De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Beginnen met 3mm, 4mm en 6mm tweesnijders voor alu hrc50 of 55 bij aliexpress voir een $2 a $3 per stuk. Die zijn prima en doen geen auw bij breuk, uh ja blijft auw doen maar minder auw dan een dormer frees van €30 a €40 ;-)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Oke, bedankt. Zal morgen gaan bestellen. Dan heb ik ze hopelijk tegen de tijd dat de machine af is. :P
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door benkr »

Let even op met bestellen in China, per 1 januari moet er BTW worden betaald over alle Chinese bestellingen.
Op dit moment is voor mij nog niet duidelijk hoe dit gaat werken, als je nu BTW moet betalen komt daar meteen tussen de 15 en 20 Euro handlingkosten bij, maakt niet uit of het PostNL is, DHL of nog een andere, ze rekenen allemaal dit soort bedragen voor het afhandelen van het invoeren en BTW afdragen. Waarschijnlijk gaan de Chinezen dat al vooraf regelen, maar dat is op dit moment nog onduidelijk.
Aliexpress heeft niet voor niets zo ongeveer op de grens in België een gloednieuw distributiecentrum weggezet.
Maar dat het per 1 januari anders wordt is zeker.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor de waarschuwing. Ik denk dat iedereen op dit forum hier last van krijgt. Wel erg jammer. Ik houd er rekening mee.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door fluppie »

Is dat enkel in NL of is dat ook in BE (of een EU wet)? Gelukkig heb ik momenteel niet zoveel in bestelling staan en is't meeste al hier.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door WillyH »

fluppie schreef: 14 dec 2020 10:46 Is dat enkel in NL of is dat ook in BE (of een EU wet)? Gelukkig heb ik momenteel niet zoveel in bestelling staan en is't meeste al hier.
Ook in België. Bij een zoekopdracht op Aliexpress kan je in de resultaten sorteren op "ship from" en kies daar een EU-land. Belgium is nog in de opstartfase dus op dit moment niet zoveel te vinden maar Spanje, Polen of Frankrijk zijn ook EU-landen. Dan hoef je geen invoertaxen en dergelijke te betalen, dat is al verrekend in de verkoopprijs. De verzendingskosten zijn dan ook vaker net wat meer dan vanuit China verzenden.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Is het mogelijk/verstandig om deze boor en snij olie te gebruiken als minimaal smering?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... verdunbaar
Ik wil minimaalsmering doen met behulp van een peristaltisch pompje.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door P1-Engineering »

TomAndKobus schreef: 13 dec 2020 16:16 Hallo Serum, je advise is dus de snelheid rond de 170 mm/s = 10 m/min. En de versnelling maximaal 2500 mm/s^2 alhoewel P1-engineering max 800 mm/s^2 aanbeveelt. Bij 2500 mm/s^2 schud de tafel waar de machine wel een beetje. Misschien is dan een lagere versnelling beter, maar de machine zelf kan het wel aan.
Groeten, Tom.
Ik heb hetzelfde met de JMC servo's, bij hogere acceleratie wordt het allemaal erg ongecontroleerd. Helaas worden ze verkocht met ''auto-tuning'' maar dat zit er helemaal niet in, op basis van de stijfheid parameters worden een aantal parameters met een vaste waarde aangepast, en je moet dus alsnog zelf gaan klooien om het goed te krijgen voor je machine. Servo's met een echte auto-tuning bepalen de last die er aan hangt en gaan vanuit daar regelen, en dan zit je al op 90% van de afstelling.
Zit er dan ook over te denken om de JMC servo's te vervangen voor closed-loop steppers of fatsoenlijke servo's (Delta of Clearpath).
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door P1-Engineering »

TomAndKobus schreef: 13 dec 2020 19:27 Hier kan ik wel veel info vinden: https://www.dormerpramet.nl/kennisbank :P
viewtopic.php?t=100
Zelf ben ik erg te spreken over de frezen van Sorotec.

https://www.sorotec.de/shop/Zerspanungswerkzeuge/

Het zijn de frezen die ze zelf gebruiken om hun portaalmachines te maken, en werken zelf ook met de aluminium portaal machines.
Met de parameters die ze aanleveren voor de frezen zit je in mijn ervaring gelijk goed.

