Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door benkr »

De min van alle voedingen aan elkaar hangen is denk ik toch wel goed, als je dan een probleem krijgt zit er denk ik ergens anders iets niet goed.
Verder zou ik de voedingslijnen van de stepperdrivers en zeker die van de spindeldriver ieder afzonderlijk in elkaar twisten, dat verminderd storingen in het algemeen.
Ook zou ik zeker de uitgangsdraden van de spindeldriver afschermen, dat is echt een storingsbron van jewelste.
De motordraden van de steppers ook weer de A+ en A-, en de B+ en B- twisten en zo mogelijk ze uit de buurt houden van draden met stuursignalen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Kjelt »

Is die vfd goed aangesloten?
Ik kan het niet goed zien maar het lijkt net alsof de U niet is aangesloten en er bij het contact naast de L en N een NC staat ? ( not connect) maar nogmaals kan het niet goed zien.
Waar zit je steraarde aansluiting en zit deze ook hard op de metalen backplate vd kast geschroefd? Zorg ook dat je motorkabel afgeschermd is en de mantel vlakbij de vfd hard aan aarde ligt liefst met een mantelaardklem.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

benkr schreef: 07 jun 2020 00:55 De min van alle voedingen aan elkaar hangen is denk ik toch wel goed, als je dan een probleem krijgt zit er denk ik ergens anders iets niet goed.
Verder zou ik de voedingslijnen van de stepperdrivers en zeker die van de spindeldriver ieder afzonderlijk in elkaar twisten, dat verminderd storingen in het algemeen.
Ook zou ik zeker de uitgangsdraden van de spindeldriver afschermen, dat is echt een storingsbron van jewelste.
De motordraden van de steppers ook weer de A+ en A-, en de B+ en B- twisten en zo mogelijk ze uit de buurt houden van draden met stuursignalen.
Ik zal alle draden gaan twisten. Dank voor de tip. Ik had al waar de stuursignalen van de spindle driver en de stappenmotoren elkaar kruisten netjes exact laten kruisen en niet langs elkaar laten lopen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Kjelt schreef: 07 jun 2020 01:06 Is die vfd goed aangesloten?
Ik kan het niet goed zien maar het lijkt net alsof de U niet is aangesloten en er bij het contact naast de L en N een NC staat ? ( not connect) maar nogmaals kan het niet goed zien.
Waar zit je steraarde aansluiting en zit deze ook hard op de metalen backplate vd kast geschroefd? Zorg ook dat je motorkabel afgeschermd is en de mantel vlakbij de vfd hard aan aarde ligt liefst met een mantelaardklem.
Dank, ik had er gisteren redelijk genoeg van en begon ook niet goed op te letten getuige je post. Had de spindle nog helemaal niet aangehad, maar super bedankt had het nog helemaal niet gezien.
Ik heb 1 centraal aardpunt gemaakt aan de kast, er zat al zo'n mooi schroefdopje in de kast geperst, daar heb ik de randaarde aan verbonden. Aan de buiten kant zit ook een busje daar wil ik de aarde die ik aan de spindle heb gemaakt (leek me gewoon een fijn idee om randaarde op een spindle te hebben waar water en electriciteit zo dicht bij elkaar zitten. Had het dus zelf niet gezien maar uitermate bedankt.

Maar ik had dus vandaag weer, WEER, ruzie met die eindstops. Ik word gek ervan. Nu heb ik ze eraf gesloopt ik denk hoe makkelijk kan het zijn gewoon een mooie mechanische eindstop switch.
Heb dus 5v van de voeding naar die switch lopen, terug naar de ingang, zo mooi heb ik het nog nooit gehad, 5V in rust als ie niet op de eindstop staat, 0,625 als hij wel op de eindstop staat.
Helemaal blij. Maar nog zag ik ze knipperen. Heb dus de debounce limit op 1000x40uS gezet. Het lijkt minder, maar af en toe knippert ie. Ik wordt hier echt heel triest van. Wat is dit nu weer?

En als ik ga homen (met de hand op de reset knop in Mach3) loopt de z-as netjes omhoog, hoor ik klik maar gaat ie niet uit. Wat heb ik nu weer verkeerd gedaan ? Ik zie het lampje op de controller uit gaan, zie het lampje in Mach 3 (Alt-7 diagnostics) aangaan. Ook als ik hem met de hand indruk. Ga ik homen, niets. Heb de switches op Active LOW ingesteld. Er loopt altijd 5V heen en bij maken contact, zakt dat naar 0.625V. Dat lijkt me nul. Waarom stopt de as dan niet ?

Ik wordt hier zo moe van:
Alles op de grond met mijn eigen homeswitch printje : werkt perfect.
Alles in de kast met home switch printje: werkt niet goed.
Alles in de kast met gewoon het simpelst van het simpelste, alle spanningen meten goed, waarom stopt Mach3 dan niet die assen?

Ik heb nog geen spindle draaien, de enige stappen motor die loopt is de z-as.

Ga maar weer pinouts vergelijken tussen de 2 computers. Maar ze staan gelijk. Waarom snapt mach3 het nu niet, wat doe ik fout ?
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

En ook de schakelaar voor bijv. de Z-as niet of active low zetten maar vinkje uit en dan de schakelaar precies andersom (0V en als er contact is 5V) lijkt niet te baten.
Tevens de X- Y- en Z- home op een andere port/pin combinatie. Mocht niet baten. Hij wil gewoon niet de Home schakelaars zien. Wat gaat er mis, waarom detecteert Mach3 de home schakelaars niet meer ?
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Nou het werkt, hele weekend herinstallaties, kabeltje erbij *(massa van voeding naar controller), 5v voor de eindstops uit de voeding, 5V voor eindstops vanaf 5V breakoutboard.
Inductieve schakelaars, vervangen door mechanische (ik dacht lekker simpel). nog steeds niet werken.

uiteindelijk mach3 voor de 3e keer geinstalleerd (zou daar die 3 voor staan ;-) ?) en uit pure nijd de config file van de andere computer (waarop het ooit wel werkte toen alles los op de grond lag).
BAM! raak, meteen werken.
Wat het nu was ? Geen idee, hopelijk kan iemand met verstand van MACH3 en XML files me dat eens uitleggen, ergens moet iets anders staan wat maakt dat het nu werkt.
Zojuist alles uitgezet, straks na een uurtje nog eens kijken of alles het nog doet, zo ja, kan ik beginnen de garage voorbereiden en dan gaat dit langzaam die kant op.
Dan kan ik eindelijk, eindelijk leren frezen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Yes! YES! Hij doet het, aan allen die ik afgelopen maanden heb bestookt, dank voor al jullie hulp.
Van tips hoe de coolleidingen te laten lopen (via scharnier-arm) tot de issues met de inductieve eindstops (wat uiteindelijk gewoon een xml config probleempje bleek, maar toen had ik hem al omgebouwd naar "normale" schakelaars.
Van die issues met de spindle tot het twisten van de stepperdriver kabels.

Ik had alleen nog wat issues met de Estop, ik had gewoon van de C25 breakout 5V gepakt en die naar de estop gedaan en toen terug naar port1 pin 10, en active low.
Nou dan ging toch weer het bord op hol telkens meldingen dat er niets op de USB poort gevonden kon worden, gekke time outs etc. Haalde ik het los werkte het perfect, maar heb ik dus geen fysieke Estop.
Dat moet ik dus nog even wat op bedenken, heb nu een estop van mijn laserprojectoren waarmee ik hard de 220V naar de besturingskast en spindle afbreek, niet het netste, maar beter iets dan niets!

Wel wilde ik vanmiddag nou perse toch eens een stukje frezen. Waarbij ik in mijn werkkamer al een balkje vuren voorzien had van de naam AluMillium, wilde ik als eerste "echte" werkje toch eens proberen om (ook weer met tips hier van het forum) een stl file van een compass die ik al heel lang wilde frezen, eens in het klein (100mm rond) proberen te frezen uit een vuren balk (lekker zacht, kan altijd nog eens uit echt mooi hout).
Heb dus in eerst een roughing pass uitgerekend met een 4mm bolkop freesje en de uiteindelijk finishing is een 1m taps toelopende ballnose (r0.5). Het ontwerp is 100mm rond en bijna 14mm diep.
Heb goed gekeken naar Mark Lindsay op Youtube hoe ik dat het beste kon doen, vooraf gezero'd met mijn nieuwe Mach3 scherm (Physics Anonymous) met ingebouwd probe script en speciaal voor touchscreen.
Superblij en ja het kan vast allemaal beter en mooier, kom maar op met jullie tips en tricks, maar ik ben supertrots dat ik een stukje hout heb kunnen omtoveren tot een klein kunstwerkje met mijn eigen gebouwde frees van Trespa en aluminium ;-)

Heb er wat fotootjes van gemaakt voor jullie lees- en kijkplezier, op- of aanmerkingen welkom, dit is mijn verslag.

De machine voor het laatst getest, klaar voor transport naar de garage.
21241

Tafel op zijn plek, beugel voor touchscreen gemonteerd.
Onder de pootjes heb ik met de lasercutter uit ondervloerenspul voor laminaat vierkantjes gesneden die onder en om de poten passen. Aangezien mijn garage aan het eind behoorlijk omhoog liep, heb ik vierkantjes aan de muurkant weggehaald en bij de voorzijde eronder gelegd, tafel stond toen helemaal waterpas in alle richtingen en acoustisch ontkoppeld van de vloer. Ook raakt de tafel geen enkele muur, dus geen bonk of freesmotor geluiden worden doorgegeven aan de muren.
21242

Machine geplaatst op de tafel.
21244

Touchscreen gemonteerd op de beugel, pc'tje in het speciale vakje voor geplaatst.
21245

Met een 4mm bolkopje ruwfrezen. Nu snap ik waarom het zo heet want met het zachte vuren ziet het er echt afgeknabbeld uit ;-)
Oorspronkelijk had ik de snelheid heel voorzichtig op 15mm/s gezet, tijdens het frezen heb ik dit opgeschroefd naar 1530mm/min (dus 25 en een beetje mm / sec). Ging prima.

21236

Na 20min was ik per 2mm tot 13mm laag gegaan, om het oorspronkelijke ontwerp van 100mm had ik een vector heen getekend met aan de buitenkant nog een extra pass van de dikte van de frees, zodoende had mijn tapered ballnose straks de ruimte om te bewegen en zou hij niet tegen de zijkanten aan botsen.
21237

Even een fotootje van mijn mooie Physics Anonymous Mach3 scherm, met probing en uitgebreide diagnostics.
Je kan hem hier gratis downloaden: http://www.physanon.com/pa-mach-3-screen-set/

21238

Machine wachtte netjes , zette de frees uit, supergaaf! Een 1/8 inch collet erin met taps toelopende ballnose en even de Z weer genuld. Toen weer start met mijn hand bij de eStop (gaat het goed, breekt het allemaal niet?). SUperspannend maar hij liep als een zonnetje en haalde de laatste 0.8mm materiaal weg. Snelheid had ik op 15mm/s gezet en laten staan, wellicht had die ook wel omhoog gekund, plunge snelheid op 7mm/s had misschien ook wat sneller gekund nog...

21239

KLAAR! Mijn 2e werkstuk op deze machine en meteen een werkstuk met 2 gangen met verschillende tools. Geen enkele hapering of storing door spindle driver of steppermotors op de controller (moet nog wel alle draadjes twisten maar dan zouden ze te kort worden en wilde nu ook wel eens wat frezen). Koelwatertemperatuur van de spindle liep van 23 graden op naar 29 graden (ruim 1,5 uur frezen). De steppermotor werden wel onaangenaam heet, maar mij is altijd geleerd als het te heet is om aan te raken dat het boven de 60 graden is, de motoren kunnen tot 90 graden hebben ofzo. Zal ze volgende freesjob eens meten met IR thermo meter. Maar ben superblij met mijn eerste job. Ik heb nog een rond eikenhouten krukje in mijn opslag liggen, denk dat ik daar de poten vanaf haal en dan deze opschaal tot zo'n 20-25cm rond. Volgens mij is eikenhout ook veel harder en hopelijk komt het er dan nog mooier uit! Dat gaatje wat je rechts zit was van een spijker die ooit in deze balk was geslagen. Was ook een afval stukje.
Op de hackerspace hebben we een lintzaag, ik wil hem proberen uit te zagen, mooi rond te schuren en dan in de olie zetten.

21240
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Ballegooijen »

Netjes hoor! Geeft altijd een goed gevoel als je je eerste werkstukje maakt! En zeker als alles gaat zoals je hebt bedacht. Nu is het een kwestie van oefenen en oefenen. Er gaan zeker nog wel wat freesjes breken denk ik. Dat gebeurd bij iedereen. Ikzelf ben dan ook begonnen met chinese freesjes, die gaan vaak voor geen meter maar kosten gelukkig ook niet zo veel. Als je een freesje breekt van 1 euro doet het toch een stuk minder pijn dan dat hij 45 euro kost!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

OOh ik maak me geen illusies, maar dat ik dit werkstukje als eerste echte werkstukje heb kunnen maken zonder een freesje te breken maakte me inderdaad ook wel trots. en het ziet er al heel gedetailleerd uit.
Ik heb nog zo'n 1500GB (nee geen MB, GB => 1,5TB dus) aan dit soort leuke bestanden, dus ik denk dat ik de komende 50 jaar genoeg heb om te frezen.
Daarbij zag ik iemand Pink Floyd t-shirts omzetten tot freesbestanden , wat leidde tot veel oh's en aah's en toen ik me erin verdiepte kon ik het eigenlijk zo na maken.
Dus dat staat voor de komende maanden op de planning om die skill te verfijnen en ik wil voorzichtig en heel langzaam aan kijken hoe ik het beste aluminium kan frezen op deze machine om de trespa delen te vervangen, maar ik begrijp dat ik daarvoor het beste toolingplate kan zoeken, komt dat ook in 10mm ? Want mijn gantry is 60cm hoog en 26cm breed. Dus zoek eigenlijk platen van die maat of net iets groter om ze dan uit te kunnen frezen (maar eerst maar veel oefenen op hout...)
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door xander janssen »

Ziet er heel netjes uit voor een 1e "poging". :roll:

Vurenhout is inderdaad niet het beste voor fijne details omdat het nogal inhomogeen is. Daarbij, als er stukjes uitbreken die groter zijn dan de toegift voor de 2e keer frezen, dan valt het niet meer schoon.

Wat heel mooi werkt is beukenhout, bijvoorbeeld snijplanken van Action, Kruitvat. Dit is behoorlijk hard en heeft vooral een mooie dichte structuur. Ook kun je dit mooi in de olie zetten waar door er nog meer dieptewerking ontstaat en het hout geconserveerd wordt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door WillyH »

Heel netjes, hobbybob!
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Dank voor het compliment en de goede tip. Dan ga ik eens bij genoemde zaken kijken en daar wat snijplankjes scoren.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb nog zo'n 1500GB (nee geen MB, GB => 1,5TB dus) aan dit soort leuke bestanden
Kun/wil je dit bestand delen? Vindt het ook wel leuk om zo iets te maken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Kjelt »

xander janssen schreef: 23 jun 2020 08:40 Wat heel mooi werkt is beukenhout, bijvoorbeeld snijplanken van Action, Kruitvat. Dit is behoorlijk hard en heeft vooral een mooie dichte structuur.
Wat apart dat je voor frezen juist wel een hardere soort hout nodig hebt, had ik niet gedacht.
Ik zou net als bij houtsnijden, linde hebben gepakt, lekker zacht maar voor frezen maakt dat natuurlijk niet veel uit en heb je juist meer kans op breuk van het hout ?
Plaats reactie