De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

serum schreef: 26 mar 2020 17:49 400w is compleet overkill.
Ik moet nog eens goed uitzoeken hoe het nu zit met servo's maar klaarblijkelijk is een laag koppel bij een servo (0.57 Nm) genoeg terwijl je bij een stappen motor je iets van 3 Nm nodig hebt. Waarschijnlijk, maar ik zoek het verder nog uit, omdat de kracht bij een stappenmotor afneemt met de snelheid en bij een servo minder.
Het gaat mij niet om onnodig veel vermogen of kracht te hebben, maar voldoende, Als 180W goed genoeg is dan ga ik daar voor.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

benkr schreef: 26 mar 2020 17:17
Ik weet dat Portje hier van het forum er nog eentje heeft liggen, bij hem was er wat misgegaan bij het bestellen, daarom heeft hij er nu twee.
Ik ga eens kijken of ik Portje kan bereiken. Bedankt voor de tip.

Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

hobbycnc23 schreef: 26 mar 2020 17:22 Hoi Tom, welkom! Ook ik ( sinds bijna 1,5 jaar besmet met dit CNC virus en lid van dit forum) heb dankbaar gebruik gemaakt van de adviezen en het ontwerp van de OSPF.
Ook ik heb als basis van het ontwerp spullen van JVE en blokken moeten gebruiken op de Y wagen voor de Z as.
Woon je in de buurt van Ehv? Ben je welkom.
Ik ben nog niet zo begaafd om die mooie CAD tekeningen te maken, ziet er mooi uit!
Ik woon in Gouda, vanwege de tips op het forum ben ik naar JVE gegaan. Bedankt voor je aanbod. Ik ga dus ook maar blokken gebruiken.

Groeten, Tom.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door benkr »

TomAndKobus schreef: 26 mar 2020 17:10
benkr schreef: 26 mar 2020 16:43 Die wagentjes die je maar met 3 bouten vast kunt zetten, kun je die niet vanaf de andere kant vast schroeven?
Dus schroefdraad in de basisplaat en schroeven door de wagentjes heen naar die basisplaat.
En als je de rails al hebt zou ik er gewoon blokjes tussen zetten, ook met andere wagentjes zul je er nog steeds blokjes tussen moeten zetten of echt heel veel moeite moeten doen om dit probleem op een andere manier op te lossen.
Ik kan helaas niet door de wagens heen met de bouten. Het zijn geen doorlopende gaten.
Bedoel je dat de NSK LU15 rails wel zou voldoen? De belasting die deze geleidingen kunnen hebben zijn 2x zo klein als bij de Hiwin, maar ik kan mij ook zo voorstellen dat je niet aan deze belasting gaat komen met de frees machine.
Ik moet nog eens goed nadenken of ik een oplossing kan verzinnen dat de Y en Z wagens toch aan 1 plaat bevestigd kunnen worden zoals het oorspronkelijke ontwerp. Zoals Serum al schreef, dit is wel het beste.

Groeten, Tom.
Ik zou ze rustig met 3 bouten vast durven zetten. Ik geloof niet dat jij ooit gaat merken dat die vierde bout er niet in zit.

Ook dat verschil tussen die brede wagens en die LU15 rails ga jij niet merken denk ik.

Wat je wel gaat merken is het verschil tussen een 40 x 120 profiel en een 80 x 160 profiel, maar ook dat zal maar marginaal zijn, zeker omdat jou machine nog niet zoo heel erg breed gaat worden. Bij dat 40 x 120 profiel kun je overigens ook nog kiezen uit verschillende uitvoeringen, er zijn profielen die echt beduidend zwaarder zijn uitgevoerd dan andere. bedenk wel dat de prijs van die profielen sterk afhankelijk is van de hoeveelheid aluminium die er in zit, dus een zwaarder profiel is ook duurder.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

benkr schreef: 26 mar 2020 18:53

Ik zou ze rustig met 3 bouten vast durven zetten. Ik geloof niet dat jij ooit gaat merken dat die vierde bout er niet in zit.

