CNC Portaalfrees kit opbouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door benkr »

Ik denk zelfs 2mm, maar 3mm is zeker nog voldoende. Bedenk dat de motor bevestigingsgaten erg dicht bij de zijkanten zitten, dus de krachten worden erg snel overgenomen door het veel dikkere materiaal.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door elvis3 »

21396
21394
21395

Ik heb het ook zo gedaan, maar dan in staal.
De zaak moet natuurlijk nog wel verzonken worden
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

Top, dank mannen!
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

Zo, eindelijk tijd gehad om de geleidingen even 'droog' te monteren (niet precies uitgelijnd, hoewel de Y en Z assen wel vlakke gefreesde gleuven/randen hebben, dus die zitten er vrij goed in zonder veel moeite):

21404

21406

21405

Morgen even uitmeten waar de spindels en motoren voor de X as (onder de tafel) zouden moeten. Enige waar ik nu wat vraagtekens bij heb is het montagesysteem van de KO spindels - de 'fixed' kant is door de maker van deze machine zelf ontworpen, er zit een breed (dubbele?) lager in een lagerhuis, maar het enige dat deze op z'n plek houd is de flex koppeling. Dus geen standaard FK/BK type montage met een moer om het vast te zetten. Aan de andere kant zit een lager met een C clipje vast (floating). De aandrijfas is ook erg kort, dus direct drive is volgens mij met deze assen de enige optie; zat er aan te denken om in ieder geval voor de Y as een pulley te monteren, maar dat wordt zo wel erg uitdagend. Er is wel een (reverse thread?) getapt - is er een manier om dit ander vast te zetten en een 'verlengstuk' te monteren zodat een pulley er wel op kan? Of beter om toch een nieuwe KO spindel te kopen als ik dat zou willen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door Ballegooijen »

Doe je maar 1 KO spindel voor de Y richting? En ben je dan niet bang dat de brug scheef gaat trekken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door serum »

Ik sta wel open voor een dual-ballscrew drive optie, wel met de KO spindels binnen het frame; anders moet ik wel erg grote veranderingen maken. Hoewel ik genoeg gitaarbouwers ken die met deze machine naar tevredenheid commercieel werken. Ik neig er naar om het eerst draaiende te krijgen, eventuele add-on onderdelen kan ik dan makkelijker fabriceren. Wat is wijsheid met zo’n dual drive? Met tandriem koppelen, en een enkele motor? Twee losse motoren (en dan synchroon laten lopen, als dat betrouwbaar genoeg is). Voordeel voor houtbewerking zou ook zijn dat ik bredere werkstukken verticaal in het midden van de tafel zou kunnen monteren voor een zwaluwstaart freesopstelling.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door Ballegooijen »

Oei, overheen gelezen ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

Volgende vraag: de montageblokken. Als ik het goed heb begrepen kunnen de FK/FF blokken in beide richtingen gemonteerd worden. Voor mij zou het optimaal uitkomen als ze beiden niet verzonken hoeven te worden, om zo een beetje speling voor uit uitlijnen te behouden. Alleen zijn beide blokken duidelijk ontworpen om andersom te monteren, vlakke kanten naar binnen, flens verzonken in een gat, met bouten vanaf de vlakke kant gemonteerd in verzonken gaten. Dit komt qua maten aan de FK kant voor mij in ieder geval niet goed uit met montage van een tandwiel (steekt dan teveel uit). Ik kan niet echt een reden verzinnen waarom je de flens per se verzonken zou moeten worden. De BK blokken lijken wel ook gaten te hebben voor vlakke montage, maar kan niet vinden of die ook beide kanten op gemonteerd kunnen worden. Gezien het binnenwerk volstrekt symmetrisch lijkt op de tekenen zou ik niet kunnen verzinnen waarom het niet zou kunnen.

