De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Even checken met Eding dan, vaak wordt er een schakelaar gebruikt of beide parallel als ze elkaar niet in de weg zitten dus alleen bij NO schakelaars.

Aardlus. Pfff lang verhaal maar om het kort te zeggen, je wilt niet dat er zwerfstromen lopen door de aardkabels. Als je bij de ingang vand de netsapnning de pe aan de koperen aardpen vd kast legt en deze ook nog eens extern met 10mm2 hard aard aan de PE dan is dat je aardpunt. Hoe ga je dan je grondplaat sterpunt aarden? Ook met een 4mm2 ofzo aarddraad. Meet dan eens de weerstand als die zeg 5mOhm is dan is de spanningsval max mVs als er amperes doorheen zouden lopen, die lopen er helemaal niet dus is er ook geen aardlus.
Waar je met een aardlus te maken hebt is als je bv je cnc machine frame aard via een pietluttig kabeltje met je aansturingskast (dus enkele ohms) je de rest van je machine ook niet aard en je dus via kogellagers en vette lineaire geleiders zogenaamd de andere assen "aard" , (niet dus) om vervolgens bv je spindel via een andere aansturing weer te aarden. Dan heb je misschien ellende.
Kijk anders even naar mijn topic daar staan fotos van mijn aansturingskast, ik heb het wat overdreven met dikke koperen strips maar dat vind ik leuk en kon er goedkoop aankomen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Ok, bedankt Kjelt 8)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik den dat ik nu snap hoe de tool setter en het werkstuk nulpunt in Z bepaald wordt in Eding. Misschien is dit heel logisch voor jullie, maar bij mij is het kwartje nu pas gevallen. :roll:
Indien 2 schakelaars gebruikt worden, dan kunnen deze beide op de PROBE ingang van Eding worden aangesloten (in serie ingeval van Normal Closed). Door gebruik te maken van de al standaard user macro's (1 en 2), verwacht Eding op de tool lengte meet plaats een schakelaar. En als deze schakelaar ingedrukt wordt, dan kent Eding de tool lengte. Met behulp van de andere macro kan Eding het werkstuk nulpunt in Z meten, door op die aangegeven positie de schakelaar in te drukken. Conclusie: Het is dus niet nodig om 2 verschillende ingangen te gebruiken voor zowel nulpunt als tool lengte te bepalen :!: Ook is geen schakelaar nodig om te kiezen tussen de schakelaars.

Klopt bovenstaande?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Ja. Eea kan trouwens ook prima met 1 enkele probe. Heb je er geen 2 voor nodig.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Klopt Serum, Eding maakt het niet uit of het verschillende schakelaars zijn of maar een schakelaar. Maar ik wil de schakelaars van Damen gebruiken en deze zijn niet zo duur. En dan lijkt mij twee schakelaars wel zo makkelijk. Ik maak er zelf een houder voor.
https://www.damencnc.com/nl/spare-nc-pu ... a3679?c=89
Groeten Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Ik zou voor 1 fatsoenlijke kiezen. Deze schakelaar beweegt gegarandeerd niet zo parallel als een echte toolsetter.. (waardoor je altijd perfect op 1 druktpunt moet meten).
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 20 sep 2020 19:57 Ik zou voor 1 fatsoenlijke kiezen. Deze schakelaar beweegt gegarandeerd niet zo parallel als een echte toolsetter.. (waardoor je altijd perfect op 1 druktpunt moet meten).
Nou, ik heb deze ook een paar jaar gebruikt en hij blijkt best heel nauwkeurig en betrouwbaar te zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door abs02 »

Deze voldoet ook prima aan mijn eisen ;https://www.conrad.nl/p/tru-components- ... uks-701268
Ligt zo goed als gelijk met de bevestiging
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Het gaat om de repeteerbaarheid bij het verbreken/maken.
Gewoon na aanschaf testen hoeveel deze bedraagt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor de reacties, de kosten zijn het niet, dus ik probeer het en ga het testen. Ik zal de resultaten terug melden. Het zal nog wel een tijd duren voor ik zover ben dat ik het kan testen. Ik ben op het punt gekomen om de bedrading in de machine te leggen. Dan moet ik nog het lef gaan hebben om alles aan te zetten. Een dan moet ik denk ik nog heel veel instellen en leren begrijpen. :P
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 21 sep 2020 14:43 Ik ben op het punt gekomen om de bedrading in de machine te leggen. Dan moet ik nog het lef gaan hebben om alles aan te zetten. Een dan moet ik denk ik nog heel veel instellen en leren begrijpen. :P
Groeten, Tom.
Als je om te beginnen de koppelingen tussen motor en spindel weg laat, kun je de motoren ongestraft laten lopen en uitproberen en kan er heel weinig mis gaan. (eindschakelaars kun je ook handmatig bedienen.)
Goed controleren of de draairichting goed is moet wel secuur gebeuren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Dat is een goede tip Hugo. Kan een hoop schade beperken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal!

Ik ben eindelijk zover dat ik de machine heb aangezet. Alles bleef heel :P
Ik heb alle motoren losgemaakt van de spindels en ook de spindel bedrading heb ik aan de kant van de spindel losgemaakt. Zo kan niets kapot gaan (hoop ik).
Ik heb nog niet veel tijd gehad maar wat tot nu toe is gelukt:
- De computer praat met de Eding controller
- De sensoren werken
- De pneumatiek kan ik aan en uit zetten.

Wat nog niet lukt is om de motoren te laten draaien. Het zijn JMC IHSV60-30-40-48. Ik heb ze bedraad, maar verder heb ik nog niets gedaan. Er knipper een groen lampje op alle motoren. Misschien moet ik nog ergens iets aanvinken?? Kan iemand mij hier verder mee helpen? Zelf ga ik natuurlijk ook uitzoeken waar het aan kan liggen, maar misschien kan iemand gelijk al zeggen wat ik moet doen.

Groeten!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Ja dat kunnen we wel vertellen als jij even tekent hoe je het nu aangesloten hebt ;-)
Plaats reactie