De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt, zo ga ik het doen. Moet ik bij de Z-as iets aanpassen, maar niet veel. Dan is het veilig.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hoi allemaal,

Alle assen doen wat ze moeten doen! Alle limieten zijn goed ingesteld. Ik heb flink lopen spelen met de snelheden en de versnellingen. Hier onder laat ik mijn instellingen zien. Zijn deze een beetje oke? Ik merk wel als ik de versnellingen nog hoger instel, dat de tafel nogal gaat bewegen. Zijn deze versnellingen goed genoeg om later goed te kunnen frezen?
22094
Groeten, Tom.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door chimaerion »

Toon eens filmpje met die versnellingen, dat wordt wel heel spannend zo. :mrgreen:

Ik heb de mijne op 275 AU/s^2 staan en dat is tegen de limiet.


Edit:

Nog een off-topic vraag aan de andere Eding gebruikers:
Ik zie dat bij Tomandkobus de “exterrinputsenselevel” op 4 staat, bij mij staat deze op drie als ik op auto detect polarity klik. Maar ik zie nergens de betekenis hiervan, bij de uitleg staat:

0= Normal open
1= Normal closed
2= Disable

Uitleg van drie en 4 staat er niet bij. Daarbij klopt 0 en 1 ook niet: ze zijn verwisseld heb ik het gevoel. Mijn fysieke noodstopknop ( wat dus standaard normal closed is) werkt alleen volgens behoren als ik in Eding deze zet op normal open.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 11 dec 2020 21:12 Nog een off-topic vraag aan de andere Eding gebruikers:
Ik zie dat bij Tomandkobus de “exterrinputsenselevel” op 4 staat, bij mij staat deze op drie als ik op auto detect polarity klik. Maar ik zie nergens de betekenis hiervan, bij de uitleg staat:

0= Normal open
1= Normal closed
2= Disable

Uitleg van drie en 4 staat er niet bij. Daarbij klopt 0 en 1 ook niet: ze zijn verwisseld heb ik het gevoel. Mijn fysieke noodstopknop ( wat dus standaard normal closed is) werkt alleen volgens behoren als ik in Eding deze zet op normal open.
Dat hangt van het type kaart af, zie de laatste versie vd manual pagina 35.
22098
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door P1-Engineering »

TomAndKobus schreef: 11 dec 2020 18:56 Hoi allemaal,

Alle assen doen wat ze moeten doen! Alle limieten zijn goed ingesteld. Ik heb flink lopen spelen met de snelheden en de versnellingen. Hier onder laat ik mijn instellingen zien. Zijn deze een beetje oke? Ik merk wel als ik de versnellingen nog hoger instel, dat de tafel nogal gaat bewegen. Zijn deze versnellingen goed genoeg om later goed te kunnen frezen?
22094
Groeten, Tom.
Snelheid is ok, 6000mm/min, je zou kunnen verhogen naar 170-200 mm/s als je zoveel stappen kan maken.

Acceleratie staat veels te hoog, zou beginnen met 400 en dan kan je dit opbouwen tot 800 ofzoiets. Daar ben ik met mijn machine op uitgekomen en dit loopt redelijk mooi met de JMC servos zonder verdere tuning.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

ok bedankt, ik ga ermee aan de slag. Ik wist het eigenlijk niet. Serum had ook al wat gepost, maar zie dat zijn post weer weg is. Ik had zijn getallen al overgenomen. Op zijn aanraden had ik alles op 2500 mm/s^2 gezet.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 12 dec 2020 00:06
chimaerion schreef: 11 dec 2020 21:12 Nog een off-topic vraag aan de andere Eding gebruikers:
Ik zie dat bij Tomandkobus de “exterrinputsenselevel” op 4 staat, bij mij staat deze op drie als ik op auto detect polarity klik. Maar ik zie nergens de betekenis hiervan, bij de uitleg staat:

