Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door benkr »

Als je nu eens een tekening maakt met de buitenafmetingen en het gatenpatroon (oh ja, ook de dikte nog) en dan hier de vraag stelt of iemand dat voor je zou kunnen maken. Eigenlijk hoeven er alleen maar met een centerboor wat begingaten te worden geboord, dan kun je het zelf op de kolomboormachine in elke gewenste maat opboren. Heb je best wel kans dat je eind volgende week een nieuwe Z-as kunt monteren op je machine.
Maar ja, dan kom je er achter dat ..... het volgende zwakke punt is. Maar wellicht kun je dan zelf het volgende dingetje frezen.

Het is trouwens ook wel handig om je woonplaats in je profiel in te vullen, dan krijg je die aanbieding misschien wel van iemand die op loopafstand bij je vandaan woont.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door DaBit »

TomVreugdenhil schreef: 10 jan 2020 23:29 Ooit een waterbed gebruikt zodat je je carbonplaat onder water kunt dompelen? Dat in combinatie met een speciaal carbon freesje werkt voor mij echt voortreffelijk.
Tadango heeft dat niet...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hfjbuis »

Ziet er goed uit en werkt ook nog. De rest is een kwestie van mee en mee verbeteren totdat hij in jou ogen voldoet.

Het verbaasd mij dat zo'n anti backlash veer zoveel weerstand genereert op KO's.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Tekening van de Z plaat is er :)

Waterbak is er NOG niet. Kan ik prima maken. Beetje ALU profiel, plexiglas bodem en wat kit. Deze kan 40mm hoog op het frame.

Het zijn geen KO, gewoon trapezoid met moeren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door DaBit »

Of een waterbak, of een verdomd goede afzuiging met de vieze lucht naar buiten is wel aan te raden met carbon. Dat stof is aardig dodelijk voor je geleidingen, knap ongezond voor het poppetje achter de machine, en gewone papierfilters in stofzuigers houden het niet voldoende tegen. Ik ben ook niet altijd roomser dan de paus en zet ook niet altijd de hele opstelling neer als ik 20 gram aan carbon wil frezen, maar je bent bij deze gewaarschuwd.

Anti-backlash met een veer op trapeziumdraad levert veel weerstand op inderdaad. De efficientie van trapeziumdraad met een dergelijk kleine spoed is zo'n 20%, als je dat al haalt. Voor die 20N veerspanning moet je dus al voor 100N lineaire kracht aan koppel genereren. Dat heeft al zo'n 0,1Nm nodig.
Wat dat betreft is een moer met een zaagsnede erin die je kunt knijpen een efficientere oplossing. Die kun je zodanig knijpen dat je net geen extra weerstand hebt. Nadeel is dat die moeren wel sneller slijten en regelmatig bijgesteld moeten worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

DaBit schreef: 11 jan 2020 09:46 Of een waterbak, of een verdomd goede afzuiging met de vieze lucht naar buiten is wel aan te raden met carbon. Dat stof is aardig dodelijk voor je geleidingen, knap ongezond voor het poppetje achter de machine, en gewone papierfilters in stofzuigers houden het niet voldoende tegen. Ik ben ook niet altijd roomser dan de paus en zet ook niet altijd de hele opstelling neer als ik 20 gram aan carbon wil frezen, maar je bent bij deze gewaarschuwd.

Anti-backlash met een veer op trapeziumdraad levert veel weerstand op inderdaad. De efficientie van trapeziumdraad met een dergelijk kleine spoed is zo'n 20%, als je dat al haalt. Voor die 20N veerspanning moet je dus al voor 100N lineaire kracht aan koppel genereren. Dat heeft al zo'n 0,1Nm nodig.
Wat dat betreft is een moer met een zaagsnede erin die je kunt knijpen een efficientere oplossing. Die kun je zodanig knijpen dat je net geen extra weerstand hebt. Nadeel is dat die moeren wel sneller slijten en regelmatig bijgesteld moeten worden.
Eenmalig een plaatje op maat maken kan wel, maar als ik vaker carbon delen ga printen komt er zeker een waterbak. Ik heb vlakbij stromend water en afvoer dus dat is vrij eenvoudig te maken.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Stofzuiger moest alleen even afkoelen, filter zat compleet vol.

