CNC Portaalfrees kit opbouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door Ballegooijen »

TIP.
Zorg dat de plaat waar je de machine op bouwt goed vlak ik waterpas ligt en vooral niet scheluw is!! Daar heb je tijdens de bouw veel plezier van maar voorkomt wellicht ook teleurstelling als je de machine gaat gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door serum »

Ballegooijen schreef: 05 jul 2020 17:44 TIP.
Zorg dat de plaat waar je de machine op bouwt goed vlak ik waterpas ligt en vooral niet scheluw is!! Daar heb je tijdens de bouw veel plezier van maar voorkomt wellicht ook teleurstelling als je de machine gaat gebruiken.
En zorg er daarnaast voor dat je je lineaire geleiders niet afklokt tegen het aluminium profiel. Dit is namelijk standaard zo krom als het maar kan. 0,5mm over 1 meter afwijking is nog keurig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 05 jul 2020 19:43 En zorg er daarnaast voor dat je je lineaire geleiders niet afklokt tegen het aluminium profiel. Dit is namelijk standaard zo krom als het maar kan. 0,5mm over 1 meter afwijking is nog keurig.
Misschien handig om er bij te vertellen hoe het dan wel moet er even vanuitgaande dat het bed van de frees ook niet kaarsrecht is ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door serum »

Met een rei. En wel in 2 richtingen.

Referentievlakken frezen op het profiel op een grotere machine is het meest praktisch. Als je het maar spanningsarm opspant en spanningsarm weet te monteren op de uiteindelijke basis.

'even een oppervlakte waterpas stellen en zorgen dat het niet scheluw is' is ook een hele uitdaging. Pak een machinewaterpas die 0,02/m nauwkeurig is en je komt een heel eind.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

Ik weet dat het allemaal recht uitlijnen een uitdaging zal zijn - een langere rei (straightedge) is al in bestelling, die van 900mm die ik voor m’n gitaren gebruik is net wat aan de korte kant. De ‘tafel’ waar het nu op staat is puur provisorisch. De frees zelf heeft getapte gaten voor stelvoeten om te levellen.

Ik sta wel open voor een dual-ballscrew drive optie, wel met de KO spindels binnen het frame; anders moet ik wel erg grote veranderingen maken. Hoewel ik genoeg gitaarbouwers ken die met deze machine naar tevredenheid commercieel werken. Ik neig er naar om het eerst draaiende te krijgen, eventuele add-on onderdelen kan ik dan makkelijker fabriceren. Wat is wijsheid met zo’n dual drive? Met tandriem koppelen, en een enkele motor? Twee losse motoren (en dan synchroon laten lopen, als dat betrouwbaar genoeg is). Voordeel voor houtbewerking zou ook zijn dat ik bredere werkstukken verticaal in het midden van de tafel zou kunnen monteren voor een zwaluwstaart freesopstelling.

Voor een enkele drivescrew zou ik voor 2010 gaan, maar 2x2010 lijkt me weer wat overkill. Eerst even proefmontage van de geleidingen denk ik. Dan in ik ook veel makkelijker een en ander opmeten.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door benkr »

Voor veruit de meeste hobby toepassingen is 1605 of 1610 een goede keuze, dikkere KO spindels hebben meer inertie en leveren dus een minder snel systeem op.

Soms zijn er afwegingen om toch dikkere spindels te kiezen, b.v. "ik heb deze liggen". maar ga anders voor zo dun mogelijk en dan is 16xx een goede keuze.
Als je ze moet gaan bestellen bedenk dan dat vrijwel alle KO spindels die uit China komen krom zijn op het moment dat ze bij jou thuis aankomen, en dat krom zijn beperkt je max. toerental echt heel veel. Probeer ze daarom bij een goed adres te bestellen, dat mag ook China zijn, maar beding dan wel heel duidelijk dat je rechte spindels wilt hebben en dat je ze anders op hun kosten retour mag sturen. Betaal ze met je creditcard of met PayPal, dan is de retourzending in heel veel gevallen verzekerd, kijk dat vooraf goed na.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

Ik heb een beetje zitten spelen in Fusion 360 (nog erg wennen voor mij, begin het langzaam aan te snappen). Ik denk er aan om een montagepunt voor twee servo's in een van de eindplaten te (laten) frezen zodat ze binnen het frame vallen, en daarop een tweetal HTD5 pulleys en timing belt te fixeren. Met ovale gaten en sleuven om de randriem op spanning te brengen. Aan de binnenkant dan twee KO spindels met FK15/FF15 (of BK15/BF15) fixed en floating ends. Dacht zelf aan de FK variant plat gemonteerd, met de moer in een gat binnen het eindstuk. En dan daaraan de pulley monteren met evt een spacer. Pulleys vallen dan wel buiten het frame, dus ik zal dat wel afdekken.

21376

21377

Wat ik me afvraag is of het zo 'stabiel' en sterk genoeg is - het vak moet ruimte bieden voor een 60 frame maat motor, dikte van het aluminium waar de moeren inzitten is dan 7mm, met een verzonken deel van 3.5-4mmmm (50mm diameter voor het ronde deel rondom de schacht, volgens spec sheets zou het 3mm moeten zijn, handig om hier speling in te houden of niet?). De schacht van de servo zou dan netto netto 23mm uit moeten steken. Moet voldoende zijn om een 15mm pulley op te monteren als ik het goed heb uitgemeten, al zal het laatste stukje niet helemaal door de as worden ondersteund als ik wat marge wil houden tussen de bouten om de boel vast te zetten en de pulley op de KO spindel. Positie wil ik precies uittekenen als ik de rails en gantry heb gemonteerd en kan uitmeten waar ik precies uit zou komen. Nu nog iemand in de buurt vinden die misschien kan helpen met het uitvoeren van de freeswerkzaamheden...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door serum »

Waar woon je?
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

serum schreef: 13 jul 2020 00:04Waar woon je?
Groningen.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door Oscar f1 »

mattia schreef: 12 jul 2020 20:11

21377

Wat ik me afvraag is of het zo 'stabiel' en sterk genoeg is -
Je kunt ook het gat door en door frezen,
en op de motor een plaat monteren.
Dan kun je de hele as van je motor benutten voor de tandriempulley.

21386
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door serum »

Oscar f1 schreef: 14 jul 2020 10:11
Je kunt ook het gat door en door frezen,
en op de motor een plaat monteren.
Dan kun je de hele as van je motor benutten voor de tandriempulley.
Als de motor vanaf deze kant gemonteerd wordt (waar ik vanuit ga) kan de motoras ook nagenoeg volledig benut worden.


Audiomanics woont meen ik in het hoge noorden. Neem eens contact met hem op voor het freeswerk
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

Zoals het nu uitgetekend is past de gehele pulley op de as, en inderdaad is dit de binnenkant van het frame waar de motor ingaat. Mijn vraag als houtbewerker met nul 'feeling' voor metaal vooral of een dikte van 5 of 7mm aluminium voldoende is voor montagedoeleinden van een 200w servomotor. Klein voordeel van zo'n opbouw is dat je automatisch de pulley en riem afdekt.

@serum dank voor de tip, ik stuur wel even een berichtje!
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

Iemand nog commentaar of een aluminium dikte van 5mm of 7mm zoals afgebeeld (dus een pocket in een grotere dikkere plaat) voldoende dik is voor een servo motor mount?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door serum »

Geen probleem. Volgens mij gebruik ik 5mm dikte in een 15mm plaat.
Plaats reactie