Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door remon_v »

Leuk nog iemand met een MPCNC... mijne is echter iets kleiner, een werkbereik van ongeveer 460x300.
Trek je niks aan van het commentaar hier... ik heb mijn MPCNC nog geen jaar en in 1 opdracht terug verdiend. Natuurlijk wil ik een betere grotere CNC en die gaat er vast nog een keer komen, maar heb nu al veel geleerd. En er is zeker nog ruimte voor verbetering...
Hoe bevallen de staven? Ik ben ook aan het overwegen om de buitenste ring met staven te vervangen, i.p.v. holle.

Is hij klaar?
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door vincent1971 »

De afzeikclan is weer eens super actief hier. Alles wat niet aan HET superieure eigen cnc ontwerp *kuch kuch* voldoent wordt systematisch de grond ingeboord. Heb zelf een frankenbot cnc machine gebouwd en die voldoet uitstekend voor mijn eigen eisen. Ben nu een andere machine aan het bouwen en moet zeggen, eigen ervaring is goud waard.
Ik voor mij zou zeggen ga rustig verder met bouwen. Maak fouten, kom tot de ontdekking wat goed en slecht gaat. En vooral laat eens zien hoe het geworden is en deel je ervaringen. Succes.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door assink »

Tja, zwevende geleidingen zijn nu eenmaal gewoon niet de meest stabiele.
Bij een 3D printer gaat dat wel, omdat je geen krachten hebt door de verspaning. enkel de krachten van de verplaatsing.

Het cnczone ontwerp is wel een mooie, maar er zijn ook genoeg andere machines die ook goed werken.
Vind zelf de combinatie aluminium en stalen geleidingen al niet top, ivm werking. Maar niet iedereen heeft de middelen in huis om staal te bewerken.

Alle waar naar z'n geld uiteraard, dit kost gewoon vele malen minder dan een open source cnc.
Maar er kan voor het geld wat dit kost gewoon wat beters gebouwd worden dan dit als ik eerlijk mag zijn.
Ook in combinatie met 3D printen als men dat wil

Dit bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=MfYmT3Reoz4
RvD1
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2015 22:13

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door RvD1 »

Hoi mher,

Ik weet niet hoever je met jouw machine bent ondertussen, ik zie dat je al een tijdje niets hebt gedeeld. Jammer ik zag dat je enthousiast begonnen was maar begrijp het wel wanneer je geen zin meer hebt om nog iets te delen. Zijn al 3 pagina's verder in dit topic en het gaat meer over andere zaken dan jouw machine zelf. Misschien wil je nog jouw ervaringen delen? Is wellicht wel interessant voor een ieder die met het idee speelt om de MPCNC te gaan bouwen. Tip: Ergens ben ik trouwens een "Upgrade" tegen gekomen om de zijgeleiders te ondersteunen en hier een stuk speling eruit te halen. Weet niet meer zo snel waar ik dit zag maar als je het niet kunt vinden laat dan maar weten, ik zal dan nog even kijken of ik het weer vindt.

Succes met je project.
Plaats reactie