Maar dat was niet het grote probleem. De moeren op de schroeven met 20N veren waren wel zwak. Je kon de kop erg eenvoudig in de veer duwen. Dat moet anders voor een stijve kop. Dus ik heb de zware veren erop gezet.... maar de motoren wouden nauwelijks meer dan 500 mm/min en dan nog wouden ze soms blokkeren. Dat loopt gewoon veel te zwaar... maar wat nu? De speling op de losse moeren is erg veel, maar een upgrade naar kogel omloop is me veel te duur, en het hele ontwerp past dan niet. Dus wat is een mogelijke oplossing? Wat als we nu 2 moeren gebruiken welke beiden vast zitten op de geleiders. Als de ruimte tussen de moeren stelbaar is kan deze op bijna 0 gezet worden, net totdat de moeren zwaar beginnen te lopen. Dat bleek eenvoudiger dan ik dacht :) De assen lopen erg soepel nu en speling is niet te voelen. De X en Y as zijn aangepast en draaien best goed op 1800 mm/min al wil de Y soms nog stallen, maar het is niet vaak. Dit loopt dus aardig netjes nu en 1500mm/min zal vast betrouwbaar werken. Alleen de voorste Z schakelaar moest even aangepast.

Afbeelding

Daarna was het bed aan de beurt. Hierop moet materiaal vast gezet worden dus de frees heeft hier gaten in geboord. Daarna zijn er inslagmoeren ingezet en klemmen gefreesd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door TomVreugdenhil »

Mooie oplossing voor de speling op je trapeziumdraad! Misschien een dom idee, maar heb je je trapeziumdraad al eens geolied? Naaimachineolie of een andere dunne olie werkt fantastisch.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ja, zit goed in de smering ;)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door FSSF »

Zelf een setje moeren maken uit kunststof zou ik zeggen.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

FSSF schreef: 12 jan 2020 15:25 Zelf een setje moeren maken uit kunststof zou ik zeggen.
Leuk idee en Nylon print aardig goed op de printer. Dat is zeker een poging waard. Delrin print helaas niet goed (bed hechting is er niet) anders zou dat helemaal geweldig zijn.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door FSSF »

Mijn idee was meer zelf wat draaien/frezen/tappen maar printen kan natuurlijk ook :lol: . Of het met jouw printer ook wat wordt weet ik niet, ik laat wel eens wat dingen printen bij een bedrijf waar zo een HP poeder printer staat, de onderdelen uit pa6/12 zijn vele malen sterker dan wat er uit een fdm printer komt. Maar dan nog zou je eerst de juiste tolerantie moeten vinden.

Met een blokje nylon/teflon/hdpe en een tap moet je ook een aardig eind kunnen komen.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ik zit nog eens naar die Z plaat te kijken.... Wat zijn de opties (goedkoop dan ;)):
- ALU opmaat bestellen. Kwestie van gaten boren en klaar
- Carbon uit china, is niet veel duurder. 1 kant afzagen en gaten boren en klaar
- In de bouwmarkt HPL halen. 2 kanten afzagen en gaten boren.

ALU en Carbon plaat zijn in 5mm te koop, HLP is 6mm. Aangezien het ontwerp van de kop over de kop gaat is die extra mm zo ingebouwd. Als ik zo kijk is carbon overdreven stijf. HPL is zo op te halen en ook prima geprijsd. Maar wat is de stijfheid van HPL? Afhankelijk van de gebruikte materialen verschilt dat maar zo snel als ik kan zien varieert dat van wat zwakker tot stijver dan alu. Zie ik dat goed? Als HPL een goed alternatief is haal ik zo een plaatje op om te kijken hoe dat aanvoelt. Alles is beter dan die huidige geprinte plaat (was wel goed om het concept te testen, maar dan houdt het echt op). Wellicht is HPL leuk als tijdelijke oplossing tot er een betere onderdelen zijn.
Laatst gewijzigd door Tadango op 13 jan 2020 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door TomVreugdenhil »

HPL is op zich een goede vormvaste plaat, maar zo hard als carbon en aluminium is het niet. Ik zou je aanraden aluminium te gebruiken. Aluminiumopmaat levert volgensmij de 6-serie aluminium, dit is een vrij harde legering.
Plaats reactie