Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door Ronniesfreeswerk »

Na enige reviews te hebben gelezen toch besloten om voor een andere besturing te gaan.
Mijn wens was dat het een besturing is zonder externe pc, ik ben uitgekomen bij een Masso G3 cnc controller.
Afbeelding
Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen in combinatie met een touchscreen.
Zijn er hier nog meer forumleden die een Masso gebruiken ?

Grt,

Ronnie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door serum »

Ik heb er hier nog niemand over gehoord.

Eerste wat ik denk als ik naar de specs kijk is 'wifi ipv RJ45, dat is ruk'

Wat ik altijd een uitdaging vind om opties toe te voegen (wat meer over mijn kennis zegt dan iets over de controller). Een taster met slimme macro's voor het aftasten van je werkstuk/nullen van je G54/55, een usb camera, een tool-lengte metertje, een ATC. Voor dat soort dingen kom ik toch iedere keer weer bij Edingcnc uit (ondanks dat er een PC voor nodig is). Ik gebruik op de grote machine een Syntec controller (fanuc compatible) maar wilde er nu light-curtains aan toevoegen die de machine in feed hold en een Z lift geven. Met Eding had ik dat voor elkaar gekregen, maar met de syntec controller is dat een toch wat grotere uitdaging. (als ik het al voor elkaar krijg, is dat met hulp van anderen)

Ik gebruik nu een jaar of 13? een eding controller (vanaf de V4) ben altijd erg goed te spreken geweest over het gemak/logica om de macro's en de subroutines voor elkaar te krijgen met bv een M97

Zit een hele fatsoenlijke LAF in, die bijzonder fijn werkt en te parametriseren is met een wat opties achter je G64

Voor mij een reden om toch de pc erbij te 'incasseren' maar om eerlijk te zijn heb ik een 2-tal dezelfde PC's, met een backup. Zodat wanneer het niet meer werkt, ik vlot weer door kan. Tot nu toe niet nodig gehad gelukkig. (afkloppen op ongelakt hout).. Windows 10 is gelukkig iets verder dan de vorige OS-en en is erg stabiel gebleken in de afgelopen jaren. PC heeft ook wat voordelen, zo kan je b.v. directories pollen en wat meer intelligentie van het OS gebruiken die je bij je freeswerkzaamheden ook weer van pas komen. (ik kon het b.v. niet voor elkaar krijgen om vanuit Eding in de subroutine na het activeren van de camera meteen naar de jogging-mode te gaan, zodat ik niet iedere keer 4 dezelfde knoppen in hoefde te drukken) uiteindelijk voor Windows een scripting gebruikt die een paar functietoetsen in het Eding venster uitvoeren.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door buckfast_beekeeper »

@TS: Wat is er mis met een touch PC? Besef wel dat een touch een compleet andere schermopbouw vraagt. Waar er op een gewone pc een kleine button geprogrammeerd wordt moet er nu een veel groter exemplaar komen. Ongeveer 12 jaar maken we nu, op ons werk, er gebruik van. 8 schermen zijn van ELO en gaan via KVM extenders naar de serverruimte. Deze zijn eigenlijk een HDMI scherm met muis functie. 15 zijn gecombineerde touch/pc's. Het huidige merk kan ik niet zo zeggen. Moet ik naar kijken.

@serum: waarom de aversie tegen wifi? Mijn draadloos netwerk is net zo stabiel als 1 met draad. Ik zit wel volledig op 5GHz en geen enkel 5GHz netwerk in de buurt. >700Mbit/s is heel normaal.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 29 apr 2020 11:26 Eerste wat ik denk als ik naar de specs kijk is 'wifi ipv RJ45, dat is ruk'
Dat is in dit geval niet zo'n issue denk ik want er hangt geen pc aan, dat ding is autonoom, dus het enigste dat er moet gebeuren is de G file laden, dat kan via usb stick maar wifi is ook prima.
Als het real time control was geweest dan gaf ik je groot gelijk, dat wil je niet draadloos.