Ook dat verschil tussen die brede wagens en die LU15 rails ga jij niet merken denk ik.

Wat je wel gaat merken is het verschil tussen een 40 x 120 profiel en een 80 x 160 profiel, maar ook dat zal maar marginaal zijn, zeker omdat jou machine nog niet zoo heel erg breed gaat worden. Bij dat 40 x 120 profiel kun je overigens ook nog kiezen uit verschillende uitvoeringen, er zijn profielen die echt beduidend zwaarder zijn uitgevoerd dan andere. bedenk wel dat de prijs van die profielen sterk afhankelijk is van de hoeveelheid aluminium die er in zit, dus een zwaarder profiel is ook duurder.
Dan blijf ik werken met de geleidingen die ik nu heb, kan altijd nog iets aanpassen als toch blijkt dat het niet goed genoeg is. Ik kijk morgen hoe ik de wagens vast ga maken in mijn ontwerp. Ik heb inmiddels genoeg advies gekregen om een beslissing te kunnen nemen. Bedankt allemaal hiervoor.
Ik wilde de profielen bij Item kopen, volgens mij kan je ook hier zwaardere profielen kopen. Ik zal ook eens wat berekeningen doen aan het doorbuigen van de profielen.

Ik heb Portje een mail gestuurd, afwachten wat hij voor mij in de aanbieding heeft.

Groeten, Tom.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door benkr »

Voor profielen kun je ook naar Teunissen in Eindhoven gaan en ook JVE heeft nog wel wat liggen, hoewel zeker het 40 x 40 profiel aardig geplunderd is door mijzelf en Portje. Teunissen heeft (had) vooral 80 x 80 profiel liggen, maar dat was enkele weken geleden, geen idee wat er nu ligt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Persoonlijk vind ik sommige van de Teunissen profielen vrij zwak.
Het zijn de "leicht" versies en als je in Ballegooiens nieuwe freestopic kijkt zie je dat wat te stevig aandraaien je deze profielen kunt samendrukken. Dus of deze profielen verstevigen / opvullen of minder grote krachten er opzetten door gleufmoeren te gebruiken.
Ik zou zelf liever de "schwer" variant gebruiken.
Maar dat is mijn persoonlijke leken mening.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Overigens mocht ik opnieuw mogen beginnen dan denk ik toch dat ik zou kiezen voor de basis zoals de pfm2.5 deze heeft. Teweten een massieve toolingplate en massieve aluminium zijkanten. Heel erg zwaar en andere prijsklasse maar het grote voordeel is dat je een referentievlak hebt waar vandaan je alles kunt uitlijnen. Dat miste ik toch echt wel met de aluprofielen. Ik heb me er overheen gezet en eerlijk gezegd heeft een hobbieist ook geen 0,01mm nauwkeurigheid nodig maar zou ik opnieuw mogen beginnen dan zou ik daar wel voor kiezen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Kjelt schreef: 26 mar 2020 23:35 Overigens mocht ik opnieuw mogen beginnen dan denk ik toch dat ik zou kiezen voor de basis zoals de pfm2.5 deze heeft. Teweten een massieve toolingplate en massieve aluminium zijkanten. Heel erg zwaar en andere prijsklasse maar het grote voordeel is dat je een referentievlak hebt waar vandaan je alles kunt uitlijnen. Dat miste ik toch echt wel met de aluprofielen. Ik heb me er overheen gezet en eerlijk gezegd heeft een hobbieist ook geen 0,01mm nauwkeurigheid nodig maar zou ik opnieuw mogen beginnen dan zou ik daar wel voor kiezen.
Ik heb het filmpje van het bouwen van de pfm bekeken. Wel een hele mooie machine!!! Wel duur ook. Maar het mooie is eigenlijk de simpelheid van het ontwerp. Maar ik hou het nu even op aluminium profielen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Je hoeft niet bij iedere vorige reactie een quote te geven, daar wordt het erg onoverzichtelijk van.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb wat aanpassingen gedaan in het ontwerp van mijn machine op aanraden van jullie. Ik heb de Y balk vervangen voor een 80x160 profiel.

