Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Aha, weer wat geleerd.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ik heb plek gevonden voor wat eind stops. Op 1 plek (Y voor) was dat leuk puzzelen maar het is gelukt.

Afbeelding

Voor de X en Z stops zijn deze wat makkelijker te plaatsen.

Afbeelding

De Y en X as hebben aan beide kanten een schakelaar en de Z as alleen aan de bovenkant, voor het homen. Deze worden allemaal als NC aangesloten.

De kabel rups van de brug naar het frame was lastig aangezien ik het bed zoveel mogelijk vrij wil houden. Deze zit nu aan de achterkant en scharniert omhoog. Typisch een rups..... Wellicht pas ik dit later nog aan maar voor nu werkt dit.

Afbeelding

Nu eens alle bekabeling aanleggen zodat de machine getest kan worden. Ik heb de X as eens getest of de stappen uit komen en een verplaatsing van 150mm leverde volgend de liniaal ook exact 150mm op. Goed genoeg voor nu. Ik ga er vanuit dat de 2mm schroeven ook exact 2mm zijn en dan kan het niet anders dan goed zijn.
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door QupiX »

Erg leuk! Denk inderdaad dat het frezen van alu je erg gaat tegenvallen maar als leerproject is dit helemaal top. De combi van 3d-printen en machinebouw doe je ook erg mooi. Of het allemaal sterk genoeg is kom je vanzelf achter, en dat wat niet werkt pas je gewoon lekker aan en print je opnieuw. Of onderdeel voor onderdeel een keer laten metaal-printen, ook leuk;) Ga zo door!
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

De 5mm platen door alu / carbon vervangen ga ik zeker doen, dat moet al een hoop helpen. De kop (lager blok edg) is denk ik het grootste probleem en daarvoor ga ik zeker kijken naar een alu oplossing, maar dat moet dan wel te maken zijn. Laten 3D printen in metaal is zeker een idee, maar wat zou dat gaan kosten? Ik ben bang teveel maar zal eens informeren als het ontwerp klopt (zit nu een hele grote fout in....).

Maar wat zijn verder de grote beperkingen in het ontwerp voor het frezen van alu?? De motor kan 1kw piek leveren maar de kop heeft geen massa en de riem zal ook niet mee helpen. Alu hoeft ook zeker geen mooie afwerking te krijgen aangezien dat altijd functionele onderdelen worden.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Ballegooijen »

Voor de eind/home schakelaars is het meestal handiger dat een strip of vaantje er langs kan schuiven. Als je het doet zoals op jou foto heb je kans dat de schakelaar kapot gedrukt wordt als de snelheid iets omhoog gaat.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ballegooijen schreef: 06 jan 2020 10:37 Voor de eind/home schakelaars is het meestal handiger dat een strip of vaantje er langs kan schuiven. Als je het doet zoals op jou foto heb je kans dat de schakelaar kapot gedrukt wordt als de snelheid iets omhoog gaat.
Dat was nog iets wat ik me afvroeg. De accelleratie staat erg laag nu, waardoor alles bij een normale afrem actie erg veel doorschiet. Dat kan tijdens het homen nooit werken gezien hij dan erg ver doorschiet of je moet zo enorm traag homen dat je eerste koffie kan gaan halen. Ik verwacht dan ook dat bij het homen de motoren direct stoppen als de schakelaar geraakt wordt maar ken er niets over vinden. Bijna alle schakelaren worden geraakt vlak voor het mechanische einde. Ik heb de machine nu al vaak tegengehouden of tegen het eind laten aanlopen de motoren blokkeren zonder enig probleem. Ook zijn de motoren niet zo sterk dat ze veel schade kunnen toebrengen. Een kapotte schakelaar is wel het minste waar ik me druk over maak.