Ziet er mooi uit dat ding, ik vraag me af wat er onder de motorkap zit, hopelijk meer dan een raspberry pi met I/O en linuxcnc voor dat geld.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door serum »

buckfast_beekeeper schreef: 29 apr 2020 12:38 @TS: Wat is er mis met een touch PC? Besef wel dat een touch een compleet andere schermopbouw vraagt. Waar er op een gewone pc een kleine button geprogrammeerd wordt moet er nu een veel groter exemplaar komen. Ongeveer 12 jaar maken we nu, op ons werk, er gebruik van. 8 schermen zijn van ELO en gaan via KVM extenders naar de serverruimte. Deze zijn eigenlijk een HDMI scherm met muis functie. 15 zijn gecombineerde touch/pc's. Het huidige merk kan ik niet zo zeggen. Moet ik naar kijken.

@serum: waarom de aversie tegen wifi? Mijn draadloos netwerk is net zo stabiel als 1 met draad. Ik zit wel volledig op 5GHz en geen enkel 5GHz netwerk in de buurt. >700Mbit/s is heel normaal.
En wat doet je wifi als je met 2 of 3 apparaten die bandbreedte pakt? En ik gok dat dat niet door 2x 42cm beton met bewapening gaat.

een apparaat van 650usd dat gebruik maakt van een standaard china wifi-ontvangertje van 1 euroinclusiefverzenden. leuk voor op een 3d printer moederbord van 15e, maar misplaatst op een controller voor dat geld. Mijn ervaring met WIFI (verdeeld over een jaar of 17, zowel) ; ik heb een behoorlijk omvangrijk wifi met een redelijk veel clients en IOT, de keren dat er een schakeltje omvalt door een brakke wifi verbinding zijn in 1 jaar echt niet op 1 hand te tellen. (en ik heb heel wat routers getest en weer doorverkocht) en 5ghz heeft behoorlijk minder bereik dan 2.4ghz. Als je in een houten hut woont op de hei werkt het prima, maar als ik de keuze heb tussen een LAN kabel of wifi kies ik steevast voor LAN. Het is gewoon stabieler in mijn situatie en omgeving.

Ik ben wel weer in de race voor een nieuwe router, dus ben benieuwd wat jij hebt staan.

PS, je zou met je voorliefde voor bijen toch juist bedraad moeten bejubelen?
http://www.stralingsvrijhuis.nl/nl/Blog ... elden.html

Moet zeggen dat ik met draadloos (en alles met een processor en software) de meest rare dingen mee maak. Als ik bv. op de fiets zit (gebruik een garmin edge) heb ik al meermaals meegemaakt dat wanneer ik naar het scherm kijk (en dat doe ik niet constant op een tocht van 2 a 3 uur) de boel bevriest en na een seconde of 2 a 3 uitgaat. Terwijl ik het nog nooit heb gehad dat ik kijk en het ding uitstaat; ik ben altijd getuige van het moment. Toch al gauw zo'n 5 keer.. :mrgreen: :mrgreen:

In de hal van ~550m2 waar mijn grote computerloze machine staat (gelukkig wel met LAN) is aan de andere kant van de hal geen wifi (of erg slecht) Thuis, op de 2e verdieping met 2x 42cm dikke betonnen gewapende vloeren is er ook weinig over van het wifi.(hoe goed je router ook is, je zult met een 2 of 3 voudig mesh systeem moeten komen om het te laten werken, waarbij je 15W staat te verstoken 'omdat je perse op wifi wilt' terwijl bedraad het stabiel en ook op 1 gbit doet. Kan je er met hoogvermogen/meerpunts wifi tegenaan gaan zitten stoken, maar dan is een draadje toch een heel stuk handiger.
Kjelt schreef: 29 apr 2020 12:51 Dat is in dit geval niet zo'n issue denk ik want er hangt geen pc aan, dat ding is autonoom, dus het enigste dat er moet gebeuren is de G file laden, dat kan via usb stick maar wifi is ook prima.
Als het real time control was geweest dan gaf ik je groot gelijk, dat wil je niet draadloos.

