BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door frans32 »

Beste mede forumers,

Hierbij heb ik even het volgende.
Ik heb een BF20 en zou hier graag een goede diepte aanslag op willen.
Ik ben nu al enige tijd er mee aan het frezen en dat loopt lekker.
Echter zit ik nog iedere keer te stoeien met de diepte instelling qua diepte frezen.
Ik meet het dus iedere keer na met een digitale schuifmaat en dat werkt op zich wel
maar kost iedere keer extra veel tijd.

Hoe doen jullie dat nou?

Stel ik heb een 15mm dik plaat aluminium en daar moet een sleuf in met 2 mmm diepte
er blijft dus 13mm materiaal over en der moet 2 mm diep materiaal weggenomen worden.

Ik doen het zo de frees in gespannen en gaan met de banaan.
De diepte heb ik op de zijkant van het materiaal gezet met de schuifmaat en meet dit tijdens het frezen wel 2 a 3x na.

Hier moet toch iets beters voor zijn dan wel gebruikers tips van jullie.

Ik zat zelf te denken aan ik zet de frees op het materiaal en zorg dat er met een heel dun voelermaatje 0,10mm nog tussen het materiaal en de frees door kan en dan moet ik iets hebben voor de aflezening en dat is nu de vraag hoe jullie het doen.

Tips zijn meer dan welkom.

Mvg,

Frans32
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door serum »

Tsja. Vele wegen leiden naar Rome.

Is die machine CNC of niet?

https://www.aliexpress.com/item/4000052474056.html

Die zijn redelijk handig. Ik heb in eding een macro dat de hoogte vanzelf meet; dmv een potje waarvan je 1 maal de hoogte hebt bepaald; je jogged tot boven het werkstuk in x/y met de z zo hoog dat het potje ertussen past. Je activeert de macro en de Z zakt langzaam naar beneden net zo lang totdat het contact in het potje onderbroken wordt.

Andere mogelijkheid is om een los freesje van 6mm te pakken oid; de frees een mm of 5 boven het werkstuk zetten en dan de Z omhoog net zolang totdat het freesje eronder door rolt. Als je een klein straaltje lucht tegen de frees aan laat blazen heb je een mooie constante kracht op de frees en heb je beide handen vrij. Dit laatste werkt (als je gaan backlash op de Z hebt) op 0,01mm nauwkeurig.

een schuifmaat is gepruts. Krijg je niet nauwkeurig.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door motormuis »

je kan toch met de fijn instelling de diepte instellen en volgens de Manuel op 0,01 nauwkeurig
frees met het voelerplatje op het materiaal zetten weg gaan en dan met de fijn instelling de diepte instellen dit kan je dan ook in stappen doen
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door frans32 »

@Heren,

De BF20 is handbediening en geen cnc uitvoering.
Ik krijg het met de schuifmaat zeker wel op de jusite diepte.
Echter is het een hoop extra werk.

Als je de frees op je werkstuk op nul zet en dan daarna de diepte in gaat en je zou die
diepte in ene keer kunnen terug lezen dan scheelt dat heelveel handelingen.
en daar zoek ik dus een oplossing voor.

Mvg,

Frans
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door Kjelt »

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door Grafjan »

frans32 schreef: 20 jul 2020 13:39 @Heren,

De BF20 is handbediening en geen cnc uitvoering.
Ik krijg het met de schuifmaat zeker wel op de jusite diepte.
Echter is het een hoop extra werk.

Als je de frees op je werkstuk op nul zet en dan daarna de diepte in gaat en je zou die
diepte in ene keer kunnen terug lezen dan scheelt dat heelveel handelingen.
en daar zoek ik dus een oplossing voor.

Mvg,

Frans
Er zal toch wel een nonius met een schaalverdeling op zitten? Of snap ik het probleem niet?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door Grafjan »

Of verzet je de diepte met de pinole?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door Grafjan »

En ipv voeler maatje, gewoon een vloeipapiertje werkt ook prima. 0.03 mm dik (mascotte, rizla is iets dunner)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door serum »

Pak gewoon een ronde as die er onderdoor rolt. Nauwkeuriger dan een papiertje/voelermaat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door hfjbuis »

Mijn BF16 is handbediend en heeft een digitale diepte uitlezing. Als er echt weinig af moet <0.01, kijk ik op de dial. Als ik de slag te klein is (50 mm) dan kijk ik op de dial van de Z-as en tel daar de waarde van de digitale uitlezing bij op.
Nul stellen doe ik meestal op de bovenkant van het werkstuk met stil staande frees, soms op de parallel set als de "bodem" de referentie is. Alleen als de tafel de referentie is, gebruik ik een voelermaatje van 1 mm.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door Kars-cnc »

Mijn BF20 heeft wel de digitale uitlezing op de pinole, daarmee kan ik na nullen op het werkstuk wel een diepte op +/- 1 a 2 honderdste nauwkeurig frezen maar voor herhalende bewerkingen mis ik soms ook wel een diepteaanslag. Ik zie daar zelf ook nog geen eenvoudige mogelijkheid voor maar als er geen digitale uitlezing op de pinole zit zou ik zo denken dat dat (midden voor de spindel) de beste plek zou zijn.

De Z-as zelf gebruik ik nooit voor de diepte instelling. Ondanks dat er een DRO opzit is het bijna onmogelijk deze op 0.01mm in te stellen (bij mijn BF20 dan).
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 21 jul 2020 10:03 De Z-as zelf gebruik ik nooit voor de diepte instelling. Ondanks dat er een DRO opzit is het bijna onmogelijk deze op 0.01mm in te stellen (bij mijn BF20 dan).
Ik gebruik de Z-as ook alleen maar als de slag van de pinole te klein is. Ik draai de Z-as altijd naar boven op 0 (kom niet aan de stelring), zet de Z-as vast, zet dan de frees op het werkstuk/referentie en nul de digitale uitlezing, los de Z-as en draai hem hoger (altijd op een hele omwenteling) en zet hem weer vast.

Ik heb geen diepte aanslag maar gebruik hiervoor de digitale uitlezing. Ik maak ook maar zelden meer als enkel stuks.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door frans32 »

Beste Heren,

Bedankt allemaal voor jullie info.
Ik begrijp dat er wel meer leden zijn die dit ook ondervinden.
Bij mijn BF20 kan in inderdaad ook de pinole handmatig verstellen.

Ik zat zelf te denken om een digitale schuifmaat te monteren op de voorkant van de behuizing en dan het schuifdeel vast te maken met 2 shroefjes en een blokje op de pinole ring. de paarse ring die der zit op de BF20.
Ik zal me der in de vakantie is in verdiepen.

Bedankt voor jullie input allemaal.

Mvg,

Frans32
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: BF20 freesmachine diepte aanslag plaatsen ideeën!

Bericht door xander janssen »

Bij deze staat het display 90 graden gedraaid tov een schuifmaat.

Wel handig voor aflezen bij verticale opbouw.

https://www.hogetex.com/meten/linialen/ ... ouwliniaal

Heb er zelf zo ook gekocht, beugels voor opbouw zitten erbij.
Plaats reactie