0= Normal open
1= Normal closed
2= Disable

Uitleg van drie en 4 staat er niet bij. Daarbij klopt 0 en 1 ook niet: ze zijn verwisseld heb ik het gevoel. Mijn fysieke noodstopknop ( wat dus standaard normal closed is) werkt alleen volgens behoren als ik in Eding deze zet op normal open.
Dat hangt van het type kaart af, zie de laatste versie vd manual pagina 35.
22098
Ok thanks, verklaart een hele hoop.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door P1-Engineering »

TomAndKobus schreef: 13 dec 2020 14:09 ok bedankt, ik ga ermee aan de slag. Ik wist het eigenlijk niet. Serum had ook al wat gepost, maar zie dat zijn post weer weg is. Ik had zijn getallen al overgenomen. Op zijn aanraden had ik alles op 2500 mm/s^2 gezet.
Het kan altijd hoger, sneller, maar om te beginnen zijn dit wel mooie waardes. Je bent dan over het algemeen ook nog snel genoeg met de noodstop in het begin..... ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Ik denk niet alleen dat 2700mm/s2 een mooie waarde is om mee te beginnen, ik denk dat het ruwweg de max is van wat de mechanica aankan.
Een Datron Neo loopt standaard op 5000mm/s2, je kan er een optie voor kopen zodat ie op 10000mm/s2 werkt. (1g) Dat is een goed gebouwde machine met een relatief stabiel EG platform. Ik werk sporadisch op 10000mm/s2, wanneer ik een paarduizend gaatjes op minimale afstand van elkaar moet boren. Maar dat is een redelijk onnauwkeurig werkje en de resonanties die de acceleratie met zich meebrengt hebben geen nadelige invloed op het product.

Snelheid mag wat hoger, maar ik kom standaard eigenlijk niet meer boven de 10m/min. De KO's die ik heb zijn van goede kwaliteit en mogen 3000rpm, wat neerkomt op 15m/min. Mijn spindels zijn erg recht. Over 1m hebben ze nog geen 0,02mm slingering. (meet het maar eens na, bij standaard chinese KO's mag je erg blij zijn als er minder dan 0,5mm slingering inzit) Alsnog kies ik ervoor om ze niet te hard laten draaien. Bij veelvuldig werk over langere afstanden kies ik ervoor om de hoofdbeweging op de X as te katen lopen, dan staat de machine wel op 250mm/s. De X gebruikt 1 KO; Dat werkt een stuk stiller/benulliger dan de twee KO's op de Y tegelijk te laten draaien op 3000rpm.

Hier werkt mijn machine op bij de genoemde acceleratie. Ik heb persoonlijk geen reden het standaard vlotter te laten accelereren. Als ik een machine uit staal/eg zou bouwen dan zou ik eraan gaan denken hem standaard wat hoger in te stellen.

https://www.youtube.com/watch?v=xyVr35pgx7s

https://photos.app.goo.gl/vKHM8WQDiBbtGRfu9

https://youtu.be/XZ1IyviDmIM

Binnen Eding heb je overigens de optie om de acceleratie voor de G1 bewegingen te limiteren en de G0 wel op hogere snelheid/acceleratie te laten verlopen. Zit volgens mij onder de LAF instellingen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Serum, je advise is dus de snelheid rond de 170 mm/s = 10 m/min. En de versnelling maximaal 2500 mm/s^2 alhoewel P1-engineering max 800 mm/s^2 aanbeveelt. Bij 2500 mm/s^2 schud de tafel waar de machine wel een beetje. Misschien is dan een lagere versnelling beter, maar de machine zelf kan het wel aan.
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Dan zou ik het lager houden. Voor mijn machine werken de genoemde acceleraties. Soms is een hogere acceleratie en lagere snelheid praktischer, (3d werk bv) soms is een hogere snelheid/lagere acceleratie weer handig. Je krijgt er snel genoeg gevoel bij.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Ok bedankt, dan begin ik lager, kan altijd nog opschroeven. Ik hoop dat ik snel ervaring in de praktijk kan op doen. Bedankt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Mijn vraag over type frezen heb ik weg gehaald, er is best veel te vinden over type frezen 8)
Laatst gewijzigd door TomAndKobus op 13 dec 2020 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Plaats reactie