Ziet er mooi uit dat ding, ik vraag me af wat er onder de motorkap zit, hopelijk meer dan een raspberry pi met I/O en linuxcnc voor dat geld.
Brrrrr, USB sticks. Je werkt te weinig met gcodes om het voordeel te zien van een bestandsdeling over een netwerk. Maakt het organiseren veel eenvoudiger en vaste, terugkerende bestanden kan je prachtig organiseren vanaf je comfortabele omgeving ipv op een daarvoor ongeschikt touch screen zonder toetsenbord.
Laatst gewijzigd door serum op 29 apr 2020 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door Geldof »

Ik vind het een mooi ding en als ik de filmpjes zo bekijk ook wel handig.
En niet te duur ook.
Click buy play
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door andrefc101 »

Geldof schreef: 29 apr 2020 14:04 Ik vind het een mooi ding en als ik de filmpjes zo bekijk ook wel handig.
En niet te duur ook.
Koop je er toch ook een, je zit nu toch in de flow 😋
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door Geldof »

Haha nee Andre, ik moet echt even stoppen met kopen.
Er staan nu zoveel dingen in de wachtrij die binnen moeten komen dat ik nog wel genoeg kan spelen.
Helaas is de post internationaal erg traag op het moment dus we zien wel wanneer wat binnenkomt.

Voor als ik weer ga werken heb ik wel iets moois uitgekozen. 8)

De stepcraft er uit en dan deze.
https://www.sorotec.de/shop/Portal-mill ... -4863.html

Dan lijkt me die Masso G3 ook wel mooi! ben ik van die hinderlijke Windows ps af :mrgreen:

20598

20599

20600

Met een lief spindletje haha
20601

20602
Click buy play
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door buckfast_beekeeper »

serum schreef: 29 apr 2020 13:50
En wat doet je wifi als je met 2 of 3 apparaten die bandbreedte pakt? En ik gok dat dat niet door 2x 42cm beton met bewapening gaat.

een apparaat van 650usd dat gebruik maakt van een standaard china wifi-ontvangertje van 1 euroinclusiefverzenden. leuk voor op een 3d printer moederbord van 15e, maar misplaatst op een controller voor dat geld. Mijn ervaring met WIFI (verdeeld over een jaar of 17, zowel) ; ik heb een behoorlijk omvangrijk wifi met een redelijk veel clients en IOT, de keren dat er een schakeltje omvalt door een brakke wifi verbinding zijn in 1 jaar echt niet op 1 hand te tellen. (en ik heb heel wat routers getest en weer doorverkocht) en 5ghz heeft behoorlijk minder bereik dan 2.4ghz. Als je in een houten hut woont op de hei werkt het prima, maar als ik de keuze heb tussen een LAN kabel of wifi kies ik steevast voor LAN. Het is gewoon stabieler in mijn situatie en omgeving.

Ik ben wel weer in de race voor een nieuwe router, dus ben benieuwd wat jij hebt staan.

PS, je zou met je voorliefde voor bijen toch juist bedraad moeten bejubelen?
http://www.stralingsvrijhuis.nl/nl/Blog ... elden.html

Moet zeggen dat ik met draadloos (en alles met een processor en software) de meest rare dingen mee maak. Als ik bv. op de fiets zit (gebruik een garmin edge) heb ik al meermaals meegemaakt dat wanneer ik naar het scherm kijk (en dat doe ik niet constant op een tocht van 2 a 3 uur) de boel bevriest en na een seconde of 2 a 3 uitgaat. Terwijl ik het nog nooit heb gehad dat ik kijk en het ding uitstaat; ik ben altijd getuige van het moment. Toch al gauw zo'n 5 keer.. :mrgreen: :mrgreen:

In de hal van ~550m2 waar mijn grote computerloze machine staat (gelukkig wel met LAN) is aan de andere kant van de hal geen wifi (of erg slecht) Thuis, op de 2e verdieping met 2x 42cm dikke betonnen gewapende vloeren is er ook weinig over van het wifi.(hoe goed je router ook is, je zult met een 2 of 3 voudig mesh systeem moeten komen om het te laten werken, waarbij je 15W staat te verstoken 'omdat je perse op wifi wilt' terwijl bedraad het stabiel en ook op 1 gbit doet. Kan je er met hoogvermogen/meerpunts wifi tegenaan gaan zitten stoken, maar dan is een draadje toch een heel stuk handiger.