En die schakelaren met zo'n rolletje aan het eind zijn wel besteld al, maar zijn lastiger te plaatsen op plekken waar ik ze graag wil. Ik wil het liever mooi doen dan onverwoestbaar. Als het in normale omstandigheden werkt is het voor mij voldoende. Het is maar een kleine machine.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door WillyH »

Tadango schreef: 06 jan 2020 11:17
Dat was nog iets wat ik me afvroeg. De accelleratie staat erg laag nu, waardoor alles bij een normale afrem actie erg veel doorschiet. Dat kan tijdens het homen nooit werken gezien hij dan erg ver doorschiet of je moet zo enorm traag homen dat je eerste koffie kan gaan halen. Ik verwacht dan ook dat bij het homen de motoren direct stoppen als de schakelaar geraakt wordt maar ken er niets over vinden. Bijna alle schakelaren worden geraakt vlak voor het mechanische einde. Ik heb de machine nu al vaak tegengehouden of tegen het eind laten aanlopen de motoren blokkeren zonder enig probleem. Ook zijn de motoren niet zo sterk dat ze veel schade kunnen toebrengen. Een kapotte schakelaar is wel het minste waar ik me druk over maak.

En die schakelaren met zo'n rolletje aan het eind zijn wel besteld al, maar zijn lastiger te plaatsen op plekken waar ik ze graag wil. Ik wil het liever mooi doen dan onverwoestbaar. Als het in normale omstandigheden werkt is het voor mij voldoende. Het is maar een kleine machine.
Als je de acceleratie hoog zet, zal het afremmen ook hoog worden, misschien daar eens wat andere cijfers ingeven.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

WillyH schreef: 06 jan 2020 14:43
Tadango schreef: 06 jan 2020 11:17
Dat was nog iets wat ik me afvroeg. De accelleratie staat erg laag nu, waardoor alles bij een normale afrem actie erg veel doorschiet. Dat kan tijdens het homen nooit werken gezien hij dan erg ver doorschiet of je moet zo enorm traag homen dat je eerste koffie kan gaan halen. Ik verwacht dan ook dat bij het homen de motoren direct stoppen als de schakelaar geraakt wordt maar ken er niets over vinden. Bijna alle schakelaren worden geraakt vlak voor het mechanische einde. Ik heb de machine nu al vaak tegengehouden of tegen het eind laten aanlopen de motoren blokkeren zonder enig probleem. Ook zijn de motoren niet zo sterk dat ze veel schade kunnen toebrengen. Een kapotte schakelaar is wel het minste waar ik me druk over maak.

En die schakelaren met zo'n rolletje aan het eind zijn wel besteld al, maar zijn lastiger te plaatsen op plekken waar ik ze graag wil. Ik wil het liever mooi doen dan onverwoestbaar. Als het in normale omstandigheden werkt is het voor mij voldoende. Het is maar een kleine machine.
Als je de acceleratie hoog zet, zal het afremmen ook hoog worden, misschien daar eens wat andere cijfers ingeven.
Ja, ik ga nog spelen met de acceleratie om de kijken wat hij aan kan. Ik hoopte alleen dat bij het homen hij "hard" kon stoppen, gezien nauwkeurigheid bij de initiële "seek" niet belangrijk is.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ga wat testen, klooien en vloeken draait de machine best aardig voor een eerste poging. Het vermogen van de spindel motor lijkt prima maar de steppers hebben een beperkte snelheid. De stelkracht is prima, ze leveren kilo's per as dus dat is meer dan nodig is, maar de acceleratie en vrije snelheid zou beter kunnen. De 20N anti backlash veerspanning is ook wat weinig, dat gaat aangepast worden. De kop heeft een grote ontwerpfout (anti backlash zit verkeerd om) en moet ook met 2 geleider karren op de Z per rails opnieuw gemaakt worden.

