De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 19 dec 2020 16:00 Hmmm, dat scheef trammen vat ik toch niet helemaal. Dan zou je in principe "slechter" gaan frezen als je in de tegenovergestelde richting freest door de negatieve hoek.
Trammen ? Zullen we dat gewoon uitlijnen gaan noemen. Zelfs hij komt er niet uit.
https://translate.google.nl/?hl=nl&tab= ... =translate
Een tram is iets wat op 2 sporen rijd.
Dan moet je gewoon wel de juiste kant op frezen. (en mijn frezen snijden allemaal aan de onderzijde, we hebben het in mijn beleving ook niet meer dan 0.1mm)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 19 dec 2020 11:08 Vraag: Wat voor frees gebruiken jullie om het PVC te vlakken? En welke feed en speed?
D'r was een tip van Ballegooijen voor een hele goedkope vlakfrees die het op zich prima doet:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t= ... ak#p211755

Die heb ik gebruikt maar mijn spindel is daar eigenlijk te klein voor, opname 8mm is max haalbaar en dan 25mm in 1 keer dat is vragen om ellende.
Dus het werkt wel maar voor de volgende keer heb ik een Datron vlakfrees gekocht bij Koetje HSC Plus, dat is de 0068442 DATRON VHM frees Ø 12 doorsnede en schacht van 6 mm. Nadeel, die is wel tien keer zo duur :shock:

Mocht je de frees van Ballegooijen gaan gebruiken dan zou ik een kant afvijlen zodat er slechts 1 snijkant resteert. Dan heb je minder kans op oneffenheden, dat was een tip van Elvis3 en geloof ook Hugo.

Feed en speed pffff weet ik niet meer uit mijn hoofd, misschien dat het nog ergens in mijn topic staat,
maar probeer eerst op een proefstukje er moet iets meer dan spinnerag afkomen, hele spanen hoeft ook weer niet want je haalt er niet heel veel vanaf. Zeker met 25mm frees wil je het toerental niet te hoog hebben staan.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Kjelt. Als ik het goed zie dan heb je loodrecht op de t-slots gefreesd in plaats van evenwijdig aan de t-slots. Klopt dit? En waarom? Ik zou het in de lengte richting doen, maar je hebt hier vast over nagedacht. Bedankt voor de frees info. Ik ga deze morgen bestellen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Dat was het advies van diverse mensen hier op het forum en de redenatie is als volgt:
De PVC strip zit met dubblezijdige tape vast, best stevig maar heeft zijn grenzen.
Als je in de lengte freest zijn de krachten dusdanig dat ze op de zwakste plek komen (de breedte) waardoor je een grotere kans hebt om de pvc strip los te “slaan”.
Als je er loodrecht op freest komen de krachten op de lengte.

Ik had er ook niet over nagedacht maar het klopt wel , en dat is de grote meerwaarde van dit forum, samen weet je meer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door audiomanics »

Even terug komen op dat vlakken: het is slechts PVC waar je maar een tiende tot een paar tienden van af haalt.. Noch de OSPF noch die dubbelzijdige tape, mits je redelijk goede tape als bijv TESA 4965 gebruikt, raakt van een 24-40mm vlakfrees (en dan wel zo'n gewone houtfrees met twee van die rechte snijkanten van ongeveer 2 euro bij de chinees) onder de indruk.. Doe ik het rustig aan met 3500mm/min. en inderdaad gewoon lekker in de y-richting laten zigzaggen. Zonder dat ik echt steekhoudende argumenten kan benoemen is dat mijn gevoel.. Zo frees ik ook relief..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door WillyH »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 dec 2020 16:06 Trammen ? Zullen we dat gewoon uitlijnen gaan noemen. Zelfs hij komt er niet uit.
https://translate.google.nl/?hl=nl&tab= ... =translate
Een tram is iets wat op 2 sporen rijd.
Dan moet je gewoon wel de juiste kant op frezen. (en mijn frezen snijden allemaal aan de onderzijde, we hebben het in mijn beleving ook niet meer dan 0.1mm)
Bedankt voor de taaltip, Hugo. Dat heb je met veel Chinese handleidingen te lezen. Op lange duur wordt alles Nederengels. Als dan Nederlandse fabrikanten het niet meer nodig vinden om Nederlandstalige handleidingen te schrijven kan je zo wat verwachten.

