Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hallo mede bouwers,

ik ben van plan een CNC freesbankje te maken naar voorbeeld van Life Latitudes, een you tuber, weet niet of deze bekend is hier.
Alleen de afmetingen worden groter en ik gebruik zwaardere onderdelen.

Ik wil de kast van 24 mm betonplex maken.

Voor Y-geleidingen heb ik HGR25 mm geleidingen bij alie vandaan, en een SFU2005 kogelomloopspil.
Voor X en Z gebruik ik HGR20 mm geleidingen en SFU1605 kogelomloopspillen.

De spindel is een luchtgekoelde 2,2 kW, met ER20 opname.

De stappenmotoren zijn NEMA 23 ,3A, 2,2N met dubbele as. De drivers Leadshine DM542S.

Ik weet dat het geen super freesbank zal worden, vergeleken met jullie OSPF, maar voor mij is het gewoon een beetje spelen.
Voor de besturing probeer ik MACH3 of GRBL, maar wil uiteindelijk EdingCNC gaan gebruiken als het een beetje verder is.
Als het me bevalt kan ik altijd de boel ombouwen naar een aluminium kast of zo.

Nu is mijn eerste vraag, want de onderdelen beginnen langzaam aan binnen te komen, ik lees wel eens dat de mensen de wagen voor de lineaire geleidingen van Alie uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten. Raden jullie dit ook aan? Is het te doen? En welk vet moet hierin?

Tsja, ben benieuwd wat jullie reakties zijn.

Gr Eric
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Swets »

misschien heb je een link naar die Youtuber?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

hier is een linkje
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Eric,

Ik snap dat je het goedkoop wil houden, maar een aluminium machineframe hoeft niet duurder te zijn dan een houten frame, en ik weet 200% zeker dat het stukken stabieler is mits je het goed doordacht bouwt.
Ik weet niet waar de machine moet komen staan (waar woon je) maar als je in de buurt woont dan nodig ik je uit om een keer bij mij te komen kijken naar een van aluminium profielen gebouwde machine, we kunnen dan ook stevig bomen over te maken keuzen, voor elk argument tegen heb ik er wel een voor, en omgekeerd. En een aluminium machine hoeft niet echt duur te worden, als je bij de hier bekende schroothandelaren gaat kijken dan vind je daar aluminium profielen voor 3 Euro per kg, dan heb je voor enkele honderden Euro's een dijk van een machine.
Die schroothandelaren zijn o.a. JVE en Teunissen in Eindhoven en Kelders in Boxmeer.
Ik heb denk ik nog wel het een en ander aan spulletjes die je kunt gebruiken voor de bouw van jou machine.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Dankje Ben, voor je reaktie,

tsja, ik woon in Drachten................ das ff rijden. :roll:

Qua constructie ben ik nog steeds aan het mijmeren. Vind aluminium ook te gek. Lees hier veel over die ijzerhandelaren waar je het over had, maar dat is nogal een eindje van me vandaan. En weet het in Friesland ook nog niet allemaal.
Vandaar die betonplex, dan heb ik in ieder geval een begin. Maar zo,n plaat betonplex van 24 mm kost ook 100 euro.................
De Z-as module wilde ik van aluminium maken, heb al prijzen gevraagd bij Salomons in Groningen, maar daar schrok ik wel van. Twee plaatjes aluminium van 125x15x300 en 120x20x300 kosten al €47,50 excl btw per stuk! Strip 50x15 kost €48,- per meter. Dan spreek ik wel van 50ST en 51ST kwaliteit.

Heb als uitgangspunt genomen voor de geleidingen 300 mm voor de X-as, 600 mm voor de X-as en 850 mm voor de Y-as. Heb bijna al het materiaal al binnen. De kogelomloopspindels zijn 300, 600 en 800 mm.

De bedoeling is dat ik de machine op mijn hobby-kamer zet, gewoon binnen. Lekker droog. Maar van de week liet ik een filmpje aan mijn vrouw zien van een cnc bankje aan het frezen, ze schrok wel van de herrie! :lol:

Je merkt vast wel dat mijn hoofd overuren draait over al die keuzes. ;-) Maar ben blij met jullie hier op het forum.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eerste project.

Bericht door Kars-cnc »

Salomons is waarschijnlijk niet het beste adres voor aluminium. Ze zijn niet ingesteld op hobbyisten die maar een klein stukje willen...

Kijk eens bij http://www.aluminiumshop.nl en https://www.aluminiumopmaat.nl/ (platstaf 6060 of 6082)

Verder zijn er vast wel forumleden in jou omgeving waar je eens mee zou kunnen praten. Als Audiomanics b.v. weer tijd heeft (hij is gepensioneerd, maar op het moment tot 's nachts 3 uur bezig :mrgreen: ) dan ben je wel aan het hoogste adres voor wat betreft portaalfrees knowhow, en ook nog eens mooi in de buurt 8)

[EDIT] zet Drachten ook even in je profiel, dat is handig voor mensen die wat voor je willen doen.
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 14 nov 2020 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Dankje Kars,

ik ga zeker bij die sites kijken! Had ze al eens voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht.

En audiomanics heb ik hier veel voorbij zien komen, heb ik respekt voor......
En wat dat gepensioneerde betreft, volgens mij zijn hier veel "oudjes", ik ben vandaag ook al 58 geworden. ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eerste project.

