Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Pascal schreef: 24 sep 2021 13:00Deze dan
mooie machine heb jij. :P Klein maar compleet. ;-)

Ja, ben begonnen met een plaat betonplex, maar nu zit er bijna meer aluminium dan hout in. Ach, het is en blijft een hobby, steeds verbeteren. Maar het aluminium frezen gaat voor mij boven verwachting. :P
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

kleine teaser van mijn "opklap-aquarium" , annex "spanenvanger" in aanbouw. :lol: ;-)
23916
23915
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nice!.. als je de asjes van die kap aan de buitenkant een stukje uit laat steken, kun je daar nog een armpje voor een klein gasveertje op zetten.. dan blijft de kap mooi open staan, of.. met een contragewichtje kom je ook wel een eind..

Edit: je zou de gasveer ook aan die Alu strip vast kunnen maken..
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 28 sep 2021 16:17 Nice!.. als je de asjes van die kap aan de buitenkant een stukje uit laat steken, kun je daar nog een armpje voor een klein gasveertje op zetten.. dan blijft de kap mooi open staan, of.. met een contragewichtje kom je ook wel een eind..

Edit: je zou de gasveer ook aan die Alu strip vast kunnen maken..
goed idee! :P Ik kan het hele zwikje tot boven de kast draaien zodat die daarop rust, maar ik vind gasveren handiger.
Is ook beter want als alles een keer uit je handen schiet klapt het naar beneden en ik weet niet hoe sterk dat hobbyglas is dan. :shock:
Weet je dat ik nog twee gasveren heb liggen van een oude zonnebank? Zal kijken hoe ik dat in de constructie kan fiedelen. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 28 sep 2021 17:11 Weet je dat ik nog twee gasveren heb liggen van een oude zonnebank? Zal kijken hoe ik dat in de constructie kan fiedelen.
Dat kan jij durven!... 🤪

'k heb zelf ook wel gasveren ergens in ontworpen.. je moet de "arm" zo plaatsen dat ie de veer 't eerste stuk samendrukt, en dan weer uit laat veren als je door het "dooie punt" heen bent..

Stel, je zet een armpje op de as, dan kun je de veer daar recht onder zetten, maar dat armpje zet je dan naar achteren.. zodra je de kap opendoet, drukt ie de veer in, tot het armpje verticaal naar beneden staat, en vanaf daar gaat de veer je helpen de kap open te doen.. zo eenvoudig is het.. (Vroeger zovaak met Technisch lego gedaan.. ;-) )
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 28 sep 2021 18:51
Stel, je zet een armpje op de as, dan kun je de veer daar recht onder zetten, maar dat armpje zet je dan naar achteren.. zodra je de kap opendoet, drukt ie de veer in, tot het armpje verticaal naar beneden staat, en vanaf daar gaat de veer je helpen de kap open te doen.. zo eenvoudig is het.. (Vroeger zovaak met Technisch lego gedaan.. ;-) )
Dit moest ik ff op me in laten werken. Wel 10 keer gelezen, maar snap hem. :P
Zo drukt de veer de kap ook mooi dicht. Minder trillingen tussen het plexiglas en de kast.
Morgen ff die gasveren zoeken en mijn hersenen aan het werk zetten. Bedankt Arie. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

"open"

23929

"dicht"

23928

nog even wat verstevigen. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 30 sep 2021 17:32 nog even wat verstevigen.
en een paar gasveertjes eraan.. :)

zo'n spanenscherm, of zelfs maar een simpele omkasting is wat er bij de meeste hobbyisten aan ontbreekt, met het gevolg: Veelvuldig ruzie met de Rondborstige regering, omdat je met Alu spanen onder je schoenen krassen maakt op het laminaat, of dat de houtvlokken overal hun sporen nalaten.. dat je als een kleinduimpje door't huis gaat.. en.. dat ze iedere keer een kuub spanen uit haar fietstassen moet scheppen alvorens ze boodschappen kan doen..


Vraag me niet hoe ik 't weet.. :lol:
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 30 sep 2021 19:16
zo'n spanenscherm, of zelfs maar een simpele omkasting is wat er bij de meeste hobbyisten aan ontbreekt, met het gevolg: Veelvuldig ruzie met de Rondborstige regering, omdat je met Alu spanen onder je schoenen krassen maakt op het laminaat, of dat de houtvlokken overal hun sporen nalaten..
Die rondborstige regering van mij wacht op een beschikbaar huisje om op haar zelf te gaan wonen.
Ik ben geen standaard persoon, schijn mensen af te stoten. Daarom ben ik zo blij met mijn hobby en dit forum. ;-)
Durf je de fryske dumkes nog aan ? :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 30 sep 2021 20:36 Durf je de fryske dumkes nog aan ?
altyd .. fryske Dûmkes binne sawat de lekkerste koekjes ..
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Eerste project.

Bericht door Portje »

Mooi klapscherm zeg.. netjes
Je hebt er wel de ruimte boven voor nodig.
Ik had bij mij ook aan zoiets gedacht maar met het verlaagde plafond kon ik het niet kwijt.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Eerste project.

Bericht door remon_v »

Ziet er erg netjes uit! Leuk om steeds weer dingen toe te voegen ;-)

Eén van de eerste dingen die ik voor mijn huidige machine gemaakt heb is een omkasting, nadat ik voor het eerst in MDF had gefreesd.... wat een rotzooi gaf dat zeg.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Portje schreef: 01 okt 2021 11:42 Mooi klapscherm zeg.. netjes
Je hebt er wel de ruimte boven voor nodig.
Ik had bij mij ook aan zoiets gedacht maar met het verlaagde plafond kon ik het niet kwijt.
dankje Portje. :P
Ja, de ruimte heb ik wel, was wel ff meten qua scharnierpunt. Maar ben er blij mee. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

remon_v schreef: 01 okt 2021 12:04 Ziet er erg netjes uit! Leuk om steeds weer dingen toe te voegen ;-)

Eén van de eerste dingen die ik voor mijn huidige machine gemaakt heb is een omkasting, nadat ik voor het eerst in MDF had gefreesd.... wat een rotzooi gaf dat zeg.
dankje Remon. :P

Ja, dat steeds opnieuw toevoegen en verbeteren vind ik geweldig.
Laatst vroeg iemand me: wat als de freesbank "af" is? :roll: :lol:
Man, mijn ideeen zijn genoeg om me met deze machine bezig te houden tot sint juttemis. :P ;-)
Plaats reactie