De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Caesar »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2020 20:57 Als je 1 freesgang doet, kun je daarna een omslagmeting doen. En staat de spil recht in die richting.
Ik ben trouwens een voorstander van een schuinstaande freeskop om het bed te vlakken.
wat bedoel je daarmee? Schuinstaand om te vlakken? Ben namelijk benieuwd! Want als ik het goed begrijp dan bedoel je dat maar 1 zijde van de frees het bed raakt? Maar dan ga je toch 'geulen' frezen, waarvan de diepte de radius van de frees is?

Voor het trammen van je spindel moet je inderdaad een vlak bed hebben. Het moet vlak zijn t.o.v. je Y en X-as. Ik heb dat gedaan door ongeveer 0.02mm te vlakken met een hele kleine step over (6mm). Je vlakt dan met een frees die nog getramd moet worden, maar omdat je een kleine stepover hebt, kan het verschil in hoogte tussen 2 'sporen' niet heel groot zijn (een brede (vlak)frees heeft een groter verschil tussen de uiteindes bij ongetramde spindel). Hoe breder de stepover, hoe groter het verschil tussen de 'linkerzijde' en 'rechterzijde' van je gevlakte spoor.

Nu je dan een relatief vlak bed heb, kun je je spindel gaan trammen. Trammen doe je met een zo groot mogelijk radius (dus maximale bed afmeting) want dan vergroot je je uitlijnfout zo groot mogelijk.

Als je dan je spindel getramd hebt, dan kun je opnieuw vlakken (indien nodig) met een vlakfrees; je frees is immers nu getramd.

Wat je ook nog kunt doen is een circel frezen met bijvoorbeeld een 6mm frees. Deze cirkel zal dan vlak en parallel zijn t.o.v. je X en Y-as. Deze cirkel zo groot mogelijk maken als dat op je bed past.

Nu zet je je frees in het midden van de cirkel, bevestig je een arm voor je zwenktaster/poupitaster en laat je de taster in het spoor van je gefreesde cirkel je hoogte metingen doen. Omdat de cirkel paralel is t.o.v je assen, kun je nu dus je spindel trammen!

Na trammen weer vlakken zodat het gehele bed mooi vlak is. Uiteraard moet je hier wel de hoogte voor hebben, om wat van je bed te kunnen frezen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2020 20:57 Als je 1 freesgang doet, kun je daarna een omslagmeting doen. En staat de spil recht in die richting.
Ik ben trouwens een voorstander van een schuinstaande freeskop om het bed te vlakken.
Mee eens, ware het niet dat dat maar voor één richting geldt, dus echt je bed vlakken zal denk ik niet lukken of zie ik dat verkeerd?
Ik ben ten slotte ook maar een leek op freesgebied.

Maar een stevige (harde) plaat op je bed vastmaken en daar met een brede frees een kruis in frezen, dus een baan in de X richting en een baan in de Y richting en je hebt wel een basis om goed te kunnen meten, ik denk zelfs dat je al een hele boel gewoon kunt zien, zeker als je 2 of 3 banen naast elkaar freest.

Alleen tordatie van je hele machine of bed kun je alleen maar meten met een vlakplaat als referentie.

En haaksheid in X - Y richting heb ik gemeten met een flinke plaat aluminium waar ik zeker van was dat die goed haaks was.
Begonnen met die plaat stevig tegen een zijkant te klemmen en dan daarna met een klokje in de spindel de andere as scannen en zien of het klokje op "0" blijft staan.

Glas als vlakplaat zal alleen maar een kans van slagen hebben als dat echt heeeel dik glas is, en zelfs dan blijft het twijfelachtig of dat glas echt vlak is.
En een dunne glasplaat kun je milimeters torderen zonder heel veel kracht, ook buigen lukt binnen grenzen best wel, in ieder geval te veel om als meetbasis te dienen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 18 dec 2020 21:33
hugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2020 20:57 Als je 1 freesgang doet, kun je daarna een omslagmeting doen. En staat de spil recht in die richting.
Ik ben trouwens een voorstander van een schuinstaande freeskop om het bed te vlakken.
Wat je ook nog kunt doen is een circel frezen met bijvoorbeeld een 6mm frees. Deze cirkel zal dan vlak en parallel zijn t.o.v. je X en Y-as. Deze cirkel zo groot mogelijk maken als dat op je bed past.

