Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Okee, dan komt er nu een HPL plaat op en straks met het definitieve ontwerp een alu plaat.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hobbycnc23 »

Als je nu eens in je profiel aangeeft waar je woont, krijg je wellicht veel meer hulp, desnoods ter plekke.
Zo wil ik wel de Z plaat uit Alu ( tweede hands toolingplate 3 €/ Kg) op maat zagen voor je als je in de buurt woont.
Wat zijn de afmetingen? Vanwege de stijfheid, bespaar niet op de dikte!
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

hobbycnc23 schreef: 13 jan 2020 12:49 Als je nu eens in je profiel aangeeft waar je woont, krijg je wellicht veel meer hulp, desnoods ter plekke.
Zo wil ik wel de Z plaat uit Alu ( tweede hands toolingplate 3 €/ Kg) op maat zagen voor je als je in de buurt woont.
Wat zijn de afmetingen? Vanwege de stijfheid, bespaar niet op de dikte!
Sorry, toegevoegd... Maar Bedum, Groningen ligt meestal erg ver van alles en iedereen :lol:

En nogmaals bedankt voor het aanbod, maar zelf maken is juist het leuke. Gaten boren is 99% van het werk en dat kan de machine prima. HPL plaat is sowieso handig om te hebben en dat is een hele verbetering tov het geprinte deel, dus voor nu een grote upgrade. Daarmee is het alu deel straks weer beter te maken.

Het huidige ontwerp is 6mm maar dat is geen belangrijk punt in het ontwerp. 5mm carbon of alu zit ik aan te denken. 6mm HPL komt er nu eerst op (ik ben ook dol op alles wat in de bouwmarkt 5min verderop te krijgen is). Gisteren was ik nog even aan het duwen om te kijken waar de flex allemaal zit en de geprinte plaat is 99% van het probleem. Maar de geleiders zijn ook niet super star...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door benkr »

6mm HPL en 10mm aluminium kan ik je wel aan helpen, geen probleem, en voor 6,95 Euro is het ook in Groningen met 1 of 2 dagen, dus ook dat is oplosbaar.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Even langs de bouwmarkt, decoupeerzaag erdoor en een boor programma maken en we hebben een nieuwe Z plaat. En als je beiden vast hebt is het verschil ERG groot. Ben benieuwd als het erop zit.

Dat HPL freest erg lekker. Ik ga ook de 2 andere platen in de brug er mee aanpassen. Daar voel ik ook teveel flex nu.

Afbeelding
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

De 2e versie van de kop begint vorm te krijgen. De volledige kop als 1 3D ontwerp is leuk maar zolang je dat niet uit ALU freest / giet / print zal het nooit sterk worden. PLA Met carbonvezels zal stijver zijn maar ook dat is niet genoeg. Ook is 1 karretje op de Z geleiders absoluut niet voldoende dus dat zijn nu 2 per kant geworden. Het makkelijkste is om alles uit platen te ontwerpen zodat je het eenvoudig kan frezen, gebruiken en vervangen. Ik wil ook een andere motor of laser moduul (of snijkop ?) erop kunnen zetten dus een andere ontwerp is nodig.

Voor nu maak ik alles uit HPL gezien dit in de huidige fase geen beperking is. De X as is aangepast zodat daar boven en onder 2 karren per geleider gebruikt worden. Deze staan ook iets verder uit elkaar omdat dit niet het bereik beperkt maar wel weer extra stijfheid geeft. De Z stepper en het lager blok zijn ook her-ontworpen zodat de Z schroef nu tussen de platen door kan. Op deze manier kan de motor plaat 1 geheel worden dat veel meer stijfheid geeft. Om alles nog enigszins compact te houden vallen de 2 extra Z karren om het Z lagerblok heen. Vooral de stijfheid van de rotatie om de Y as is extra nodig en dat krijg je op deze manier wel goed. Het spindel as lagerblok wordt simpelweg tegen de plaat aangeschroefd waarbij de bouten zo dicht mogelijk bij de lagers zitten.

Hopelijk kan volgend weekend de nieuwe kop in elkaar gezet worden. Dan rest nog 1 echt zwak (zwakste??) punt: De brug. Deze flext erg veel om de x as. Ik denk dat als de Y karren verder uit elkaar geplaatst worden dat het beter is maar dan lever ik wel 50mm aan Y bereik in. Ik denk dat het het wel waard is.....

