Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Denk dat hij scharnieren voor (keuken)kastdeurtjes bedoelt 😉
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 11 apr 2020 18:36 Denk dat hij scharnieren voor (keuken)kastdeurtjes bedoelt 😉
Klinkt heel wat logischer. Je weet het natuurlijk nooit met die parttime houtwormen.. :mrgreen:
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

andrefc101 schreef: 11 apr 2020 18:36 Denk dat hij scharnieren voor (keuken)kastdeurtjes bedoelt 😉
die bedoel ik inderdaad. :-)

@ Serum

Dank je voor het delen van je ervaring met grote platen, ik ben me er van bewust dat het onhandelbare dingen zijn, het is meer dat ik af en toe voor een interieurbouwer werk die me te kennen heeft gegeven dat als ik dat formaat platen kan frezen hij wel wat werk voor me heeft zo nu en dan, dus dat zou niet erg zijn om dat te kunnen doen.
Maar een installatie om die platen fatsoenlijk te kunnen transporteren door mijn ruimte is dan wel noodzakelijk inderdaad omdat ik meestal alleen werk.

In ieder geval, ik moet denk ik serieus gaan overwegen om een oudere machine te kopen inderdaad en die te upgraden, echter, een kennis van mij heeft een CNC portaalfrees gebouwd met een werkbereik van 125x250cm op basis van aluminum profielen gemonteerd op een stalen onderstel welke niet eens zo zwaar is uitgevoerd, toch werkt het ding prima en volgens mij was hij onder de 5000,- euro klaar. Nu geloof ik wel dat de frees tolerantie misschien geen 0.01mm is en in 1x door een plaat van 18mm gaan is er ook niet bij, dus dat is dan wel de keerzijde hier.

Ik had in ieder geval niet gedacht dat een stapje groter dan heel veel moeilijker zou gaan worden.

Ik ben er dus nog niet op uitgepuzzeld, laat ik inderdaad ook eerst maar eens een scenario maken van te verwachten kosten bij een DIY oplossing en kijken wat het upgraden van een oudere machine gaat kosten. Een 2x zo dure zelfbouw oplossing is niet wat ik zoek inderdaad. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Oscar f1 »

Hoi Demian,
wees er bewust van dat met lassen niets vlaks of rechts te maken valt.
Dat wordt dus veel nabewerken of shimmen tot je er bij neer valt.
Maar je kunt alles ook bouten en tappen, daar heb ik zelf goede ervaringen mee.

Jou toepassing HPL en hout gaan uitstekend met extrusie profielen.

kijk eens hier :



dit is ongeveer de machine die jij voor ogen hebt,(denk ik)
en deze werkt uitstekend.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Even snel gespiekt bij CNC Router Parts.
Je hebt dan de pro versie met lineaire geleidingen nodig $6500
Spindel + vfd $1600 , Elektronicakast $1600, limit switches, pc, software
Je zit gauw over de 10k$
En eerlijk gezegd heb je dan een heel mager onderstel.

Of je moet het allemaal zelf bedenken en maken dan kan het stukken goedkoper maar ben je wel tijd kwijt.

Ik zou zoals eerder hierboven geadviseerd naar een goede tweedehands machine uitkijken.
De grote jongens op drie fase, die kunnen de meeste partikulieren qua afmetingen niet plaatsen dus die vallen voor hun af, serieuze bedrijven kopen liever nieuw met support en belastingafschrijving. Dus kun je dat soort machines voor een leuk bedrag vinden. Hou ook de failissementsveilingen zoals Troostwijk in de gaten maar let wel op de bijkomende (42%) kosten.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Hoi Oscar,

Dat is een heel mooi voorbeeld inderdaad.

Nu ik zo zie dat die brug van aluminium is daar wat een stuk lichter is dan een stalen brug die ik eerst in gedachten had, kunnen de X balken / profielen ook lichter worden uitgevoerd, in aluminium dus.
In principe kan ik dus min of meer de zelfde aanpak hanteren als die kennis van mij, onderbouw van staal, de rest van aluminium. Of misschien gewoon alles van aluminium, is wel een stuk makkelijker om te realiseren en eventueel ook makkelijker te transporteren mocht daar ooit sprake van zijn.

