Multiplex CNC > V2 wordt van aluminium!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Multiplex CNC > V2 wordt van aluminium!

Bericht door sjefke1993 »

Dag luitjes, na intensief browsen en lurken is dit mijn eerste post, en gelijk het begin van een lopend project dat hopelijk regelmatig geupdate wordt.

Het project: Een CNC machine uit multiplex, volledig eigen ontwerp met een Makita rtc0700 router. Omdat jullie natuurlijk graag plaatjes zien heb ik ze hier voor jullie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien is het ontwerp nog in een behoorlijk vroeg stadium. Het doel van dit hele project is om een werkende machine te krijgen voor een lage prijs, vandaar dat de besturing door een Arduino Uno wordt geregeld met GRBL en het frame van Multiplex wordt gemaakt. Als de machine dan uiteindelijk werkt kan ik kijken welke upgrades de meeste impact zullen hebben.

Uprights voor de Y-as zijn twee verlijmde platen multiplex, de gantry voor de X-as zijn 5 verlijmde platen en het gehele frame/bed is een torsie box van platen. De zijkanten waar de geleiding tegenaan komt zijn twee verlijmde platen om zo te zorgen dat de geleiding lekker goed vast zit.

Aandrijving wordt verzorgd door een T10x15 tandriem op de Y-as, en voor de X en Z as komen hier kogelomloopspindels voor.

Ik hoop dat ik binnenkort nog meer voortgang kan tonen, en in de tussentijd ben ik benieuwd naar wat jullie ervan vinden! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door sjefke1993 op 10 jan 2021 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Welkom en gefeliciteerd, zelfs het plaatsen van foto's is de eerste keer gelukt. Dus dan moet de rest ook wel goedkomen. (lijkt wel of het een virus is, gister ook al een nieuw bericht gelijk met foto) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door keesfrees »

De plaatjes staan ergens anders . . . .
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 09 mei 2020 13:43 De plaatjes staan ergens anders . . . .
Moet je niet te streng worden Kees, er staan tenminste plaatjes. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door sjefke1993 »

Ik plaats deze foto's op meerdere fora dus dan is het handiger om ze allemaal op een plek te uploaden ipv op elk forum opnieuw :mrgreen:

Maar buiten dat is er ook progress! De aandrijving van de Y-as is verplaatst en de hele z-as staat grotendeels op de tekening.

Een puntje waar ik momenteel nog mee worstel is het spanmechanisme van de tandriem voor de Y-as, nu heb ik ze gewoon los geklemd en span ik ze met spierkracht aan en dan zet ik ze vast. Ik kan wel een mechanisme tekenen dat ik de riem span met een M8 bout, maar is dat wel nodig?

Puntje twee is het toepassen van Inserts in multiplex, heeft iemand hier ervaring mee / tips voor? Ik wil ze her en der gebruiken maar ik ben bang dat ze meedraaien / eruit scheuren, zowel recht in het vlak als in de kopse kant van de plaat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou de geleiding van de Z af net andersom doen. Dus de lagerblokken op de achterplaat en de rail op de voorste plaat. Dat maakt je plaat waar de spindel op zit een stuk stijver.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door Grafjan »

Ik heb voor Björnski zeskantjes in een plaat gefreesd, zodat hij er m8 moeren in kon lijmen. Misschien is dat een idee?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door K.J. »

Een leuke en betaalbare machine. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door Tonybryden »

Leuk topic om te volgen😊.
Blijf vooral veel foto’s plaatsen van de bouw.
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door sjefke1993 »

Meer progress, met plaatjes!

Ik wilde een idee krijgen van hoe sterk de gantry nou is, dus heb ik er maar even een ruwe FEM berekening van gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

In beide afbeeldingen is de gantry belast met 300N, eerst in de Y-richting en daarna in de X-richting. (Z-richting vind ik niet zo interessant). Zo te zien valt de vervorming reuze mee! Althans vanuit de stijf verbonden delen. Waarschijnlijk dat de geleidingen en de aandrijvingen wat speling met zich meebrengen, wat ik pas weet als alles in mekaar zit en ik kan testen.

