Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 14 jan 2021 13:49 .. ik heb ook een grote pot Vaseline..
Dat is nu het enige wat ik begrijp van dit rare verhaal....
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 14 jan 2021 19:11 Gek?.. ik loop hier op mijn duimen van Frustratie.. geen Boogschieten meer op maandagavond.. geen biertje doen na't schieten.. de bardame loopt zo ook een hele bak omzet mis.. boogschutters zijn een dorstig volkje..

"Leaver dea as slaef" staat hier vlakbij op een grote steen.. 't motto van Fryslân..
Ik sis altied, al fret ik bûtter, brea en griene tsiss, ik bin en blieuw yn import-Frys :lol:

Door al dat geneuzel moet ik vantevoren bellen als ik een boutje of een boortje nodig heb.. geen tijd voor die onzin.. ik moet gewoon een winkel in kunnen stiefelen, en kopen wat ik nodig heb.. zonder een bekluier voor mijn porem.. 'k moet nodig nieuwe sloffen!
ik ben ook een importfries. ;-) Mijn ouders zijn rasechte Amsterdammers. :lol:
Maar ach, woon al vanaf mijn vierde in Friesland, voel me hier wel thuis. :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 09 jan 2021 13:14
Papaatje schreef: 09 jan 2021 12:21 Misschien een stomme vraag, maar kan ik op een oude pc, waar een 64 bit systeem op staat, een 32 bit XP zetten?
Dat is geen probleem, 32 bit XP (en linux en Windows8) draaien zonder problemen op een 64 bit processor.
ik heb een super PC-tje op de kop getikt, €25,-. ;-) Compleet met toetsenbord, muis en scherm.
Na de nodige stof en bacterien verwijderd te hebben, nieuwe warmtegeleide-pasta aangebracht, lijkt hij weer als nieuw.
Het is een windows vista, 32 bits. Ik heb Mach3 geinstalleerd en het lijkt het goed te doen.
Er zit 1 Gb ram geheugen in,, is het ook verstandig hier 4 van te maken? :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik ben ook een importfries. ;-) Mijn ouders zijn rasechte Amsterdammers. :lol:
Maar ach, woon al vanaf mijn vierde in Friesland, voel me hier wel thuis. :lol:
Drachten.. dan bist do yn Wâldpykje :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste project.

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 18 jan 2021 11:47 Er zit 1 Gb ram geheugen in,, is het ook verstandig hier 4 van te maken?
Dat heeft geen voordeel voor gebruik met Mach3. Geen voordeel is altijd een nadeel alleen al omdat er meer componenten zijn die problemen kunnen veroorzaken.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 18 jan 2021 13:50
Papaatje schreef: 18 jan 2021 11:47 Er zit 1 Gb ram geheugen in,, is het ook verstandig hier 4 van te maken?
Dat heeft geen voordeel voor gebruik met Mach3. Geen voordeel is altijd een nadeel alleen al omdat er meer componenten zijn die problemen kunnen veroorzaken.
Super, dan borduur ik gewoon ff lekker door met mijn nieuwe speeltje.
Bedankt voor je hulp. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Papaatje schreef: 18 jan 2021 17:13 Super, dan borduur ik gewoon ff lekker door met mijn nieuwe speeltje.
Bedankt voor je hulp. ;-)
Volgens mij wilde Portje ook wel een borduurmachine bouwen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ff kleine update.

Na meerdere keren uit elkaar gehaald te hebben eindelijk de geleidingen in de goede positie gekregen. Alles was zo krom, de aluminium niet vlak enz enz......
Door met vulplaatjes te werken de boel redelijk recht gekregen.

Nu heb ik de proximity switches geplaatst. ( Geen schoonheidsprijs. :lol: )

22503
22505
22504

De laaste foto geeft de ruimte aan bij de home positie. :roll:

Mijn vraag is nu, zetten jullie overal ook limit switches? Of alles wordt ingesteld vanaf de home positie.
Vind het nogal eng als er een fout komt en de X-as bijvoorbeeld helemaal rechts tegen de zijwand ramt. Of dat de motorophanging teveel naar beneden gestuurd wordt. :cry: ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste project.