Dus mijn voorstel is zoals op onderstaande plaatje:
21409

En niet zoals op dit plaatje, hoewel de floating kant evt wel zou zou kunnen, wel iets netter weggewerkt:
21408

Als ik die knoop doorgehakt heb kan ik de KO's optekenen en bestellen. Is er een reden om het zo te doen, behalve dat het niet 'standaard' is?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ze ook zoals links op het bovenste plaatje gemonteerd. Ik heb dan wel een kamer in de plaat gefreesd zodat het lager 5 mm verzonken is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door serum »

De gefixeerde kant is bij mijn weten niet geschikt/bedoeld om andersom gemonteerd te worden; het referentievlak zit achterop. Die voorkant is niet bedoeld om op gemonteerd te worden. Daarnaast zitten de potgaten ook aan de andere kant.

Gaat het? vast. Je kan je autobanden ook monteren tegen de draairichting in. Is het optimaal? Nee. Ik zou het persoonlijk niet doen.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

Hmm. Dan moet er een spacer tussen, wil ik alles makkelijk uitlijnen.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

…en toen waren we een jaar verder, en nog steeds in de opbouw fase. Lastig met Corona en in de zorg werken en kinderen krijgen om je frees project af te maken. Inmiddels iets meer tijd en wat geld bij elkaar, knopen doorgehakt.

Het worden Delta servos van 400w (lekker overkill, zijn er komende week), dubbel op de Y, met 2:1 overbrenging. Eding 720 board. Teknomotor 2.2kw spindle.

Enige twijfel is bij mij nog de spoed voor de kogelomloop spindles. Heb besloten om deze toch te vervangen, gezien de keuze voor de aandrijving. Op een ander forum zijn een paar mensen die een 2020 voor de Y aanraden. Alternatief zou 2010 zijn.

Met 20mm schroeven op die lengte zit ik op een critical speed van 2000rpm. Zelfs met 2:1 nog binnen de range voor de servos (optimum tot 3000, gaat tot 5000 rpm). Met spoed 10 dus 20m/min, spoed 20 40m/min.

Ik heb hier alleen nul feeling voor - wat is ‘genoeg’. Ik twijfel eerlijk gezegd of het Alu frame van de frees op deze afmetingen 40m/min überhaupt aan kan. Wel van enkele gitaarbouwers gehoord dat ze hun finishing passes wel geregeld op ~15 m/min draaien, en soms sneller zouden willen.

Qua accuraatheid maak ik niet echt zorgen (hout, 17bit encoders, zal wel lukken). Qua acceleratie misschien juist meer, omdat mijn gevoel zegt dat dit wellicht belangrijker is dan topsnelheden.

Dus reality check: beter dubbel 2010 dan 2020 van ~1200cm lang op een aluminium frame.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door P1-Engineering »

Hangt natuurlijk een beetje af van de producten die je wilt maken, maar ik denk dat er een grotere tijdswinst te behalen valt met een ATC spindle dan met 20 meter per minuut proberen te frezen. Ook al is het in het begin een handmatige wissel, maar ook dat is een kwestie van een paar seconde als je niet elke keer hoeft in te meten.

En inderdaad zal de acceleratie een veel grotere impact hebben, of je moet veel rechte stukken hebben.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: CNC Portaalfrees kit opbouwen

Bericht door mattia »

P1-Engineering schreef: 23 aug 2021 18:00 Hangt natuurlijk een beetje af van de producten die je wilt maken, maar ik denk dat er een grotere tijdswinst te behalen valt met een ATC spindle dan met 20 meter per minuut proberen te frezen. Ook al is het in het begin een handmatige wissel, maar ook dat is een kwestie van een paar seconde als je niet elke keer hoeft in te meten.

En inderdaad zal de acceleratie een veel grotere impact hebben, of je moet veel rechte stukken hebben.
Vooral gitaren - dus vaak 3D vormen. Voor hobby. En misschien wat 3D en V-carving. Punt qua kosten is dat het verschil in prijs tussen 2010 en 2020 nihil is vergeleken met een MTC vs ATC Teknomotor…
Plaats reactie