Nu zet je je frees in het midden van de cirkel, bevestig je een arm voor je zwenktaster/poupitaster en laat je de taster in het spoor van je gefreesde cirkel je hoogte metingen doen. Omdat de cirkel paralel is t.o.v je assen, kun je nu dus je spindel trammen!

Na trammen weer vlakken zodat het gehele bed mooi vlak is. Uiteraard moet je hier wel de hoogte voor hebben, om wat van je bed te kunnen frezen.
Dat geldt alleen maar als je zeker weet dat de as waarop de Z-as zit gegarandeerd evenwijdig aan het bed loopt, dat hoeft in eerste instantie helemaal niet zo te zijn. Dus eerst de hoogte van de spindel t.o.v. het bed meten op diverse plekken, vooral op die plekken waar je de uitersten van die cirkel wil gaan frezen.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Caesar »

benkr schreef: 18 dec 2020 21:45
Caesar schreef: 18 dec 2020 21:33
hugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2020 20:57 Als je 1 freesgang doet, kun je daarna een omslagmeting doen. En staat de spil recht in die richting.
Ik ben trouwens een voorstander van een schuinstaande freeskop om het bed te vlakken.
Wat je ook nog kunt doen is een circel frezen met bijvoorbeeld een 6mm frees. Deze cirkel zal dan vlak en parallel zijn t.o.v. je X en Y-as. Deze cirkel zo groot mogelijk maken als dat op je bed past.

Nu zet je je frees in het midden van de cirkel, bevestig je een arm voor je zwenktaster/poupitaster en laat je de taster in het spoor van je gefreesde cirkel je hoogte metingen doen. Omdat de cirkel paralel is t.o.v je assen, kun je nu dus je spindel trammen!

Na trammen weer vlakken zodat het gehele bed mooi vlak is. Uiteraard moet je hier wel de hoogte voor hebben, om wat van je bed te kunnen frezen.
Dat geldt alleen maar als je zeker weet dat de as waarop de Z-as zit gegarandeerd evenwijdig aan het bed loopt, dat hoeft in eerste instantie helemaal niet zo te zijn. Dus eerst de hoogte van de spindel t.o.v. het bed meten op diverse plekken, vooral op die plekken waar je de uitersten van die cirkel wil gaan frezen.
Zolang de Z-as op de zelfde hoogte blijft, zal de cirkel toch parallel/evenwijdig lopen aan het X en Y vlak/as? De hoogte in de cirkel wodrt niet verandert, dus je maakt een 2d beweging op basis van je X en Y-as. Die cirkel is dan per definitie toch evenwijdig/in hetzelfde vlak in de X en Y?

Dit lost natuurlijk niet het probleem op dat de Z-as misschien niet haaks staat op de X en Y-as. M.a.w. stel dat de Z-as onder een hoek van 5-graden staat ga je dus parallelogrammen in de hoogte creeeren.

Maar voor trammen lijkt me dit juist wel een geschikte manier; de freesmachine maakt zijn eigen X/Y-vlak in cirkel vorm
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 18 dec 2020 21:56 Zolang de Z-as op de zelfde hoogte blijft, zal de cirkel toch parallel/evenwijdig lopen aan het X en Y vlak/as? De hoogte in de cirkel wodrt niet verandert, dus je maakt een 2d beweging op basis van je X en Y-as. Die cirkel is dan per definitie toch evenwijdig/in hetzelfde vlak in de X en Y?

Dit lost natuurlijk niet het probleem op dat de Z-as misschien niet haaks staat op de X en Y-as. M.a.w. stel dat de Z-as onder een hoek van 5-graden staat ga je dus parallelogrammen in de hoogte creeeren.

Maar voor trammen lijkt me dit juist wel een geschikte manier; de freesmachine maakt zijn eigen X/Y-vlak in cirkel vorm
Ja, klopt, maar stel dat de portaalbalk, de X-as (aanname) waarop de Z-as zit 10mm scheef staat dan ga je de grondplaat net zo scheef frezen als die portaalbalk. Dan kun je toch beter eerst die portaalbalk evenwijdig aan het ideale grondvlak stellen dan daar later pas achterkomen als je ziet dat je hele bed eigenlijk scheef gevlakt is.
En als je de machine waterpas zet, dan zou het bed zo ongeveer ook waterpas moeten liggen, en de portaalbalk zeker ook, anders ligt die scheef.
Idem voor de andere as. Ik had bij Portje zijn machine iets van 0,5 mm verschil in hoogte tussen voor en achter links en rechts van de machine, gemeten vanaf een vlaktafeltje van 40 x 40cm op het bed. Daarna de vlaktafel een keer helemaal links en een keer helemaal rechts gelegd en de meting herhaald. Toen de zijkanten in hoogte gesteld en het geheel herhaald, uiteindelijk zat alles binnen 0,1 mm. De rest moet er uit door het bed vlak te frezen, maar dat kan pas als de machine echt goed op zijn plek staat, anders kun je bezig blijven.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Caesar »

benkr schreef: 18 dec 2020 22:19
Caesar schreef: 18 dec 2020 21:56 Zolang de Z-as op de zelfde hoogte blijft, zal de cirkel toch parallel/evenwijdig lopen aan het X en Y vlak/as? De hoogte in de cirkel wodrt niet verandert, dus je maakt een 2d beweging op basis van je X en Y-as. Die cirkel is dan per definitie toch evenwijdig/in hetzelfde vlak in de X en Y?

Dit lost natuurlijk niet het probleem op dat de Z-as misschien niet haaks staat op de X en Y-as. M.a.w. stel dat de Z-as onder een hoek van 5-graden staat ga je dus parallelogrammen in de hoogte creeeren.

Maar voor trammen lijkt me dit juist wel een geschikte manier; de freesmachine maakt zijn eigen X/Y-vlak in cirkel vorm
Ja, klopt, maar stel dat de portaalbalk, de X-as (aanname) waarop de Z-as zit 10mm scheef staat dan ga je de grondplaat net zo scheef frezen als die portaalbalk. Dan kun je toch beter eerst die portaalbalk evenwijdig aan het ideale grondvlak stellen dan daar later pas achterkomen als je ziet dat je hele bed eigenlijk scheef gevlakt is.
En als je de machine waterpas zet, dan zou het bed zo ongeveer ook waterpas moeten liggen, en de portaalbalk zeker ook, anders ligt die scheef.
Idem voor de andere as. Ik had bij Portje zijn machine iets van 0,5 mm verschil in hoogte tussen voor en achter links en rechts van de machine, gemeten vanaf een vlaktafeltje van 40 x 40cm op het bed. Daarna de vlaktafel een keer helemaal links en een keer helemaal rechts gelegd en de meting herhaald. Toen de zijkanten in hoogte gesteld en het geheel herhaald, uiteindelijk zat alles binnen 0,1 mm. De rest moet er uit door het bed vlak te frezen, maar dat kan pas als de machine echt goed op zijn plek staat, anders kun je bezig blijven.
Excuus, je hebt gelijk. Ik heb mijn Y met Z as erop 'horizontaal' uitgelijnd op de wagentjes op de X-as. M.a.w. ik heb gezorgd dat alle 4 de wagentjes van de X-as in hetzelfde vlak liggen en zo parallel/evenwijdig/haaks (het is maar hoe je het bekijkt) mogelijk aan de Y-as.

Ik heb inderdaad de stap overgeslagen dat je wel zeker moeten weten dat de X en Y as op het zelfde vlak liggen en dat deze assen zo goed als mogelijk recht staan t.o.v. niet alleen elkaar, maar ook het bed.

Overigens, in jouw voorbeeld met de 10mm, het kan wel zijn dat alles scheef is, maar wel scheef t.o.v. elkaar. M.a.w. het X-Y-freesvlak is misschien niet horizontaal, maar wel loodrecht t.o.v. de X en Y as beweging. Het probleem is dan wel, of de Z-as daar dan wel of niet haaks op staat. Stel dat de Z-as wel perfect verticaal staat, maar je X-vlak dus 10mm afwijking, dan heb je dus inderdaad een recht X-Y-vlak,maar een Z-as die onder een hoek staat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Machines uitlijnen is een tijdsintensieve klus, waar je goed over na moet denken voordat je het uitvoert.

Mijn stappen voor een portaal;

Snel globaal inzicht in de montagevlakken krijg je met een haarliniaal en voelermaten.

Machine waterpas stellen

Uitlijnen van 1 lineaire geleider tav en nauwkeurige rei in 2!!!! assen.. (extra handicap door de aluminium profielen, maar ook hier leert ervaring dat staal ook slechts zo recht is als de machine waarop de referentievlakken gefreesd zijn) Hierbij plaats je voor de zijdelingse speling de rei op relatief korte afstand, en voor de tordatie van de lineaire geleider draai je hem 90 graden en zet je hem op een afstandje van ongeveer 10 cm om te bepalen hoe getordeerd het allemaal is.

Dit voer je ook uit voor de tweede parallel liggende geleider. (Deze kan je bij een grote overspanning ook vastzetten mbv de brug, maar dat zal nooit zo netjes afgesteld zijn als dat wanneer je deze los afsteld, omdat je de referentie mist om de wagentjes van de haakse as ook beiden perfect parallel te zetten). Die overliggende as nogmaals controleren met de raamwaterpas oid

Op die uitgelijnde as plaats je met een nauwkeurige haarwinkelhaak de rei onder 90 graden, nu kan je de tweede as vN je machine daaraan refereren. Ook hierbij weer meten onder twee hoeken om de tordatie eruit te halen. (Ook dit weer herhalen voor de parallel liggende as)

Dan kan je de z as afstellen tav de vorige as. Dit vergt wat creativiteit. Een bewegende as en een meetklok geven je goed inzicht of een vlak parallel staat aan de bewegende as.

Vanaf hier heb je een machine die (opbouwend vanuit de toleranties van je 3 metingen) nauwkeurig is.

Wat dat betreft is het verrekte handig als je een machine hebt die gevlakt is op een grote, nauwkeurige machine, zodat je referentievlakken hebt. Alleen.. kan je daar blind op vertrouwen? Pak een haarlineaal en je weet al iets meer.. Die haarliniaal is echt een pion van satan met als enige doel om jou te frustreren. Hij is de eindbaas. Versla je hem en knijp je het licht uit zijn naargeestige spleetoog, dan ben je de grootmeester van het machine-afstel toneel.

Spindel rechtstellen dat doe je met een referentieas in de spindel en deze onder 2 hoeken op en neer te meten. Ik heb voor iso en bt30 een 250mm lange referentie gekocht. Je kan ook met een zwabberende as werken, als je deze draait dan heb je een min/max uitslag op je meetklok. Het gemiddelde hiervan is je meetwaarde.(hoe langer de as hoe nauwkeuriger je meting).

Als je de spindel marginaal scheef tramt, dan heb je een mooier freesbeeld, omdat de frees dan niet nogmaals je werkstuk kan beschadigen. Bij te weinig voorzet voor een beitel begint deze te glijden ipv te snijden.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt allemaal voor jullie reacties en goede adviezen. Ik ga eerst goed lezen en begrijpen wat jullie zeggen. Zoals Serum zegt, het zal een flinke klus zijn. Ik heb een rei (helaas geen haar liniaal) een machine waterpas, wat meetklokken. Ik hoop hier mee uit te komen. Vandaag ga ik er goed over na denken en morgen ga ik dan proberen de machine af te stellen.
Groeten Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 19 dec 2020 09:12 Die haarliniaal is echt een pion van satan met als enige doel om jou te frustreren. Hij is de eindbaas. Versla je hem en knijp je het licht uit zijn naargeestige spleetoog, dan ben je de grootmeester van het machine-afstel toneel.
Ooit aan gedacht om schrijver te worden ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 19 dec 2020 10:21 Bedankt allemaal voor jullie reacties en goede adviezen. Ik ga eerst goed lezen en begrijpen wat jullie zeggen. Zoals Serum zegt, het zal een flinke klus zijn. Ik heb een rei (helaas geen haar liniaal) een machine waterpas, wat meetklokken. Ik hoop hier mee uit te komen. Vandaag ga ik er goed over na denken en morgen ga ik dan proberen de machine af te stellen.
Groeten Tom.
Besteed er geen eeuwen aan. Een alu machine zoals ik ook heb zul je nooit 100.00% krijgen en zelfs 97% is voor het meeste werk goed genoeg.
Belangrijkste is dat hij voldoet voor de werkstukken die jij er mee wilt maken.
Ik heb exact dezelfde frustrerende uitlijn ervaring gehad waarbij nadat de machine klaar was voor een echt goede uitlijning de basis geen ribben hadden moeten zijn maar een referentieplaat. Of dat nou een 2e hands granieten meettafel is (niet te tillen) of een dikke op een promachine nagefreesde toolingplate. Hoe dan ook dat had ik niet ben gewoon verder gegaan, zal nooit de 1 of 5u nauwkeurigheid halen maar frees wel om de week mijn dingetjes die ik nodig heb en gewoon voldoen.
Het kan natuurlijk geen kwaad om dit uitlijnen te oefenen en zo goed mogelijk eindresultaat te krijgen maar laat het je niet ontmoedigen en spendeer er ook geen maanden aan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Caesar schreef: 18 dec 2020 21:33
hugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2020 20:57 Als je 1 freesgang doet, kun je daarna een omslagmeting doen. En staat de spil recht in die richting.
Ik ben trouwens een voorstander van een schuinstaande freeskop om het bed te vlakken.
wat bedoel je daarmee? Schuinstaand om te vlakken? Ben namelijk benieuwd! Want als ik het goed begrijp dan bedoel je dat maar 1 zijde van de frees het bed raakt? Maar dan ga je toch 'geulen' frezen, waarvan de diepte de radius van de frees is?
Ja, precies (althans bijna)
Wanneer je freesspil 90 graden scheef staat zou de groef de radius van de frees krijgen, als ie slecht 1 graad scheef staat is dat een stuk minder.
Pak een frees van 20, overlap 10mm, heb je een geul van 0.117 diep.