De mogelijkheid om een stalen frame met bouten te maken ga ik ook onderzoeken, maar als ik naar het filmpje kijk lijkt een stalen frame geheel niet eens nodig te zijn, al kan ik me voorstellen dat een zwaar stalen frame wat meer stevig staat en daardoor minder tot afwijkingen zal leiden in het geval van dat de tafel per ongeluk een zetje krijgt door het een of ander.

In ieder geval, dit voorbeeld helpt me zeker een stukje verder in het vinden van de juiste aanpak. Thanks!
Laatst gewijzigd door demian op 12 apr 2020 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Ik was wel van plan om alles bij elkaar te zoeken en wat goedkoper te zijn, als het lukt dan tenminste, ik moet nog een BOM maken maar eerst dus een plan hebben.
Tijd heb ik, door de corona situatie heb ik in ieder geval tot aan september geen werk meer, en daarna valt ook nog te bezien, als ik voor 5000 / 6000 iets zelf kan maken wat voldoet dan ga ik er voor denk ik, maar ik heb nog geen inzicht in 2e hands machines van zulke afmetingen en wat daar bij komt kijken, dus kan de voor en nadelen nog niet tegen over elkaar zetten in dit stadium.
Kjelt schreef: 12 apr 2020 10:45 Even snel gespiekt bij CNC Router Parts.
Je hebt dan de pro versie met lineaire geleidingen nodig $6500
Spindel + vfd $1600 , Elektronicakast $1600, limit switches, pc, software
Je zit gauw over de 10k$
En eerlijk gezegd heb je dan een heel mager onderstel.

Of je moet het allemaal zelf bedenken en maken dan kan het stukken goedkoper maar ben je wel tijd kwijt.

Ik zou zoals eerder hierboven geadviseerd naar een goede tweedehands machine uitkijken.
De grote jongens op drie fase, die kunnen de meeste partikulieren qua afmetingen niet plaatsen dus die vallen voor hun af, serieuze bedrijven kopen liever nieuw met support en belastingafschrijving. Dus kun je dat soort machines voor een leuk bedrag vinden. Hou ook de failissementsveilingen zoals Troostwijk in de gaten maar let wel op de bijkomende (42%) kosten.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door benkr »

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Niet helemaal een faire vergelijking, ik denk dat Skikalot iets zwaarder wil frezen dan een plaatje multiplex....
En is trouwens voor iemand die niet kan lassen of maar een beetje bakken (zoals ik), een onmogelijke opgave!
En als ik dan zie hoe de (betere) Chinezen hun stalen frames lassen is dat nog geen sinecure.....
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 12 apr 2020 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Ik plaats ook even een filmpje,

Dit is eigenlijk hoe ik het frame in eerste instantie in gedachten had (ik kwam deze vanmorgen pas tegen) maar dit was het idee.

Maar, ik begrijp dat het eigenlijk niet kan wat hij doet hier? Ivm krom trekken bedoel ik ?

Mijn idee zou namelijk zijn om een dergelijk frame te lassen, en dan stalen strips die wel gevlakt zijn te lassen op de lange liggers (dat is natuurlijk zeer kritisch en waarschijnlijk niet makkelijk)
En dan op de dwarsliggers een dubbele laag MDF panelen te monteren en die met de frees als hij eenmaal geinstalleerd is uit te vlakken.

Dat kromtrekken zit me natuurlijk echter wel dwars, ik weet ook niet in welke richting ik kromtrekken zou moeten verwachten, maar ik kan me zo voorstellen dat tijdens het lassen de boel getordeerd raakt en de tafel dus wiebelt, als dit het probleem is waar men op doelt, is dat dan niet te voorkomen door de poten vast aan de grond te maken tijdens het lassen, bijvoorbeeld door er een voetje aan te maken en die aan de vloer vast te zetten of door er een gewicht op te zetten van een paar 100kg (die heb ik toevallig, voor iedere poot zou ik dat gelijktijdig kunnen doen)

demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

andrefc101 schreef: 12 apr 2020 11:35 Niet helemaal een faire vergelijking, ik denk dat Skikalot iets zwaarder wil frezen dan een plaatje multiplex....
En is trouwens voor iemand die niet kan lassen of maar een beetje bakken (zoals ik), een onmogelijke opgave!
En als ik dan zie hoe de (betere) Chinezen hun stalen frames lassen is dat nog geen sinecure.....
Ik denk dat ook dat dat voorbeeld iets te zwaar is voor mijn toepassing.
Wat het lassen betreft, ik heb mensen die eventueel het las werk voor me kunnen doen, ik deel een grote loods met een aantal uitstekende vaklui, en die willen me best helpen met dat gedeelte.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Ik plaats hier nog 2 videos, want de vraag die in mij opkwam bij het vorige filmpje was, hoe zorg je er voor dat je alles binnen het zelfde vlak doet.

Dat wordt mooi voorgedaan in dit filmpje, stellen en laser gebruiken voor dat je gaat lassen.

Afgezien van het 'kromtrek verhaal', lijkt me dit allemaal toch er goed te doen.



skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door skillalot »

Als je het mij vraagt is het ontwerpen en bouwen van een CNC machine iets wat best wel wat kennis vergt. En het bouwen van een stalen machine nog iets meer als een uit aluminium profielen die je gewoon in elkaar kan schroeven. Je geeft aan dat je niet kan lassen en uit je vraagstelling begrijp ik dat je sowieso weinig ervaring met staal hebt. Ik zou het dan ook afraden om hier aan te beginnen. Je kan beter een Chinees kopen in jouw geval. Die zijn prima geschikt voor wat je er mee wil doen.

Mocht je toch zelf willen bouwen, dan zijn er twee kanten die je op kunt denk ik.
Of je bouwt een stalen frame, waar je aluminium profielen tegenaan kan schroeven die je alle kanten op kan stellen en dwingen tot ze recht zitten, zodat je daar je geleidingen en tandheugels op kunt monteren.

Of je doet het goed en laat in jouw geval je frame lassen, uitgloeien en nabewerken op een grote frees bank.

Hoe dan ook, voor zelfbouw is je budget verre van realistisch. Ik ben voor mijn machine aan staal nu een 700 euro kwijt denk ik, geleidingen 1000 euro, uitgloeien 150ex, nabewerken vrienden prijsje 875ex BTW. En mijn machine is 1500*1250 groot...

Ik zou er echt niet aan beginnen zonder kennis en ervaring, en gewoon een Chinese machine kopen,en de besturing eventueel opwaarderen.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Hoi Skillalot,

Bedankt voor je feedback, ik snap je redenering volledig, maar ik denk dat met toewijding en doorzettingsvermogen een hele boel mogelijk is.
Ik heb inderdaad weinig vakkennis wat betreft staal, maar ik zie geen onoverkomelijke problemen tot nu toe, het is ook niet dat ik helemaal geen ervaring heb met dingen maken,
alleen met staal tot nu toe niet. Maar wat dat betreft sta ik er dus niet alleen voor als het op laswerk aankomt, verder denk ik dat met een hoop puzzelen en geduld ik er moet kunnen komen, dingen een bandzaag, lasapparatuur, zetbank, boren en frezen, het staat allemaal op enkele meters afstand van mijn eigen werkplek eventueel met aangeboden hulp er dus bij voor wat betreft dit gedeelte.

Of mijn budget reeel is, daar kan ik ietwat naast zitten inderdaad, zoals ik zei, een kennis van me heeft onder de 5000,- een frees gebouwd die 250cm x 125cm bereik heeft,
mocht ik op de 7000,- uitkomen voor hoe ik het in gedachten heb, dan is dat maar zo.

Het enige echte probleem wat me tegenhoudt om aan een stalen frame te beginnen is, hij moet wel vlak zijn uiteindelijk, maar als met goed laswerk en uitgloeien dat betaalbaar haalbaar is, dan is het een optie.

Maar goed, Chinese machines, ik zal er naar kijken, ik ken die dingen verder niet, maar is misschien is die kant op uiteindelijk beter inderdaad, ik zit nog in de verkennende fase.
Plaats reactie