Bericht door Kars-cnc »

Papaatje schreef: 14 nov 2020 08:44 En wat dat gepensioneerde betreft, volgens mij zijn hier veel "oudjes", ik ben vandaag ook al 58 geworden.
Gefeliciteerd! Maar dat is nog niks, wacht maar eens af...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 14 nov 2020 08:39 Salomons is waarschijnlijk niet het beste adres voor aluminium. Ze zijn niet ingesteld op hobbyisten die maar een klein stukje willen...
Salomons is juist erg goed in het leveren van kleine stukjes, maar je betaald er wel voor, wat begrijpelijk is als je hun assortiment kent wat allemaal op voorraad ligt, en vaak wordt je bestelling nog dezelfde dag verzonden.

Maar goed voor de hobby is dat natuurlijk minder.

De andere oplossing heet, geduld, marktplaats en nog wat van die dingen.
Er zitten best wat bedrijven in het hoge noorden die regelmatig reststukken hebben die overblijven bij hun freeswerk.
En soms zijn er werknemers die dat netjes bijhouden en op marktplaats zetten. Prijzen zijn dan heel schappelijk. Zo richting €3.- / kg.
Zo heb ik hier een paar platen van 10 en 25mm liggen, waar ik het meeste wel mee maak, kwestie van je ontwerp een beetje sturen. :lol:

Even een willekeurig zoekresultaat:
https://link.marktplaats.nl/m1603486058
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Eerste project.

Bericht door XL500SZ »

Salomons is wat mij betreft alleen een optie als je snel een exclusief stuk metaal nodig hebt.
Voor 'standaard' staal / alu betaal je absoluut de hoofdprijs.
Enige voordeel dat zij soms hebben is dat ze heel veel 'bijzonder' spul op voorraad hebben liggen.

Bij Salomons betaal je maar zo €25,-/kg voor een standaard kwaliteit aluminium.
Bij een aluminium leverancier als bv. CMD in Emmen betaal je voor dezelfde legering ongeveer €7/kg
Er zijn nog goedkopere leveranciers, maar dan moet je grotere hoeveelheden afnemen.

en zoals al genoemd, als je een beetje handig zoekt op marktplaats of bij de metaal recyclingbedrijven betaal je tussen 1.5 / 3 euro per kg.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Eerste project.

Bericht door marten optimum »

www.fnf-metaal.nl kan ook wel wat zijn voor jouw. kun je de boel op de fiets ophalen. ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Is ook niet echt in de buurt, maar het kan ook per post afgeleverd worden: WWW.LOCLOODS.EU

Soms vind je ook op marktplaats wel iets, maar Kelders, JVE en Teunissen zijn voor mij toch wel echt de adressen maar je weet nooit of ze echt iets hebben liggen, dat zie je pas als je er bent.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Eerste project.

Bericht door bbg »

Papaatje schreef: 14 nov 2020 08:00 Dankje Ben, voor je reaktie,

tsja, ik woon in Drachten................ das ff rijden. :roll:
Als je het leuk vindt kan je ook wel eens bij mij kijken waar ik mee bezig ben. Ik woon in Drachten dus dat is om de hoek :-) Stuur me dan even een PB.

Voor de Corona zat ik elke week in Eindhoven (nu nog slechts een enkele keer) en kwam ook regelmatig bij Teunissen. Ik heb daar mooie stukken toolingplate gescoord. Helaas heb ik nog niet zo'n adres in het Noorden gevonden.

Aluminium snelbouwprofielen bestel ik bij Boikon (Leek). Smit Staal in Heerenveen is goed gesorteerd in allerlei profielen (ijzer, RVS, Alu) en niet te duur. Voor staal profiel kan je ook terecht bij Van Iest in Drachten. Minder gesorteerd en wel even zoeken maar zeer scherp aan de prijs.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

bbg schreef: 14 nov 2020 22:29
Papaatje schreef: 14 nov 2020 08:00 Dankje Ben, voor je reaktie,

tsja, ik woon in Drachten................ das ff rijden. :roll:
Als je het leuk vindt kan je ook wel eens bij mij kijken waar ik mee bezig ben. Ik woon in Drachten dus dat is om de hoek :-) Stuur me dan even een PB.

Voor de Corona zat ik elke week in Eindhoven (nu nog slechts een enkele keer) en kwam ook regelmatig bij Teunissen. Ik heb daar mooie stukken toolingplate gescoord. Helaas heb ik nog niet zo'n adres in het Noorden gevonden.

Aluminium snelbouwprofielen bestel ik bij Boikon (Leek). Smit Staal in Heerenveen is goed gesorteerd in allerlei profielen (ijzer, RVS, Alu) en niet te duur. Voor staal profiel kan je ook terecht bij Van Iest in Drachten. Minder gesorteerd en wel even zoeken maar zeer scherp aan de prijs.
das nog eens dichtbij!
Lijkt me leuk om jouw project eens te zien, ziet er professioneel uit. Hier niet zo professioneel hoor, nog in beginfase. ;-)
De onderdelen zijn bijna binnen, de tekening globaal in fusion, maar de definitieve uitvoering weet ik nog niet.

Je bezit zelf een freesbank? :shock: (ik heb met plezier jouw project topic gelezen over de stalen cnc bank, las dat je zelf geen freesbank had, snap hem nu. 8) )

Gr Eric
Laatst gewijzigd door Papaatje op 15 nov 2020 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie