Machine bouwen, vergelijkbaar met een portaalfrees, maar dan anders

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Machine bouwen, vergelijkbaar met een portaalfrees, maar dan anders

Bericht door Jantje2k »

Wat ik me trouwens nog afvraag:

Je hebt natuurlijk een frame-as. Heb je dan op allebei de frameassen een motoraandrijving, of plaats je aan de ene kant een motoraandrijving en aan de andere kant alleen maar een rails met wagen?

Mij lijkt dan denk ik het eerste, maar is de tweede ook een optie of gaat dat sowieso niet werken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machine bouwen, vergelijkbaar met een portaalfrees, maar dan anders

Bericht door Kjelt »

Jantje2k schreef: 25 aug 2020 21:27 Wat ik me trouwens nog afvraag:

Je hebt natuurlijk een frame-as. Heb je dan op allebei de frameassen een motoraandrijving, of plaats je aan de ene kant een motoraandrijving en aan de andere kant alleen maar een rails met wagen?

Mij lijkt dan denk ik het eerste, maar is de tweede ook een optie of gaat dat sowieso niet werken?
Het tweede is een optie voor een 3D printer, laser of P&P machine waarbij de "kop" geen of zeer kleine tegenkrachten krijgt.
Voor een freesmachine lijkt het me geen optie want dan trekt de brug zodra er aan de niet motorkant gefreesd wordt schuin en ook nog gerelateerd aan de tegenkracht, oftewel weg is je nauwkeurigheid.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Machine bouwen, vergelijkbaar met een portaalfrees, maar dan anders

Bericht door keesfrees »

Het hangt van de uitvoering cq demensies af, het bestaat allemaal.
Zoektermen :
cantilever cnc (overhang)
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Machine bouwen, vergelijkbaar met een portaalfrees, maar dan anders

Bericht door Floppy »

Voor 1 mm resolutie zou je wellicht ook een tandriem aandrijving kunnen gebruiken.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Machine bouwen, vergelijkbaar met een portaalfrees, maar dan anders

Bericht door Jantje2k »

Kjelt schreef: 25 aug 2020 22:21
Jantje2k schreef: 25 aug 2020 21:27 Wat ik me trouwens nog afvraag:

Je hebt natuurlijk een frame-as. Heb je dan op allebei de frameassen een motoraandrijving, of plaats je aan de ene kant een motoraandrijving en aan de andere kant alleen maar een rails met wagen?

Mij lijkt dan denk ik het eerste, maar is de tweede ook een optie of gaat dat sowieso niet werken?
Het tweede is een optie voor een 3D printer, laser of P&P machine waarbij de "kop" geen of zeer kleine tegenkrachten krijgt.
Voor een freesmachine lijkt het me geen optie want dan trekt de brug zodra er aan de niet motorkant gefreesd wordt schuin en ook nog gerelateerd aan de tegenkracht, oftewel weg is je nauwkeurigheid.
Ja, nu je dat zo vertelt klinkt dat eigenlijk wel logisch inderdaad.
keesfrees schreef: 25 aug 2020 23:18 Het hangt van de uitvoering cq demensies af, het bestaat allemaal.
Zoektermen :
cantilever cnc (overhang)
Dankjewel! Ziet er interessant uit, maar ik verwacht denk ik toch een te hoge kracht om dit goed toe te kunnen passen.
Floppy schreef: 25 aug 2020 23:45 Voor 1 mm resolutie zou je wellicht ook een tandriem aandrijving kunnen gebruiken.
Ja, daar had ik in eerste instantie naar gekeken, maar ik wil meerdere brugassen. Met een tandriemaandrijving zou dat niet kunnen. Of zie ik dat fout?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine bouwen, vergelijkbaar met een portaalfrees, maar dan anders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee wat het plan is, maar misschien is dit ook nog nuttig.

https://vention.io/designs/ceiling-moun ... ur5e-17735
zomaar 1 van de vele voorbeelden, je bent helemaal vrij om zelf te configureren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Machine bouwen, vergelijkbaar met een portaalfrees, maar dan anders

Bericht door diepchess »

Ha Jantje - je kunt overwegen iemand je probleem voor te leggen en wat te betalen voor een ontwerp wat je dan zelf gaat bouwen.

het ontwerp is dan wellicht 1000x beter dan je zelf ooit voor elkaar krijgt en voor fractie van de kosten kun je 't dan bouwen, zonder dat je onnodige onderdelen gaat bestellen voor veel geld die je daarna nooit meer verkopen kunt (ervaringsdeskundige) en gaat doen wat je wilt.

Wellicht teken ik of iemand anders hier in 't forum in een grof kladje alles in een paar uur uit - terwijl er allerlei problemen zijn - vooral op lineair motion gebied - waar je niet stil bij staat.

Verder heb jij 't over 1 as maar geeft erg weinig informatie.

Herinner me dat ik bij bekende kunstenaar paar keer in huis ben geweest die iets '3 assig' wilde hebben - wat hij bedoelde was een 5 assige machine die voor prikkie gebouwd moest worden maar wel beelden van personen van metaal supernauwkeurig produceren (reproductie van beelden die hij met de hand gemaakt had). Waar dan zijn beeldjes voor 5 tot 6 digits verkocht worden per stuk mocht het frezen dan niet meer dan paar honderd euro kosten per standbeeld - toch ook niet overdreven kleine beeldhouwwerken.

Eigenlijk wilde hij dus een machine van half miljoen maar dan voor paar honderd euro gebouwd. Ook hoe hij aan de 5-assige software op legale manier zou moeten gaan komen was me ook raadsel. Dat 5-assig frezen ook megaingewikkeld proces bij die beeldjes en vooral heel langdurig proces. Lees - een echte machinist nodig die van wanten weet 5-assig.
Plaats reactie