Afbeelding
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Kleine update. Komende week moeten de nieuwe Z rails binnen komen dus ik heb alvast wat onderdelen gemaakt voor de nieuwe kop. Ik ben erg benieuwd of dat de stijfheid gaat verbeteren.

Afbeelding

Wat ik ook merkte was dat het wisselen van boortjes / freesjes best snel ging maar het bepalen van de juiste Z hoogte niet zo lekker ging op het oog. Nu heeft het bord een aansluiting voor een Z probe dus die eens gemaakt. Van een stukje printplaat en een stalen ring (voor stijfheid en gewicht) heb ik een plaat gemaakt van 3.94mm hoog. Er zit een draad aan welke achter afneembaar is zodat hier ook een klem op kan voor direct op een pcb nullen.

Afbeelding

Voor contact met de frees heb ik geprobeerd om met een vaste verbinding via de lagers te werken, en dat werkt perfect! Zo hoe ik geen klem op de frees te zetten en zit het systeem altijd aangesloten. De nul draad loopt via de lagers / frees omdat de probe draad teveel storing kreek van de Z motor. De probe draad op de schijf werkt prima.

Afbeelding

Dit systeem lijkt heel erg nauwkeurig want elke poging komt op 0.001mm nauwkeurig uit. Volgens mij zit er in grbl ergens een bug want hij zit elke probe steeds exact 0.001mm hoger. In het homen zit zelfs 0.1mm verschil volgens te probe en aangezien ik de probe nooit meer dan 0.01mm heb zien verschillen (op niet perfect vlak punt, anders is de afwijking nog minder) geloof ik de probe.

Ook nog even een L profiel opgehaald om het werk oppervlak iets af te schermen van zijkanten waar de Y rails zit. Minder zooi op de rails helpt de levensduur.

Afbeelding
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ik heb nog eens naar de trapeziumdraad moeren gekeken en heb voor de Z as 1 gemaakt op de "oude manier". Hiervoor moesten 2 messing moeren vlakker gemaakt worden. Na wat afstellen bleef ik geen lekker gevoel krijgen. Of te los of te vast. Ook logisch want het komt heel nauwkeurig met deze harde opstelling maar bramen of foutjes in moeren maakte gewoon geen lekker afstelling mogelijk. Moeren printen blijft een leuk idee maar dat moet dan uit nylon of delrin oid om een duurzame oplossing te krijgen. Pla of petg zal te snel slijten en gaan vreten. Nu heb ik wel eens nylon geprint, maar heel makkelijk ging dat niet en delrin is nooit gelukt. Toch eens geprobeerd of het lukte, want het zou wel een hele mooie oplossing kunnen worden. Nu is dit draad blijkbaar TR9x2 en dat was even verwarrend want de buitenmaat is 8.00mm. In Fusion even snel een blokje geprint waar ook 2 moeren ingesmolten kunnen worden, mocht het lukken.... en na wat kleine testjes met nylon had ik een combi van temperaturen welke bleef plakken en een goed resultaat gaf.... en wat een resultaat.... past EXACT. De moer loopt wat zwaar maar minder dan met de lichte veren nog. Het voelt heel soepel en de weerstand is enorm constant, heel dempend zeg maar. Het voelt perfect spelingsvrij en met 1 gang (2mm) contact krijg ik het in de hand niet kapot getrokken. Het draad loopt 10mm door het blok en mijn gevoel zegt dat het mijn gewicht wel kan dragen 8)

Afbeelding
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Hoeveel kracht moeten de X en Y as kunnen leveren? Ik heb ze net gemeten en bij maximale snelheid halen ze ongeveer 200N. De X as met het nylon blokje duwde statisch ruim 350N

En dan de grote vraag: Hoeveel N kost het om een freesje van x mm door alu te drukken bij een bepaalde feed / rpm / flutes? Is daar een formule voor? Ik wil straks de stijfheid van de nieuwe kop meten om te kijken wat hij moet kunnen maar ik heb geen idee wat redelijke resultaten zijn... minder is beter, maar wat is bruikbaar?
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door bbg »