20232

Op de site van ITEM kan je berekeningen uitvoeren in een online reken tool. Mijn Y balk is 888mm lang. Als ik uit ga van een "vrije" oplegging (bij ITEM is dat rekenmodel 2), dan buigt een 40X120 profiel 0.07 mm door in het midden, bij een kracht van 100N. Het 80x160 profiel buigt bij dezelfde kracht dan 0.01 mm door. Dit is ook wel te verwachten aangezien de balk 2x zo dik is geworden. En in de doorbuigformule gaat de dikte met de 3de macht. Ik weet niet of mijn aanname van 100N aan kracht op de spindel een juiste is.

Ik heb de Z rails weer aan de Z-plaat bevestigd. Alles gaat zo passen. Voordeel van de hogere Y balk is uiteraard dat de Y rails verder uit elkaar kunnen zodat het kracht moment beter wordt opgevangen.
Ik laat de zijplaten op het basisframe bij het vastlager weg. Ik heb niet het idee dat deze platen veel helpen. Als ik mij hier in vergis, dan hoor ik het graag.
Morgen weer verder met het ontwerp. Bedankt voor alle tips tot nu toe! :P
Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen….
In het plaatje kan je zien hoever ik ben met het ontwerp.

20251

1. De T-slot plate is 600x800 mm. Kost 500 euro. Ik zou ook een 20 mm dikke aluminium toolpate kunnen nemen. Kosten zijn dan rond 325 euro, als ik uitga van een aluminium kostprijs van 10 euro/kg. Hier moet ik dan een raster van gaatjes in boren en dan helicoils van M6 of M8 in doen. Wat is jullie ervaring hiermee. Is een T-slot plaat in gebruik veel fijner en de extra kosten waard?
2. Als ik op het forum kijk, dan heeft iedereen de freesmachine plat op een tafel staan. Ik zie niemand die de machine op pootjes heeft staan, hoe laag dan ook. Dan ga je er dus vanuit dat de machine van onder geheel glad is. Als ook maar iets uitsteekt, dan gaat de machine “wiebelen.” Dus dan is het zaak om de machine op de tafel op te bouwen. Vraag is dus, de freesmachine wel of niet op pootjes zetten?
3. Moet de freesmachine vastgezet worden op de tafel, of staat machine er los op. Ik neem aan dat je de freesmachine vast moet zetten.
4. De tafel waar de freesmachine op moet komen te staan. Kan deze van hout gemaakt worden of moet ik ook hier aluminium profielen voor gebruiken? Als ik een tafel maak, dan zorg ik er natuurlijk wel voor dat deze zeer stevig wordt en dat de tafel op stelpoten komt te staan.

Alvast bedankt, Tom.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Ballegooijen »

1. De T-slot plate is 600x800 mm. Kost 500 euro. Ik zou ook een 20 mm dikke aluminium toolpate kunnen nemen. Kosten zijn dan rond 325 euro, als ik uitga van een aluminium kostprijs van 10 euro/kg. Hier moet ik dan een raster van gaatjes in boren en dan helicoils van M6 of M8 in doen. Wat is jullie ervaring hiermee. Is een T-slot plaat in gebruik veel fijner en de extra kosten waard?
Ik heb een 20 mm alu plaat op het frame gemonteerd. Daar heb ik sleuven in gefreesd waar een T slot moet in past. Vervolgens heb ik 12 mm strippen er op gemonteerd en daar sleuven in gefreesd waar de bovenkant van de T slot moet in past. Werkt heel goed, een stuk goedkoper en bij een foutje kun je makkelijk een beschadigde strip vervangen.


Hier zie je wat ik bedoel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Een tslot plaat heeft als voordeel dat in een richting je flexibel bent met je montagepunten van je kikkers of andere klemmen, klemhouders.
Je zou kunnen kiezen voor een raster maar dat zijn dan heel veel gaatjes die je ook nog wilt afdichten zodat ze niet vollopen met spaanders en stof.
Ik denk dat je qua kosten dan net zo ver bent.
Plaats reactie