Brrrrr, USB sticks. Je werkt te weinig met gcodes om het voordeel te zien van een bestandsdeling over een netwerk. Maakt het organiseren veel eenvoudiger en vaste, terugkerende bestanden kan je prachtig organiseren vanaf je comfortabele omgeving ipv op een daarvoor ongeschikt touch screen zonder toetsenbord.
[off topic]
Maar 42cm dik beton? Ik ben andere diktes gewoon. Enkele maanden geleden nog een vloertje gegoten van 2m dik. Het is niet omdat iets in uw situatie niks is, dat dit bij iemand anders ook zo is. Ik geloof niet dat TS zijn machine in een industriële omgeving gaat gebruiken. Wat voor u onhandig is, is dat daarom niet voor iemand anders. Iemand die zelf zijn brood bakt, heeft die nood aan een spiraalkneder, bloemsilo, 4 etage oven, vulkast en industriële snijmachine van 1000broden/uur?

Ik begrijp niet waarom u geen fiber aanraad. Gewoon superieur aan ethernet kabel. Veel sneller, storing ongevoeliger, veel grotere bandbreedte, veel dunner als ethernetkabel, ... Je kan zelfs je machines bedienen vanop 30km afstand. Doen wij dagelijks.

Wat de bijen betreft: er zijn net zoveel studies die het tegendeel beweren. Net zoals er studies zijn die beweren dat neonicotinoïden ook niet schadelijk zijn. Volgens sommigen verspreid 5G het covid-19 virus en is de maanlanding volgens anderen nooit gebeurd. Noem een studie, begin te zoeken en je zal een andere vinden die het tegendeel beweerd. Ik heb als imker meer schrik van neonicothinoïden dan van de straling. Leg me eens uit waarom de bijensterfte op dezelfde locatie van jaar tot jaar een compleet verschillend verloop heeft, terwijl de straling nauwelijks wijzigt.
[/off topic]

@geldof: wat me niet aanstaat aan deze machine is de centrale spindel onder het bed.
Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door Ronniesfreeswerk »

Ik heb de wifi module er niet bijgekocht, zie daar niet de meer waarde van in.
Je kan op afstand zien als de machine aan het produceren is of of hoeveel parts hij geproduceert heeft.
Voor mij als hobbyist en misschien klein beetje commercieel is dat totaal niet interresant, tenslotte bouw ik een camera in de machine
waarop ik kan zien wat er in de machine gebeurd op mijn telefoon, dat vind ik veel belangrijker.

Grt,

Ronnie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door serum »

Als ik mij niet vergis zit die module er standaard al bij.

Op zich is een netwerk-connectiviteit met je machine erg handig hoor. Het geleur met USB stickjes gaat gauw vervelen, zo is mijn ervaring tenminste.
Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door Ronniesfreeswerk »

@serum,

Ik heb even op de site gekeken en inderdaad je hebt gelijk zit er standaard in.
Maar zoals ik al zij is het voor mij nu geen plus punt maar ga het wel testen en misschien verander ik dan
wel van mening.

Grt,

Ronnie
Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door Ronniesfreeswerk »

Een elecectronina vraagje, ik heb 3x een Nema34 Closed Loop stepper 12nm.
Ik heb hierbij de voedingen gekregen á 60v 6.6ampere, echter heb ik geen ruimte om 3 van die voedingen te herbergen in mijn Rittal kast.

Het gaat om de volgende set,

https://nl.aliexpress.com/item/33057391 ... 4c4dWPE59d

Hoeveel amp ben ik nodig om 3 van deze drivers goed te kunnen voorzien van stroom en hoeveel volt adviseren jullie ?
En als het met 1 voeding kan wat is dan een mooie comapcte voeding ?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Zelfbouw Aluminium VMC X700Y400Z300

Bericht door benkr »

Ik denk dat je beter aan een grotere kast kunt gaan denken.
Als daar geen 3 voedingen in passen dan kan er ook geen VFD voor je spindelmotor in, kan je controllerkaart er niet en zo komen er nog wel enkele dingen die niet gaan passen.
Maar..... je kunt ook met verdiepingen gaan werken, dan krijg je opeens veel meer vloeroppervlak in dezelfde inhoud.
Plaats reactie