Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Tolp2 »

Graag zou ik advies willen van de wijze mensen op dit forum voor een nieuw bed voor mijn machine (mijn eigen bed slaapt nog wel goed). Er ligt op dit moment een MDF plaat op waarin een T-slot is gefreesd. Nadeel van de huidig oplossing is dat bij het hard aandraaien van de klemmen (bv. voor een machineklem) dat de moeren door het bed-materiaal heen worden getrokken, of dat de klemkracht tegen valt. Een ander nadeel is dat bij het frezen van aluminium dit materiaal gevoelig is voor WD40 en daardoor opzwelt.

De afmeting van de machine zijn 600 mm bij 1000 mm, een mooie tafel van vacuumtisch.de komt neer om net geen 600 Euro en kan er niet van af.

In een oude post had iemand een bed geadviseerd van 160x16 profielen (kloon van Item, te koop bij Motedis. Daar 3 van naast elkaar komt neer op grofweg 120 Euro en valt daarmee binnen het budget. Heeft iemand uiteindelijk zijn bed van die profielen gemaakt en wat zijn de ervaringen. En hoe zijn de profielen op het frame gemonteerd.

Een andere mogelijkheid die ik zie is het toepassen van smallere, zwaardere [https://www.motedis.nl/shop/Aluminium-p ... 99924.html]profielen[/url] op enige afstand tussen elkaar. Tussen deze profielen een PVC strip inlijmen die hoger ligt dan de profielen, zodat de machine gevlakt kan worden en er gelijk een soort van permanent spoilboard is geïnstalleerd. Kosten hiervan zijn ook grofweg 100 Euro.

Welke van de twee ideeën lijkt het best. Of zijn er nog andere betere ideeën?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb het bed op mijn nieuwe machine gemaakt door een plaat 20mm aluminium op de machine te monteren. Daar vervolgens sleuven in gefreesd waar een T-slot moer in past. Vervolgens 12mm plaat er op gemonteerd en daar weer sleuven in gefreesd waar de bovenkant van de T-slot moer door heen kan. Tot slot het bed gevlakt.

19090
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Tolp2 »

Dat ziet er wel erg chique uit. En pluspunten voor het zelf maken. Hoe ben je aan het stock materiaal gekomen, nieuw of bij Kelders gehaald?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Ballegooijen »

Tolp2 schreef: 10 okt 2020 09:50 Dat ziet er wel erg chique uit. En pluspunten voor het zelf maken. Hoe ben je aan het stock materiaal gekomen, nieuw of bij Kelders gehaald?
Ik bestel dat altijd bij Metaalketen Zuid.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Caesar »

Ballegooijen schreef: 10 okt 2020 10:53
Tolp2 schreef: 10 okt 2020 09:50 Dat ziet er wel erg chique uit. En pluspunten voor het zelf maken. Hoe ben je aan het stock materiaal gekomen, nieuw of bij Kelders gehaald?
Ik bestel dat altijd bij Metaalketen Zuid.
ah mooi, ik zoek ook nog een leverancier voor mijn projecten! Ik kon zelf bijna niets vinden in het zuiden wat verschillende kwaliteiten aluminium kan leveren. Die zal ik zelf eens contacten

Ontopic:

Ik weet niet of je in de buurt van Eindhoven woont, maar het kan ook waard zijn (als je er wat tijd aan wilt bestenden om geld uit te sparen) om langs Theunissen Metaalrecyling te gaan in Eindhoven. Die hebben vaak grote platen/stukken liggen in de bak waar je met beetje passen en meten mooie projecten uit kunt halen. Moet je wel beetje geluk hebben natuurlijk wat er die dag in de container ligt, je betaald daar 3euro/kg. Die vrachtwagen container ligt vol met kwaliteits aluminium van de vele verspaanbedrijven in de Tech sector van E'hoven.

Overigens, goede tip die ik hierboven zit. Ik heb zelf een bed gekocht bij Sorotec, maar bovenstaande is eigenlijk wel gaaf. Als dit bed versleten is dan ga ik dat ook zo doen denk ik.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door serum »

Ik gebruik een aantal 240x40 profielen, op een sandwich van rechtopstaande 160x40 profielen (en de voor en achterkant meen ik ook weer 240mm) allen in de zwaar uitvoering. Voor mij was het een eis dat het bed in hoogte verstelbaar was en dat ik aan de voorkant van de machine ook hoge werkstukken op kan spannen. Geen seconde spijt van gehad, werkt als een tierelier. Daarop wil ik nog aluminium strips verlijmen en deze vlakken. (nog niet nodig geweest, de strips staan geduldig in ene hoekje te wachten) Superflexibel en snel met opspannen. Een 125mm 3 of 4 klauw van een draaibank schroef je zo in de bestaande sleuven vast. Praktisch voor ronde werkstukken.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Portje »

Benkr heeft bij de portaal die hij voor mij aan het maken is 4560 dikwandige profielen gebruikt.
Aan beide kanten wat weg gefreesd om er allerlei soorten bouten, t-nuts enz. in te kunnen schuiven.
Ik heb zo'n idee dat dat prima gaat werken.
Stroken kunststof of mdf erop lijmen als spoilboard, mooi laten vlakken door de machine en klaar is Zuipschuit.
https://ibb.co/DMzX12C
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Caesar »

