet er goed uit , leuk om te zien dat je er van geniet ,en er plezier in heb .👍
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Tonybryden schreef: 30 dec 2020 10:27 Dat ziet er goed uit , leuk om te zien dat je er van geniet ,en er plezier in heb .👍
dankje Tony, vind het nog steeds een super hobby. :P ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Het gaat er denk ik niet om wat je doet, maar bezig blijven is wel superbelangrijk, die geraniums staan er over 10 of 20 jaar ook nog steeds.
Plaats reactie