Multiplex materiaaldata komt hiervandaan: Plywood

Wel is me geattendeerd dat een tandriemschijf met een effectieve diameter van 38mm een snelheid van 120mm per omwenteling met zich meebrengt, iets teveel dus :shock:. Dus daar komt een vertraging nog op, en de gantry uprights worden nog wat verstevigd. Ik zoek nog een webshopje voor tandriemen en wielen, hebben jullie nog fijne adresjes?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat geeft tenminste een indruk.
Maar volgens mij heb je marsepein ingevoerd. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2020 18:16 Dat geeft tenminste een indruk.
Maar volgens mij heb je marsepein ingevoerd. :lol:
Het is een prima simulatie.

Het is multiplex - in die richting factor 50+ minder stijf dan staal en van staal zou je zo iets ook niet zo snel bouwen op die manier.

Met multiplex is voordeel juist dat je heel dikke brug kunt bouwen op soortgelijke manier als het bed met een torsiebox type constructie maar dan een staande die 't stijf houdt in de Y-richting..

0.2mm is behoorlijke afwijking voor 300N.

Ter vergelijking ik ga uit van orde grootte 0.001mm doorbuiging bij 1200N belasting bij het door mij geposte ontwerpje in progress als belasting op het Epoxygraniet als stijfheidseis. Wat over de X-as daar beweegt bij mij is al ver boven de 60 kilo naar ik vrees tegen de 70. Dan is marge maar 50 kilo dus (grofweg) bij 1200N.

Niet op het ding leunen dus als hij freest (want dan komt er nog een paar duizend Newton bij).

Natuurlijk zijn er tig zaken die afwijkingen gaan geven - vooral de kwaliteit van de componenten - maar de constructie is fijn om redelijk stijf te hebben. Met multiplex moet dat kunnen lukken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door audiomanics »

sjefke1993 schreef: 11 mei 2020 15:33 nu heb ik ze gewoon los geklemd en span ik ze met spierkracht aan en dan zet ik ze vast.
Als ik het voor het zeggen had, zou ik zeggen dat spierkracht ruim voldoende en misschien zelfs teveel: de motoren vinden dwarskrachten echt niet fijn. Ze gaan enorm zwaar lopen en wat wil je er mee bereiken? dat kleine beetje meer spanning scheelt misschien een paar duizendsten van een mm backlash.. De tanden zullen nu al niet overspringen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: Multiplex CNC disaster in progress

Bericht door sjefke1993 »

diepchess schreef: 15 mei 2020 00:13
hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2020 18:16 Dat geeft tenminste een indruk.
Maar volgens mij heb je marsepein ingevoerd. :lol:
Het is een prima simulatie.

Het is multiplex - in die richting factor 50+ minder stijf dan staal en van staal zou je zo iets ook niet zo snel bouwen op die manier.

Met multiplex is voordeel juist dat je heel dikke brug kunt bouwen op soortgelijke manier als het bed met een torsiebox type constructie maar dan een staande die 't stijf houdt in de Y-richting..

0.2mm is behoorlijke afwijking voor 300N.

Ter vergelijking ik ga uit van orde grootte 0.001mm doorbuiging bij 1200N belasting bij het door mij geposte ontwerpje in progress als belasting op het Epoxygraniet als stijfheidseis. Wat over de X-as daar beweegt bij mij is al ver boven de 60 kilo naar ik vrees tegen de 70. Dan is marge maar 50 kilo dus (grofweg) bij 1200N.
Ik verwacht (eigenlijk hoop) dat de uiteindelijke vervorming wel wat kleiner is dan 0.2 mm. In de simulatie heb ik de rails als volledig aluminium beschouwd, terwijl die deels aluminium / RVS zijn, wat ook weer extra stijfheid met zich meebrengt.

Naar verwachting zal de grootste afwijking komen uit de aandrijving om de y-as, door de constructie van de motor ophanging. Gelukkig heb ik nog een 1605 kogelomloopschroef liggen waarvan ik er nog een wil halen om zo de y-as aan te drijven.

Jouw belasting van 1200N, is dat alleen van de snij krachten, en in welk materiaal is dat?

Zelf ben ik ervan uitgegaan dat 300N toch wel de max is bij het snijden van hout, en zelfs dan met een ruime marge.
Plaats reactie