Portje schreef: 10 okt 2020 14:08 Benkr heeft bij de portaal die hij voor mij aan het maken is 4560 dikwandige profielen gebruikt.
Aan beide kanten wat weg gefreesd om er allerlei soorten bouten, t-nuts enz. in te kunnen schuiven.
Ik heb zo'n idee dat dat prima gaat werken.
Stroken kunststof of mdf erop lijmen als spoilboard, mooi laten vlakken door de machine en klaar is Zuipschuit.
https://ibb.co/DMzX12C
offtopic;

ik probeerde van de week dat spul te frezen, maar het verbrand redelijk snel. Ik heb met een 8mm, 4 snijder frees tussen 10k en 18k rpm met feed tussen 1000 en 3000 mm/min geprobeerd ,maar frees blijft de boel verbranden. Op wat voor feeds en rpm frees jij? MDF, Multiplex gaat wel,maar met dit spul kan ik echt helemaal niets.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Portje »

Caesar schreef: 10 okt 2020 14:25
Portje schreef: 10 okt 2020 14:08 Benkr heeft bij de portaal die hij voor mij aan het maken is 4560 dikwandige profielen gebruikt.
Aan beide kanten wat weg gefreesd om er allerlei soorten bouten, t-nuts enz. in te kunnen schuiven.
Ik heb zo'n idee dat dat prima gaat werken.
Stroken kunststof of mdf erop lijmen als spoilboard, mooi laten vlakken door de machine en klaar is Zuipschuit.
https://ibb.co/DMzX12C
offtopic;

ik probeerde van de week dat spul te frezen, maar het verbrand redelijk snel. Ik heb met een 8mm, 4 snijder frees tussen 10k en 18k rpm met feed tussen 1000 en 3000 mm/min geprobeerd ,maar frees blijft de boel verbranden. Op wat voor feeds en rpm frees jij? MDF, Multiplex gaat wel,maar met dit spul kan ik echt helemaal niets.
eh, Benkr heeft bij de portaal die hij voor mij aan het maken is
haha
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door benkr »

Je grootste probleem is dat met een 3 of 4 snijder de frees heel snel volloopt, en dan krijg je rook, simpel omdat er geen materiaal meer in je frees opgenomen kan worden.
Daarom dus over naar een één of tweesnijder en wellicht ook nog de feed omlaag.
Je kunt uitrekenen hoe veel materiaal er in je frees past voordat je dit verchijnsel krijgt, zorg dat je daar onder blijft.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door ruudderooy »

Caesar schreef: 10 okt 2020 14:25 ik probeerde van de week dat spul te frezen, maar het verbrand redelijk snel. Ik heb met een 8mm, 4 snijder frees tussen 10k en 18k rpm met feed tussen 1000 en 3000 mm/min geprobeerd ,maar frees blijft de boel verbranden. Op wat voor feeds en rpm frees jij? MDF, Multiplex gaat wel,maar met dit spul kan ik echt helemaal niets.
met 3000mm/min moet je met een 4 snijder ook maar max 6k toeren draaien spindel op 10k ronde 5000mm/min
Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Btje »

Gebruiken jullie geen spoil board?
BF20 maar nog niet CNC
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door serum »

Caesar schreef: 10 okt 2020 14:25
Portje schreef: 10 okt 2020 14:08 Benkr heeft bij de portaal die hij voor mij aan het maken is 4560 dikwandige profielen gebruikt.
Aan beide kanten wat weg gefreesd om er allerlei soorten bouten, t-nuts enz. in te kunnen schuiven.
Ik heb zo'n idee dat dat prima gaat werken.
Stroken kunststof of mdf erop lijmen als spoilboard, mooi laten vlakken door de machine en klaar is Zuipschuit.
https://ibb.co/DMzX12C
offtopic;

ik probeerde van de week dat spul te frezen, maar het verbrand redelijk snel. Ik heb met een 8mm, 4 snijder frees tussen 10k en 18k rpm met feed tussen 1000 en 3000 mm/min geprobeerd ,maar frees blijft de boel verbranden. Op wat voor feeds en rpm frees jij? MDF, Multiplex gaat wel,maar met dit spul kan ik echt helemaal niets.
Hier gaat het ook niet fraai, zit geen stukje melamine meer op de rand.

Melamine spaanplaat is koek voor de frees, downcutters, compressie of rechte frezen. als het rustig moet/kleine radi met een kleinere frees (6mm) op ~14000 rpm en rond de 7 a 8 m/min. En 2 of speciale 3 snijders, je 4 snijder kan de spanen helemaal niet kwijt. Kwaliteit van de frees komt snel bovendrijven bij dit spul. Slechte frezen zijn na 1 plaat weer bot en laten de melamine uitbreken. Recent een keuken gemaakt en 14 platen gefreesd met 1 frees. Die daarvoor al een lange, aantal MDF en HPL multiplex platen heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Advies voor bed gevraagd (T-slot)

Bericht door Sven »

Portje schreef: 10 okt 2020 14:08 mooi laten vlakken door de machine en klaar is Zuipschuit.
Een bed wordt alleen daadwerkelijk vlak gefreest als de rails vlak en recht zijn gemonteerd.
Als het portaal vanwege de geleidingen hobbelt dan komt dat hobbelen terug in het freesbeeld.

Krijg je daar problemen mee? hangt af hoe precies het moet worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie