Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Hallo allemaal,

In dit topic zal ik de bouw van mijn frees uit Aluminium extrusieprofielen en trespa bijhouden.
Omdat de machine helemaal uit Aluminium profielen en hoekjes is opgebouwd en ook een groot aluminium gleuvenbed krijgt, heb ik de machine AluMillium genoemd, van Aluminium en Mill als je dat nog niet door had ;-)
Moet nog even al mijn foto's uploaden maar van Hugo begreep ik eergisteren dat dat tegenwoordig makkelijker gaat (automagisch resizen etc).

Heb al enorm veel hulp gehad van het forum en steeds als ik weer ergens tegen aanloop, kom ik daar met Googlen, vragen, bellen, mailen weer uit.
Inmiddels staat de machine, heb ik de inductieve sensoren aan de gang, zelf een printje gemaakt om de pullups met 12V te verbinden.
Een mooi blokje geprint op de 3D printer waar heel mooi de Smoothstepper op past met C25 board.
Het laatste issue was de spindle, die maakte veel lawaai (7Khz bij heel veel db... vet indringend geluid).
Echt fantastisch opgelost door Stappenmotor.nl (hele driver omgewisseld).

Wat er nu nog moet gedaan worden is:
1. de juiste steps per instellen/meten.
2. echte e-stop monteren
3. Het gleuvenbed op de machine monteren, gaten zijn al geboord, de speciale 8mm kop schroefjes ook binnen.
4. Plaats maken in de garage (machine staat nu in mijn werk/knutselkamer).
5. Tafel maken voor de machine (heb nog een berg extrusie profielen liggen dus plan was een grote tafel (140x90 ofzo) te maken en daar de machine op te zetten.
Idee is om de tafel + machine los van de muren te zetten om contact geluid richting de buren te voorkomen.
Mijn theorie is als ik de tafel op rubber zet en evt. foamschuim ("tuin knie hulp zit ding van de action , 15mm dik") tussen de muur en de machine plaats dat trillingen dan gedempt worden.
(klopt dat ?)

Anyway, dit weekend dus allerlei foto's van de bouw.

Gisterenavond heb ik een mooie nieuwe polyester kast van Elmar over kunnen nemen die hij te koop had staan, als het goed gaat die vandaag de post op.
Dan kan ik daar alles inplaatsen (driver spindle, stepper drivers, Smoothstepper+C25 breakout, mijn eigen "inductieve sensoren pullup" printje etc.
Voor de spindle wil ik waarschijnlijk een powercon plug gebruiken (omdat ik die nog heb liggen en deze tot 20A aan kunnen), chassisdeel en plug grijs.
Voor de steppers dan waarschijnlijk of van die aviation pluggen (4polige pluggen) of XLR 4 polig.
voor de power input blauwe powercon plus plug.

Ik krijg nog een klein pc'tje van een vriend, daar ga ik windows10 en Mach3 op installeren (draai het nu vanaf mijn desktop pc omdat de machine nu nog in mijn werkkamer staat.

Zodra hij werkt, moet ik even de z-as motor erafhalen en dan past de machine met 3 cm ruimte, precies door de deur van mijn werkkamer (op zijn kant).
Dan in de garage op zijn uiteindelijke plek. Spindle koeling (CW3000) en de besturingskast er ook onder.

Nou hopelijk kan ik jullie middels dit topic een beetje deelgenoot maken van mijn hobbymachine.
Laatst gewijzigd door hobbybob op 01 mei 2020 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door audiomanics »

hobbybob schreef: 01 mei 2020 13:00 Zodra hij werkt, moet ik even de z-as motor erafhalen en dan past de machine met 3 cm ruimte, precies door de deur van mijn werkkamer (op zijn kant).
Géén ALU-MINIMUM dus :roll:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Hobbybob, Ik ben benieuwd naar de foto's. Leuke naam heb je gekozen voor je machine. :P
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Hahaha nee, inderdaad kees!
Maar AluMaxium vond ik voor deze machine ook niet van toepassing, te meer omdat ik ooit in gedachten had een machine te maken met een bereik van 122x61 (bouwmarkt plaat) net als mijn laser. Waarom het dan wel mijn laser is gelukt en niet met de cnc machine is redelijk makkelijk te verklaren. De Laser werkt met belts en voor de frees moest ik in 2012/2013 kogelomloopspindles bestellen, ver voor de tijd van OSPF en andere mooie projecten als openbuilds etc. Dus heel enthouasiast spindels van 1280mm, 650mm en 350mm besteld (voor Y-, X- en Z-as).
Nooit bij nagedacht dat de gantry ook een bepaalde breedte heeft en die dus van het bereik afgaat en dat de eindbewerking van de spindle er ook vanaf gaat (waar de lagers komen en de aansluiting voor de stappenmotor. Dus ik hield nog maar 1100mm over ofzo. Dan met een gantry van 260mm breed kost het al met al toch best wat werkoppervlakte.
Zoveel zelfs dat ik de stappenmotor voor X-as aan de binnenkant van mijn gantry kon plaatsen. (Gantry was 88cm breed, rails 65, dus ik dacht aan de kant waar de achterkant van mijn garage zit kom ik toch moeilijker bij, nu zit het freesgedeelte van het bed dus links/voor. En heb ik rechts/achter "over".
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Fuck... ik zie datr dit topic gestart is in Koopmachines. Hopelijk kan een moderator hem even verplaatsen naar zelfbouw machines.
Foutje , bedankt!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door serum »

Onderaan de streep heb je hem ook gekocht..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door audiomanics »

hobbybob schreef: 01 mei 2020 15:23 AluMaxium
Dan komt deze wel in de buurt: Hij is groter dan het lijkt…
18512

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Holy cow, dat is gaaf! En die assen buigen niet door over die afstand ? Wat gaaf zeg.
En is dat zwarte allemaal een vacuumbed ? En ook "de bocht om" dus je kan ook dingen van bovenaf frezen die je tegen de zijkant "plakt" ? Wat gaaf zeg...

Ja dat is AluMaxium (alhoewel ik die naam wil bewaren voor de volgende machine... volgende ? Deze is nog niet eens klaar....)
Maar het is zo leuk... Vanavond het t-gleuven bed van 5 delen van 1280mm x 160mm erop gemaakt, bed is dus 1280 x 800mm. Machine is gelijk stuk zwaarder geworden ;-)
Nu eigenlijk nog een dikke plaat MDF erop, of multiplex (betonplex ?) en dan vlakken. Ik zal ook even een ER11 8mm collet bij Sorotec kopen. Dan kan ik ook 8mm shaft frezen inspannen.

En ik wilde wat hout frezen kopen bij ecotools om te spelen, verpruts ik die is het niet meteen een "dure" frees. Als ik ze dit weekend bestel kan ik ze maandagmiddag ophalen ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door audiomanics »

Die assen zijn statische 30mm schroefspindels (spoed 20) waar de roterende moer over draait. Die assen staan dus stil en zijn tussen de voor en achterzijde ingespannen en aan 1 zijde zit een echt dikke veer om verschillen in uitzettingscoëfficient op te vangen. Aandrijving op de X-as is met 2 Nema34 8nM motoren..
Ja dat zwarte is een grote vacuumtafel in, nu, 32 segmenten die softwarematig geschakeld kunnen worden.
De zijkant is inderdaad voor het frezen van kopse kanten..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Begrijp ik je goed dat je zegt dat de moer wordt aangedreven door de 8Nm motoren ? Gaaf. En dat vacuumbed in zones dat is gaaf zeg. Dikke machine.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door audiomanics »

hobbybob schreef: 02 mei 2020 10:42 Begrijp ik je goed dat je zegt dat de moer wordt aangedreven door de 8Nm motoren ?
Ja, dat zeg ik.. Er zit ook nog een vertraging op want te tandriemwielen om de roterende moeren zijn best groot.. Mag ook wel want de spindel heeft een spoed van 20.. Die 8nM is overdreven, ik had het ontwerp gemaakt op 4nM motoren maar de klant wilde dat zo.. en nu heeft hij zo'n 30mm minder bereik omdat die motoren uitsteken, waarbij de 4nM motoren keurig binnen de brug zouden blijven. De Y en Z zijn wel gewoon kleine motoren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door buckfast_beekeeper »

hobbybob schreef: 01 mei 2020 23:39 [...]
Nu eigenlijk nog een dikke plaat MDF erop, of multiplex (betonplex ?) en dan vlakken. Ik zal ook even een ER11 8mm collet bij Sorotec kopen. Dan kan ik ook 8mm shaft frezen inspannen.

En ik wilde wat hout frezen kopen bij ecotools om te spelen, verpruts ik die is het niet meteen een "dure" frees. Als ik ze dit weekend bestel kan ik ze maandagmiddag ophalen ;-)
Ik zou zeggen neem MDF. Betonplex/WBP is zowat het slechtste te frezen wat er bestaat. Best zagen met widia. Voor mijn bijenkasten dient een stuk van 22mm breed en ongeveer 11mm dik weggehaald om de kasten precies op maat te krijgen. De schrijnwerker doet dit door eerst met een gewone zaag in te zagen en nadien met een platte zaag (op een topie) tegen te zagen. Het laat zich ook niet mooi glad frezen. MDF is wat dat betreft een stuk beter. MDF is in gewicht wel wat zwaarder per m³ als ik me niet vergis.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door benkr »

Mocht je interesse hebben in aangedreven moeren, hier vind je best betaalbare dingen:

https://team-haase-shop.de/maschinenelemente.html
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door andrefc101 »

buckfast_beekeeper schreef: 02 mei 2020 12:39 Ik zou zeggen neem MDF. Betonplex/WBP is zowat het slechtste te frezen wat er bestaat. Best zagen met widia. Voor mijn bijenkasten dient een stuk van 22mm breed en ongeveer 11mm dik weggehaald om de kasten precies op maat te krijgen.
Met de juiste frees is ook betonplex prima te frezen hoor.
Plaats reactie