Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door xander janssen »

Linde gaat ook. Is vooral zaak om een traag groeiende soort (loofboom ipv naaldboom) te nemen. Dat geeft een mooie fijne structuur van jaarringen. Hierdoor kun je zeer fijne details aanbrengen. Meestal is een traaggroeier helaas ook harder. De voedingssnelheid van je frees zal dus naar beneden moeten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door serum »

Beuken freest erg mooi.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Ga morgen bij een vriend wat mooie stukjes ophalen en dan 's middags weer eens wat maken.
Of dezelfde nog eens maar dan groter!
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Gisteren wat mooie afvalstukjes hout bij een vriend opgehaald en gisteravond en vanmiddag weer een leuke STL gefreesd.
Beetje pech met de klemmen, ik kwam er achter dat 1 klem toch wel in de weg ging zitten als ik het laatste stuk zou gaan frezen, dus klem eraf en lager gemaakt zodat hij tegen het blok aandrukte en niet meer OP het blok drukte.
Helaas zou met dat verderop in de problemen brengen. Job doorgestart, liep als een tierelier. wel ging er meer af in de finishing fase (3.6mm ipv 1.6) doordat ik in de software voor de roughing had gekozen voor een 2mm overlaten boven het werkstuk (dat moest dus eerst weg). Echter was ik verschillende dingen in de finishing aan het proberen, heb ik de dag erna de finishing gedaan en ben toen vergeten te zeggen dat die 2mm erboven moest blijven, hij ging dus gewoon lekker 3.6mm in een keer weghalen met dat ielig dunne freesje (1mm diameter). Maar wonder boven wonder ging dat prima. totdat ik 2 problemen ontdekte: 1e was dat de klem het werkstuk niet goed vast hield en het was 1.5mm opgeschoven.
Had ik dat door laten frezen was de rand om het werkstuk heen ook super schuin geweest, dus ik toch maar terug gedrukt (dat is natuurlijk in het werk te zien als een lelijke sprong).
Echter kwam ik er ook achter dat ik het hout met de klem erop, goed naar beneden had gedrukt en dat het een beetje krom liep, dus er zat nu wel 3mm kier onder het laatste stuk. dat betekent dus dat de frees in het laatste stuk veel meer materiaal weg moet nemen (mijn werkstuk loopt dus nu schuin af....). Tenslotte liep tussendoor toch opeens een keer die smoothstepper vast ofzo. USB error. Had dat laatst ook toen dacht ik dat het aan de slaapstand lag, alles op uitgezet, geen USB in slaapstand, geen suspend, alles aan. Maar helaas vanmiddag op 2/3e toch weer problemen, super ruk en met het PA scherm had ik ernstig moeite Mach3 weer te herstarten vanaf de regel dat ie vastgelopen was *(regel 241371!)
Gelukkig had ik voor het nullen van X-Y gisteren bij de roughing fase de x en y coordinaten opgeschreen. Dus uiteindelijk originele mach3 scherm geladen machine opnieuw gehomed want was versprongen, toen op de goede positie gezet en weer x en y op 0 gezet. toen de z opnieuw genulled met mijn probe. superblij mee, toen in het oorspronkelijke scherm start from gedaan (waarom dat nu niet meer in het PA scherm ging weet ik niet, want gisteren toen hij vastliep bij het roughen kreeg ik hem wel weer aan de gang maar goed...) regel opgezocht. Start From here. Spindle opgestart en ging keurig verder. Waarom hij die FTDI error geeft na een paar uur weet ik niet ?
Is wel jammer, wellicht als de koeling aanspringt, dat dat stoort ? In de kast gebruikt ik een usb kabel met ferriet kernen, wellicht moet ik dat ook gebruiken voor de kabel naar de besturingskast toe ?

En wellicht dan toch ook een keer de kabel paren van de steppers twisten (nog niet gedaan).

Hoe dan ook , ik was om 12 uur begonnen, het zou volgens aspire 7 uur duren, maar mijn eigen berekening kwam meer op 4 uur uit. met alle tegenslag was ik uiteindelijk om 17.30u klaar maar dit is dan het resultaat van mijn 2e werkstukje in een stukje Notenhout (volgens mij).

Tips welkom, ook vooral hoe ik een afgebroken job misschien makkelijker kan laten doorgaan ?
Wat ik nu merkte is dat na opstart mach3 opeens 301.200 en 640.444 aangaf na herstart (de plek waar ik x en y op 0 zette). Dus dan deed ik maar homen en dan gaf ik een G0 X-301.200 en een G0 Y-640.444 en als ie dat gedaan had deed ik x en y zero'en, daarna met de sensor de Z opnieuw en dan opnieuw starten. Wellicht kan het makkelijker ?

Hier mijn werkstukje gemaakt voor mijn moeder:

Roughing fase (4mm Bolkopfrees)
21323

Finishing pass (1mm taps toelopende bolkopfreesje)
Let op de verstelde klem t.o.v. de foto boven.
21322

Eindresultaat:
21324
Laatst gewijzigd door hobbybob op 28 jun 2020 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door TomAndKobus »

Heel mooi hoor. Knap werk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Ballegooijen »

Wat je ook kan overwegen is om het te frezen blok vast te zetten op b.v. een groter stuk MDF of andere plaat. Vervolgens kun je die plaat dan makkelijk vastzetten met kikkers op je bed.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Dankjewel voor deze slimme tip, dat was een betere optie geweest!
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door xander janssen »

Gezien alle problemen, een heel mooi resultaat.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Ballegooijen »

hobbybob schreef: 30 jun 2020 14:00 Dankjewel voor deze slimme tip, dat was een betere optie geweest!
Je kunt het blok op een plaat lijmen. Gebruik dan gewone witte houtlijm en doe er een krant tussen. Het zit dan muurvast tijdens het frezen. Als je klaar bent even een beitel tussen de naad en met 1 tik is het los!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Wat een wereld tip! Ik ga het bij het volgende dingetje dat ik ga frezen proberen. dat klinkt heel makkelijk.
stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door stevenFF »

Ballegooijen schreef: 30 jun 2020 18:49
hobbybob schreef: 30 jun 2020 14:00 Dankjewel voor deze slimme tip, dat was een betere optie geweest!
Je kunt het blok op een plaat lijmen. Gebruik dan gewone witte houtlijm en doe er een krant tussen. Het zit dan muurvast tijdens het frezen. Als je klaar bent even een beitel tussen de naad en met 1 tik is het los!
Dit is een handige meubelmakers truc inderdaad, er is alleen één kanttekening: geen krant maar een A4'tje. de inkt uit de krant trekt door het vocht uit je houtlijm vaak in je hout, als dit een zichtzijde is kan je je lens schuren om het daarna weg te krijgen. Kortom, schoon / glad printervelletje tweezijdig inlijmen en er tussen stoppen.

Ook moet je goed opletten want die klap met je hamer kan in theorie ook door je freesbewerking komen. Dus zorg voor een groot genoeg oppervlak wat je verlijmd t.o.v. de kracht die op dat blokje komt te staan.
Plaats reactie