Bericht door DaBit »

Ik vind limietschakelaars op een machine met stappenmotoren een beetje overkill. Als het mechaniek stuk gaat van een stappenmotor-aangedreven as die tegen de harde eindstop aan zit te rammelen dan klopt daar al iets niet, plus dat het gewoon niet gebeurt als je homeschakelaars functioneren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

DaBit schreef: 28 jan 2021 13:20 Ik vind limietschakelaars op een machine met stappenmotoren een beetje overkill. Als het mechaniek stuk gaat van een stappenmotor-aangedreven as die tegen de harde eindstop aan zit te rammelen dan klopt daar al iets niet, plus dat het gewoon niet gebeurt als je homeschakelaars functioneren.
dankje, dan hou ik het gewoon op de homeswitches. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ff kleine update.

als ik alles van tevoren had geweten, of meer naar jullie geluisterd had ;-) , dan was ik nooit begonnen met dat hout. Sorry Ben, je had gelijk. :roll:

Door het indrukken van het hout bij monteren kloppen de maten vaak niet en moet ik geregeld opvullen om toch een goed werkend geheel te krijgen.
Dit probeer ik nu op te vangen door staalplaat tussen aluminium en hout te doen om het drukoppervlak te vergroten.

Ook omdat ik onderdelen op standaard (niet vlak gefreesde) aluminium strip monteer moet ik geregeld shimmen.
De wagens lagen niet helemaal vlak omdat een gedeelte van de geleiding getordeerd was na montage, dit loste ik op door 0,02 messing strips te gebruiken om te shimmen. Na montage afgesneden natuurlijk.

22571

Voor mensen die de kogelomloopmoeren ongereinigd gebruiken, zie de volgende foto. :shock:

22570

Zwarte gruis en spaantjes .
Na meerdere youtube filmpjes gezien te hebben eindelijk de goede manier van monteren onder de knie gekregen. :lol:
Bleek dat ik een eerdere moer, die ik al een keer gereinigd en opnieuw gemonteerd had, niet goed in elkaar zat. Toen ik met de boormachine de spil liet bewegen zag ik de kunststof ring naar buiten gedrukt worden. Foute montage dus. :roll:
Maar nu werken ze weer perfect. Ik monteer nu een schoongemaakte kogelmoer binnen een half uur. Zonder spil met een schroevendraaier en vet gewoon inleggen, daarna de spil erin draaien. Werkt perfekt. :P
Valt me ook op dat de kwaliteit erg verschilt. Ik had een kogelmoer waar je het verschil in diameter van de kogels met het blote oog bijna kon zien. Bleek dat de diameters uiteen liepen tussen 3,14 en 3,18. Ik vind dat nogal een verschil. Bij de andere verschilden de diameters bijna niet
Waar halen jullie je kogels vandaan?

Ik heb de pendant ook binnen, super ding! WHB04B-4
Het regelen met het handwiel is geweldig. Kleine stapjes enz. Eigenlijk kun je niet zonder zo'n ding.

Nou, binnenkort meer. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. een Handwieltje is wel een fijne toevoeging, op de draaibank heb ik 'm nog niet (aangesloten), dus moet ik daar met de hand Joggen.. gedoe.. maar ik red me er mee.. op de Freesbank zit al sinds jaar en dag een Handwiel, eerst nog in een Pendant, maar gezien het kleine formaat is een pendant een beetje overkill..
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 04 feb 2021 23:14 Ja.. een Handwieltje is wel een fijne toevoeging, op de draaibank heb ik 'm nog niet (aangesloten), dus moet ik daar met de hand Joggen.. gedoe.. maar ik red me er mee.. op de Freesbank zit al sinds jaar en dag een Handwiel, eerst nog in een Pendant, maar gezien het kleine formaat is een pendant een beetje overkill..
Deze "waldpyck " komt gauw eens bij je kijken. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

do bist altyd wolkom.. maar foar de kofje net eamelje.. :lol:

ik zorg wel voor Fryske Dûmkes..
Plaats reactie