On topic :oops: het 0.1mm "scheef uitlijnen" is dan enkel en alleen voor het vlakken van de tafel, dat was me niet geheel duidelijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 20 dec 2020 09:09 Bedankt voor de taaltip, Hugo.
On topic :oops: het 0.1mm "scheef uitlijnen" is dan enkel en alleen voor het vlakken van de tafel, dat was me niet geheel duidelijk.
Nu vind ik dat jullie zuiderburen wel vaak hele goede vertalingen verzinnen om woorden Nederlands te krijgen, helaas was dat nu even niet gelukt. :lol:

Ja, dat scheefstellen deden we vroeger ook wel met de slagkop (fly-cutter voor de youtubers :mrgreen: ) dan krijg je een veel mooier freesoppervlak, want dan 'slaat ie nie na' zoals wij dat noemen. Dat scheefstellen is natuurlijk minimaal, 0.01 op 200mm is genoeg) Een zuiver vlakstaande frees heeft een visgraat achtig frees beeld. (is allemaal ernstig overdreven want heeft alleen cosmetisch effect)
(maar om niet te verwarren, bij het bed frezen zet ik de kop dus nog wel wat schuiner, zodat er 'echt' hoogte verschil onstaat)

ps1. Bij dat schuinstellen is de freesrichting dus wel van belang!
ps2. Wanneer je met een rechtstaande freesspil een vierkantje vlakt door als het ware 'vierkantjes' te lopen, zie je aan het freesbeeld de vering van de frees terug. (als je tenminste een beetje verspaand, bij kietelen zal het wel meevallen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 dec 2020 09:42 Nu vind ik dat jullie zuiderburen wel vaak hele goede vertalingen verzinnen om woorden Nederlands te krijgen, helaas was dat nu even niet gelukt. :lol:
Nu ben ik het vaak met je eens Hugo maar dit keer niet echt. ;-)
Tramming is een typisch amerikaanse term waar je bv op youtube tientallen correcte hits (sorrie treffers) mee hebt en je meteen ziet wat er bedoeld wordt.
Dat een Google translate (sorrie goochel vertaling) er niets van bakt is een kwestie van tijd.
Als je op freesmotor vertrappelen zoekt vind je niet veel. Met freesmotor uitlijnen mwah.

Er zijn meer technische termen die niet in een woordenboek staan.
Spindel staat er ook niet in, dat moet freesmotor worden dan, een kogelomloopmoer lijkt me sterk als de van dale deze kent.
Dus tja als we zo kieskeurig aan taal fetisjisme gaan doen weet dadelijk niemand meer waar we het over hebben. Heb ik toch ook wel soms met de term spindel voor de freesmotor versus lineaire spindel die door Isel beter wordt beschreven als lineaire kogelomloopaandrijfset. :lol:

Just my two cents (sorrie mijn twee eurocenten beperkte bijdrage)

22150
22149
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, Ik heb een document gemaakt waarin ik heb beschreven (meet foto's) hoe ik mijn machine heb uitgelijnd. Misschien vinden jullie dit interessant om te lezen. Mochten jullie nog op- of aanmerkingen hebben, laat het mij weten.

https://docs.google.com/document/d/1k9C ... sp=sharing

Volgens mij is het goed gegaan en ik heb ook mijn eerste freesbewerking gedaan op een afvalstukje MDF. Ik heb een houtfrees met 12mm diameter gebruikt en ik voel geen ribbels. Moet natuurlijk ook even in de andere richting frezen, maar ik vond dit al heel wat!

22155

Groeten, Tom.
Plaats reactie