DIY waterstraal+plasmasnijder

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

ReinBerg
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2020 11:40

Re: DIY waterstraal+plasmasnijder

Bericht door ReinBerg »

WillyH schreef: 26 sep 2020 08:14 In het bedrijf waar ik vroeger werkte hadden ze ook een mobiele 3000 bar watersnijder om in de petrochemische industrie te gebruiken om (bij voorbeeld) gaten in stalen opslagtanks en leidingen te maken. Om een voorbeeld te geven van de kracht: een klant brengt een stuk stalen plaat van een centimeter of 4-5 om daarop een demonstratie te zien van de nauwkeurigheid van de machine. Deze dikke plaat werd op een stapel pallets van pakweg 80 cm hoog gelegd, onder deze stapel een stalen plaat van 10mm om de betonvloer te beschermen. Demonstratie verloopt feilloos, klant onder de indruk. Echter, niet alleen de dikke stalen plaat heeft nu een mooi gat van 30 cm, ook de pallets zijn om zeep (was te verwachten natuurlijk) maar bovendien ook een mooi gat in de 10mm plaat én los door de 20 cm dikke betonvloer. :shock: Nu, 400 bar is geen 3000 bar maar of 10cm water voldoende is heb ik toch mijn twijfels over.

Wauw!!! :shock: Dat is niet mis! Ik ga ook maar wat testjes doen waar hij onbelast kan stralen. Even kijken tot hoe diep hij door metaal heengaat.
ReinBerg
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2020 11:40

Re: DIY waterstraal+plasmasnijder

Bericht door ReinBerg »

skillalot schreef: 25 sep 2020 22:18 Ik neem aan dat je ook met abrassief gaat werken. Heb je daar al ideeën in hoe je dat wil gaan doen? Ik neem aan dat een originele snijkop te duur is namelijk..
Een gewone waterjet zit er vaak al snel een cm of 70 a 80 water onder het snijrooster. Niet alleen om niet door de bodem te snijden, maar dat dempt wel zodat het water niet alle kanten op spuit tijdens het snijden. Ook is een diepe bak wel lekker zodat je aardig wat abrassief er in kwijt kan voordat je hem leeg moet scheppen.

Wat betreft plasma, verwacht er niet veel van die Chinese troep. Wil je kwaliteit dan kom je toch al snel op een Hypertherm, kjellberg of thermal dynamics etc.
Ga je het merken met de snede kwaliteit of kwa snijdikte? want het prijsverschil tussen een hypertherm en die ik had gevonden is niet mis.
ReinBerg
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2020 11:40

Re: DIY waterstraal+plasmasnijder

Bericht door ReinBerg »

skillalot schreef: 25 sep 2020 22:18 Ik neem aan dat je ook met abrassief gaat werken. Heb je daar al ideeën in hoe je dat wil gaan doen? Ik neem aan dat een originele snijkop te duur is namelijk..
Een gewone waterjet zit er vaak al snel een cm of 70 a 80 water onder het snijrooster. Niet alleen om niet door de bodem te snijden, maar dat dempt wel zodat het water niet alle kanten op spuit tijdens het snijden. Ook is een diepe bak wel lekker zodat je aardig wat abrassief er in kwijt kan voordat je hem leeg moet scheppen.

Wat betreft plasma, verwacht er niet veel van die Chinese troep. Wil je kwaliteit dan kom je toch al snel op een Hypertherm, kjellberg of thermal dynamics etc.
Snijkop is idd erg prijzig. Ik heb het orfice en de mixing tube wel besteld. De kop zelf ga ik uit RVS draaien.
ReinBerg
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2020 11:40

Re: DIY waterstraal+plasmasnijder

Bericht door ReinBerg »

Even een vraagje tussendoor:

Mocht dit gehele project nou succesvol slagen, zijn jullie dan geïnteresseerd in de bouwtekeningen en BOM? en uiteraard wat bouw instructies.
Plaats reactie