Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door TomVreugdenhil »

benkr schreef: 27 mei 2020 22:59
Ook zou ik de HF-spindel van mijn huidige stepcraft kunnen gebruiken, maar dat is mijn laatste keuze
Heb je die StepCraft HF spindels wel eens van binnen bekeken?
Dat is inderdaad zo'n modelbouw ding, en ook de regelaar is zo'n ESC dus waarom niet die gebruiken als je die toch hebt liggen, slechter kan het niet worden denk ik dan.
En zo'n Chinese HF spindel is wellicht toch wat te veel voor je machine.
Ik heb mijn stepcraft spindel nog nooit open gehaald, hij werkt perfect. Ik vind het alleen fijner om de stepcraft compleet te houden, hij staat ingebouwd dus loshalen gaat niet 1,2,3. Daarnaast vind ik het ook heel leuk om dingen te maken, dus een spindel bouwen die achteraf toch niet goed werkt is een positief leermomentje :lol: . En mocht het voor dit kleine formaat CNC-machine toch werken, dan heb ik een leuk idee werkelijkheid gemaakt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door diepchess »

In wat zaakjes in Duitsland bieden ze mechatron aan.

Als je voor niet zoveel horse power gaat kun je zo'n mechatron van 1 paardekracht kopen. Die wegen bijna niks. Is je machine ontwerpen stuk simpeler. Watergekoeld voor 2.5 kilo zeg ik. De GDK58 constant torque 1 paardekracht die ik hier heb is 3.2 kilo.

Kwestie van goede electronica erbij die op lage rpm's nog veel torque levert.
TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door TomVreugdenhil »

Hallo Allen,

De tentamens zijn voorbij en ik kon weer aan het werk voor mijn 'Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie'. Het bed is inmiddels af en alle assen bewegen goed en de limitswitches werken. De constructie is echt enorm stijf en valt absoluut niet tegen. Ook staat de machine nu op 3D geprinte rubberen dopjes wat trillingen verminderd.
De motor is de volgende klus en ik hoop in de komende weken wat pakketjes te ontvangen om hiermee verder te gaan.
Zoals gewoonlijk staan hoge resolutie afbeeldingen en een video van de homing-cycle in de drive: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

21374
21375
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door xander janssen »

Zier er inderdaad degelijk uit. Ookmooimet due kleurstelling zwart/wit.

Uit ervaring weet ik dat trespa behoorlijk uitzet/krimpt bij temperatuurwisselingen. Hou je daar nog bewust rekening mee bij de constructie?
TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door TomVreugdenhil »

xander janssen schreef: 12 jul 2020 13:48 Zier er inderdaad degelijk uit. Ookmooimet due kleurstelling zwart/wit.

Uit ervaring weet ik dat trespa behoorlijk uitzet/krimpt bij temperatuurwisselingen. Hou je daar nog bewust rekening mee bij de constructie?
Bedankt, de kleuren zijn inderdaad mooier dan ik gedacht had. Ik wist niet dat uitzetting een grote factor was, dus goed dat je het zegt. Daarentegen staat de machine altijd bij kamertemperatuur en zijn de temperatuurveranderingen echt minimaal dus verwacht er geen last van te hebben.
Plaats reactie