Tadango schreef: 20 jan 2020 20:36 Hoeveel kracht moeten de X en Y as kunnen leveren? Ik heb ze net gemeten en bij maximale snelheid halen ze ongeveer 200N. De X as met het nylon blokje duwde statisch ruim 350N

En dan de grote vraag: Hoeveel N kost het om een freesje van x mm door alu te drukken bij een bepaalde feed / rpm / flutes? Is daar een formule voor? Ik wil straks de stijfheid van de nieuwe kop meten om te kijken wat hij moet kunnen maar ik heb geen idee wat redelijke resultaten zijn... minder is beter, maar wat is bruikbaar?
Ik heb daar eerder eens naar gekeken: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=16637. Voor de berekeningen van de stijfheid hou ik freeskrachten in het bereik 30-200N aan voor grotere afnames en 5-30N voor kleinere afnames (finishing).

Klinkt dat de motoren genoeg kracht kunnen leveren of de frees door het materiaal te krijgen. Maar je frame zal dan al redelijk vervormen verwacht ik.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

bbg schreef: 20 jan 2020 20:50
Tadango schreef: 20 jan 2020 20:36 Hoeveel kracht moeten de X en Y as kunnen leveren? Ik heb ze net gemeten en bij maximale snelheid halen ze ongeveer 200N. De X as met het nylon blokje duwde statisch ruim 350N

En dan de grote vraag: Hoeveel N kost het om een freesje van x mm door alu te drukken bij een bepaalde feed / rpm / flutes? Is daar een formule voor? Ik wil straks de stijfheid van de nieuwe kop meten om te kijken wat hij moet kunnen maar ik heb geen idee wat redelijke resultaten zijn... minder is beter, maar wat is bruikbaar?
Ik heb daar eerder eens naar gekeken: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=16637. Voor de berekeningen van de stijfheid hou ik freeskrachten in het bereik 30-200N aan voor grotere afnames en 5-30N voor kleinere afnames (finishing).

Klinkt dat de motoren genoeg kracht kunnen leveren of de frees door het materiaal te krijgen. Maar je frame zal dan al redelijk vervormen verwacht ik.
Klopt, maar ik kan de vertraging van de motoren verwijderen zodat ik 2.25 snellere assen krijg, deze worden dan 2200 mm/min bij bijna 100N. Lijken me mooie waarden.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Mijn langere rails is binnen dus tijd voor een upgrade. Als eerste wou ik de Y as beter krijgen dus ik heb nieuwe onderdelen getekend om ook hier nylon blok moeren te kunnen gebruiken. Even controleren in fusion (maar goed ook, ik was 1mm vergeten ergens) en toen kon het gemaakt. Met de nylon moeren hoeft het trapeziumdraad niet gesmeerd en dat scheelt een hoop viezigheid.

Afbeelding

Afbeelding

De slinger in de slechte opgeboorde 8mm koppelingen heb ik opgelost door hier koppel bussen voor te printen met draad erin. Lijm erin en beide assen en het zit goed vast.

Afbeelding

Toen heb ik de hele kop herbouwd met het nieuwe ontwerp. Na wat nieuwe eindstop blokjes te hebben gemaakt was het klaar en kon de nieuwe kop getest worden. Dat voelt al een heel stuk beter maar er zit nog flex in de HPL dus het gaat nog aangepast worden. Het ontwerp bevalt me wel! De constructie is erg compact en ziet goed uit. Maar als ik straks alu platen wil frezen moet dat wel kunnen, dus werkt alu?

JA! Met beperkte stappen (1mm diep voor 3mm breed bij 200mm/min, of 0.2mm snede over 6mm diepte) gaat het prima. Weinig geluid en een mooie afwerking. Sneller of meer begint duidelijk nog te resoneren en dat zie je ook. De frees steekt ook uit en deze inkorten zal ook helpen. Maar alu is dus zeker mogelijk nu, ook met een goed resultaat.

Afbeelding

Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Owja, zo ziet de nieuwe kop eruit:

Afbeelding
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door QupiX »

Ik ben behoorlijk onder de indruk van de manier waarop je je eigen ontwerp in zo'n korte tijd verbetert! Mooi gebruik van verschillende technieken en materialen, en het resultaat mag er (in ieder geval op het oog) zeker wezen! Ga zo door:)
Plaats reactie