De Z plaat is echt te zwak wat de hele kop te zwak maakt. Dit gaat als eerste aangepast met dan ook 4 karren op de X geleiders. Ik kan alleen nu geen aluminium frezen wat wel nodig is voor een nieuwe kop.... maar carbon plaat gaat redelijk. Ik kan ook de Z plaat uit carbon maken. Wel veel duurder maar ik hoef het niet uit te besteden. Alleen, als een plaat mislukt kost dat een hele plaat carbon.... Nu zijn het hoofdzakelijk gaten en kan ik 100mm breed carbon plaat kopen. Het ontwerp is nu 95mm dus dat zou slechts 1 kant zagen betekenen. De gaten worden dan CNC geboord.

Maar ondanks de kaugom Z plaat gaat hij toch mooi door hout heen. Ik heb bij de bauwmarkt een 4mm freesje gehaald (kleinste die ze hebben) om te testen. Niet erg goedkoop, ook niet duur. Het voordeel is dat ik op een avond of in het weekend er zo heen rij als ik een nieuwe nodig heb :) Deze werkt door de vlakke snij randen een stuk beter dan zo'n spiraal frees welke het hout omhoog trekt.

4mm frees, 5mm diep, 8000 toeren, 1200mm/min


Afbeelding

Afbeelding

En voor wie goed kijkt, de bewegingen haperen een beetje door slecht wifi bereik in de schuur ;) De frees en de laptop ernaast zitten beiden via wifi verbonden wat soms niet vloeiend loopt. Wordt aan gewerkt :)
TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door TomVreugdenhil »

Heel gaaf project! Bijna exact hetgeen wat ik ook wil uitvoeren. Ik heb momenteel een stepcraft cnc staan, gemaakt vanuit een kit. Ik zou dus de Z-plaat in carbon voor je kunnen frezen mocht je dat willen. Ik studeer werktuigbouwkunde en doe aan RC auto racen (1:8 en 1:10) en volg dus graag jouw budget bouw frees voor ideeën voor mijn zelfbouw CNC.
Mocht je carbon willen frezen dan hoor ik het wel.
Succes met je project!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Bjornski1976 »

Beste Tadango, mooi om te zien dat het allemaal werkt. Het kan altijd beter moet je maar denken maar vergeet niet ieder stapje en succes te waarderen.
Veel plezier en succes gewenst.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Bedankt. Ik denk dat het met de juiste plaat wel gaat lukken zelf, anders neem ik contact op.

Wat mij positief opvalt is dat het toerental van de spindel mooi constant is en niet echt inzakt. Dat kan nog beter met een 24V voeding gezien hij nu maar op 12V draait (wel een 600W voeding). De vertraging werkt dus prima.

De stepper voeding staat u op 28V, lijkt ook te helpen. 1500mm/min werkt prima nu, in vrijloop. Maximale frees snelheid van 1200mm/min is mee te leven met een kleine machine.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door DaBit »

Carbon kun je wel frezen en aluminium niet? Dat zal aan de gebruiker liggen vrees ik. Als er 1 rottig frezenslopend, machineverkrachtend en longverwoestend materiaal bestaat dan is het wel carbonplaat... Denk daar niet te licht over, zeker niet over het stof en vezeltjes die vrijkomen.

Zo'n Z plaat maak je trouwens ook makkelijk met een decoupeerzaag, circelzaag of zaagbeugel om op maat te zagen, goedkoop schuifmaatje om lijntjes op de exacte maat te krassen, centerpons om de gaten te markeren (blijft in de kraslijntjes hangen en is daarmee knap precies), en kolomboor of boormachine in een standaard. Heb je niet perse een freesmachine voor nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door TomVreugdenhil »

Ooit een waterbed gebruikt zodat je je carbonplaat onder water kunt dompelen? Dat in combinatie met een speciaal carbon freesje werkt voor mij echt voortreffelijk. Alle stof blijft in het water zitten en dat spoel je na gebruik gewoon weg door de wc. Ik heb op deze manier al veel RC onderdelen met succes gemaakt!
Plaats reactie