Zo worden de meeste freesmachine tafels geproduceerd (niet die voorbeeld maten, eerder Ø80 overstap 5mm of zo)
Zoals je op onderstaand schetsje ziet is het hoogte verschil alleen dat beetje tussen die 2 lijntjes waarvan 1 onder de hoek van de frees getekend is.

22137
22138
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

@Kjelt, ik snap dat misschien niet alles te halen valt uit de machine, maar net wat je zegt, ik probeer goed te begrijpen hoe het moet.
Serum, legt inderdaad veel dramatiek in zijn woorden :P , maar ik begrijp hem wel, telkens als je iets afstelt, of denkt af te stellen, dan is er ergens anders weer iets niet goed en niet alles is zo recht als je had gehoopt dat het was etc..... Trouwens iets waterpas stellen met een machine waterpas is ook al een gedoe. Dat ding is toch gevoelig!! Heb je het een goed, dan klopt het andere weer niet. Maar het is al bij al wel een leuke bezigheid.

Vraag: Wat voor frees gebruiken jullie om het PVC te vlakken? En welke feed en speed? Dan kan ik alvast zorgen dat ik de juiste frees bestel. Als het dan zover is, dan kan ik ook gelijk aan de slag.
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door elvis3 »

Natuurlijk is het belangrijk dat alles goed waterpas recht haaks en vlak (en wat heb je nog meer) uitgericht moet worden.
De evenwijdigheid van de twee assen is natuurlijk wel belangrijk anders loopt alles niet zo soepel.
Maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat de meesten straks onderdelen gaan maken die niet al te groot zullen zijn en gewoon in een (flinke) machineklem passen.
In ieder geval geen producten van 600 mm x 800 mm en die dan ook nog een keer binnen 0,03 vlak haaks en evenwijdig moeten zijn.
Want dat is zelf voor een echte grote freesbank al een hele onderneming.
Als je je machine met een grote waterpas evenwijdig en diagonaal goed hebt staan, dan moet je op het snijpunt van die metingen zien dat dat redelijk goed is. ( vlak van bv X 100 x Y 200)
Ik denk dat, waar je altijd je machine klem hebt staan (meestal een vaste plaats, en zoveel mogelijk in het midden) dat je op die plaats alles zo goed mogelijk moet uitrichten.
Dat is een veel kleiner vlak, en werkt ook minder frustrerend.
En dan kun je toch al redelijk nauwkeurig werken.
Je moet niet proberen om zo'n groot vlak, (wat de meesten van jullie hebben) binnen een paar honderdsten uit te gaan richten.
Als je dat gaat proberen, treed "de wet van Serum" in, en raak je inderdaad gegarandeerd alleen maar gefrustreerd.
Omdat je dan erachter komt dat de aluminium profielen niet binnen 0,01 haaks en vlak zijn op een lengte van 1 meter 50.
Uitleggen om iets uit te richten in platte tekst zonder plaatjes of filmpjes is maar weinigen gegeven.
Misschien een leuk item voor de volgende cnc dag.
Ik zit dan in ieder geval vooraan.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door WillyH »

Hmmm, dat scheef trammen vat ik toch niet helemaal. Dan zou je in principe "slechter" gaan frezen als je in de tegenovergestelde richting freest door de negatieve hoek.
Plaats reactie