Als je daarna een stapje beter, sneller wilt kan je naar Datron kijken, die maken echt mooi spul voor hoogtoerig verspanen van non-ferro en kunststof.

Voor hout gebruik ik nu nog het gereedschap van Sorotec, ben aan het kijken wat evt nog beter zou zijn voor erg harde houtsoorten.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo p1-Engineering,

Ik zal ook eens bij Sorotec kijken dan. Bedankt voor de tip.
Wat de JMC servos betreft, over het algemeen is iedereen wel te spreken over deze servo's. En ik denk dat ik met de vaste tuning settings een aardig eind kom. Verder is het een beetje spelen denk ik.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 14 dec 2020 16:02 Ik heb hetzelfde met de JMC servo's, bij hogere acceleratie wordt het allemaal erg ongecontroleerd. Helaas worden ze verkocht met ''auto-tuning'' maar dat zit er helemaal niet in, op basis van de stijfheid parameters worden een aantal parameters met een vaste waarde aangepast, en je moet dus alsnog zelf gaan klooien om het goed te krijgen voor je machine. Servo's met een echte auto-tuning bepalen de last die er aan hangt en gaan vanuit daar regelen, en dan zit je al op 90% van de afstelling.
Zit er dan ook over te denken om de JMC servo's te vervangen voor closed-loop steppers of fatsoenlijke servo's (Delta of Clearpath).
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Er bestaat auto tuning en in run tuning. Laatste is officieel aardig geschikt voor een CNC frees, gezien de dynamische belasting. Hoewel dat met standaard 'mild' freeswerk erg meevalt hoe dynamisch dat allemaal is op onze machientjes. alleen moet je rekening houden dat deze ad-hoc tuning slecht werkt wanneer je een V12 in een 2cv hangt. Clearpath/Yaskawa etc. die kennen oa een 'auto tune' functie, waarbij ze eea vaststellen; massatraagheid, resonantiepieken. (kunnen ook weer notch filters gebruiken in de aansturing om te voorkomen dat deze resonantiepieken aangesproken worden).

De JMC servo's presteren uitmuntend, zeker voor het geld. Volgende generatie heeft 10:1 een echte auto-tuning functie, nu is het nog even een kwestie van zoeken naar de goede instellingen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

In vergelijking met stappenmotoren vind ik de jmc zeer mooi draaien. Ik denk dat het tunen wel lukt. Beetje vogelen en wat op YouTube kijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een rei binnen gekregen. Deze is DIN874/1 en 750 mm lang, dit betekent dat deze rei een afwijking van 17 mu kan hebben op 750 mm.
Ik heb wat metingen gedaan en als ik het goed interpreteer, dan heb ik in X (dubbele aandrijving) en in Y (portaal) een maximale afwijking van 0.02 mm. (Dan vergeet ik gemakshalve dat de rei ook een afwijking kan hebben).

https://www.youtube.com/watch?v=g5FXJr- ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=x3hfUrG ... e=youtu.be

Volgens mij, maar graag advies, moet ik verder niets willen stellen aan de machine. Als ik de pvc strippen op de slotplaat heb geplakt, dan kan ik deze vlakken, en dan zou het goed moeten zijn. Of mis ik hier iets?

Groeten, Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 16 dec 2020 11:11 Volgens mij, maar graag advies, moet ik verder niets willen stellen aan de machine. Als ik de pvc strippen op de slotplaat heb geplakt, dan kan ik deze vlakken, en dan zou het goed moeten zijn. Of mis ik hier iets?
Ben zelf op dit gebied ook een beginner maar zo meet je alleen de eerste rib tov de laatste rib zover als ik het zie.
Als de andere ribben bv 2mm te laag zijn dan zit daar 2mm lucht tussen en dat meet je zo niet.

Je kunt toch met dat klokje de ribben direct meten ?
Ik zou eerst de T-slotplaat monteren en dan deze plaat meten door er overheen te "fietsen".
Plaats reactie